بازدید 2515

افزایش سقف وام قرض‌الحسنه به مددجویان

کد خبر: ۵۲۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳ 31 August 2015
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بخش وام‌های قرض‌الحسنه به مددجویان در بخش اشتغال امسال افزایش یافته است، گفت: برای کارهای گروهی ۷۵ میلیون تومان به عنوان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود که سود کارمزد این منابع ۴ درصد درنظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، محمد امید در نشست خبری خود با اشاره به اینکه اشتغال، خودکفایی و توانمندسازی در مجموعه امداد از مهمترین سرفصل‌های این نهاد محسوب می‌شود، اظهار داشت: بحث اشتغال همیشه مورد تأکید مسئولان بوده و در این سال‌ها اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

امید گفت: امیدواریم با همکاری دولت و مجلس گام‌های بلندتری در حوزه اشتغال، خودکفایی و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت امداد صورت بگیرد، چرا که اشتغال مهمترین معضل در کشور ما محسوب می‌شود و امداد در این راستا وظیفه خود می‌داند که در بحث اشتغال گام‌هایی را بردارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: کار کمیته امداد، اشتغال‌های خرد، کوچک و خانگی و در بحث اشتغال‌های بزرگ وارد نمی‌شود.

وی در ادامه نشست خبری به فرایند کمیته امداد در بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: در مجموعه امداد، اشتغال و خودکفایی در 5 مرحله تعریف شده است که در مرحله نخست، استعدادسنجی و شناسایی افراد تحت پوشش توسط گروه‌های مشاورین، مرحله دوم؛ آموزش به خانواده‌ها، مرحله سوم؛ ارائه تسهیلات بانکی و مرحله چهارم؛ نظارت بر اشتغال‌های ایجاد شده و در مرحله پنجم؛ حمایت امداد در فروش محصولات تولیدشده توسط مددجویان است.

امید گفت: نظارت‌های کمیته امداد بر اشتغال‌های ایجادشده به صورت مستمر و دائمی است و در برخی از مواقع این نظارت‌ها بین 2 تا 5 سال انجام می‌پذیرد.

* هزینه 250 میلیارد تومانی امداد برای خرید فرش‌های مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: سال گذشته در بخش صنایع دستی و فرش، مددجویان کمیته امداد گام‌های بلندی را برداشتند به طوری که در سال 93 مجموعه امداد 220 هزار متر فرش به مبلغ 250 میلیارد تومان از مددجویان خود خریداری کرده است.

وی افزود: منابع اشتغال امداد از چهار راه تأمین می‌شود که از آن جمله می‌توان به منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، منابع صندوق اشتغال، منابع صندوق توسعه ملی و کمک‌های مردمی اشاره کرد.

امید خاطرنشان کرد: در برنامه پنج ساله و بودجه سالانه کمیته امداد، مبلغی تحت عنوان منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها جهت ایجاد اشتغال برای مددجویان اختصاص می‌یابد که در سال 94، 2 هزار میلیارد تومان تحت عنوان منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها اختصاص یافته است که این مبلغ بایستی بین 20 بانک دولتی و خصوصی پرداخت شود.

امید اضافه کرد: بالاترین رقم برای بازپرداخت وام قرض‌الحسنه 300 میلیارد تومان و کمترین رقم 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که هم‌اکنون بانک‌هایی از جمله بانک ملی، صادرات، تجارت بین 250 تا 300 میلیارد تومان به عنوان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند و سهم بانک‌های خصوصی بین 5 تا 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

* افزایش وام قرض‌الحسنه بانک‌ها به طرح‌های اشتغال امداد

امید با اشاره به کارمزد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها گفت: سود کارمزد برای این متابع 4 درصد است به طوری که سال گذشته 15 میلیون تومان به عنوان وام قرض‌الحسنه به طرح‌های امداد در بحث اشتغال پرداخت می‌شد که امسال این رقم در کارهای گروهی (5 نفره) به 75 میلیون تومان افزایش یافته است.

امید همچنین به دومین منبع تأمین منابع اشتغال امداد اشاره کرد و گفت: منابع صندوق اشتغال دومین منبعی است که در بحث اشتغال، مددجویان را حمایت می‌کند که امسال 120 میلیارد تومان در این بخش به عنوان منابع صندوق تخصیص خواهد یافت.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی از اقداماتی که کمیته امداد در بحث اشتغال توجه ویژه‌ای به آن داشته و دارد، آموزش مددجویان، بحث اشتغال است، به طوری که سال گذشته 380 هزار مورد آموزش توسط امداد انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های امداد در بحث اشتغال، پوشش بیمه‌ای طرح‌های خودکفایی و اشتغال است، ضمن اینکه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که مددجویان را به کار بگیرند، برای یک سال از پرداخت حق بیمه معاف خواهند شد.

وی گفت: همچنین اگر مراکز کاریابی مددجویان را به کار بگیرند، برای هرکدام از مددجویان رقمی حدود 400 هزار تومان به کارفرما و شرکت موردنظر پرداخت می‌شود که این رقم برای یکبار خواهد بود.

وی افزود: در طی چهار سال گذشته در بحث خانواده‌های خودکفاشده 410 هزار نفر از چرخه حمایتی امداد خارج شده‌اند که اگر این تعداد می‌خواستند تحت پوشش امداد باشند، سالیانه حدود 800 میلیارد تومان به عنوان بلاعوض به آنها کمک می‌شد که با این شرایط نه تنها این رقم پرداخت نشده است بلکه به اقتصاد ملی کشور کمک شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: بسیاری از مددجویان کمیته امداد در طرح‌های خودکفایی و اشتغال موفق بودند به طوری که برخی از آنها هم‌اکنون دارای 4 میلیون و 500 رأس دام سبک (گوسفند) و بالغ یک میلیون و 500 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) هستند.

امید خاطرنشان کرد: در بحث صنعت حمل و نقل درون‌شهری (تاکسی) کمیته امداد نقش بسزایی را دارد و 17 درصد از این حمل و نقل به مجموعه امداد اختصاص دارد، ضمن اینکه در بحث صنایع دستی نیز امداد گام‌های مؤثری را برداشته است.

وی گفت: طی چهار سال گذشته 4 هزار و 200 میلیارد تومان تحت عنوان منابع بانکی و 1500 میلیارد تومان به عنوان منابع امدادی در بحث اشتغال مددجویان پرداخت شده است که در کل5 هزار و 700 میلیارد تومان طی این چهار سال هزینه شده و 600 هزار فرصت شغلی ایجاد و درنهایت 410 هزار نفر از چرخه حمایتی خارج شده‌اند.

* اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای ایجاد اشتغال مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز از 2 هزار میلیارد تومان تخصیص‌یافته شده جهت ایجاد اشتغال مددجویان، یک‌هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است که از این رقم تا به امروز 250 میلیارد تومان وصول شده است که با این مبلغ 19 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده است.

وی گفت: در سال گذشته و در همین مقطع از 2 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده به امداد، یک‌هزار و 200 تومان توسط بانک‌ مرکزی برای پرداخت به بانک‌های عامل ابلاغ شده بود که از این رقم تا پایان مرداد سال گذشته 197 میلیارد تومان وصول شده بود که پیش‌بینی می‌شود امسال تعامل و همکاری بانک‌ها نسبت به گذشته بهتر باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به شرایط ایجاد بین کمیته امداد و بانک‌های عامل، منابع اختصاص داده شده به مددجویان در بحث اشتغال کاملاً پرداخت شود.

وی گفت: طی چهار سال گذشته در بحث اشتغال‌های کوچک، کمیته امداد توانسته است مقام نخست را کسب کند، ضمن اینکه در این چهار سال نیز بیشترین پول را از بانک‌های عامل در بحث اشتغال دریافت کرده است که حدود 96 درصد وصولی داشته است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان داشت: سال گذشته 127 هزار و 500 فرصت شغلی با منابع 1500 میلیارد تومان ایجاد شده است که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد فرصت شغلی افزایش یابد.

امید گفت: حداقل پرداختی در مشاغل خرد و خانگی در سال گذشته 5 میلیون و حداکثر 40 میلیون بود که امسال حداقل پرداختی 7 میلیون و حداکثر 75 میلیون تومان پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه تا پایان سال جاری 110 هزار خانوار تحت پوشش امداد، خودکفا و از چرخه حمایتی خارج خواهند شد.

* سهم 45 درصدی امداد در بخش اشتغال‌های کوچک در کشور

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: طبق آمار وزارت کار، 45 درصد از اشتغال‌های کوچک در سال گذشته توسط امداد ایجاد شده و 55 درصد مابقی آن توسط 18 دستگاه ایجاد شده است که این آمار نشان‌دهنده موفقیت امداد در بحث اشتغال است.

امید اضافه کرد: مجموعه امداد چارچوب مشخصی را در بحث اشتغال ترسیم کرده است که تمامی طرح‌ها و برنامه‌های امداد براساس این چارچوب خواهد بود که هم‌اینک سند اشتغال راهبردی کمیته امداد مورد تأیید بخش مربوطه در سازمان ملل قرار گرفته است و برخی از کشورها بنا دارند از الگو و تجربه امداد در حوزه اشتغال‌های کوچک، خرد و خانگی استفاده کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: امسال 120 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد خواهد شد که در پایان جشن خودکفایی 110 هزار خانواده استقلال‌یافته و خودکفاشده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل کمیته امداد در حوزه اشتغال گفت: ما این آمادگی را داریم که چنانچه دولت و مجلس همکاری داشته باشند، سالانه 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم، ضمن اینکه ما به دولت و مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که از صندوق توسعه ملی 7 هزار میلیارد تومان به عنوان قرض‌الحسنه دراختیار امداد قرار بدهند و ما طی پنج سال این رقم را مجدداً به این صندوق باز پرداخت خواهیم کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: 37 درصد خانواده‌های خودکفاشده، زنان هستند که از این تعداد 60 درصد زنان سرپرست خانوار و 40 درصد دختران تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی معیارهای خودکفایی مددجویان تحت پوشش امداد را درآمد ماهیانه 800 هزار تومان برای یک خانواده دو نفره دانست و گفت: در حال حاضر خانواده‌های خودکفاشده امداد میانگین حدود یک میلیون و 420 هزار تومان دریافت می‌کنند.

امید تأکید کرد: متأسفانه دولت در بحث یارانه‌ها عملکرد موفقی را نداشته است و می‌توانستیم از این تسهیلات فراهم‌شده به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در سال گذشته کارت‌هایی تحت عنوان (همت‌کارت) به افراد خودکفاشده و توانمند داده شد به طوری که نظارت و پشتیبانی کمیته امداد در بحث اشتغال مددجویان ادامه دارد و در واقع کمک‌های قرض‌الحسنه ادامه و تنها مستمری و کمک‌های بلاعوض حذف می‌شود.

وی گفت: در سال 93 از 100 هزار خانوار خودکفاشده و توانمندشده 2.3 به دلیل حوادث طبیعی ایجاد شده برای اشتغال‌هایشان به چرخه حمایتی امداد برگشتند که البته این افراد نیز مجدداً با حمایت امداد، خودکفا و از چرخه حمایتی خارج خواهند شد.

وی همچنین در خصوص معوقات مددجویان در پرداخت وام‌های بانکی گفت: بیشترین تأخیر در طی چهار سال گذشته بین 4 الی 5 درصد بوده که در این زمینه نیز معوقات به بانک‌ها پرداخته شده است.

وی گفت: مجموعه امداد حمایت‌هایی را نیز از افرادی که ضمانت‌های لازم برای دریافت وام ندارند انجام می‌دهد و سالیانه حدود 10 هزار نفر از ضمانت کمیته امداد برای دریافت وام استفاده می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل