بازدید 2578

پشت پرده اختلاف عربستان و امارات درباره یمن

کد خبر: ۵۲۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 31 August 2015
فعال عربستانی با نام مستعار «مجتهد» که به خاطر افشای وقایع پشت پرده خاندان حاکم شهرت و هواداران بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی کسب کرده است، فاش کرد عربستان و امارات درخصوص نفوذ در جنوب یمن دچار اختلاف شده اند و مقامات سعودی در تلاش برای الحاق استان حضر موت یمن به عربستان هستند.

پایگاه اینترنتی العالم نوشت: «مجتهد» به تازگی در صحفه توئیتر خود از بروز اختلاف بین عربستان و امارات در خصوص نفوذ در جنوب یمن، پرده برداشت.

وی نوشت: شبه نظامیان عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با پشتیبانی نیروها و خودروهای نظامی عربستان و امارات بر جنوب یمن کنترل یافته اند. عبدربه منصور هادی به عربستان گریخته و در ریاض مقیم است و این شبه نظامیان در عربستان آموزش دیده اند.

مجتهد افزود: برخی شخصیت ها در استان حضرموت یمن که تابعیت سعودی دارند، نامه‌ای را امضا کرده‌اند که باعث بروز بحران بین عربستان و امارات شده است.

او خاطرنشان کرد: این نامه تلاش محمد بن نایف ولیعهد سعودی برای سد کردن راه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و جلوگیری و مقابله با نفوذ امارات در جنوب یمن به شمار می رود.

این فعال عربستانی تصریح کرد: محمد بن نایف ریسکی کرده است که تبعات خطرناکی خواهد داشت. محمد بن نایف از برخی از شخصیت ها در استان حضر موت که تابعیت سعودی دارند، خواسته است تا نامه ای خطاب به دولت سعودی به عنوان نمایندگان شیوخ شرق حضرموت بفرستند.

وی اضافه کرد: این نامه حاوی درخواست اهالی شرق استان حضرموت برای قرار گرفتن زیر نظر حکومت سعودی، و الحاق منطقه از الخرخیر تا دریای عرب به خاک عربستان سعودی است.

تعدادی از شخصیت ها در استان حضر موت این نامه را امضا کرده اند.

مجتهد نوشت: بهتر بود که مسئولان سعودی موافقت برای چشم پوشی از این منطقه را از دولت جدید یمن بعد از سرنگونی حوثی ها (انصارالله) - به عنوان یک پاداش - می گرفتند؛ نه به این صورت.

وی افزود: به نظر می رسد که این درخواست در سطح تئوری باقی بماند زیرا تنها بن نایف مشتاق این ایده است.

این فعال عربستانی اشاره کرد که محمد بن سلمان به خاطر ترس از محمد بن زاید با این ایده موافق نیست زیرا وی زودتر از عربستان دنبال پیدا کردن یک جا چای قوی در جنوب یمن بوده است.

مجتهد تصریح کرد: عربستان از دهها سال پیش در رویای یک منطقه 10 کیلومتری بوده که از ربع الخالی تا دریای عرب امتداد یافته است.

وی ادامه داد: این فرصت در حال حاضر در سطح یک نوار 10 یا صد کیلومتری مهیا شده است.

مجتهد در پایان، خاطر نشان کرد: نامه شخصیت های استان حضرموت عملا به دولت سعودی تقدیم شده است. انتظار می رود که اقدامات دیگری برای ترویج این ایده صورت گیرد اما به نظر می رسد که اجرای آن غیرممکن خواهد بود.

یک سند سعودی که پیشتر منتشر شده بود، فاش کرد عربستان از سالها قبل در تلاش برای دستیابی به گذرگاهی دریایی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر