بازدید 2430

جزینی: آرایشگاه ها، داروخانه نیستند

کد خبر: ۵۳۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 09 September 2015
قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن اشاره به خسارت‌های اقتصادی ناشی از مصرف مواد مخدر گفت: 10 هزار میلیارد تومان به طور سالانه خسارت‌های اقتصادی ناشی از مصرف مواد در ایران است.

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در نهمین کنگره بین المللی دانش و اعتیاد که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شده بود، گفت: موادمخدر به عنوان یک مساله دائمی و بلندمدت مانع رشد توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهاست و اساسا این مساله به عنوان یک معضل جدی بشریت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 246 میلیون نفر در دنیا حداقل یک بار مصرف مواد را تجربه، 27 میلیون نفر مصرف کننده و مساله دار، 13 میلیون نفر تزریقی هستند که همه اینها نشان دهنده آن است که این مساله یک معضل جهانی است.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: هر ساله طبق آمار جهانی 200 هزار نفر مرگ و میر ناشی از اعتیاد داریم که سهم ایران از این آمار سه هزار نفر است و در حال حاضر این عامل به عنوان سومین عامل مرگ و میر شناخته شده است.

جزینی در ادامه ضمن اشاره به آنکه سهم قاچاقچیان ایرانی موادمخدر اکنون سه میلیارد دلار است و 40 درصد جرایم خرد نیز ناشی از اعتیاد هستند، عنوان کرد: اعتیاد اولین آسیب اجتماعی است که در حال حاضر شاهد تقویت نگرش‌های غلط درباره مصرف مواد هستیم.

وی در ادامه اعتیاد را منشا تمام جرایم دانست و ادامه داد: اعتیاد یک بیماری مزمن است که برای حل آن نیازمند درمان های بلندمدت و دائمی هستیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر آنکه آرایشگاه‌ها، داروخانه نیستند، گفت: مصرف و توزیع داروهای لاغری در آرایشگاه‌ها اکنون تبدیل به یک مصیبت شده‌اند در حالیکه باید بدانیم آرایشگاه‌ها محل توزیع داروهای لاغری و ... نیستند و افراد نسبت به توزیع این مواد در این اماکن باید بسیار هوشیار عمل کنند.

جزینی در ادامه گفت: بی توجهی به مساله اعتیاد در نظام سلامت کشور، پیچیدگی درمان مصرف های ترکیبی و افزایش هزینه های ناشی از مصرف مواد، هزینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی را بر کشور وارد و فرآیند درمان را سخت تر می کند که برای حل آن نیازمند آن هستیم که مردم را به عنوان موضوع اصلی در مساله کاهش اعتیاد شرکت دهیم.

وی ادامه داد: کاهش فاصله فرهنگی، افزایش نظارت بر فعالیت‌ها، گفت‌وگوی صادقانه با مردم از سال گذشته تاکنون در دستور کار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار گرفته است.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به آنکه در حال حاضر دو هزار و 783 سازمان مردم نهاد در سه حوزه کاهش آسیب، پیشگیری و درمان اعتیاد فعالیت می کنند، گفت: نیاز است تا با همکاری این NGOها مدیریت جهای در این حوزه را در دستور کار خود قرار دهیم زیرا اکنون به اقدامات جهادی در این حوزه نیازمندیم.

جزینی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست ستاد مبارزه با موادمخدر مقابله ای است، گفت: سیاست ستاد مبارزه با موادمخدر سیاست مقابله است و معتقدیم باید علت ها را شناسایی و آنها را ریشه کن کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه کماکان پنج درصد بودجه اشتغال که باید به معتادین بهبود یافته اختصاص داده شود محقق نشده است، گفت: تاکنون موفق شده ایم که 630 نفر از بهبود یافتگان را در حوزه اشتغال فعال کنیم که سهم سازمان‌های مردم نهاد در این خصوص 79 درصد است؛ اما با این حال هنوز هم شاهد آن هستیم که پنج درصد بودجه اشتغال کشور که باید به معتادان بهبودیافته اختصاص یابد، محقق نشده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه نهادینه کردن رویکردها و تشدید اقدامات مقابله‌ای در دو هزار کیلومتری مرزهای حساس کشور را از اولویت‌های کاری ستاد مبارزه با موادمخدر دانست و گفت: افغانستان با هفت هزار و 300 تن تولید خشخاش و 750 تن تولید هروئین همسایه ماست که این موقعیت بسیار خطرناک و حساسی را برای ما ایجاد کرده است.

وی در ادامه به ساماندهی معتادین پرخطر خیابانی اشاره کرد و گفت: این امر با هدف رضایت مندی عمومی در دستور کار ستاد است، همچنان که ارتقای کمی و کیفی برنامه های پیشگیرانه، حضور در فضای مجازی، تقویت دانش اعتیاد و ... نیز همگی از اولویت های ستاد مبارزه با موادمخدر است.

جزینی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه با بسیاری از دانشگاه های کشور، افزود: تاکنون با بسیاری از دانشگاه ها تفاهمنامه امضا کرده ایم و برآنیم تا با برقراری ارتباطات علمی توسط نخبگان و اساتید به تقویت رویکرد اجتماعی در چارچوب مبارزه با موادمخدر دست یابیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: باید ابتکارات علمی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و حل آسیب‌های ناشی از آن را تقویت کنیم و این موضوع را نادیده نگیریم که فعالیت های ما باید چندجانبه باشد تا به نتیجه برسیم. به این منظور فعالیت‌های چندجانبه منطقه‌ای را نیز باید افزایش دهیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه در سه ماه گذشته هیات بین المللی کنترل مواد مخدر به ایران آمده و بدون کم و کاست از تمامی فرآیندهای مبارزه با موادمخدر در ایران بازدید کردند، گفت: درحال حاضر 85 درصد تریاک، 35 درصد هروئین موجود در دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده و به این ترتیب ایران در حوزه درمان نیز در منطقه پرچمدار است.

جزینی ادامه داد: اکنون شش هزار و 700 مرکز درمانی و 5 هزار و 500 پزشک در حوزه اعتیاد فعالیت می‌کنند که همگی مورد حمایت ستاد بوده‌اند؛ البته می دانیم که کاستی هایی در این زمینه داریم که به همین منظور در جهت رفع آنها تلاش می کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ارائه آمار در حوزه اعتیاد بر اساس ستاد مبارزه با موادمخدر تنها توسط دبیرخانه این ستاد صورت خواهد گرفت و هر کسی هر آماری را که ارائه دهد مورد تایید ستاد نیست مگر آنکه از آنالیزهای ما گذشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار