بازدید 9816
۲

جزئیات سیاست ارزی ایران در دوران پساتحریم

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا ارز تک نرخی پس از رفع تحریم‌ها در ایران اجرا شود، گفت: در گذشته هیچگونه قصوری در تسویه تسهیلات مالی میان و بلندمدت خارجی از سوی ایران رخ نداده است.
کد خبر: ۵۳۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 09 September 2015
معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا ارز تک نرخی پس از رفع تحریم‌ها در ایران اجرا شود، گفت: در گذشته هیچگونه قصوری در تسویه تسهیلات مالی میان و بلندمدت خارجی از سوی ایران رخ نداده است.

به گزارش مهر، غلامعلی کامیاب در نشست با هیات صنعتی و تجاری آلمان، مشکل اصلی برای تسویه تعهدات فعلی بانک‌های ایرانی را نداشتن کانال پرداخت دانست و افزود: امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک مشکلات موجود رفع شود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ایران در تسویه تسهیلات مالی خارجی هیچگونه قصوری نداشته است اظهارداشت: در ایران بحران ایجاد شده در تسویه اعتبارات اسنادی نقدی به خوبی مدیریت شد و در گذشته هیچگونه قصوری در تسویه تسهیلات مالی میان و بلندمدت خارجی از سوی ایران رخ نداده است.

کامیاب به ایجاد و برقراری روابط بانکی به عنوان یک ضرورت و عامل مهم در امر تجارت اشاره کرد و اظهارداشت: امید است در چارچوب توافقات اخیر انجام شده روابط گذشته بانکی را مجددا احیا کنیم.

وی، نظام ارزی کشور را نظام شناور مدیریت شده معرفی و عنوان کرد: برابری ریال در مقابل سبدی از ارزهای مختلف در نظر گرفته می‌شود، این در حالی است که نرخ ارز طی ۸ سال بعد از یکسان سازی نرخ ارز از سال ۱۳۸۱ با ثبات همراه بوده و تلاش می‌کنیم پس از رفع تحریم ها سیستم تک نرخی را در کشور اجرا کنیم.

کامیاب در خصوص نحوه مدیریت و کنترل تورم در کشور گفت: با توجه به نقش دولت و دستگاه های دولتی در کنترل و مهار تورم، اقدامات مربوطه با مشارکت دولت و بانک مرکزی انجام می‌شود. در شرایط فعلی ما موفق به کاهش نرخ تورم از ۴۰ به ۱۵.۶ درصد در پایان سال گذشته شده‌ایم و هدف‌گذاری ما رسیدن به نرخ تک رقمی در یک دوره دو ساله خواهد بود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تشریح سیاست‌گذاری بانک مرکزی در توسعه بانک‌های خصوصی تصریح کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، ایران به دلیل دارا بودن نیروی کار متخصص و زیرساخت‌های مناسب، پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

کامیاب با اشاره به برنامه کشور در خصوص نظارت و انطباق با استانداردهای بین‌المللی بانکی بیان کرد: ما دارای سیستم‌های پیشرفته در این حوزه هستیم  و انتظار داریم که در آینده تعداد شعب بانک‌ها کاهش یافته و نظارت موثر با تکیه بر استاندارهای بین‌المللی را در این خصوص اعمال کنیم.

همچنین «فیلیز اشمیت» معاون نخست‌وزیر آلمان نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری‌های بانکی با ایران، گفت: به محض رفع تحریم ‌ها اقدامات لازم را در خصوص گشودن بازارهای مالی دو کشور انجام می دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار