بازدید 12613
۶

خواهران غريب با صورتي سوخته

فرزانه، شاگرد نمونه كلاس اول در حالي كه خود را براي امتحانات آخر سال آماده مي‌كرد در يكي از شب‌هاي ارديبهشت، مقارن با تولد حضرت علي(ع)درحالي كه به همراه خواهر كوچك، كنار آتشي كه مادربزرگ فراهم كرده بود به بازيگوشي مشغول بودند، لحظاتي مادربزرگ آنها را براي سرزدن به آغل گوسفندان تنها گذاشت. همين چند لحظه كوتاه كافي بود تا اين دو كودك آن روي سكه زندگي را ببينند.
کد خبر: ۵۲۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 05 September 2015
قانون در گزارشی نوشت:

«هركي مي‌خنده فكر مي‌كنم داره منو مسخره مي‌كنه، به بابام مي‌گم بابا من كه نمي‌خواستم اينطوري بشم خدا خواست، پس چرا مردم اينجوري به من نگاه مي‌كنن»؟
اينها گوشه‌اي از درد‌ودل‌هاي  فرزانه دختر 8ساله طبسي است كه به همراه خواهرش نازنين زهراي  4ساله در در آتش سوختند. انگار تقدير در بهار سال94 فصل تازه‌اي براي اين خانواده رقم زده بود و ارديبهشت، ماه بهشتي فصل بهار، براي اين خانواده به جهنمي تبديل شد كه تا سا‌ل‌ها آثار آن برچهره و بدن معصوم اين دو دختر باقي خواهد ماند.

اما حادثه چگونه اتفاق افتاد؟


 فرزانه، شاگرد نمونه كلاس اول در حالي كه خود را براي امتحانات آخر سال آماده مي‌كرد در يكي از شب‌هاي ارديبهشت، مقارن با تولد حضرت علي(ع)درحالي كه به همراه خواهر كوچك، كنار آتشي كه مادربزرگ فراهم كرده بود به بازيگوشي مشغول بودند، لحظاتي مادربزرگ آنها را براي سرزدن به آغل گوسفندان تنها گذاشت. همين چند لحظه كوتاه كافي بود تا اين دو كودك آن روي سكه زندگي را ببينند. نازنين زهرا در حال بازي، توجهش به گالني كه مخلوط بنزين و نفت در آن بود جلب مي‌شود و آن را برداشته و كنار آتش مي‌آورد در اين حين فرزانه كه كمي عاقل‌تر بود به طرف نازنين‌زهرا رفته و سعي مي‌كند گالن را از دست خواهر كوچكش بگيرد كه ناگهان شعله‌هاي آتش به سمت گالن هجوم مي‌برند و نازنين زهرا ناگزير آن را داخل آتش پرت مي‌كند و دو دختر خردسال در هجمه‌اي گسترده از آتش قرار مي‌گيرند. صداي انفجار آتش، مادر و مادر بزرگ و پدر را به سمت بچه‌ها مي‌كشاند و صحنه‌اي تلخ مقابل چشمان آنها قرار مي‌گيرد. آنها بچه‌ها را درحالي كه فرياد «سوختم-سوختم» مي‌كردند از داخل آتش به‌كناري آورده و مادر سعي مي‌كند لباس بچه‌ها را از تن‌شان جدا كند اما... .

وقتي از مادر بچه‌ها كه زني 24 ساله است مي‌پرسم چرا با آتش‌نشاني تماس نگرفته‌ايد، مادر مي‌گويد ما در روستاي عشق‌آباد طبس زندگي مي‌كنيم و در اين روستا آتش نشاني نداريم و همسرم به كمك همسايگان مشغول خاموش كردن آتش شدند و پس از خاموش كردن آتش بچه‌ها را با ماشين خودمان به بيمارستاني در عشق‌آباد برديم. در آنجا فقط زخم‌هاي بچه‌ها را پانسمان كردند و اصرار داشتند كه بچه‌ها را بايد به بيمارستان بيرجند منتقل كنيم. اما من و همسرم نمي‌خواستيم بچه‌ها به اين بيمارستان منتقل شوند، زيرا ما از قبل مي‌دانستيم اين بيمارستان امكانات لازم را ندارد. پس بچه‌ها را به بيمارستان امام رضاي طبس انتقال دادند آنجا هم كار زيادي روي بچه‌ها صورت نگرفت و فقط پانسمان‌هاي بچه‌ها را تعويض كردند و حتي يك سرم به دخترانم تزريق نكردند در حالي‌كه بچه‌ها از تشنگي ‌بي‌تابي مي‌كردند و آب مي‌خواستند، دكترها اجازه آب‌خوردن به آنها نمي‌دادند. تا ساعت يك بامداد نيز ما را معطل كردند و ما به ناچار با هزينه شخصي (با دو آمبولانس) كودكان را به بيمارستان شهيد صدوقي يزد منتقل كرديم. در آنجا بچه‌ها را سريع بستري كردند و خيلي زود سرم وصل كردند(6 سرم) و گفتند آب بدن بچه‌ها به شدت كم شده‌است. نازنين زهرا شب اول به كما رفت و در نهايت هردو بچه را به آي‌سي‌يو منتقل كردند. پس از چند روز بچه‌ها به بخش منتقل شدند و پرسنل بيمارستان اقدامات درماني از جمله عمل پوست‌گذاري روي سينه بچه‌ها را آغاز كردند و حدود 25روز بعد از بيمارستان مرخص شدند. 

   در اين حين فرزانه كه به حرف‌هايمان گوش مي‌كرد توجهم را جلب كرد. از او پرسيدم:

چه‌چيزي بيشتر تو را اذيت مي‌كند؟

بدنم خيلي مي‌سوزه .

  دوستانت رو بعد از آتش سوزي ديدي؟


بله، چندتا از دوستام با معلممون اومدن خونمون.

  الان چي دوس داري؟


دوس دارم اين باندا رو از رو سر و صورتم بردارم و صورتم خوب خوب بشه آخه خجالت مي‌كشم برم تو خيابون، همه نگام مي‌كنن.

با يارانه و با كمك بازنشستگي پدرم روزگار مي‌گذرانيم


پدر بچه‌ها مردي حدود 30 ساله است و به دامداري مشغول بوده و حال به دليل خشكسالي شغل خود را از دست داده و به كارگري مشغول است. البته اين روزها به دليل سوختگي بچه‌ها بيشتر زمان خود را صرف درمان بچه‌ها مي‌كند. از او مي‌پرسم تا به حال چه مقدار براي درمان بچه‌ها هزينه‌ كرديد؟ هزينه درمان بچه‌ها زياد بوده اما فكر مي‌كنم تا به حال حدود 32 ميليون ( البته با بيمه) بابت درمان بچه‌ها هزينه كرده باشيم. از او پرسيدم اين هزينه‌ها را از كجا تامين كرديد در پاسخ گفت كه با كمك فاميل و دوستان وام‌هايي با سود بالا گرفتم.

درحال حاضر چگونه هزينه‌هاي زندگي تان را تامين مي‌كنيد؟


با يارانه و با كمك بازنشستگي پدرم روزگار مي‌گذرانيم.

 تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستيد؟


بله، هستيم.

  آيا مسئولان شهر و روستا اقداماتي درجهت كمك به شما انجام دادند؟


دوبار مشكلات ما و بچه‌ها در اخبار شبكه خراسان رضوي پخش شد و در سفر اخير سيداحمدخاتمي به مشهد نامه‌اي به ايشان نوشتيم و درخواست كمك كردم، با ما تماس گرفتند و به ما گفتند بچه‌ها بدون نوبت در بيمارستان شهيد مطهري پذيرش ‌شوند و در اين بيمارستان بابت عمل پوست‌گذاري روي پاي دخترانم و پلك چشم چپ فرزانه كه به گونه‌اش چسبيده بود هزينه‌اي كه معادل 800 هزار تومان مي‌شد را از ما دريافت نكردند ‌البته هزينه‌هاي ديگر مانند تعويض پانسمان‌ها كه يك‌روزدر ميان بايد انجام مي‌شد را خودمان پرداخت كرديم. 

درمان سوختگي درجه 3 عميق با داروي گياهي!


 آقاي مددي، در ادامه درمان بچه‌ها، چه اقدامات ديگري انجام داديد؟


 پس از مرخص شدن بچه‌ها از بيمارستان برخي از دوستان و فاميل پيشنهاد دادند كه براي درمان سوختگي صورت بچه‌ها پيش يكي از اطباي سنتي برويم. خانم محمدي ادعا مي‌كرد دارويي گياهي از نسخه‌هاي ابوعلي سينا را در اختيار دارد كه درمان سوختگي‌ها، به ويژه‌ سوختگي‌هاي درجه 2 و 3 است. البته ناگفته نماند پزشكان بيمارستان شاهرود و حتي اساتيد دانشگاه هم اين درمان خانم را تاييد كردند. وقتي ما عكس بچه‌ها را براي اين خانم فرستاديم گفت مي‌توانم مداوا كنم ما نيز به سراغ اين خانم رفتيم و هر قوطي داروي گياهي (كه مي‌گفت مخلوطي از 40 گياه دارويي است) 100 هزار تومان بود كه روزي 3 قوطي از اين دارو را براي بچه‌ها استفاده مي‌كرد به اضافه هزينه پانسمان، روزي 500 هزار تومان از ما پول مي‌گرفت. طي 20 روز حدود 10 ميليون تومان ما به اين خانم پرداخت كرديم اما نه تنها صورت دخترانم بهتر نشد بلكه بدتر هم شد.

  بيمه روستاييان شامل چه‌مواردي است؟


دكتر احمدي‌نياز،  وكيل پايه يك دادگستري كه به تازگي به همراه همكاران خود وكالت رايگان اين خانواده را برعهده گرفته است با اشاره به مشكلات فراوان اين بچه‌ها به «قانون» توضيح داداينجا دو نكته مطرح است: اولا چرا روستاييان ازپوشش بيمه‌اي برخوردار نيستند؟  و اگر بيمه‌اي براي اين افراد درنظر گرفته شده بايد ديد شموليت اين بيمه شامل چه مواردي است؟ ثانيا چرا اين خانوده براي درمان كودكان خود بايد از عشق آباد طبس، مسافتي طولاني (معادل 10 ساعت) را بپيمايند و به تهران سفر كنند. به تعبير ديگر  بايد گفت دركشور ما توزيع امكانات برابر براي شهروندان براي دسترسي به امكانات پزشكي وجود ندارد.

دولت جمهوري اسلامي ايران ملزم به درمان اين دو دختر است


اين وكيل دادگستري ادامه داد: براساس بحث تحول نظام سلامت اولا دراصل‏ 29 قانون اساسي آمده است :«برخورداری‏ از تأمین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی‏، بیکاری‏،پیری‏، ازکارافتادگی‏، بی‏ سرپرستی‏، در راه‏ ماندگی‏، حوادث‏ و سوانح‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و درمانی‏ و مراقبت‌های‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و غیره‏، حقی‏است‏ همگانی‏. دولت‏ موظف‏ است‏ طبق‏ قوانین‏ از محل‏ درآمدهای‏ عمومی‏ ودرآمدهای‏ حاصل‏ از مشارکت‏ مردم‏، خدمات‏ و حمایت‌های‏ مالی‏ فوق‏ را برای‏ یک‏یک‏ افراد کشور تأمین‏ کند» پس دولت جمهوري اسلامي ايران ملزم به درمان اين دو دختر، بدون پرداخت وجهي از اين خانواده است. نكته دوم اينكه در زمان حادثه فرزانه تحت پوشش بيمه دانش‌آموزي قرار داشته است و اين بيمه تمام حوادث در زمان دانش آموزي چه در منزل چه در مدرسه را شامل مي‌شود  پس آموزش و پرورش و صندوق جبران خسارت  نيز بايد در زمينه تامين خسارت اين دختر احساس مسئوليت مي‌كرد و اقداماتي را در اين زمينه انجام مي‌داد.

تحصيل مال از طريق نامشروع


احمدي‌نياز همچنين استفاده از داروهاي گياهي توسط فردي كه از رشته طبابت آگاهي ندارد، را سوءاستفاده از عدم آگاهي خانواده‌ها دانست و خاطرنشان كرد: در مورد اين خانم بايد گفت اين خانم ازناآگاهي اين خانواده استفاده‌كرده‌كه منطبق با شرافت انساني نيست كه البته از اين دست موارد دركشور ما زياد مشاهده مي‌شود.

حال سوال اينجاست كه آيا وزارت بهداشت با اين افراد برخورد خواهدكرد؟از منظر حقوقي بايد گفت اقدام اين خانم، تحصيل مال از طريق نامشروع بوده كه لازم است پيگيري شود.وي تصريح كرد: اين دودختر نمونه‌هايي براي بيان خلأها، مشكلات و معضلات جامعه روستاييان در برخورداري از پوشش‌هاي بيمه‌اي و حوادث هستند. مشكلاتي كه فقط گاهي در برخي از رسانه‌ها منتشر مي‌شوند. اميدوارم رئيس جمهور محترم تدبيري براي اميد بخشيدن به اين دو كودك بينديشند. بنده به عنوان وكيل دادگستري به همراه همكارانم وكالت رايگان اين خانواده را به عهده گرفتيم تا بتوانيم گام‌هاي خوبي در جهت خدمت به اين دو كودك برداريم. البته در اين راستا ما نيازمند كمك دولت و خيرين هستيم. نا گفته نماند درحال حاضر اين خانواده به همت يكي از اعضاي شوراي شهرشان در تهران در منزلي كه ايشان در اختيارشان قرار داده ساكن هستند و به دنبال اقدامات درماني براي دختران‌شان هستند.

حمايت دولت و خيرين از اين دو كودك


احمدي‌نياز درخاتمه خاطرنشان كرد: درحال حاضر و با توجه به اينكه بايد اين دو دختر هرچه زودتر تحت درمان و جراحي قرار گيرند ما با روابط عمومي وزارت بهداشت تماس گرفتيم تا اين دو كودك در بيمارستان حضرت فاطمه (س) بستري شوند و اقدامات درماني هرچه زودتر روي آنها انجام شود دراين راستا معاون دكتر زارع نژاد قول همكاري دادند. البته در اين زمينه ما نيازمند حمايت‌هاي دولت و خيرين هستيم. حال بايد گفت فرزانه و نازنين زهرا نمونه‌هايي از كودكاني هستند كه قرباني حوادث شده‌اند و از قضا نيز خانواده‌هاي آنان توان مالي براي درمان كودكان خود ندارند. خانواده‌هايي كه در روستاها زندگي مي‌كنند و از حداقل امكانات نيز برخوردار نيستند. اما مهم‌تر اينكه بعضا در برخي از شهرستان‌ها امكانات لازم درماني وجود ندارد و اين افراد براي اقدامات بيشتر درماني بايد مسافت‌هاي طولاني را پيموده و به پايتخت سفر كنند. كه در اين راستا هم بايد متحمل هزينه‌هاي سفر شوند و هم هزينه‌هاي درمان را بپردازند.  اين درحالي است كه مطابق اصل‏ چهل و سوم قانون اساسي :«برای‏ تأمین‏ استقلال‏ اقتصادی‏ جامعه‏ و ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر ومحرومیت‏ و برآوردن‏ نیازهای‏ انسان‏ در جریان‏ رشد، با حفظ آزادی‏ او، اقتصادجمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ ضوابط زیر استوار می‏ شود: تأمین‏ نیازهای‏ اساسی‏: مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏،آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ برای‏ تشکیل‏ خانواده‏ برای‏ همه‏ و....» پس بايد امكانات در تمام شهرهاي كشور به صورت يكسان توزيع شود تا افراد مجبور نباشند براي درمان به تهران مراجعه كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
با آرزوی سلامتی برای این فرشته های خداوندی لطفا شماره حساب اعلام فرمایید
سلام لطفا نحوه دسترسي به اين خانواده را اعلام نماييد.
ازخواندن این خبر واقعا متاثر شدم و امیدوارم این دو تا دختر معصوم هر چه زودتر درمان بشن ولی به نظر میرسه این بچه ها بیشتر از اینکه قربانی حادثه بشن قربانی اشتباهات و سهل انگاری بزرگترهاشون شدن . دو تا بچه کنار انش ... گالن مخلوط نفت و بنزبن در دسترس اونها ... واقعا متاسفم
سلام.ان شا اله زودتر خوب بشن.سوختگی درد بی رحمی هست.خدایا به دل سوخته این دوعزیز رحم کن و باحمایت و طبابت خوب رفع این مشکل رو براشون به ارمغان بیار.الهی آمین.
لطفا شماره کارت یا حساب اعلام شود.
لطفاً راه ارتباط و کمک به این خانواده رو اعلام کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار