بازدید 20664
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بی‌میلی اوباما به استفاده از حق وتو در موضوع هسته‌ای/ اظهارات عجیب «ترامپ» درباره توافق با ایران/ ادعاهای وزیر خارجه سعودی علیه ایران

اعلام مخالفت یک سناتور برجسته دموکرات از توافق هسته ای، بی میلی رئیس جمهور آمریکا به استفاده از حق وتو، دیدگاه وزیر دفاع سابق آمریکا درباره توافق ایران، اظهارات سناتور جنجالی جمهوری خواه درباره توافق هسته ای، محتوای دیدار ملک سلمان و باراک اوباما و ادعاهای وزیر خارجه سعودی علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 05 September 2015
بی‌میلی اوباما به استفاده از حق وتو در موضوع هسته‌ای/ اظهارات عجیب «ترامپ» درباره توافق با ایران/ ادعاهای وزیر خارجه سعودی علیه ایراناعلام مخالفت یک سناتور برجسته دموکرات از توافق هسته ای، بی میلی رئیس جمهور آمریکا به استفاده از حق وتو، دیدگاه وزیر دفاع سابق آمریکا درباره توافق ایران، اظهارات سناتور جنجالی جمهوری خواه درباره توافق هسته ای، محتوای دیدار ملک سلمان و باراک اوباما و ادعاهای وزیر خارجه سعودی علیه ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخشی از مهمترین مطالب مطبوعات و رسانه های جهان، به موضوع هسته ای و موضع گیری ها در آمریکا درباره این موضوع اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی به موضوع مخالفت یک سناتور برجسته دموکرات با توافق هسته ای ایران پرداخته و می نویسد، اعلام مخالفت بن کاردین، سناتور برجسته دموکرات با توافق هسته ای ایران، ضربه ای به امیدهای کاخ سفید برای جلوگیری از مخالفت کنگره با این توافق و همچنین جلوگیری از استفاده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از حق وتو در کنگره بود. 34 رأی در سنا برای حفظ حق وتو اوباما کافی است و تاکنون 38 سناتور دموکرات و مستقل در سنا حمایت خودشان را از توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند. حامیان توافق اکنون فقط سه رأی دیگر می خواهند تا بتوانند از به رأی گذاشته شدن قطعنامه عدم تأیید توافق ایران در سنا جلوگیری کنند.

*****

روزنامه «کریستین ساینس مانتیور» نیز مطلبی درباره همین موضوع منتشر کرده و می نویسد، کاخ سفید خواستار خودداری از استفاده از حق وتو درباره توافق هسته ای ایران است، زیرا این امر احتمالاً نشانه ضعف دولت تلقی خواهد شد. اما قانونگذاران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در تلاش برای تضمین این موضوع هستند که کنگره می تواند درباره توافق هسته ای ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. در حالی که آرای لازم برای اعلام پیروزی اوباما در استفاده از حق وتو درباره توافق ایران حاصل شده، کاخ سفید در حال حاضر امیدوار است بتواند حمایت های لازم برای جلوگیری از مخالفت با توافق هسته ای را در سنا به دست آورد و اطمینان حاصل کند، باراک اوباما از حق وتوی خود استفاده نخواهد کرد.

*****

در همین حال، وزیر دفاع سابق آمریکا با انتشار مطلبی در روزنامه «لس آنجلس تایمز» درباره توافق هسته ای ایران موضع گیری کرده است. لئون پانه تا می نویسد، توافق اتمی ایران فرصتی برای آمریکاست که باید کامل آن را پذیرا باشد. توافق های مرتبط با کنترل تسلیحات، با توجه به طبیعتشان، توافق هایی جنجالی هستند. شکاف های بالقوه در اجرای آن ها می تواند سبب بدتر شدن تهدیدات موجود شود و حتی اگر طرفین به مفاد توافق پایبند باشند، این احتمال همیشه وجود دارد که برخی طرفین از اجرای این توافق ها شانه خالی کنند. با  وجود این، چنین توافق هایی این شانس را به وجود می آورند که جهان بتواند به طرف امنیت بیشتر حرکت کند. پانه تا در ادامه نکاتی را درباره نحوه اجرای توافق هسته ای ایران و مسائل مرتبط نیز مطرح کرده است.

*****

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرد دیگری است که روز گذشته درباره توافق هسته ای موضع گیری کرده است. وی در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» ضمن وحشتناک خواندن توافق هسته ای با ایران، مدعی شده توانایی آن را دارد که این توافق بد را به توافقی خوب تبدیل کند. وی مدعی شده: «به نظر من، این توافق از جهات مختلف، یک توافق فاجعه برانگیز است. این حقیقت وجود دارد که شاید ما مجبور شویم مقابل اسرائیل بجنگیم. البته چنین چیزی هیچ گاه به وقوع نخواهد پیوست؛ اما در متن توافق، قسمتی وجود دارد که در آن گفته شده آمریکا قرار است در صورتی که اسرائیل به ایران حمله کند، از ایران دفاع نماید. چنین چیزی هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد؛ اما پرسش اینجاست که آنها چگونه با چنین چیزهایی موافقت می کنند؟»

*****

در میان دیگر موضوعات، سفر ملک سلمان، پادشاه سعودی به آمریکا و گفت و گوهای صورت گرفته میان وی و رئیس جمهور آمریکا نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «شین هوا» می نویسد، روز جمعه کاخ سفید اعلام کرد آمریکا و عربستان سعودی به همکاری های امنیتی در خاورمیانه و به ویژه مقابله با «فعالیت های بی ثبات کننده ایران» ادامه خواهند داد. بنا بر بیانیه مشترکی که پس از نشست باراک اوباما و ملک سلمان منتشر شد، دو طرف بر ضرورت ادامه تلاش ها برای حفظ امنیت، کامیابی و ثبات در منطقه و به ویژه مقابله با فعالیت های ایران در منطقه تأکید کردند. شین هوا می نویسد، رسانه های آمریکا اعلام کردند سفر ملک سلمان در حالی انجام شد که عربستان سعودی به دنبال دریافت تضمین هایی از آمریکاست، مبنی بر اینکه توافق هسته ای ایران می تواند از بلندپروازی های منطقه ای ایران جلوگیری کند.

*****

از سوی دیگر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، عادل الجبیر مدعی دخالت ایران در امور همسایگان خود شده و گفته، این دخالت ها باید متوقف شود. در عین حال، وی درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفته: «ما از هر توافقی که از تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی جلوگیری کند، ساز و کار نظارتی قدرتمند داشته باشد، بازرسی از تمامی مراکز و از جمله مراکز نظامی را در بر گیرد و از شرط بازگشت تحریم ها در صورت نقض مفاد توافق از طرف ایران برخوردار باشد، حمایت می کنیم». وی افزوده: «حالا می توانیم با تمرکز بیشتری به بررسی دیگر فعالیت های ایران در منطقه بپردازیم. ما می توانیم بر  تقویت همکاری ها تمرکز کنیم تا مطمئن شویم ایران از دخالت های منفی در امور دیگر کشورها خودداری کند». 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان