بازدید 18115

تب تند خرید «خانه باغ» بر تن تبریز!

این روزها سبک زندگی مردم تبریز و ذائقه ی آنان به شدت تغییر کرده است. افزایش میل و رغبت برخی از شهروندان به سمت خرید خودروهای خارجی منطقه آزاد تجاری ارس تنها یک نمونه از این تغییر شیوه ی زندگی است.
کد خبر: ۵۲۸۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 02 September 2015
این روزها سبک زندگی مردم تبریز و ذائقه ی آنان به شدت تغییر کرده است. افزایش میل و رغبت برخی از شهروندان به سمت خرید خودروهای خارجی منطقه آزاد تجاری ارس تنها یک نمونه از این تغییر شیوه ی زندگی است.

به گزارش تابناک تبریز، تغییر ذائقه غذایی و تمایل به مصرف غذاهای آماده، علاقه به تزئینات گرانقیمت درون خانه و نحوه ی پوشش و آرایش جوانان همه و همه نمودی از این تغییرات محسوس در پیکره ی گذشت زمان است. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود. فرهنگ جدیدی که اگر بشود نام آنرا فرهنگ گذاشت و نه بدعت! این روزها بیش از همه بر تن تبریز سنگینی می کند. خرید «خانه باغ» توسط شهروندان تبریزی این روزها به بحث مجالس و نقل محافل تبدیل شده و زبان به زبان و خانه به خانه می گردد. گاه فاصله ی این خانه باغ ها از تبریز بیش از یک ساعت است و هر چند با مشکلات و موانع متعددی نظیر: کمبود آب، جاده دسترسی، اجازه حفر چاه آبیاری، اصالت زمین و نوع مالکیت آن روبرو هستند اما با این حال این موج تملک «خانه باغ» یا فضایی اختصاصی که بتوان روزهای تعطیل و آخر هفته را به همراه خانواده و آشنایان در این فضاها سپری کرد، به شدت در میان خانواده های آذربایجانی رواج یافته است.

موضوع خرید باغات اطراف تبریز از سوی مردم متمول تبریز، از حدود دو دهه ی پیش و در منطقه ی شرق این شهر و در محور تبریز به سمت باسمنج، روستاهای هروی، بیرق و لیقوان رایج شد.

برخی از ثروتمندان تبریز، در این دوره، باغاتی را در این منطقه خریداری کرده و با ساخت بناهایی شیک در داخل آنها این «خانه باغ ها» را به محل استراحت و ییلاق های تفریحی خود مبدل کردند. هر چند به دلیل بافت جمعیتی تبریز و غلبه ی ترکیب غیر بومی بر جمعیت بومی و شیب تند مهاجرت به آن، بسیاری از ساکنان این شهرها زادگاهی غیر از تبریز داشتند و طبعاً ترجیح می دادند که آخر هفته به زادگاه خود مسافرت کنند و نیازی نیز به خرید باغ و مزرعه و ویلایی جدید نمی دیدند. این عده تنها با هدف سرکشی به املاک خود اعم از کشتزار، مزرعه و باغ به شهرها و روستاهای خود مراجعه می کردند و هدفی غیر از این نداشتند. اما با پیدایش اولین رگه های کشش به سمت تملک باغات اطراف تبریز، این موج به شدت در طی سالیان اخیر رواج پیدا کرد به گونه ای که داشتن «خانه باغ» به یک شاخص مهم در تشخص و جایگاه افراد و ملاک توانمندی آنها مبدّل گشت. حالا دیگر عده ای ترجیح می دهند خصیصه ی تب ریز بودن شهر تبریز را نه در کلام و شعر و ادبیات قدیمی که در عمل و در میان درختان رویایی باغات اطراف تبریز جستجو کنند.

در این احوال پر آشوب و در زمانی که قیمت زمین به طرز بی سابقه و کاذبی بالا رفت متاسفانه برخی از صاحبان املاک و باغات و نیز مشاوران ملکی و بنگاه داران آتش بیار معرکه شده اند و تلاش می کنند از این آب گل آلود، ماهی های چاق و چله برای خود صید کنند.

نفس داشتن باغ و توسعه ی فضاهای سبز و سپری کردن تعطیلات به همراه خانواده در این باغ ها و ویلاها، امری پسندیده و نیکوست اما اگر شرایط و چارچوب های این تغییر رفتار و سبک زندگی، منطبق بر منطق و واقع گرایی نباشد می تواند خسارت های جبران ناپذیری را بر پیکره ی جامعه ی در حال رشد و توسعه آذربایجان شرقی وارد آورد. از یک سو می تواند منجر به تخریب کشتزارها و زمین های زیرکشت و مزارع حومه شده و از سوی دیگر می تواند منابع آبی این منطقه و حوضه ی آبریز دریاچه ی ارومیه را که خود در آستانه ی خشکسالی است مورد تهدید و تخریب قرار دهد. از سوی دیگر این تب تند مالکیت باغ می تواند منابع مالی خانوارهای متوسط شهری را به جای هزینه کرد آن در امر تولید و بهبود وضعیت زندگی و رفاه خانواده به سمتی سوق دهد که جز استفاده ی موقت و کاذب نمی تواند اثراتی داشته باشد. باغداری و باغبانی برخلاف برخی تصورات شهرنشینان، امری بسیار پرمشقت و فوق العاده هزینه بر است. متاسفانه بسیاری از ساکنان شهرها بر اساس تصورات و تخیلات خود، و با الگو گرفتن از فیلم ها و سریال های تلویزیونی تنها به چیدن میوه از باغ و گشت و گذار شاعرانه در بین درختان سرسبز و نفس کشیدن در میان شکوفه های سیب و گیلاس محدود نمی شود.

برخورد قانونی با قانون شکنان


سرپرست مدیریت امور اراضی آذربایجان شرقی در مورد مجوزهای قانونی خانه باغ و برخورد قانونی با قانون شکنان می گوید: در حال حاضر به منظور جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز، تلاش بر این محور استوار است که مجوز ساخت خانه باغ فقط به شرط حفظ و احیای باغات صادر شود.

حسین شوکتی می گوید: با تغییردهندگان غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغها در سراسر استان برخورد قانونی صورت می گیرد و جهت حفظ اراضی زراعی وباغی استان وحمایت از بهره‌برداران واقعی در ایجاد امکان توسعه پایدار بخش کشاورزی وکوتاه سازی دست سودجویان از دست‌ درازی به اراضی زراعی، اکیپ‌های دهگردشی در مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها فعالیت می کنند.

وی می افزاید: مجوز خانه باغ در سطح تمامی شهرستان های استان با نظر کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان و امور اراضی فقط برای حفظ و احیای باغات وجلوگیری از آسیبهای احتمالی و نظارت و مدیریت دقیق بر باغات صادر می شود.

شوکتی خاطرنشان می سازد: «با هرگونه تغییر کاربری زمین های زراعی و باغی در سطح استان بدون دریافت این مجوز بشدت برخورد قانونی برخورد شده و در این راستا بزودی تخریب ۱۷ فقره تغییرکاربری غیرقانونی که پنج فقره آن مربوط به شهرستان بستان آباد است، با هماهنگی های لازم با مامورین قضایی و انتظامی قلع وقمع خواهد شد، زیرا این نهاد اجتماعی وظیفه خطیر حفاظت و صیانت از بیت المال مردم را برعهده داشته و با تشدید جدیت درحفظ کاربری اراضی تلاش دارد در راستای توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی اقدامات ارزنده ای را در سطح جامعه از خود بر جای بگذارد.»

ویلاسازی در باغ‌ها به بهانه ساخت خانه کارگری


فرماندار تبریز با اشاره به رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق کشاورزی، گفت: خانه کارگری در باغ‌ها، در واقع بهانه‌ای برای ساخت ویلا است.

رحیم شهرتی‌فر با اشاره به رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق کشاورزی، ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز در مزارع و زمین‌های کشاورزی و هرگونه ارائه خدمات به آنها ممنوع است، چرا که سبب توسعه این ساخت و سازها می‌شود.

فرماندار تبریز گفت: برای ارائه خدماتی مانند برق‌رسانی و … به خانه‌باغ یا همان خانه‌های کارگری باید از دستگاه‌های قانونی استعلام شود تا تاسیسات در اختیارشان قرار گیرد.

شهرتی‌فر افزود: باید وزارت جهاد کشاورزی راهکار اساسی بیندیشد. خانه‌کارگری در واقع بهانه‌ای است برای ساخت ویلا و از طرفی محلی شده برای فساد اداری و رواج بی‌اخلاقی‌های مالی.

نگهداری یک باغ کوچک چه در فصل کشاورزی و چه در فصل غیر بهره برداری نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار و نظارت دقیق و کامل بر وضعیت آن است. لحظه ای غفلت از وضعیت آن می تواند همه ی هزینه های نگهداری و نهاده های کشاورزی گران قیمت را بر باد دهد. متاسفانه و بر اساس تبلیغات کاذب برخی فرصت طلبان و در سایه ی بی توجهی متولیان زمین، مسکن، منابع طبیعی و محیط زیست استان، باغات، کشتزارها و منابع آبی و خاکی به شدت از سوی همین فرصت طلبان سودجو که سعی میکنند اراضی بکر این استان را به جماعتی کم درآمد تا متوسط درآمد غالب کنند تهدید می شود. چند برابر شدن قیمت زمین و باغ شهرها و روستاهای اطراف تبریز برآیند و نتیجه چنین سهل انگاری و بی توجهی به این معضل در حال رشد است. نصب پلاکاردهای بسیار و مختلف بر روی دیوار بسیاری از باغات و اراضی شهرهای اطراف نظیر صوفیان، شبستر، مرند، بستان آباد، اسکو، آذرشهر، خسروشهر، باسمنج و سردرود گویای این واقعیت است که این بدعت و تب به سرعت در حال رواج در بین خانواده های آذربایجانی است و به نوعی به چشم و هم چشمی خانواده ها مبدل شده است.

بعید نیست که با روند کنونی معامله و خرید و فروش زمین و باغ در اطراف تبریز فرهنگ و سبک زندگی شهرها و روستاهای اطراف تبریز به سرعت و به طرز مسموم کننده ای دچار تغییر و تحول شده و در نهایت تبعات این تغییر هنجارها، در سالهای بعد سنگینی خود را بر دوش کلانشهر تبریز تحمیل خواهد کرد. ضمن آنکه اختلاط بی مقدمه ی خرده فرهنگ ها و انتقال فرهنگ شهر نشینی به دامان فرهنگ اصیل و متعصبانه ی شهرها و روستاهای اطراف در آینده می تواند تبعات و چالش های عمده ی اجتماعی و فرهنگی را به دنبال داشته باشد. داشتن باغی سرسبز و گذراندن اوقات فراغت در کنار درخت و سبزه و رودخانه هرچند یک مزیت و امتیاز به شمار می آید اما اگر این کار بدون رعایت الزامات و شرایط محیطی و منطقه ای و لحاظ اوضاع اقتصادی فرد و جامعه صورت گیرد دامان زندگی آرام و بی آلایش و صمیمانه شهروندان تبریزی را خواهد گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر