بازدید 2082

آمريکا تسليحات بيشتري در اختيار عربستان قرار مي‌دهد

کد خبر: ۵۲۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 05 September 2015
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، ناارامی در خاورمیانه، چالشی آشکار برای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است که تلاش می کند همه بازیگران اصلی یک رشته بازیهای پیچیده را راضی نگه دارد.

آمریکا به تامین تسلیحات عربستان سعودی، «متحد مهم» خود در شرایطی ادامه می دهد که حملات هوایی رژیم سعودی به یمن، به کشته شدن افراد بیگناه منجر و جلوی ورود کمک های بشردوستانه به این کشور گرفته می شود.

اوباما و سلمان پادشاه عربستان روز جمعه در کاخ سفید دیدار کردند.

جزئیات گفتگوهای آنها هنوز فاش نشده است هر چند که منابع مختلف پیش از این تلویحا اعلام کردند تامین تسلیحات مورد بحث خواهد بود.

براساس گزارش بلومبرگ، مهمات هدایت شونده با جی پی اس شرکت بوئینگ در بین گزینه های احتمالی است.

این تسلیحات که در سال 2008 برای استفاده در هواپیماهای اف-15 نیروی هوایی سلطنتی عربستان مورد تایید قرار گرفت، احتمالا برای بمباران یمن در سال جاری که براساس گزارش ها جان دهها غیرنظامی را گرفت، مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین گزارش های بیشماری درباره استفاده از مهمات خوشه ای که در سطح بین المللی ممنوع شده، در حملات هوایی سعودی به یمن که در ماه مارس آغاز شد، منتشر شده است.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد توافقی درباره فروش دو ناو توسط شرکت لاکهید مارتین به عربستان به ارزش بیش از یک میلیارد دلار، تقریبا حاصل شده است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا در ماه ژوئیه در بیانیه ای اعلام کرد این کشور به تازگی با فروش احتمالی موشک های پیشرفته پاتریوت به عربستان به ارزش 5.4 میلیارد دلار موافقت کرد.
در آن ماه، ریتون که یک پیمانکار دفاعی آمریکایی است، قراردادی 180 میلیون دلاری برای ارائه موشک های هدایت شونده هوا به سطح به عربستان دریافت کرد.

تقویت بنیه دفاعی عربستان سعودی، که امسال به واردکننده اصلی سلاح در جهان تبدیل شد، به طور قابل توجهی به نفع چندین تولیدکننده تسلیحات در آمریکا بوده است.

این در حالی است که امریکا برای پر کردن خلاء ناشی از محدودیت های بودجه پنتاگون همانطور که لارنس کورب معاون سابق وزیر دفاع این کشور در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد، به پیمانکاران دفاعی تکیه می کند.

کورب افزود سعودی ها از بیم تقویت قابلیت نظامی ایران پس از لغو تحریم ها، سفارشات برای سامانه های دفاع موشکی از آمریکا را افزایش داده اند.

در آستانه دیدار با سلمان، اوباما اعلام کرده بود آنها قصد دارند درباره ایران، سوریه، گروه تروریستی داعش، اوضاع اقتصادی جهان، مسائل انرژی و دیگر موضوعات گفتگو کنند.

هیچ اشاره ای به فروش تسلیحات نشد.

در حالی که کشورهای غربی از فروش سامانه های تسلیحاتی پیشرفته - از جمله کشتی های جنگی آمریکایی و انگلیسی به منظور حفظ محاصره یمن - به ریاض سود می برند، چشم خود را به روی آن چه که بسیاری جنایات جنگی عربستان و نقض آشکار حقوق بشر در داخل این کشور می خوانند، می بندند.

استفان گووانس فعال و نویسنده کانادایی پیشتر این ماه خاطر نشان شد: «کل مسئله، نقض وقیحانه قوانین بین المللی و حمله به حق تعیین سرنوشت است».

روز دوشنبه، عفو بین الملل در گزارشی، ائتلاف تحت رهبری عربستان و مورد حمایت آمریکا را به استفاده از تسلیحات ممنوع در یمن متهم و همچنین از آمریکا به علت حمایت مالی و اطلاعاتی از این ائتلاف انتقاد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار