بازدید 1972

پارلمان‌ها در تلطیف فضای منطقه و بین‌الملل نقش آفرینند

کد خبر: ۵۲۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 01 September 2015
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها می‌توانند به تلطیف فضای منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کنند گفت که پارلمان‌ها در شرایطی می‌توانند نقش قوی‌تری برای اصلاح صحنه‌ی سیاست عهده دار شوند که تعاملات بین پارلمانی بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش ایسنا: حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به صحبت‌های شب گذشته رئیس مجلس در اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در نیویورک و تاکید وی بر نقش پارلمان‌ها در کشورها گفت: پارلمان‌ها به دلیل داشتن پایگاه مردمی از ظرفیت بالایی جهت نقش آفرینی در مسائل داخلی و بین‌المللی برخوردار هستند که در سال‌های اخیر با برگزاری نشست‌های منظم در سطح اتحادیه‌ی بین المجالس جهانی‌، بین المجالس اسلامی و مجالس آسیایی در این جهت تلاش کردند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نشست‌های فصلی بهار و پاییزه و سالانه همچون اجلاس روسای پارلمان‌های جهان زمینه ساز ایفای نقش پارلمان‌ها در دنیا است، گفت: چنین اجلاس‌هایی می‌توانند به نقش آفرینی پارلمان‌ها در مسائل بین‌المللی بیشتر کمک کنند چون مشکلات مربوط به دیپلماسی دولتی و رسمی کشورها در دیپلماسی پارلمانی وجود ندارد و آنها راحت‌تر می‌توانند در قالب هیات‌های پارلمانی جهت بهبود روابط در شرایط دنیا سفر کرده و دیدارهای دو یا چند جانبه‌ای را برگزار کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها می‌توانند برای جلوگیری از برخی‌ هزینه‌های زائد به کشورها نقش‌آفرینی کنند‌، گفت: در حال حاضر کشورهایی همچون سوریه‌، عراق‌، افغانستان و یمن به دلیل اشغالگری با اقدامات پرهزینه‌ای مواجه هستند که قطعا پارلمان‌ها می‌توانند جهت جلوگیری از این هزینه‌ها نقش موثری داشته باشند.

این بدان معنا است که پارلمان‌ها می‌توانند راحت‌تر از دستگاه‌های دیپلماسی در جهت تلطیف فضای منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کنند.

سبحانی‌نیا با تاکید بر لزوم تقویت تعاملات بین پارلمان‌ها گفت: تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های همچون اجلاس‌های روسای پارلمان‌های جهان باید ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد که لازمه این، فعال‌تر شدن دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس جهانی است.

وی تاکید کرد که باید دبیرخانه اتحادیه بین المجالس جهانی برای عملیاتی شدن مصوبات این اتحادیه‌ اقدامات لازم را انجام دهد رویکردی که می‌تواند در جهت تسریع در اجرای مصوبات کمک کرده و آنها را از مرحله حرف به مرحله عمل آورد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه پارلمان‌ها خیلی راحت‌تر از دستگاه‌های دیپلماسی کشورها می‌توانند دموکراسی را در خدمت صلح و توسعه پایدار درآورند‌، گفت: هیات‌ها و گروه‌های پارلمانی می‌توانند در سفرها و دیدارهای دو یا چند جانبه برای رسیدن به صلح دوستی و دموکراسی کمک کنند و موثر باشند.

سبحانی نیا در پایان تاکید کرد که برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در تقویت دموکراسی ونهادینه شدن آن در کشورها و جلوگیری از خشونت و تقویت نهادهای تقنینی با اراده مردم باید موثرتر باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار