بازدید 3037

ضرورت سنجش میزان شدت بحران در شاخص‌های هویتی

کد خبر: ۵۲۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 04 September 2015
یک جامعه شناس گفت: زمانی که از بحران هویت جوانان در ایران صحبت می‌کنیم نمی‌دانیم که دقیقا در کدام بخش از هویت دچار مشکل هستیم، بنابراین لازم است سنجش دقیقی در زمینه شدت بحران‌ها در شاخصهای هویت انجام دهیم. این کار به ما در جهت سیاست‌ گذاری کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، لیلا فلاحتی افزود: در دهه اخیر نه تنها در ایران بلکه در جهان تحولات فرهنگی ناگهانی روی داده است و این وضعیت بر بحران هویت جوانان تأثیرگذار بوده؛ البته نباید در این زمینه شبکه‌های اجتماعی را مقصر قلمداد کنیم.

این جامعه‌شناس با اشاره به نقش والدین در هویت‌یابی فرزندان گفت: در گذشته والدین نقش محوری و اساسی در شکل‌گیری هویت فرزندان داشتند و نظریه‌های روانشناسی و جامعه شناسی تاکید ویژه‌ای بر رشد شناختی کودکان از 0 تا 6 سالگی و از 6 تا 12 سالگی و سایر مراحل زندگی او می‌کردند.

فلاحتی افزود: بخشی از شیوه هویت یابی منوط به یادگیری اجتماعی است که این کار با مشاهده امکانپذیر می‌شود. در این حوزه نقش محیط از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک بازه تاریخی والدین مهمترین نقش را در زمینه شکل گیری هویت و تربیت فرزندان داشتند؛ اما در حال حاضر با تغییرات ایجاد شده در رسانه ها و حضور پررنگ آنها در خانواده نقش والدین به شدت گذشته، نیست.

وی با بیان اینکه نباید از نقش آموزش و پرورش در تربیت و شکل‌دهی به هویت فرزندان غافل شویم، اظهارکرد: در شیو‌ه‌های جدید تربیتی توصیه می شود که از سه سالگی به بعد کودکان به مهدکودک بروند تا اجتماعی شوند و به صورت گروهی آموزش ببینند. بنابراین نظام آموزشی نقش مهمی در شکل گیری هویت فرزندان دارد و همین امر باعث می‌شود که نتوانیم مانند گذشته به نقش تربیتی والدین تکیه کنیم.

مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: نظریه‌های روانشناختی و جامعه شناختی همچنان به نقش تربیتی والدین تاکید دارند و توصیه نمی‌کنند که کودک 12 ساعت در سیستم آموزشی باشد؛ بلکه تأکید می‌شود تا فرزندان روزانه دو تا سه ساعت در فضای گروهی قرار بگیرند تا از انحصار خانواده خارج و اجتماعی شوند. از سوی دیگر ممکن است والدین به برخی از شیوه های به روز آموزشی آگاهی نداشته باشند در این شرایط حضور کودکان در مهدکودک‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چند عامل در تربیت و هویت بخشی به افراد نقش دارند که پس از والدین عملکرد سیستم آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر والدین و نظام آموزشی هم راستا به انتقال پیام به فرزندان بپردازند هویت افراد به‌خوبی شکل می‌گیرد؛ در غیر این صورت فرد دچار دوگانگی در هویت، تربیت، ارزش‌ها و هنجارها می‌شود.

فلاحتی در پایان تاکید کرد: آموزش و پرورش باید خود را با هنجارهای عرضه شده در اجتماع هم‌نواتر کند و به‌روزتر شود و بتواند پیام‌هایی که موجب تقویت هویت ملی و جنسیتی افراد می‌شود را به آنان منتقل کند. این در حالیست که متاسفانه محتواهای آموزشی گاهی اوقات عقب‌تر از فضای امروز جامعه هستند. هنوز بازنمایی آنها از نقش‌ها به‌روز نیست به همین علت دانش‌آموز و دانشجو دچار هویت دوگانه می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار