بازدید 5178

خارج کردن سرخابی ها از لیست واگذاری خلاف قانون است

با این روش ها نمی شود ورزش کشور را ارتقا داد. این نوع ریل گذاری، روشی اشتباه و مصوبه دولت مغایر با قانون است. هم اکنون واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس قانون است و در بودجه سنواتی نیز لحاظ شده و نمی‌توان روی آن مصوبه دیگری گذاشت.
کد خبر: ۵۲۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 01 September 2015
خودروسازی ها دیگر نمی توانند به مردم زور بگویندبیش از شش ماه است که از تصویب واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس می گذرد. در این مدت، سازمان خصوصی ساز، چهار بار مزایده برای واگذاری این دو باشگاه برگزار کرد، ولی به دلیل برخی ایرادات و به عناوین مختلف این دو باشگاه واگذار نشد.

به گزارش «تابناک»، عدم واگذاری سرخابی ها با واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس و طرفداران و پیشکسوتان ورزش کشور روبه رو شد و حاشیه های زیادی نیز داشت. برخی ها بر این باور بودند که دولت قصد واگذاری ندارد و تنها در حال وقت کشی است، برخی نیز موضوع را امنیتی جلوه دادند و گفتند، ممکن است واگذاری این دو باشگاه در آینده مشکلات امنیتی داشته باشد.

با این حال، چند روز پیش، هیأت وزیران، آب پاکی را روی دست همه ریخت و دولت با تبدیل این دو باشگاه به باشگاه‌های فرهنگی، برای همیشه سرخابی‌ها را از لیست واگذاری خارج کرد.

بنا بر این گزارش، تنها دلیلی که برای این کار از سوی دولت اعلام شد، این بود که دولت بعد از برگزاری 4 مزایده و نداشتن اهلیت هیچ یک از خریداران، دیگر نمی توان این باشگاه ها را معطل نگاه داشت. به همین دلیل، تصمیم گرفت این دو باشگاه را برای همیشه نزد خود نگه دارد اما اینکه چقدر مصوبه اخیر و تبدیل سرخابی ها به باشگاه‌های فرهنگی، با ماهیت ورزشی آنها در تضاد است، از سؤالات مبهم است.

حسین گروسی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مصوبه مجلس شورای اسلامی است و پیش از اینکه در هیأت وزیران درباره تغییر ماهیت این دو باشگاه تصمیم گیری شود، مجلس رأی به خصوصی سازی این دو باشگاه داده است.

این نماینده مجلس گفت: با اینکه تا کنون این دو باشگاه چهار بار به مزایده گذاشته شده، به دلیل برخی ایرادات در روش های کارشناسی، واگذاری صورت نگرفت. مصوبه اخیر دولت قطعاً مغایر با مصوبه مجلس است و این مصوبه در اداره تنقیح قوانین مجلس رد خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: با این روش ها نمی شود ورزش کشور را ارتقا داد. این نوع ریل گذاری روش اشتباه بوده و مصوبه دولت مغایر با قانون است. واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس الان قانون است و در بودجه سنواتی نیز لحاظ شده و نمی‌توان بر روی آن مصوبه دیگری گذاشت.

وی همچنین یادآور شد: این مصوبه دولت برای فرار از واگذاری صورت گرفته و قطعاً مجلس با آن موافقت نخواهد کرد، چون این قانون است و شرایط آن هم تبیین شده است. معلوم نیست چرا دولت از واگذاری این دو باشگاه واهمه دارد. در حال حاضر دولت برای هر یک از این تیم ها بیش از 20 میلیارد تومان هزینه می کند؛ بنابراین، باید کاری کرد که ورزش پیشرفت کند، نه اینکه خودش برای انجام این کار مانع ایجاد کند.

اما محمدرضا خباز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: دولت برای واگذاری این دو باشگاه 4 بار آگهی منتشر و سازمان خصوصی سازی، قانونی اقدام به واگذاری کرد، ولی در هیچ یک از این مراحل، شرایط واگذاری انجام نشد، بنابراین دولت به تکلیف قانونی خود عمل کرده است.

وی گفت: طبیعی است وقتی کاری  قانونی انجام نمی شود، دولت بهترین راهکار را در نظر بگیرد؛ بنابراین، تحلیلی که حقوقدان ها ارائه دادند، این بود که اگر سبقه فرهنگی این دو باشگاه بر سبقه ورزشی آن برتری دارد، اصلاً نباید جزء واگذاری قرار گیرد، چون اماکن فرهنگی جزء واگذاری ها نیستند.

این نماینده سابق مجلس گفت: به دنبال اینها، بحث حقوقی شدت گرفت و برآیند این تصمیمات آ شد که سبقه فرهنگی استقلال و پرسپولیس بر سبقه فرهنگی شان برتری دارد و مشمول واگذاری نمی شود. از آنجا هم که استقبالی از واگذاری این دو تیم نشده است، دولت یک مصوبه گذراند و این دو باشگاه را از لیست واگذاری ها خارج کرد و با مشورت هایی که با نهادهای نظارتی شده، این مصوبه از نظر قانونی ایرادی ندارد و این دو باشگاه از ردیف واگذاری ها خارج شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل