بازدید 8047
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

اوباما: تسلیم ایران در موضوع هسته‌ای ممکن نیست/ انتقاد شدید یک جمهوری‌خواه از رویکرد اوباما در قبال ایران/ افزایش حمایت از توافق در کنگره

برنامه جان کری برای سخنرانی درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، اظهارات وزیر انرژی آمریکا درباره راستی آزمایی توافق هسته ای، تأکید اوباما بر امکان ناپذیری تسلیم کامل ایران در موضوع هسته ای، حمایت یک نماینده دیگر کنگره از توافق هسته ای و ادامه حملات مخالفان توافق به دولت اوباما، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 01 September 2015
اوباما: تسلیم ایران در موضوع هسته‌ای ممکن نیست/ انتقاد شدید یک جمهوری‌خواه از رویکرد اوباما در قبال ایران/ افزایش حمایت از توافق در کنگرهبرنامه جان کری برای سخنرانی درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، اظهارات وزیر انرژی آمریکا درباره راستی آزمایی توافق هسته ای، تأکید اوباما بر امکان ناپذیری تسلیم کامل ایران در موضوع هسته ای، حمایت یک نماینده دیگر کنگره از توافق هسته ای و ادامه حملات مخالفان توافق به دولت اوباما، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچنان بحث موضع گیری ها درباره توافق هسته ای ایران در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. در این زمینه، خبرگزاری «اسپوتنیک» از برنامه جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای سخنرانی درباره توافق هسته ای خبر داده است. مارک تونر قائم مقام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، جان کری روز چهارشنبه در «مرکز ملی قانون اساسی»‌ در ایالت پنسیلوانیا، درباره توافق هسته ای ایران سخنرانی خواهد کرد. وی گفت، موضوع این سخنرانی، اهمیت توافق هسته ای ایران برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود. تونر افزود، وزیر خارجه همچنین بر این موضوع تأکید خواهد کرد که این توافق با مسدود کردن مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای، باعث امن تر شدن کل منطقه خاورمیانه خواهد شد. 

*****

در همین حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر انرژی آمریکا را بازتاب داده که بر توانایی آمریکا برای راستی آزمایی اقدامات ایران در چارچوب توافق هسته ای سخن گفته است. ارنست مونیز گفته، وزارت انرژی آمریکا دانش فنی کافی را دارد که کمک خواهد کرد تا معلوم شود آیا ایران به تعهداتش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود عمل کرده است یا خیر. مونیز در یک سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه کلرادو افزود، توافق هسته‌ای به شدت وابسته به دانش وزارت انرژی آمریکاست. وی گفت: «دانش هسته‌ای ما از نظر دامنه و وسعت بی‌رقیب است و موجب می‌شود، نسبت به درستی ابعاد برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل شود». مونیز ضمن دفاع دوباره از توافق هسته‌ای ایران گفت، آمریکا توانایی علمی لازم را برای ردیابی «فریب‌کاری» احتمالی ایران را دارد.

*****

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز شب گذشته در گفت و گو با یک نشریه آمریکایی، اظهاراتی را درباره موضوع هسته ای مطرح کرده است. وی در مصاحبه با نشریه «فوروارد» درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: «آنچه تأکید کرده‌ام و مورد تأیید کارشناسان امور ایران و جامعه بین الملل قرار گرفته، این است که ایران هرگز در بحث هسته‌ای تسلیم محض نخواهد شد». اوباما علت حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای را تحریم‌های بی‌سابقه‌ای دانست که آمریکا با حمایت بین المللی شکل داد و افزود، تحریم‌های کنگره علیه ایران طی سال های متمادی برای تغییر رفتار ایران مؤثر نبود. وی انگیزه ایران برای تعامل با جامعه جهانی را بازپس گرفتن پول های بلوکه شده خود بر اساس توافق دانست و ارزیابی کرد که این مبالغ حدود 50 میلیارد دلار است. اوباما گفت، بر اساس برآوردهای وزارت خزانه داری ایران بخش اعظم این پول را به اقتصاد خود تزریق خواهد کرد و بدون شک با بهبود اقتصاد، بخشی از منابع صرف تقویت قابلیت‌های نظامی ایران خواهد شد.

*****

اما در ادامه اعلام حمایت اعضای دموکرات کنگره آمریکا از توافق هسته ای، یک عضو مجلس نمایندگان نیز از این توافق حمایت کرده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، پاتریک مورفی با انتشار بیانیه ای از توافق هسته ای حمایت کرده است. در این بیانیه آمده: «تصمیم گیری درباره این توافق، سخت ترین تصمیم گیری کنگره در دوران ما محسوب می شود. من به همه سخنان طرفداران هر دو حزب درباره این توافق گوش فرا داده ام. من با دقت طرح جامع اقدام مشترک، ضمایم آن و گزارش های مذاکرات صورت گرفته را مطالعه کرده ام و همانند مخالفان و طرفداران هر دو حزب به دنبال پاسخ هستم... این توافق ناقص است، اما پس از جست و جو در وجدان خود تصمیم گرفتم از توافق حمایت کنم، زیرا بهترین گزینه در دسترس برای توقف ایران و جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط این کشور است». 

*****

این در حالی است که حملات مخالفان توافق هسته ای به رویکرد اوباما در قبال ایران همچنان ادامه دارد. به نوشته «ان بی سی نیوز»، تد کروز، از جمله نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، اظهار داشته: «در اوج مذاکرات، یک ژنرال بلندپایه ایرانی در توییتر نوشت، نابودی اسرائیل قابل مذاکره نیست. به نظر می رسد، دولت اوباما با این مسأله مشکلی نداشت. در بحبوحه این مذاکرات، ارتش ایران ماکت یک کشتی نیروی دریایی آمریکا را در یک تمرین نظامی بمباران و غرق کرد. در زمان مذاکرات، آیت الله خامنه ای در جمعی هزاران نفری که شعار مرگ بر آمریکا می دادند، حضور داشت. این افراد پرچم آمریکا و اسرائیل را سوزاندند و همزمان جان کری با دیپلمات های ایرانی در حال مذاکره بود. ما چه کار می توانیم بکنیم؟».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل