بازدید 10973

شوک نبود تقاضا در بازار مسکن اصفهان

مسکن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کشور از سال 91 به خواب عمیقی فرورفته است و همچنان نیز قصد بیدار شدن ندارد.
کد خبر: ۵۲۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 02 September 2015
مسکن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کشور از سال 91 به خواب عمیقی فرورفته است و همچنان نیز قصد بیدار شدن ندارد. رکود بازار مسکن اگرچه به‌صورت ناچیز کاهش قیمت را نیز در این بازار به همراه داشته است اما از سوی دیگر در بخش تولید بویژه مصالح ساختمانی نیز تأثیر منفی گذاشته است.

به گزارش تابناک اصفهان، مسکن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کشور از سال 91 به خواب عمیقی فرورفته است و همچنان نیز قصد بیدار شدن ندارد. رکود بازار مسکن اگرچه به‌صورت ناچیز کاهش قیمت را نیز در این بازار به همراه داشته است اما از سوی دیگر در بخش تولید بویژه مصالح ساختمانی نیز تأثیر منفی گذاشته است.

مسکن در ایران برخلاف سایر کشورها بسترساز رونق اقتصادی به شمار می‌رود و باوجودآنکه این ایراد ساختاری بسیار در بلندمدت آسیب‌زا بوده است اما در هر صورت بی رونقی در این بازار کل بازار کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به توافقات هسته‌ای گفت: بازار مسکن در شوک نبود تقاضا قرار دارد و درواقع تقاضا برای مسکن به شدت کاهش یافته و این بازار در رکود به سر می برد.

بازار مسکن در اصفهان نباید در سطح توسعه یابد


رسول جهانگیری افزود: بازار مسکن در اصفهان به‌عنوان یک شهر مهاجرپذیر همواره برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته و منطقه سرمایه‌گذاری بسته به میزان بودجه فرد سرمایه‌گذار متفاوت است. وی با اشاره به افزایش تقاضا با ورود مهاجران به اصفهان گفت: اعتقاد من این است که بازار مسکن در اصفهان نباید در سطح توسعه یابد و شهر بیش از این بزرگ شود زیرا ارائه خدمات به شهروندان ضعیف و سخت می شود بلکه باید از ظرفیت های بالقوه شهر بویژه بافت تاریخی و فرسوده شهر استفاده کرد. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اجازه ارتفاع سازی بر اساس کد ارتفاع مجوز هر منطقه و اجتنـاب از برخـوردهای سلیقـه‌ای می‌تواند به عنوان یک مشـوق بـــرای سرمایه گذاران به حساب بیاید.

ضرورت تبدیـل مسـکـن از کــالای سـرمــایـه ای به کـالای مصرفی


وی خاطر نشان کرد: برای خروج از این وضعیت موجود باید فاصله عرضه و تقاضاکم شده یا حداقل برابر شود. جهانگیری گفت: تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی ایده‌آل‌ترین حالی است که می‌توان برای بازار مسکن فعلی متصور شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اضافه کرد: در صورتی که این اتفاق روی ندهد باید منتظر افزایش غیرمنتظره قیمت ساختمان در یک سال و رکود چندین ساله پس از آن باشیم. وی تصریح کرد: زمانی که مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مطرح شد شاهد ورود افراد غیر متخصص به بحث ساختمان و افزایش هزینه‌های تمام شده ساختمان خواهیم بود.

جذابیت خواب سرمایه در بخش مسکن بالاست


جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر جذابیت خواب سرمایه در بخش مسکن بالاست، افزود: سرمایه گذار حاضر است پس از ساخت ساختمان چندین سال آن را خالی نگه داشته و وارد بازار نکند، زیرا از نظر اقتصادی برای وی باصرفه است. وی تصریح کرد: در دنیا این عرضه و تقاضاست که قیمت کالاها را تعیین می‌کند و اگر اقتصاد ما به سمتی حرکت کند که فاصله عرضه و تقاضا در بازار مسکن کم شود، قیمت مسکن همواره منطقی خواهد بود و رونق نیز به این بازار باز می‌گردد.

اهمیت حضور مسکن های ساخته شده در بازار رهن و اجاره


عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از یکسو با توافقات انجام شده ایران با کشورهای جهانی بازار مسکن در شوک تقاضا قرار داشته و تقاضا برای خرید خیلی محدود است و از سوی دیگر جذابیت خواب سرمایه در بخش مسکن همچنان بالاست. وی ادامه داد: این شرایط یک شرایط نامطلوب اقتصادی تلقی می‌شود، سیاست گذاران باید شرایطی را مهیا کنند که مسکن‌های ساخته شده در بازار رهن واجاره قرار گیرند و متقاضیان مسکن کم شوند.

جهانگیری اظهار کرد: در حال حاضر در برخی از مناطق اصفهان 40 درصد از ساختمان های ساخته شده خالی هستند و این موضوع نیز ناشی از جذابیت خواب سرمایه در بخش مسکن است. وی اضافه کرد: امیدوارم با گذر از بازار مسکن سرمایه ای به بازار مسکن مصرفی، مقاومت سرمایه گذاران در این بخش شکسته و مسکن های ساخته شده در بازار رهن و اجاره قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار