بازدید 19528
توقف دولت بر سر یک دوراهی با سیاست «تعلیق»؛

چرا دولت در برابر مطالبات خودرویی مردم سکوت کرده است؟

روحانی و تیم وی به خوبی هزینه های شکستن سکوت و قدم گذاشتن در هر یک از دو جهت به شدت مخالف هم را می داند. هزینه در هر دو طرف برای دولت سنگین است و لذا سیاست تعلیق در راستای رویکرد «حفظ وجهه آمیخته با مصلحت اندیشی» اکنون در دستور کار دولت است.
کد خبر: ۵۲۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 03 September 2015
طی هفته های اخیر و به ویژه پس از موضع گیری جنجالی وزیر صنعت و معدن و تجارت در حمایت از خودروسازان، فضای افکار عمومی و رسانه ها از هر طیف و جریانی به شدت در مورد وضعیت خودروسازی و آینده آن حساس شده است، به گونه ای که روزانه شاهد انواع و اقسام اخبار و گزارش ها و تحلیل ها در خصوص شرایط فعلی و احتمالا آینده خودروسازی در کشور هستیم.

به گزارش «تابناک» اما در این میان، آنچه بسیار قابل توجه مینماید، سکوت محض دولت در خصوص شرایط و وضعیت پیش آمده است که به شدت جای سؤال دارد. در کابینه دولت روحانی، به غیر از وزیر صنعت و معدن و تجارت که عملا موضع گیری ها و اظهار نظرات وی در مورد خودروسازان و خودروسازی موضوع جدید نیست و هم بنا بر ماهیت کاری و هم سابقه تجربی، مواضع وی همواره بیان شده و چیز جدیدی نیست، نه شخص رئیس جمهور و نه هیچ یک از متولیان دیگر حوزه اقتصاد در دولت از جمله نوبخت یا معاونان رئیس جمهور، هیچ موضع گیری و سخنی در این مورد به میان نیاورده اند.

این نکته از چند جهت قابل توجه است؛ نخست اینکه شرایط در مورد وضعیت خودروسازی کشور اکنون به گونه ای است که م یتوان آن را یک شرایط بحرانی به شمار آورد و با توجه به تأثیرگذاری مستقیم شرایط این صنعت بر وضعیت اقتصادی، و در حالی که همه رسانه ها از طیف های مختلف فکری و جناحی مواضع خود را در برابر این شرایط اعلام کرده اند، سکوت محض دولت در این مورد تعجب برانگیز است.

نکته دیگر آنکه در بیشتر اوقات معاونان رئیس جمهور از جمله اسحاق جهانگیر عادت به اظهار نظریات و بیان مواضع در مورد موضوعات خاص اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در کشور دارند و نگاهی به سابقه رسانه ای دولت از ابتدای شروع به کار آن موید این موضوع است؛ اما در حال حاضر و با عنایت به حساسیت موضوع در سطح افکار عمومی و گستردگی بحث پیرامون وضعیت خودروسازی کشور، همه این مقامات بدون استثنا تا کنون از بیان اظهار نظر و موضع گیری پرهیز کرده اند و گویا اساسا از تحولات و جریانات پیش آمده در این خصوص بی اطلاع هستند!

همه اینها یک پرسش اساسی را به دنبال خود مطرح می کند که دلیل سکوت دولت در برابر وضعیت خودروسازی کشور چیست؟

چرا دولت در برابر مطالبات خودرویی مردم سکوت کرده است؟

برای پاسخ به این پرسش، یک سناریوی فرضی با احتمال قوی مطرح است. دولت روحانی از آغاز به کار خود همواره در همه موضوعات مربوط به افکار عمومی و رضایت مردم، سعی کرده است موضعی خاص را دنبال کند. این موضع خاص را اگر بخواهیم در یک تعریف ساده بگنجانیم عبارت است از: نگاه داشت وجهه مردمی آمیخته با مصلحت اندیشی سیاسی.

در تمامی مواردی که دولت در برابر مطالبات مردمی قرار گرفته است، همواره سعی بر آن داشته تا ضمن حفظ رویکرد و وجهه خود مبنی بر لزوم پیگیری مسائل و خواسته های مردمی در همه حوزه ها اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی موضوع مصلحت اندیشی را نیز در دستور کار خود قرار دهد. بر همین اساس است که شخص رئیس جمهور از موضوع گیری و بیان اظهار نظر در بسیاری از موارد و در مواجهه با مطالبات مردمی، روی به ادبیات مبهم آورده و از دادن پاسخ های دقیق و تمام کننده پرهیز می کند. در واقع به جز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، کسی بعد از آن از زبان حسن روحانی وعده صریح و شفافی به ویژه در موضوعات مربوط به مطالبات مردمی نشنیده است.

البته در این میان باید موضوع برنامه هسته ای را به کل جدا کرد؛ زیرا به سرانجام رساندن هرچه سریع تر موضوع هسته ای ایران، اولا خواسته ای در سطح حاکمیتی و در نتیجه فرا و ورای رویکرد دولتی بوده و دوم آنکه به سرانجام رسیدن این موضوع، گام اول دولت برای حل موضوعات بعدی بوده است و در نتیجه لزوم رویکرد مستقیم و شفاف در این مورد به خوبی حس می شده است؛ اما نگاهی به سایر موارد و موضوعات مطرح، نشان از آن دارد که رئیس جمهور و تیم وی، چندان تمایلی به اظهار نظرات شفاف و مستقیم ندارند.

موضوع خودروسازی نیز یکی از این موضوعات است که رویکرد «حفظ وجهه آمیخته با مصلحت اندیشی» در مورد آن کاملا صادق است. دولت روحانی اکنون بر سر یک دوراهی اساسی قرار گرفته است. مسیر اول حمایت از خودروسازان با انواع ابزارهای نرم و سخت و نجات آنها و همچنین درآمد دولت از قبل این حمایت از این صنعت – از جمله بحث اشتغال و همچنین درآمدهای ناشی از مالیات گمرکی – است که نتیجه آن از دست رفتن وجهه مردمی و بی اعتنایی به خواسته های مردمی است. مسیر دوم، حفظ وجهه مردمی و حمایت از مطالبات آنها و توقف حمایت از خودروسازان به بهای از دست رفتن منابع و منافع در گرو آن است.

طبیعتا انتخاب قطعی هیچ یک از این دو مسیر برای روحانی و تیم وی در شرایط فعلی و به ویژه بعد از موفقیت مذاکرات هسته ای، نه تنها ایده آل تلقی نمیشود، بلکه اساسا بنا بر یک محاسبه سود و زیانی به صرفه هم نیست. در انتهای یک مسیر مصیبت از دست رفتن بخش مهمی از پایگاه اجتماعی است که روحانی به شدت به آن برای انتخابات مجلس و قطعا ریاست جمهوری 96 نیازمند است و در پایان مسیر دیگر از دست دادن بخش مهمی از منابع درآمدی دولت و احتمالا دست به گریبان شدن با مصیبت های اقتصادی و اجتماعی رها کردن دست خودروسازان.

در یک چنین شرایطی رویکرد «حفظ وجهه آمیخته با مصلحت اندیشی» به خوبی به یاری دولت و روحانی می آید و ابزار بروز و ظهور این رویکرد دقیقا «سکوت محض» است. روحانی به خوبی می داند در شرایط فعلی که صف آرایی ها در مورد خودروسازی کاملا مشخص شده، هر گونه اظهار نظر رسمی شخص وی و تیم وی حتی در حد یک جمله منجر به افتادن در یکی از مسیر های فوق می شود و در نهایت باید آن خط را تا آخر ادامه داد.

در این شرایط، سکوت دولت بهترین رویکرد در قبال این موضوع است. در واقع دولت ترجیح می دهد به جای قدم گذاشتن در یکی از این دو مسیر، فعلا بر سر دوراهی توقف کند تا وزنه بر اثر مرور زمان یا اتفاقات خاص – همچون باز شدن دروازه های ایران به روی محصولات خودروسازان خارجی – در یک طرف سنگینی کند. حتی در بهترین سناریو این معضل برای دولت می تواند با کمی بخت و اقبال و بروز برخی اتفاقات اساسا منحل شود تا دولت روحانی از یک بزنگاه تاریخی به سلامت بگذرد.

روحانی و تیم وی به خوبی هزینه های شکستن سکوت و قدم گذاشتن در هر یک از دو جهت به شدت مخالف هم را می داند. هزینه در هر دو طرف برای دولت سنگین است و لذا سیاست تعلیق در راستای رویکرد «حفظ وجهه آمیخته با مصلحت اندیشی» اکنون در دستور کار دولت است.

حال گذر زمان دو نقشه قابل تصور را در برابر دولت می گذارد: عبور از بحران با منحل شدن مسأله یا سنگین شدن و چربیدن زور یک کفه بر کفه دیگر، که کار دولت و رئیس جمهور را برای اعلام موضع بسیار آسان می کند. تا آن زمان اما همچنان به نظر می آید که این «سکوت محض» ادامه داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۳۲
انتشار یافته: ۲۶
برای اینکه متاسفانه آدمهای ذی نفع در این دو شرکت بسیارند، وتولید ملی فقط یک بهانست، مگر با ماشین چینی که در هیچ جای دنیا به عنوان یک برند مطرح نیست کاری کرده اند، جان و مال مردم برای تعدادی افراد منفعت طلب هیچ ارزشی ندارن، نه تنها در بحث خودرو بلکه در تمامی موارد از قبیل مواد خوراکی، لبنی، حتی در ارتباط با مراکز آموزشی غیر انتفاعی هم باید دست به حرکتی مردمی زد، تا در این حوزه ها هم جلوی سودجویی های افراد فرصت را گرفت.
بخاطرتدبروامیدشه!!!
والا ما فقط مطالبات خودرویی نداشتیم میخواستیم این قیمت های غیر واقعی و پرت دلار و دیگر اقلام اساسی پایین بیاد که دولت به همشون بی توجهی میکنه اگه قراره وضعیت ما با قبل توافق فرقی نداشته باشه که توافق به چه دردمون میخوره ؟؟؟
وقتی دولت خودش جزیی از سهامداراست چه انتظاری میشه ازش داشت؟معلومه که دوست داره ماشینا رو گرونتر بفروشن.
تنها راه داشتن اتحاد بین مردمه تا اینا از ترس ضرر دادن سر عقل بیان
دولت نظرش مشخصه تابناک. دولت یعنی نعمتزاده و اظهاراتش
ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ !!!

ﺩﺭﺍﻣﺪ ﺳﺮﺍﻧﻪ ﻫﺮﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺳﺎﻻﻧﻪ 4520 ﺩﻻﺭ ‏( ﻣﻨﺒﻊ ﺳﺎﯾﺖ ﺍﻟﻒ ‏)

ﻭﺩﺭﺍﻣﺪﺳﺮﺍﻧﻪ ﻫﺮﺍﻣﺎﺭﺍﺗﯽ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ 42000 ﺩﻻﺭ ﺩﺭﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ !!!!

ﯾﻌﻨﯽ 9.2 ﺑﺮﺍﺑﺮﻫﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ !!!

ﻭﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺍﻣﺎﺭﺍﺗﯽ ﻣﺜﻼ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﯾﮏ ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﮐﺮﻭﻻ ﺣﺪﻭﺩ 16000 ﺩﻻﺭ
ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺪﻭﺩ 52 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻣﯿﭙﺮﺩﺍﺯﺩ

ﻭﻫﺮﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮﺍﺯ 150 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ !!
ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﯿﺶ از ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﺍﺯﻣﺎ ﺍﺩﻣﻬﺎﯼ ﻓﻘﯿﺮ ﮐﻪ ﺭﺩﻩ 96 ﺍﺯﻧﻈﺮ ﺩﺭﺍﻣﺪ ﺳﺮﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﻣﯿﮑﻨﺪ
ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﻣﺜﻼ ﺳﻮﺍﺭﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﮐﺮﻭﻻ ﺷﻮﯾﻢ !!!
ﺧﻮﺏ ﻋﻠﺖ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻣﺎﺷﯿﻨﻬﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﻢ ﺧﯿﻠﯽ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ
ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯﺻﻨﺎﯾﻊ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ !!

ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﺗﻮﯾﻮﺗﺎﯼ 50 ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻤﺎ ﻣﯿﺪﻫﺪ 150 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ
ﮐﻪ ﺳﺎﯾﭙﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﭘﺮﺍﯾﺪ 4 ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﺪ 21 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ !!
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ. ﻫﺮ ﺩﻭﺳﺮ ﻣﺎ ﻣﻠﺖ ﺑﺪﺑﺨﺖ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ !!

ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﻣﺨﻢ ﺳﻮﺕ ﻣﯿﮑﺸﺪ
ﺣﺮﻑ ﺑﯿﺮﺑﻄﯽ ﺯﺩﻩ ﺍﻡ

ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﺑﻌﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺻﻼ ﻣﺦ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﻤﺎﻗﺘﻬﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻣﯿﺸﻮﻡ.

ﯾﮑﯽ ﺍﺯﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﺨﻮﺩﺭﻭ ﻫﻢ ﺟﺪﯾﺪﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ
ﻗﯿﻤﺖ ﻫﻤﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﻫﺴﺖ
ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻫﻢ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﻭﺭﺳﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﻣﺠﺒﻮﺭﯾﺪ ﻫﻤﯿﻦ ﺁﺷﻐﺎﻫﺎﯼ ﻣﺎﺭﺍ ﺑﺨﺮﯾﺪ
ﭼﻮﻥ ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﺭﺍﻫﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﻭﯼ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﯾﻢ !!!
ﺍﺻﻼ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﯿﺪﻫﺪ
ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﮔﺪﺍﮔﺸﻨﻪﺳﻮﺍﺭﺑﻨﺰ ﻭﺗﻮﯾﻮﺗﺎ ﺷﻮﯾﻢ ؟؟

ﻣﺎﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﯿﺎﯾﺪ !!

ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺮﺍﯾﺪ ﺳﺎﯾﭙﺎ ﺭﺍﺳﻮﺍﺭﺷﻮﯾﻢ
ﻭﺧﯿﻠﯽ ﺯﻭﺩ ﺍﺯﺷﺮ ﺍﯾﻦ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻟﻌﻨﺘﯽ ﺭﺍﺣﺖ ﺑﺸﻮﯾﻢ
ﺣﺮﻑ ﺍﻗﺎﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ .

ﻭﻟﯽ من ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎﻏﯿﺮﺕ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﻣﺤﺘﺮﻡ ﻋﺮﺽ ﻣﯿﮑﻨﻢ
ﻣﻠﺖ ﺍﺯﻧﺨﺮﯾﺪﻥ ﺁﻫﻦ ﻗﺮﺍﺿﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﻫﯿﭻ ﺿﺮﺭﯼ ﻧﻤﯿﮑﻨﺪ
ﺍﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻠﺖ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪﯾﺪ
ﻭﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﻭﻋﺪﻡ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ،ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﺩﺭﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﺍﺩﺍﺭﻣﯿﺴﺎﺯﺩ
ﺍﯾﻦ ﺧﻂ ﻭﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻥ
عذر خواهی مدیر تویوتا
این مرد ژاپنی که تا کمر خم شده و در مقابل رسانه های گروهی در حال عذرخواهی است می دانید کیست؟ آکایو تویودا رییس شرکت تویوتا غول صنعت خودرو سازی دنیا! روز جمعه در کنفرانس خبری شرکتش با تعظیم در برابر دوربین رسانه‌ها در ژاپن، از مشتریان به خاطر نقص فنی خودروهای تویوتا پریوس در پدال گاز عذرخواهی کرد. این حرکت را با رفتار مدیران ایران خودرو خودمان مقایسه کنید!
جیره خوار وارد کننده هایی مافیایی شما تابناکی ها هستید ولی کور خواندید نمی تونید ما را بیکار کنید.
اگه منظورتون از دولت آقای نعمت زاده وزیر دولت است که اصلا سکوت نکرده اند اتفاقا! مستحضر هستید که
کدام واردکننده خودرو یا شرکت خودرو ساز خارجی به تابناک و صدا و سیما سالهاست کمیسیون و حق الزحمه و پول حسابی میدهد ؟ این پول چقدر است که ....
دولت خودش هم ناجی سرمایه داران است کسی که مدیریت بیش از 30 شرکت را داشته باشه انتظاری بیش از این نیست
همیشه همینطوره
زمانی که نیاز به همکاری دولت باشه نیست و زمانی که نیاز نباشه به هر دلیل دخالت ها شروع میشه
می دونم که پیام رو نمی گذارید ولی دولت های ما یاد گرفتن که نون به نرخ روز خور باشن
اگه دولت بیخیال این مونتاژ کارهای خودرو دست برداره و اجازه بده خودرو ساز های واقعی بیان ایران هم کیفیت میره بالا هم قیمت مناسب میشه.
خودرو سازی ایران برای ایفای نقش بعنوان یک صنعت استراتژیک نیازمند باز طراحی اساسی در کلیه ابعاد خرد و کلان است . با اظهار نظرهای حمایتی ساده انگارانه ، سطحی و مقطعی نباید انتظار هیچ تحولی را در این صنعت داشت. البته کلیه فعالان این صتعت برای تحقق این خواسته ها تلاش مستمری را دارند اما افسوس فقط دور خود می چرخند. وزیر، که نقش سکانداری را دارد هنوز در فضای فکری ایجاد کننده وضعیت نابسامان فعلی (صنعت خودرو )به دنبال کشف و ارائه راه حل است ....
واقعا متاسفم برا این مردم که خودمم جزئشون هستم. این تفسیر و معنایی جز دورویی ندارد.
دولت بايد با مردم باشد چون حيات آنها دست مردم است ، خريد خودرو صفر داخلي ممنوع
تابناك . چي شده كه در مقابل دولت ايستاده ايي مگه منافعت به خطر افتاده كه اينجوري شمشير از رو بسته ايي
مردم خودشون باید دولت را مجبور کنند که از انفعال خارج بشه
رئیس جمهوری که در مقابل مطالبات مردم به خاطر سود عده ای اندک سکوت می کنه و وزیرش تمام قد از ان عده اندک حمایت می کنه دیگه واقعا نوبره، البته هرچند همه مردم میدونند تیم دولت به انتخاب خودش نبوده و اصلاح طلب هایی که برای روحانی رای گرفتن و ایشون رو بالا اوردن کابینه ایشون رو تشکیل دادند... واقعا تاسف اوره
امیدوارم دولت حرکت مثبتی به نفع مردم انجام بده ! باید تعرفه خودرو برداشته شه تا بازار در شرایط رقابتی قرار بگیره مسلما همین ماشینای خارجی نیاز به خدمات خودشون رو دارند نیروی کار ایران خودرو وسایپا میتونن اموزش ببینن و تو نمایندگی های همین کمپانی ها بزرگ دنیا مشغول بکار شن ! واقعا برد بزرگ دولت میتونه این باشه که مردم رو از شر ماشینایی که تولیدش سالهاست منسوخ شده ولی تو ایران به بالاترین قیمت تولید میشه نجات بده
متاسفانه بعد از خوردن کارت سوخت مردم ( که تا آبان تمدید شد) این دومین تقابل دولت با ولی نعمتهای خودش ( مردم) است.
دولت سکوت نکرده ، مگر وزیر نماینده دولت نیست؟
چه کسی را دیدید که از سهم حود صرف نظر کند
مشکل خودرو در ایران پیچیده تر از اینهاست که حالا حالاها درست بشود.
کسی میتونه چربیدن رو معنی کنه ؟
مگر معیار خواسته ملت نیست ؟ پس چرا منتظر چربیدن یک کفه بر کفه دیگر هستیم ؟ اصلا مگر نباید یک کفه باشد و آن هم ملت باشد ؟
یعنی خودرو ساز و ملت در دو کفه قرار میگیرند ؟ یا دولت و ملت ؟
عمر تولید خودرو های داخلی که تکنولوژی 30 سال پیش را دارند به سر آمده و مردم نمی خرند این تصمیم هیچ ربطی به هیچ سازمان و یا گروهی یا کمپینی ندارد.
بهترین راه برای دولت پیگیری رویکرد عملی در قبال صنعت خودروسازی است. نمی توان این صنعت را رها کرد و در عین حال مطالبات مردم کاملاً منطقی است. شاید تنها راه دولت برای گذر از این بحران کاهش قیمت خودرو به قیمت واقعی، حذف هزینه های مازاد غیرمرتبط با خودرو (که از خریداران دریافت می شود)، کاهش تعرفه های واردات خودرو و تغییر صنعت خودروسازی به یک صنعت خلاق، دارای ابتکار ، رقابتی، دارای مدیریت دانش محور و با دید بلندمدت باشد. متأسفانه صنعت خودروسازی کشور ما یک صنعت بدون انگیزه، وابسته، فاقد نوآوری، ناتوان ولی پرافاده و بی توجه به نیازهای بازار مصرف است. در این صنعت به مردم تنها به عنوان برده هایی نگاه می شود که باید هزینه های جانی و مالی حیف و میل مدیران صنعت را بر دوش بکشند، طبیعی است که این نگاه در نهایت موجب غرق شدن صنعت در سیل خشم و بی اعتمادی مردم خواهد شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی