بازدید 4641

کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

قیمت های جهانی نفت خام روز گذشته در پی ادامه نگرانی ها درباره کند شدن نرخ رشد اقتصادی چین هشت درصد کاهش داشت، در حالی که قیمت این کالای راهبردی هفته گذشته به پایین ترین سطح خود در 6.5 سال گذشته رسیده بود.
کد خبر: ۵۲۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 02 September 2015
قیمت های جهانی نفت خام روز گذشته در پی ادامه نگرانی ها درباره کند شدن نرخ رشد اقتصادی چین هشت درصد کاهش داشت، در حالی که قیمت این کالای راهبردی هفته گذشته به پایین ترین سطح خود در 6.5 سال گذشته رسیده بود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز از نیویورک، قیمت های جهانی نفت خام تنها در طول سه روز کاری با وجود آشفتگی بازارهای جهانی این ماده توانست حدود ٢٥ درصد بالا رود، اما دیروز دوباره قیمت ها روند کاهشی در پیش گرفت.
بازار نفت در چند هفته گذشته پر تلاطم ترین روزهای خود را در سه دهه گذشته سپری کرده است. در ابتدای هفته گذشته قیمت ها در پی نگرانی هایی درباره توان اقتصادی چین که ریسک های موجود در بازار را برانگیخت و سبب شد معامله گران دوباره به بازار برگردند، تا حدی بالا کشید.
اما تعداد معامله گران روز سه شنبه کاهش یافت و دلیل آن مشاهده افت شاخص خریداران رسمی چین به ٤٩ دلار و ٧٠ سنت در ماه اوت و کاهش رشد بخش تولید آمریکا بود که به کمترین حد خود در ٢ سال گذشته رسید و موجی از ترس را از کاهش دوباره رشد جهانی اقتصادی به راه انداخت.
به گفته کارستن فریش یکی از کارشناسان موسسه کومرزبانک مستقر در فرانکفورت، دلیل اصلی این افت به دلیل ترس از ضعیف شدن اقتصاد چین بوده است.
برخی هنوز نمی دانستند که رشد ٢٥ درصدی قیمت نفت که سه روز به طول انجامید و بی سابقه ترین رشد قیمت ها از حمله سال ١٩٩٠ عراق به کویت را تنها در سه روز ثبت کرد، به علت مازاد عرضه نفت در بازار هنوز ادامه خواهد داشت یا خیر.
زمزمه هایی به گوش می رسد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قصد دارد تغییری در رویه سیاستهای خود اعمال کند که برخی افراد از داخل سازمان می گویند مسئله طوری نیست که بتوان آن را خیلی جدی قلمداد کرد.
قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با چهار دلار و ٥٩ سنت، یا 8.48 درصد، کاهش، ٤٩ دلار و ٥٦ سنت برای هر بشکه معامله شد، اما دوباره به زیر ٤٩ دلار برای هر بشکه رسید.
اطلاعات مربوط به موسسه نفت آمریکا (ای.پی.آی) نشان داد که ذخیره سازی های نفت خام آمریکا هفته گذشته با هفت میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه افزایش روبرو بوده که این مسئله بر کاهش قیمت ها موثر بود.
پیشتر در یک نظرخواهی از تحلیلگران، رویترز اعلام کرده بود که پیش بینی می شود قیمتها در بازار در طول این هفته ثابت باقی بماند.
قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز سه دلار و ٧٩ سنت برابر با ٧،٧ درصد کاهش یافت و به ٤٥ دلار ٤١ سنت رسید. روز دوشنبه (نهم شهریورماه) قیمتها ٨، ٨ درصد افزایش نشان داده بود. پس از گزارش موسسه نفت آمریکا، قیمت ها به ٤٤ دلار و ١٥ سنت رسید.
شاخص آشفتگی CBOE نفت خام به بیش از ١٠ درصد در معاملات میان روز سه شنبه رسید که از سال ٢٠١١ بی سابقه بوده است. دلیل این موضوع تجمع معامله گران برای خرید مقادیر نزدیک به رکورد نفت در این مدت بود.
افت روز دو شنبه تا حدی متأثر از اطلاعات منتشر شده از اداره اطلاعات انرژی بود که نشان داد تولید نفت آمریکا از ٩ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز در ماه آوریل گذر کرد، اما در ٢ ماه بعد از آن ٣٠٠ هزار بشکه کاهش داشت.
به گفته جین مک گیلان تحلیلگر ارشد موسسه انرژی سنتی در استنفورد واقع در ایالت کانکتیکات آمریکا، با وجود بازنگری های ادامه انرژی ما هنوز بیش از ٩ میلیون بشکه در روز تولید داریم پس من متقاعد نمی شوم که تغییر خاصی در سیاستها اعلام شده که بتوان این کاهش را توجیه کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل