بازدید 6338
چاه کشاورزان از پایین و سدهای وزارت نیرو از بالا

آب مفت و دل بی‌رحم...

جالب است بدانید که فقط در یکی از شهرستان های استان فارس به اندازه 11 استان کشورمان چاه کشاورزی وجود دارد!
کد خبر: ۵۲۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 05 September 2015
هیچ وقت به قبض های آب نگاه کرده اید؟توجه کرده اید که چه قبل از هدفمندی یارانه ها و چه بعد از آن قبض آب میان سایر قبوض (برق،گاز،تلفن) به مثابه زنگ تفریح بوده و عملاٌ می توان گفت قیمت آب رایگان است؟ و الا که اگر از قیمت سایر قبوض کم کنند و به قیمت قبض آب بیفزایند کار عاقلانه ایست...

به گزارش تابناک فارس، بدتر از آن آیا می دانستید این حجم عظیم آبی که از ذخایر چند هزار ساله و غیرقابل بازگشت آب زیر زمینی در کشاورزی مصرف می شود هم رایگان است؟

خوب با این وضعیت کاملاٌ منطقی است که رعایت نمی شود و نخواهد شد...

وقتی با کشاورزان صحبت می کنیم از بزرگی خدا می گویند و اینکه ان شاء اله سال دیگر و یا سال های دیگر بارندگی ها مثل قدیم می شود و درست می شود.

دردا و حسرتا که نمی دانند این آب ها با بارش هرچقدر هم خوب پارسال و امسال و سال آینده درست نمی شوند و حداقل باید 80 سال بارش خوب داشته باشیم و در این 80 سال از چاه هم استفاده نکنیم تا شاید تازه آب زیرزمینی به حالت نرمال خود برسد.

ایران در شمار کشورهایی با پایین‌ترین راندمان آبیاری اراضی کشاورزی قرار دارد؛ چراکه همچنان آب را به ‌مثابه کالای رایگان تصور می‌کنیم و به ‌راحتی از این کالای استراتژیک برای موارد غیر راهبردی استفاده می‌شود.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می گوید: زمانی برخی مدیران تصور می‌کردند پرداختن به تالاب‌ها به سبب ارزش قائل شدن برای پرنده و قورباغه‌ها بوده و در شرایطی که اشتغال و معیشت مردم مشکل دارد، پرداختن به این امر زائد است اما زمان ثابت کرد این نگاه تا چه حد غلط بود.

حال آنکه تأثیر تالاب‌ها بر گرم شدن هوا، تعدیل وضعیت خشکسالی، رونق گردشگری و ایجاد شغل و معیشت برای جوامع محلی که پیرامون آنها زندگی می‌کنند، تبادل آب بین تالاب و آب‌های زیرزمینی و ممانعت آن از پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و ایجاد فرو چاله و بروز زلزله و... را نمی‌توان منکر شد.

وزارت نیرو هم در چند سال گذشته کار مدیریت منابع آب را انجام نداده و تنها کاری که اتفاق افتاده استحصال آب بوده است.

وزارت نیرو فقط سد احداث کرده و فکری به حال زمین های پایین دست این سدها نشده و  مدیریت نامناسب منابع آب موجب شده که امروز بسیاری از دشت‌های کشور ما فرونشست کرده و تعدد همین سدها باعث نابودی تالاب‌ها شده که انواع مشکلات زیست‌محیطی را در پی دارد.

مسئولان کشاورزی هنوز بر اساس میزان محصول در واحد سطح گزارش می‌دهند در حالی‌ که در کشورهای خشک مانند ایران باید میزان برداشت بر اساس آب مصرفی، معیار ارائه گزارش عملکرد باشد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها