بازدید 27274
۷

فرودگاه و بیمارستان ترکیه به نام عارف ایرانی

مسئولین شهر قارص در یک هدف گیری آشکار تنها فرودگاه شهر خود و مجهزترین بیمارستان دولتی خود را به نام ابوالحسن خرقانی Ebu'l hasan harakani مزین کرده اند. در کنار این با گشت وگذاری در فضای مجازی به دبیرستان دولتی خرقانی، انجمن خیریه خرقانی و بلوار خرقانی برخورد می کنید. در زیر تصاویر مربوط به این مکان ها را می بینید.
کد خبر: ۵۲۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 02 September 2015
پس از مولانا و قونیه، نوبت به خرقانی و قارص رسیدفرودگاه و بیمارستان ترکیه بنام عارف ایرانیپس از مولانا و قونیه نوبت به خرقانی و قارص رسیده است

به گزارش «تابناک با تو» در مرداد ماه 1386 بود که خبرگزاری های کشور خبری را منتشر کردند مبنی بر تلاش ترکیه برای مصادره عارف بزرگ ایرانی، شیخ ابوالحسن خرقانی. در اکتبر 2012 دانشگاه قفقاز شهر قارص ترکیه، اولین سمپوزیوم بین المللی شیخ ابوالحسن خرقانی را با حضور اساتید بزرگ ترک و میهمانان خارجی و با حمایت دولت و مسئولین فرهنگی ترکیه برگزار کرد. این سمپوزیوم در اکتبر 2014 نیز تکرار شد تا نشان دهد عزم مسئولین فرهنگی این کشور برای تکرار داستان مولانا جزم شده است.

قارص ترکیه و خرقانی (Ebu'l Hasan Harakani)


قارص شهری مرزی با جمعیتی حدود 130هزار نفر در شمال شرق  کشور ترکیه است که اکثریتی شیعه دارد. در این شهر و در دامنه  کوه "یخنی لر" (Yahniler) مقبره ای وجود دارد که طبق ادعای مسئولین ترک، مربوط به عارف نامدار و شهیر ایرانی، ابوالحسن خرقانی است. سال هاست در قارص انجمنی به نام خرقانی ایجاد شده که وجهه ای فرهنگی و خیریه ای دارد. در سالیان اخیر و با هدف گسترش گردشگری و جذب توریست در کشور ترکیه، خرقانی به یکی از نمادهای فرهنگی این شهر تبدیل شده؛ شهری که قرار است جا پای قونیه بگذارد. در دانشگاه مشهور این شهر، طی سالیان اخیر کرسی های بسیاری برای شناساندن شخصیت شیخ خرقان برگزار شده که نقطه اوج آنان، دو سمپوزیوم بین المللی بوده است.

شیخ ابوالحسن خرقانی که بود؟


شیخ ابوالحسن علی بن احمد خرقانی از عرفای مشهور ایرانی است که به سال 352 قمری در قریه خرقان قومس (روستای قلعه نوخرقان شاهرود در استان سمنان) زاده شد. او از چهره هاي بسيار درخشان عرفان ايراني است که در آزادانديشي و مردم گرایي جهاني و وسعت نظر انساني و تفکر والاي عرفاني ممتاز و کم نظير است.

با بر اسناد تاریخی، شاگردی هیچ استادی را نکرده بود  و به تصریح خودش و تأیید مقامات بازمانده از او، مردی امّی بود. با این همه بزرگترین عارفان زمانه، همواره در اشتیاق دیدارش بودند، به گونه ای که بایزید بسطامی سال ها پیش از ولادت ابوالحسن، مژده آمدنش را داده بود و در دوران حیاتش بزرگانی چون سلطان محمود غزنوی، ابن سینا، ابو سعید ابوالخیر، خواجه عبدالله انصاری و قشیری برای دیدارش به خرقان رفتند.

....







برای خواندن ادامه مطلب و دیدنی تصاویر بیشتر و نیز دیگر اخبار گوناگون به سایت «تابناک با تو» بروید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۵
انتشار یافته: ۷
lمن 32 سال سن دارم فارغ التحصیل از دانشگاه شدم و 3 تا مدرک گرفتم ایم این عارف رو اولین بار که به گوشم میخوره
وقتی مسولین و ما مردم بی تفاوتیم
دم ترک ها گرم که نامش رو زنده کزدن و هزینه کردند برای اون
هر کس در این سرای در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید
چون آنکه نزد حق به جان ارزد البته نزد بو لحسن به نان ارزد
(شیخ ابوالحسن خرقانی) عارف والا مقام
مهم نیست که این بزرگان از کجایند و متعلق به کدام ملتند مهم این است که چه گفتند و ما چه کردیم
ما همیشه به نیاکانمان افتخار می کنیم و بویی از معرفت و انسانیت آنها .....
غربی ها پیشنه کم رنگ تری دارند اما ...
من به عنوان یک ایرانی موافقم زیرا وقتی ما ارزش گذشتگان نمی دانیم و خودمان را یگانه و منحصر بفرد می دانیم که امروز ایران ایران شده قبلا نبوده خوب کار فرهنگی ترک ها قابل ستایش است ما مجسمه بزرگانمان در شهر نمی تونیم ببینیم البته جدا از این که امروزه از لحاظ فرهنگی نسبت به گذشته کاملا متفاوت شدیم و معیارهای اخلاقی بخصوص دروغ شده ارزش در نزد مسیولین و مقامات
خدا رو شكر خرقان در استان سمنان كاملا مشخصه وگرنه حتما اين عارف رو هم با درست كردن يك تاريخ جعلي ، به قيمت داغون كردن يك تاريخ و تمدن ديگه ، به اسم خودشون ميزدند . آخه اونا عادت دارن
کوروش کبیر بزرگترین پادشاه دنیا بود که تاریخ تمام کشورهای دنیا یک روز به نام اون دارن و یکی از ابرها هم دردنیا به اسم کوروش هست و... شما براش چیکارکردین که حالا حرص خاقانی رو میخورین؟
اواهل میهنه درخراسان است .چون مقبره ای منتسب به اودرهمانجا درترکمنستان وجوددارد براساس پان ترکیسم رایج ازقرن 19ترکها هرانکه دران بوم زیسته بنام اوسند می زنند .ولی این تلاشی است بی فرجام چون اوومولوی و...هرگز به ترکی چیزی نسروده وننوشته اندایرانی بودنشان اظهر من الشمس است.حالا حرفهای دیگری هم هست ولی بماند...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار