بازدید 3545

ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها مکانیزه می‌شود

روزانه بیش از هزار موتورسیکلت به وسیله چهل کفی که در سطح معابر مستقر هستند متوقف می‌شوند با این حال از شواهد امر این‌طور بر می‌آید که این میزان برخورد شاید یک هزارم تخلفاتی نباشد که موتورسواران روزانه در تهران مرتکب می‌شوند.
کد خبر: ۵۲۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹ 05 September 2015
روزانه بیش از هزار موتورسیکلت به وسیله چهل کفی که در سطح معابر مستقر هستند متوقف می‌شوند با این حال از شواهد امر این‌طور بر می‌آید که این میزان برخورد شاید یک هزارم تخلفاتی نباشد که موتورسواران روزانه در تهران مرتکب می‌شوند.

به گزارش فرهیختگان، توی پیاده‌رو، وسط چهار راه، خلاف جهت خیابان، توی خط ویژه... هر جایی می‌شود این گروه را دید. دو میلیون موتورسواری که به جرات می‌توان گفت اغلب‌شان به هیچ آداب و ترتیبی پایبند نیستند و تنها می‌خواهند زودتر به مقصد برسند. آنها حتی جلوی چشمان پلیس راهنمایی و رانندگی هم به تخلفات فاحش‌شان ادامه می‌دهند؛ گویی حتی پلیس هم از برخورد عاجز شده باشد.

حال پلیس می‌خواهد از روشی استفاده کند که با آن تا حد زیادی توانست تخلف‌های خودروهای سواری را کنترل کند و با مکانیزه کردن ثبت تخلفات موتورسیکلت‌ها از برخورد بین نیرو‌ها و موتورسواران بکاهد.

مرد جوانی که افسر راهنمایی و رانندگی است و در یکی از معابر پرتردد ایستاده در مورد اینکه پلیس چرا به تخلفات آشکار موتورسوارها بی‌اعتناست، به «فرهیختگان» می‌گوید: «چندباری به دلیل تخلف موتورسوارها آنها را متوقف کردیم. معمولا قبول نمی‌کنند و کار به درگیری‌های لفظی می‌کشد... حتی شنیده‌ام که برخی همکاران‌مان درگیر و مجروح هم شده‌اند. متخلف‌ها یکی دو تا نیستند. واقعا هم نمی‌شود برای هرکدام‌شان یک مامور گذاشت.»

حتی تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره چالش‌هایی که بین ماموران راهنمایی و رانندگی وموتورسواران به هنگام توقیف یا جریمه ایجاد می‌شود، گفته است: «من نیز قبول دارم؛ همیشه برخورد با تخلفات موتورسواران با چالش مواجه است. اگر پلیس درباره برخورد با موتورسواران خشن عمل کند و در این میان موتورسوار صدمه ببیند، کسانی که از ما انتظار برخورد با تخلفات موتورسواران را دارند، شکایت می‌کنند، چراکه این نوع برخورد درست نیست.»

 تصادفات ناشی از موتورسیکلت


اما مشکلات مربوط به کنترل موتورسواران وقتی بیشتر نمایان می‌شود که به آمار تصادفات این حوزه نگاهی می‌اندازیم. براساس آمار در حالی که تنها شش درصد حمل‌ونقل کشور به وسیله موتور سیکلت انجام می‌شود 25 تا 30 درصد یعنی بیشتر از یک چهارم تصادفات منجر به فوت، به همین شش درصد اختصاص دارد. هر روز موتور‌ها فاجعه می‌آفرینند و به اندازه سقوط یک هواپیما مرگ‌ومیر به همراه دارند اما کسی نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

 کنترل مکانیزه موتورسواران


طرح موتور‌گیری در سطح شهر تهران از سوی یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تهران چندی است که اجرا می‌شود. براساس آنچه سعید سپهری، فرمانده یگان عملیات و طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ به «فرهیختگان» می‌گوید، روزانه بیش از هزار موتورسیکلت به وسیله چهل کفی که در سطح معابر مستقر هستند متوقف می‌شوند. اما با این حال از شواهد امر این‌طور بر می‌آید که این میزان برخورد شاید یک هزارم تخلفاتی نباشد که موتورسواران روزانه در تهران مرتکب می‌شوند. تخلفاتی مثل نداشتن کلاه ایمنی، عبور از پیاده‌رو، حرکت خلاف مسیر مجاز و در مسیر ویژه اتوبوس شاخص‌ترین تخلفاتی است که موتورسواران مرتکب می‌شوند.

به گفته سپهری برخورد‌های لفظی و فیزیکی که بین راکبان موتور و ماموران نیروی انتظامی پیش آمده در این چند سال به کمرنگ شدن برخوردها منجر شده و به همین دلیل پلیس و مجموعه سازمان ترافیک شهر تهران به این نتیجه رسیده‌اند که باید کنترل‌ها از حالت سنتی و برخورد چهره به چهره به سمت مکانیزه شدن و استقرار دوربین تغییر کند.

 او حتی به آمار تصادفاتی که به دلیل توقف موتور از سوی پلیس رخ می‌دهد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه در تهران روزانه حدود پنج نفر از راکبان موتور یا پلیس به دلیل اقدام به ایست، دچار سانحه می‌شوند که خود هشدار جدی برای حرکت به سمت مکانیزه کردن کنترل‌ موتورسواران است.»

 موتورهای برقی


سپهری با اشاره به اینکه آلایندگی موتورسیکلت‌ها هشت برابر خودروهاست به تسریع در اجرای طرح موتورسیکلت‌های برقی نیز تاکید می‌کند و می‌گوید: «از آنجا که این وسایل نقلیه سرعتی کمتر از مشابه بنزینی خود دارند، از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.»

 افزایش حمل‌ونقل عمومی


یاسر رشیدی، کارشناس امور ترافیک در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «ما این حجم موتورسیکلت را در کمتر کلانشهری می‌بینیم؛ چراکه شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی به قدری گسترش پیدا کرده است که از موتورسیکلت‌ها که وسایل نقلیه پرخطری است کمتر استفاده می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «به جای پیدا کردن راه‌های بی‌اثر برای برخورد با موتورسوارانی که حتی به راحتی حاضرند موتورشان توقیف شود و مدت‌ها در انباری سازمان راهنمایی و رانندگی بماند باید خطوط مترو را گسترش داد. آن وقت خواهیم دید که کمتر کسی به استفاده از موتورسیکلت اقدام می‌کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار