بازدید 3119

تاکید لاریجانی بر بررسی برجام در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس متن توافق هسته‌ای اخیر اگر ۵+۱ به تعهدات خود عمل نکند ، ایران نیز الزامی به اجرای تعهدات خود نمی‌بیند و برجام نیز در مجلس ایران بررسی می‌شود.
کد خبر: ۵۲۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳ 03 September 2015
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس متن توافق هسته‌ای اخیر اگر ۵+۱ به تعهدات خود عمل نکند ، ایران نیز الزامی به اجرای تعهدات خود نمی‌بیند و برجام نیز در مجلس ایران بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در جمع گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه های آمریکا حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.

رئیس مجلس در مورد بررسی توافق هسته‌ای در مجلس ایران نیز گفت : بر اساس قانون اساسی این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است توافق را بررسی کند و در نهایت در مورد آن در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برداشت شخصی من این است که امریکایی‌ها در این مذاکرات زورگویی کرده‌اند ، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافقنامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود .

لاریجانی افزود : معتقدیم که امریکایی‌ها در مورد زمانبندی طولانی برای رفع تحریم‌ها و برخی موارد دیگر زورگویی کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در نیویورک به سر می‌برد، همچنین در پاسخ به سوالی درباره تماس با مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا در طول سفر به نیویورک گفت : در این سفر با نمایندگان کنگره دیداری نداشتم .

وی با اشاره به اظهارات برخی مقامات امریکایی تاکید کرد : در سال‌های اخیر این موضوع حل شده است که صداهای جنگ‌طلبانه جز اینکه ناامنی یا مشکل ایجاد کند سود دیگری ندارد و هم اکنون امریکایی‌ها متوجه شده‌اند که سلاح و تهدید و تحریم‌های ظالمانه دیگر کارآیی ندارد .

لاریجانی در بخش دیگر سخنانش درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت : عربستانی‌ها برادران ما هستند و عربستان کشوری اسلامی و همسایه است اما ما به برخی رفتارهای آنها اعتراض داریم .

وی افزود : چه دلیلی دارد که اشغال یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور با بهانه واهی احتمال ایجاد مشکل و تهدید از سوی یمن برای عربستان انجام شود و این برای یمن غیرقابل فهم است .

لاریجانی گفت که سعودی‌ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حمایت از تروریست‌ها آسایش کل جهان را از بین می‌برد .

رئیس مجلس همچنین مبارزه با داعش و بقیه تروریست‌ها در سوریه، عراق و سایر کشورها را سیاست مورد حمایت ایران اعلام کرد و نفوذ ایران را در منطقه به دلیل حمایت از دموکراسی و احترام به رای ملت‌ها دانست .

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که مجددا در مورد فعالیت کمیسیون بررسی برجام در مجلس پرسید، گفت : این کمیسیون از ابتدای تشکیل با رای مجلس انتخاب شد و به صورت مستمر مشغول فعالیت است و در نهایت گزارش خود را به مجلس خواهد داد، مجلس نیز در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد .

وی افزود :‌ البته در مجلس در مورد این توافق‌نامه اختلاف نظر وجود دارد و اینجانب شخصا ً این سند را با وجود اشکالات آن قابل قبول می‌دانم .

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که این توافق را زمینه‌ساز ارتباط ایران و آمریکا می‌دانست نیز تصریح کرد : چنانچه رهبری معظم انقلاب تاکید کردند توافق هسته‌ای آزمونی برای آمریکاست و ما بر اساس میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری خواهیم کرد .

لاریجانی زمان طرح گزارش برجام در صحن مجلس را سه یا چهار هفته آینده اعلام کرد .

رئیس مجلس در ادامه در مورد بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران نیز گفت : آژانس توسط توافق می‌تواند نظارت داشته باشد اما طبیعی است که هیچ کشوری امکان بازدید و افشای اطلاعات محرمانه نظامی خود را نمی‌دهد و این خلاف امنیت ملی است .

وی تاکید کرد: ما به آنچه گاهی برخی سیاست‌مداران جنگ‌طلب آمریکا مطرح می‌کنند توجه داریم و اینکه برخی مقامات امریکا مدام تهدید می‌کنند برای پرستیژ آمریکا هم خوب نیست و ما می‌دانیم کسی که قصد جنگ دارد دائما تهدید توخالی نمی‌کند.

رئیس مجلس سیاست‌های امریکا در خلیج فارس را نیز نادرست دانست و گفت : اگر امریکا به دنبال آرامش است چرا هر روز به اسرائیل و هم پیمانانش سلاح بیشتری می‌دهد و این منطقه را به انبار سلاح تبدیل می‌کند؟

وی افزود :‌ آیا بهتر نبود به جای این موضوع سیاست خلع سلاح هسته‌ای در منطقه را دنبال می‌کرد؟

لاریجانی همچنین با اشاره به مساله سوریه با بیان اینکه ایران از ابتدا در مورد سوریه به راه حل سیاسی معتقد بود گفت :‌ امروز همه متوجه شده‌اند که با راه حل نظامی نه تنها مشکل حل نشد بلکه سبب ایجاد و تشکیل برخی گروه‌های تروریستی شد .

وی افزود : کسی نمی‌تواند در اتاق‌های بسته در مورد سوریه تصمیم بگیرد و باید مردم این کشور تصمیم بگیرند .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد : جریانات افراطی در عراق و سوریه نباید تعیین‌کننده باشند؛ زیرا این افراد مخالف هر گونه فعالیت دموکراتیک هستند و همه باید بدانند هیچ کس در خارج از سوریه نمی‌تواند برای مردم این کشور تصمیم‌گیری کند .

بر اساس این گزارش در این نشست مدیران و خبرنگاران رسانه‌های واشنگتن پست ، نیویورک تایمز ، وال استریت ژورنال ، آسوشیتدپرس ، بلومبرگ ، ایتارتاس ، المانیتور ، گاردین ، هافینگتن پست ، فرانس پرس ، النهار ، رویترز ، یو اس ای تودی ، فرانکفورت اَلگماینه ، جوش دیلی فوروارد و سی بی اس حضور داشتند .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار