بازدید 28250
۱

خودروسازی ها دیگر نمی توانند به مردم زور بگویند

مسئولان صنعت کشور و همچنین خودروسازی ها با پشتوانه تعرفه های واردات و انحصارطلبی های دولتی، تا به امروز مانع کاهش قیمت خودرو شده اند و حتی در برخی موارد با مردم لج بازی می کنند و تنها بهانه این قبیل افراد برای ممانعت از کاهش قیمت و پایین آمدن تعرفه های واردات خودرو، حمایت از تولید ملی است.
کد خبر: ۵۲۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ 31 August 2015
خودروسازی ها دیگر نمی توانند به مردم زور بگویند در روزهای اخیر، جنجال های فراوانی در فضای مجازی مبنی بر تحریم خرید خودروهای صفر منتشر شده و گروه های متعددی با نام های «خودرو صفر ممنوع» و «خودرو نخرید تا ارزان شود»، فعالیت خود را برای ترغیب مردم به عدم خرید خودرو صفر کیلومتر آغاز کرده و توانسته اند کاربران زیادی را با خود همراه کند.

به گزارش «تابناک»، کمپین ایجاد شده، جو روانی در بازار را تحت تأثیر قرار داده و به اعتقاد برخی از فروشندگان، رکود در بازار خودرو صفر را به همراه داشته است. این انتظار کاهش قیمت، تنها به فضای مجازی ختم نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل صحبت از سرنوشت قیمت خودرو و تصمیم دولت و خودروسازان مبنی بر ارزان یا گران شدن قیمت است.

این در حالی است که با پشت سر گذاشتن دوران تحریم و ورود هیأت های خودروساز خارجی به کشور، قیمت خودروهای داخلی تغییری نمی کند. به نظر می رسد این کمپین بر اساس شرایط بازار و برآورده نشدن توقعات مشتریان و همچنین چالش هایی که از گذشته در خودروسازی وجود داشته، ایجاد شده و تا زمانی که به نتیجه نرسد، ادامه خواهد داشت.

اما از سوی دیگر، مسئولان صنعت کشور و همچنین خودروسازی ها با پشتوانه تعرفه های واردات و انحصارطلبی های دولتی، تا به امروز مانع کاهش قیمت خودرو شده اند و حتی در برخی موارد با مردم لج بازی می کنند و تنها بهانه این قبیل افراد برای ممانعت از کاهش قیمت و پایین آمدن تعرفه های واردات خودرو، حمایت از تولید ملی است.

این در حالی است که به گفته خودروسازی ها، حتی کوچک ترین قطعات خودرو نیز از قطعه سازان خارجی و عمدتا از محصولات بی کیفیت چینی تهیه می شود، و این کار، تنها دلیل خودروسازی ها برای حمایت از تولید داخل را نیز زیر سؤال برده است.

بنا بر این گزارش، مردم با آگاهی از این موضوع بر این باورند به جای اینکه از خودرو بی کیفیت داخلی ـ که همه قطعات آن از طریق واردات تأمین می شود ـ استفاده کنند، سوار بر اتومبیل‌های با کیفیت خارجی که قیمت آنها بسیار پایین تر از محصولات تولید داخل است، شوند.

غلامرضا نوری قزلجه، نائب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در کشور ما، نه تنها خودرو بلکه هر فعالیت اقتصادی دیگری که به نوعی با انحصار و رانت و به طور کلی با یک فضای غیر رقابتی در ارتباط است، دچار فساد و ایرادات بسیاری است.

این نماینده مجلس گفت: با شفاف شدن فعالیت های اقتصادی و با شکسته شدن انحصار و رانت، می توان گفت که بازار قطعاً دچار تغییرات اساسی در بازار خواهد شد و مسلم است، بازار فعلی در مورد خودرو متکی به تعرفه ای است که اکنون وجود دارد، اگر روزی این تعرفه ها برداشته شود، قطعا تولیدکننده های داخلی باید در قیمت ها تجدیدنظر کنند.

وی گفت: امروز که مسئولان خودروسازی ها به این سادگی و با فراغ بال به مردم می گویند، ما خودرو را ارزان نخواهیم کرد، دلیلش این است که می دانند تعرفه خودرو کاهش پیدا نمی کند؛ اما اگر روزی این انحصار برداشته شود و ما نیز مانند دیگر کشورها تعرفه واردات را به صفر نزدیک کنیم، اینها نخواهند توانست به این راحتی بر مردم زور بگویند و باید فکری به حال اقتصادی کردن تولیدات خود کنند.

این عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل 44 مجلس گفت: خودرو در کشور بحث روانی دارد. ما نمی توانیم این ادعا را بکنیم که چون ما خودرو را در ایران تولید می کنیم، پس قیمت تمام شده بیشتر از هر جای دیگر است، در بسیاری از موارد، ما قیمت پایین داریم مثلا در بحث نیروی کار و انرژی قیمت ها در اینجا کمتر است، ولی در بحث سرمایه شاید بیشتر از جاهای دیگر باشد؛ اما باز خیلی از موارد دیگر مانند مواد اولیه مثل آهن و آلومینیوم و سایر موارد کمتر است.

وی گفت: به هر حال ما هم باید مانند سایر کشورهای دیگر در بحث بهبود بهره وری و راندمان کار کاهش هزینه های تولید اهتمام داشته باشیم تا بتوانند تولیدات خود را متناسب با قیمت محصولات مشابه در دنیا تولید و مردم نیز از آن استفاده کنند. بالا پایین بودن قیمت ها یک سوی ماجراست؛ اما استاندار بودن وسیله مورد استفاده از اهمیت بیشتری برخوردار است و وقتی تولید داخلی با وسیله مشابه خارجی قیاس می شود، اگر دارای ویژگی های یکسانی باشد، طبیعی است که باید قیمت ها هم مشابه باشد.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: ما نمی توانیم با بالا نگه داشتن تعرفه ها و روش هایی با این شکل اندازه، به مردم فشار بیاوریم که از تولید ملی حمایت کنند. مردم باید حق انتخاب داشته باشند و ما هم اگر می توانیم، باید بازار را با تنوع بخشی و ارزان فروشی تحت اختیار خود داشته باشیم.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰۸
انتشار یافته: ۱
این انحصار طلبی خودروی داخلی را نابود کرد

عده ای هنوز می خواهند کیفیت در جا بزند

و فقط به پول فکر میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار