بازدید 2128

آمريکا و عربستان درباره يمن اختلاف نظر شديد دارند

کد خبر: ۵۲۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 05 September 2015
مروان بشاره تحلیلگر الجزیره انگلیسی گفت عربستان و آمریکا درباره یمن و تحولات اخیر این کشور اختلاف نظر شدید دارند.

به گزارش الجزیره انگلیسی، مروان بشاره تحلیلگر این شبکه گفت اگر چه اظهارات علنی سران آمریکا و عربستان در مقابل خبرنگاران و دید عمومی بسیار مثبت و خوشبینانه بود اما واقعیت این است که آنچه در پشت درهای بسته روی می دهد و مشخصا برنامه این دیدار بسیار فشرده و شامل مسایل دو جانبه و منطقه ای خواهد بود.

مسئله مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که عربستان سعودی دیگر تنها قدرت نفتی بلامنازع در جهان نیست. آمریکا در زمینه مصرف نفت به خودکفایی رسیده است و سئوال عمده ای که در این زمینه وجود دارد این است که آمریکا تا چه اندازه به نفت منطقه خلیج (فارس) وابسته است. این مسئله نیز تنها به میزان مصرف نفت آمریکا محدود نمی شود بلکه مسئله شرکت های نفتی آمریکا نیز وجود دارد. از طرف دیگر عربستان قصد دارد طی یک دهه آتی دو الی سه تریلیون دلار در زمینه های مختلف از جمله زیرساخت های انرژی، آموزش و دیگر زیرساختها هزینه کند و در توسعه این زیرساخت ها آمریکا می تواند به طور گسترده ای ایفای نقش کند و این مناسبات نیز به شدت مهم خواهد بود.

درباره تحولات یمن، در خاورمیانه اطلاعاتی از ریاض و دیگر مکان ها به خارج درز کرده است که حاکی از اختلاف نظر آمریکا و عربستان درباره مسئله یمن است. باراک اوباما چندین بار هم به مسئولان یمنی و هم به عربستان مواضع خود را اعلام کرده است و انتظار می رود به سران عربستان باردیگر اعلام کند که از احتمال اینکه گروههای مشخص یمنی و عربستانی برای گرفتن صنعا از حوثی ها اقدام کنند به هیچ وجه خوشحال نخواهد شد. بنابراین این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است است زیرا آمریکا معتقد است که این اقدام بسیار خونبار و خطرناک خواهد بود و به طور قطع یمن را دچار شرایطی بدتر خواهد کرد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار