بازدید 11308
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب حمایت سی‌و‌چهارمین سناتور از توافق هسته‌ای/ نامه جان کری به سناتورها درباره ایران/ دیدگاه سید حسن نصرالله درباره توافق ایران و 1+5

بازتاب حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای ایران، مشخص شدن تاریخ رأی گیری مجلس نمایندگان درباره توافق هسته ای، نامه جان کری برای اعضای سنا درباره موضوع ایران، دیدار سید حسن نصرالله با معاون وزیر خارجه ایران و آغاز سفر پادشاه سعودی به آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 03 September 2015
بازتاب حمایت سی‌و‌چهارمین سناتور از توافق هسته‌ای/ نامه جان کری به سناتورها درباره ایران/ دیدگاه سید حسن نصرالله درباره توافق ایران و 1+5بازتاب حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای ایران، مشخص شدن تاریخ رأی گیری مجلس نمایندگان درباره توافق هسته ای، نامه جان کری برای اعضای سنا درباره موضوع ایران، دیدار سید حسن نصرالله با معاون وزیر خارجه ایران و آغاز سفر پادشاه سعودی به آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، حمایت سی و چهارمین سناتور دموکرات آمریکایی از توافق هسته ای ایران و حفظ قدرت وتوی اوباما در مقابل رد احتمال توافق، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی از روز گذشته تاکنون است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی در این زمینه می نویسد، با رسیدن شمار سناتورهای امریکایی حامی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به 34 نفر در روز چهارشنبه، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، توانست پیروزی چشمگیری در حوزه سیاست خارجی به دست آورد. به این ترتیب، کنگره نمی تواند مسیر توافق هسته ای با ایران را سد کند. بارابارا میکولسکی، سناتور دموکرات در روز چهارشنبه به جمع موافقان توافق هسته ای پیوست و به این ترتیب، شمار موافقان این توافق به 34 نفر رسید.  این سناتور دموکرات با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام حمایت، تأکید کرد: «هیچ توافقی، به ویژه توافقی که با ایران صورت گیرد، کامل نیست». 

*****

شبکه خبری «فرانس 24» نیز گزارشی در همین زمینه تهیه کرده و اشاره می کند کاخ سفید اکنون به «رقم سحرآمیز» 34 سناتور که برای به دست آوردن آن بسیار تلاش کرده بود، رسیده است. حمایت 34 سناتور، حداقل رقمی است که می توان با استناد به آن، مانع تلاش جمهوری خواهان برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهور در صورت رأی منفی به توافق هسته ای ایران شد. اکنون کاخ سفید به دنبال دستیابی حمایت 41 سناتور است که در این صورت، این توافق در همان شروع نخست بررسی کنگره تصویب خواهد شد. فرانس 24 تحولات اخیر و کسب حمایت تعداد مورد نیاز از سناتورها را به منزله پیروزی باراک اوباما در کنگره آمریکا دانسته است. 

*****

با این حال و با وجود مشخص شدن ناتوانی کنگره در رد کامل و قطعی توافق هسته ای، مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده و پیش از سنا درباره این موضوع رأی گیری می کند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد این نهاد هفته آینده در مورد توافق هسته ای با ایران رأی گیری می کند. نمایندگان به قطعنامه ای در رد توافق 14 ژوئیه میان ایران و قدرت های بزرگ در وین رأی خواهند داد. این قطعنامه احتمالاً به تصویب خواهد رسید، زیرا جمهوری خواهان ‌که مخالف توافق هسته ای هستند، اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند. سنای آمریکا نیز که تعداد جمهوری خواهان در آن بیشتر است، باید پیش از 17 سپتامبر در این مورد اعلام نظر کند. در سنا نیز در صورت عدم مانع تراشی از سوی اقلیت دموکرات، قطعنامه ممکن است به تصویب برسد.

*****

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه ای برای نمایندگان سنا، نگرانی های آن ها درباره توافق هسته ای ایران را بی اساس خوانده است. به نوشته «هیل»، جان کری در این نامه اظهار داشته، کشوری که مسلح به سلاح هسته ای باشد، چالش های متفاوتی را نسبت به کشوری که سلاح هسته ای ندارد، بوجود می آورد. وی خطاب به سناتورها نوشته نگرانی های آنان درباره «اقدام های خرابکارانه» ایران در منطقه، نگرانی دولت آمریکا هم هست و به همین علت واشنگتن تلاش می کند، ابتدا مسیر دستیابی ایران را به سلاح هسته ای مسدود کند. به عقیده وی، وقتی برجام کامل اجرا شود، با جلوگیری از دستیابی ایران به توان هسته ای نظامی به برقراری امنیت دراز مدت در منطقه کمک می کند. کری همچنین بر افزایش حمایت آمریکا از متحدین خود در منطقه خاورمیانه تأکید کرده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، دیدار معاون وزیر خارجه ایران با دبیرکل حزب الله لبنان مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد، سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت حزب الله لبنان، نقش ایران را در حمایت از امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بسیار مهم توصیف کرد و از کشورهای منطقه حمایت از امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم را خواستار شد. نصرالله در دیدار حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در امور عربی و آفریقا، بار دیگر توافق هسته ای و تثبیت دستاورد جمهوری اسلامی ایران را در گسترش فناوری هسته ای تبریک گفت. نصرالله، مقاومت را بهترین راهکار برای فائق آمدن بر مسائل موجود پیش روی لبنان دانست. 

*****

در نهایت، خبر آغاز سفر پادشاه عربستان به آمریکا نیز در رسانه های مختلف بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری «رویترز» ضمن اعلام اینکه سفر ملک سلمان به واشنگتن امروز آغاز می شود، می نویسد مسئولان آمریکایی در کاخ سفید اعلام کردند رئیس جمهوری این کشور در ملاقات با پادشاه عربستان سعودی، با وی درخصوص اوضاع یمن با ملک سلمان گفت وگو خواهد کرد. کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی مراتب نگرانی عمیق خود را در خصوص وخیم شدن اوضاع انسانی در یمن اعلام خواهد کرد. مقامات آمریکایی در گفت و گو با خبرنگاران همچنین اعلام کردند رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با پادشاه عربستان از تمامی طرف های درگیر در یمن خواهد خواست غیرنظامیان را هدف قرار ندهند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی