بازدید 2573

بيانيه مشترک رئيس جمهور آمريکا و پادشاه عربستان

کد خبر: ۵۲۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 05 September 2015
دفتر مطبوعاتی کاخ سفید بیانیه ای مشترک را در خصوص دیدار پادشاه عربستان و رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد.

متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

ملک سلمان بن عبد العزیز آل سعود در تاریخ 4 سپتامبر دو هزار و پانزده به دعوت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از این کشور دیدار و در کاخ سفید با اوباما ملاقات کرد. اوباما و سلمان گفتگویی مثبت و پربار داشتند و در مورد رابطه پایدار بین کشورهایشان صحبت کردند. این رابطه در هفت دهه گذشته در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و حوزه های دیگر مورد علاقه طرفین ، عمیق تر و قوی تر شده است. رهبران دو کشور بر اهمیت تداوم تقویت روابط استراتژیک به نفع دولت و مردم خود تاکید کرد. رئیس جمهور آمریکا به نقش رهبری عربستان در جهان عرب و اسلام اشاره کرد. دو طرف بر ضرورت تداوم تلاشها برای حفظ امنیت، رفاه و ثبات در منطقه به ویژه برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران تاکید کردند. در این راستا، ملک سلمان حمایت خود را از «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام بین ایران و کشورهای گروه پنج بعلاوه یک اعلام کرد که وقتی به طور کامل اجرا شود از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد و در نتیجه ، امنیت در منطقه بهبود می یابد.

رهبران دو کشور از نتیجه اجلاس سران در کمپ دیوید میان رهبران شورای همکاری خلیج ( فارس ) و اوباما در ماه مه گذشته ابراز رضایت کردند.

هدف از آن نشست ، تقویت مشارکت آمریکا و شورای همکاری خلیج ( فارس) و ایجاد همکاری دفاعی و امنیتی نزدیک تر بود و هر دو رهبر تعهد خود را به اجرای تمامی تفاهم های حاصل شده در کمپ دیوید اعلام کردند.

رهبران دو کشور در مورد همکاری نظامی دو کشور در مقابله با دولت اسلامی / داعش، تلاش برای محافظت از خطوط دریایی و مقابله با دزدی دریایی صحبت کردند. اوباما و سلمان در مورد تسریع ارائه تجهیزات خاص نظامی به عربستان صحبت و همچنین بر افزایش همکاری در مبارزه با تروریسم، امنیت دریایی، امنیت سایبری و دفاع ضد موشکی تاکید کردند. رهبران این دو کشور بر اهمیت مقابله با تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز تاکید کردند. آنها تعهد مداوم خود را در خصوص همکاری امنیتی بین عربستان سعودی و آمریکا از جمله تلاش های مشترک برای مقابله با القاعده و داعش اعلام کردند. آنها به اهمیت همکاری خود در مقابله با سرازیر شدن جنگجویان خارجی، مقابله با تبلیغات نفرت انگیز داعش و قطع جریان تامین مالی به تروریستها اشاره کردند. هر دو رهبر بر نیاز به همکاری بلند مدت و چند ساله ضد تروریستی علیه القاعده و داعش تاکید کردند همکاری که نیازمند همکاری مستمر کشورهای شریک در سراسر جهان است.

در مورد یمن، دو طرف بر نیاز فوری به اجرای قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان از جمله قطعنامه 2216 شورای امنیت به منظور تسهیل در یافتن یک راه حل سیاسی مبتنی بر ابتکار شورای همکاری خلیج ( فارس) و نتایج گفتگوی ملی تاکید کردند. هر دو رهبر در مورد بحران انسانی در یمن ابراز نگرانی کردند. شاه سلمان تعهد عربستان سعودی را در خصوص این موارد اعلام کرد: ادامه یافتن کمک به مردم یمن ، همکاری با شرکای ائتلاف و شرکای بین المللی برای دسترسی نامحدود برای کمک رسانی با همکاری سازمان ملل متحد و شرکای آن از جمله رساندن سوخت به افراد خسارت دیده و در این راستا، همکاری برای باز کردن بنادر دریای سرخ تحت نظارت سازمان ملل. هر دو رهبر با حمایت و فعال کردن کمک های بشردوستانه به رهبری سازمان ملل متحد موافقت کردند.

در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل، رهبران دو کشور بر اهمیت ابتکار صلح اعراب در سال2002 تاکید و بر ضرورت رسیدن به یک راه حل جامع، حل و فصل عادلانه و پایدار درگیری ها بر اساس زندگی مردم دو کشور در کنار هم در صلح و امنیت تاکید کردند. آنها همچنین هر دو طرف را به برداشتن گام هایی برای حفظ و پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور تشویق کردند.

هر دو رهبر بر اهمیت رسیدن به راه حلی پایدار برای درگیری های سوریه بر اساس اصول ژنو 1 به منظور پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه، حفظ تداوم نهادهای نظامی و غیرنظامی دولت و حفظ وحدت و یکپارچگی ارضی سوریه تاکید کردند و اینکه در مورد ایجاد یک کشور مسالمت جو، کثرت گرا و دموکراتیک و عاری از تبعیض یا فرقه گرایی اطمینان حاصل شود.

این دو رهبر تصریح کردند هر گونه انتقال سیاسی معنادار باید شامل خروج بشار اسد از قدرت باشد که مشروعیت خود را برای رهبری سوریه از دست داده است.

دو طرف حمایت خود را از تلاش های نخست وزیر عراق برای شکست دادن دولت اسلامی / داعش ابراز کردند. اوباما و سلمان همچنین اجرای کامل اصلاحات موافقت شده در تابستان گذشته و اصلاحاتی را که اخیرا پارلمان تصویب کرده است تشویق کردند.

اجرای این اصلاحات امنیت و ثبات در عراق حمایت و وحدت و یکپارچگی ارضی ملی این کشور را حفظ می کند. اجرای اصلاحات در عراق همچنین موجب متحد شدن جبهه داخلی برای مبارزه با تروریسم می شود که همه عراقی ها را تهدید می کند.

رهبران دو کشور بر حمایت قاطع خود از لبنان و حاکمیت، امنیت و ثبات آن و نیز نیروهای مسلح لبنان تاکید کردند زیرا این نیروها موجب امن شدن لبنان و مرزهای آن می شوند و در برابر تهدیدات افراطی ها مقاومت می کنند. این دو رهبر همچنین بر اهمیت حیاتی پارلمان لبنان تاکید کردند تا در اسرع وقت رئیس جمهور جدید را مطابق با قانون اساسی لبنان انتخاب کند.

رهبران دو کشور در مورد چالش تغییر آب و هوای جهان صحبت و توافق کردند برای رسیدن به یک نتیجه موفقیت آمیز در مذاکرات پاریس در ماه دسامبر همکاری داشته باشند.

بالاخره اینکه ، دو رهبر در مورد همکاری استراتژیک جدید برای قرن بیست و یکم و نحوه ارتقاء چشمگیر رابطه میان دو کشور گفتگو کردند.

ملک سلمان دیدگاههای عربستان را در مورد همکاری راهبردی به اطلاع اوباما رساند.

پرزیدنت اوباما و ملک سلمان به مقامات در دولتهای مطبوع خود دستور دادند راههای مناسب برای پیشرفت رو به جلو در ماههای آینده را بررسی کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی