بازدید 1637

فيفا: ایران زخم‏هایش را مرهم می‏گذارد

در رقابت‌هاي سال جاري ايراني‌ها از همان ابتدا چندان گلزن نشان ندادند. آن تيم پس از چندين تساوي، در ورزشگاه آزادي برتري يك بر صفر برابر عربستان سعودي را از دست داد و در حضور تماشاگرانش 2 بر يك شكست خورد. براي بسياري از هواداران نه تنها نتايج تيم ملي دور از انتظار بود بلكه عملكرد بي‌نهايت ضعيف تيم ملي هم دليلي براي انتقادهاي شديد به شمار مي‌آمد.
کد خبر: ۵۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳ 26 June 2009
پايگاه اينترنتي فدراسيون بين‌المللي فوتبال عدم راهيابي تيم ملي ايران به جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي را دور از انتظار دانست.

به گزارش ايسنا، اين پايگاه اينترنتي در گزارشي مفصل در مورد تيم ملي فوتبال ايران نوشت: تيم ملي نتوانست پتانسيل واقعي خود را نشان دهد.

در گزارش FIFA.COM با عنوان ايران زخم‌هايش را مرهم مي‌گذارد، آمده است: تيم‌هاي متعددي در قاره آسيا در رقابت بر سر حضور در جام جهاني 2010 فوتبال در آفريقاي جنوبي حذف شدند. شكست ايران اما در اين ميان چيزي بود كه به ندرت انتظارش مي‌رفت. در تيم ملي در كنار تعدادي از بازيكنان باتجربه برخي از بااستعدادترين بازيكنان آسيا هم حضور دارند. از اين گذشته ايران در فهرست بازيكنانش دومين آمار برتر از نظر تعداد بازيكنان لژيونر را دارد. با اين همه ايراني‌ها كه هرگز نتوانستند پتانسيل واقعي خود را ارائه كنند، به عنوان بزرگ‌ترين تيم نااميد رقابت‌هاي انتخابي در قاره آسيا به شمار مي‌آيند.

ايران در آخرين بازي از آخرين مرحله از رقابت‌هاي مقدماتي كنار رفت. آن‌ها در بازي برابر كره جنوبي نتوانستند به پيروزي مورد نيازشان دست پيدا كنند، در حالي كه عربستان سعودي و كره شمالي در بازي ديگر اين گروه امتيازهاي بازي را ميان خود تقسيم كردند. به اين ترتيب كره شمالي دومين سهميه مستقيم حضور در رقابت‌هاي جام جهاني را از آن خود كرد و عربستان سعودي هم به عنوان سومين تيم گروه راهي رقابت‌هاي پلي‌آف در منطقه آسيا شد. ايراني‌ها با يك امتياز فاصله در مكان غير قابل تصور چهارم ايستادند و در نهايت دست خالي ماندند.

به هر ترتيب اين نخستين بار نيست كه تيمي با بازيكنان مستعد فراوان در پايان نمي‌تواند به نتايج مورد انتظار دست پيدا كند. براي تيمي كه در آن در كنار دو مرد سال سابق فوتبال آسيا تعدادي از بهترين بازيكنان مستعد قاره حضور دارند از دست دادن سهميه مستقيم حضور در جام جهاني ضربه‌ي بزرگي ارزيابي مي‌شود.

در ادامه اين گزارش آمده است: بسياري از كشورها مي‌توانند به بدشانسي‌هاي خود اشاره داشته باشند اما به ندرت كشور ديگري در يك ونيم دهه اخير همانند ايران بايد اين طور دراماتيك از رقابت‌هاي جام جهاني حذف شود.

ايراني‌ها در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 1994 آمريكا در نبرد بر سر سهميه مستقيم برابر عربستان سعودي شكست خوردند. عربستان در آن بازي تعيين كننده چهار بر سه به پيروزي رسيد و براي نخستين بار راهي دور پاياني جام جهاني فوتبال شد. هشت سال بعد تيم ملي بار ديگر در آخرين بازي خود ناكام ماند. اين تيم در آخرين بازي برابر بحرين شكست خورد و به اين ترتيب راه براي صعود عربستان به جام جهاني هموار شد. در هر دو بار ايراني‌ها شروع قدرتمندانه‌اي را از خود نشان دادند و سرنوشت در بازي آخر در دستان خود آن‌ها بود. ايران در ميان اين دو ناكامي به جام جهاني هم راه يافت. در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 1998 فرانسه يك معجزه فوتبالي براي ايران رخ داد. آن هم زماني بود كه آن‌ها در 20 دقيقه پاياني، دو گل خورده برابر استراليا را جبران كردند و در نهايت به دليل گل زده در خانه حريف راهي دور نهايي رقابت‌ها شدند.

در رقابت‌هاي سال جاري ايراني‌ها از همان ابتدا چندان گلزن نشان ندادند. آن تيم پس از چندين تساوي، در ورزشگاه آزادي برتري يك بر صفر برابر عربستان سعودي را از دست داد و در حضور تماشاگرانش 2 بر يك شكست خورد. براي بسياري از هواداران نه تنها نتايج تيم ملي دور از انتظار بود بلكه عملكرد بي‌نهايت ضعيف تيم ملي هم دليلي براي انتقادهاي شديد به شمار مي‌آمد.

پس از تساوي يك بر يك برابر كره در آخرين بازي، افشين قطبي در برابر رسانه‌ها بايد توضيح مي‌داد كه چرا تيمش در اين بازي حساس قاطعانه بازي نكرد. او در پايان بازي در ارزيابي‌اش اين طور گفت: "ما اينجا آمديم تا هر سه امتياز را بگيريم اما پس از گل نخست بيش از اندازه محتاط شديم. دفاع ما بيش از حد به عمق رفت و كره‌اي‌ها هم از آن استفاده كردند."

سرمربي سابق پرسپوليس پس از مدتي مسووليت شكست تيم ملي را پذيرفت. البته او يك ماه پيش جانشين علي دايي در تيم ملي شده بود. قطبي به تازگي عنوان كرده بود، مسووليت شكست را مي‌پذيرم و از مردم ايران عذرخواهي مي‌كنم. متاسفانه براي راهيابي به جام جهاني در آفريقاي جنوبي تنها 9 دقيقه كم آورديم. ما در اين زمان اندك شانس‌مان را از دست داديم.

قطبي به گل دقيقه 81 پارك جي سونگ در بازي تيم‌هاي ملي ايران و كره جنوبي در سئول اشاره داشت.

مهدي مهدوي كيا كاپيتان تيم ملي ايران كه در مجموع 4 بار در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني حضور داشت، از تيم ملي ايران خداحافظي كرد، همانند علي كريمي بازيكن تاثيرگذار خط مياني تيم ملي ايران.

مهدوي كياي 31 ساله گفت: "به بازيكنان جوان اميدوارم و گفته بودم كه در صورت عدم راهيابي به جام جهاني به حضورم در تيم ملي ايران پايان خواهم داد."

او به اين ترتيب تاكيد كرد كه حضور استعدادهاي جوان در تركيب تازه تيم ملي ايران بايد نقش محوري را داشته باشد.

مهدوي كيا عنوان كرد: "ايران به زودي در رقابت‌هاي انتخابي جام ملت‌هاي آسيا حاضر خواهد شد. فكر مي‌كنم كه اكنون زمان مناسبي براي من است كه كنار بروم و به بازيكنان جوان فرصت بدهم."
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار