بازدید 9468

«ضد حمله» جمهوری‌خواهان علیه سناتورهای حامی توافق هسته‌ای

با اعلام حمایت سی و یکمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای ایران، اکنون دیگر موضوع حفظ حق وتوی اوباما در مقابل قطعنامه جمهوری خواهان قطعی شده و بحث بر سر این است که آیا اصولاً مخالفان خواهند توانست قطعنامه مدنظر خود را به رأی بگذارند؟ در این میان، برنامه ریزی دموکرات ها برای برخی اقدامات، سبب شده جمهوری خواهان تهدیدات گسترده ای را علیه سناتورهای دموکرات مطرح کنند.
کد خبر: ۵۲۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 31 August 2015
«ضد حمله» جمهوری‌خواهان علیه سناتورهای حامی توافق هسته‌ایبا اعلام حمایت سی و یکمین سناتور دموکرات از توافق هسته ای ایران، اکنون دیگر موضوع حفظ حق وتوی اوباما در مقابل قطعنامه جمهوری خواهان قطعی شده و بحث بر سر این است که آیا اصولاً مخالفان خواهند توانست قطعنامه مدنظر خود را به رأی بگذارند؟ در این میان، برنامه ریزی دموکرات ها برای برخی اقدامات، سبب شده جمهوری خواهان تهدیدات گسترده ای را علیه سناتورهای دموکرات مطرح کنند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «هیل» می نویسد، جمهوری خواهان تهدید کرده اند، در صورتی که دموکرات ها اجازه ندهند ماه آینده قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران در صحن سنا به رأی گذاشته شود، به شیوه های مختلف آن ها را در فشار قرار خواهند داد.

در حال حاضر، دموکرات ها به تعداد آرای لازم برای بی اثر کردن تصویب قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای از سوی جمهوری خواهان نزدیک شده اند. اکنون در صورتی که جمهوری خواهان، متفق و یکپارچه به مخالفت با توافق رأی بدهند، همچنان به حمایت شش سناتور دموکرات نیاز خواهند داشت تا جلوی تلاش احتمالی دموکرات ها برای «فیلیباستر» کردن (از بین بردن امکان مطرح شدن یک طرح یا لایحه از طریق تطویل جلسات) طرح مورد نظر خود را بگیرند.

در صورتی که قطعنامه مذکور با فیلیباستر روبه رو شود، کاخ سفید یک پیروزی با ارزش به دست خواهد آورد، زیرا دیگر اوباما ناچار نخواهد بود از حق وتوی خود برای حفظ توافق هسته ای ایران هزینه کند. با این حال، مخالفان توافق می گویند، دموکرات های سنا هزینه سیاسی چنین اقدام احتمالی را خواهند پرداخت.

آلن راث، رئیس مؤسسه جنگ طلب «اکنون از آمریکا محافظت کنید» می گوید: «اگر دموکرات ها مردم ـ یعنی اعضای کنگره به عنوان نمایندگان مردم ـ را از فرصت رأی دادن محروم کنند، خود را در معرض یک ضربه سیاسی دیگر قرار خواهند داد... من فکر می کنم این یک هدیه به جمهوری خواهان خواهد بود».

این در حالی است که جمهوری خواهان خود از هم اکنون تلاش هایشان را علیه این جریان آغاز کرده اند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا می گوید، این موضوع که هری رِید، رهبر اقلیت سنا ممکن است قطعنامه مخالفت را فیلیباستر کند، «گیج کننده» است. وی می گوید، پس از آنکه سنا چند ماه پیش با 98 رأی موافق، حق نظارت بر توافق هسته ای را به رسمیت شناخت، اکنون از مسیر خارج کردن رأی گیری، اقدامی مزورانه خواهد بود.

تام کاتن، سناتور تندروی جمهوری خواه نیز به انتقاد از دموکرات ها پرداخته و هشدار داده که هری رید می خواهد با ممانعت از رأی گیری درباره این «توافق وحشتناک»، صدای مردم آمریکا را خفه کند.

جیم مانلی، دستیار سابق رید می گوید، این موج حملات جمهوری خواهان، می تواند نشانه ای باشد مبنی بر اینکه آن ها شکست را پذیرفته اند. وی می گوید: «من فکر می کنم آن ها دارند کمی نگران می شوند. اوضاع آشکارا به نفع حامیان توافق است». وی همچنین پیش بینی کرده حملات جموری خواهان علیه دموکرات ها طی روزهای آتی تشدید شود.

به هر حال، جمهوری خواهان نشان داده اند که اگر شکست بخورند، به سادگی کنار نخواهند رفت. هدف گذاری آن ها، برای انتخابات میان دوره ای سنا در سال 2016 است. در این انتخابات، جمهوری خواهان باید برای حفظ 24 کرسی خود مبارزه کنند، در حالی که دموکرات ها تنها برای حفظ 10 کرسی می جنگند. بر این اساس، جمهوری خواهان سعی دارند با موضع گیری سفت و سخت در موضوع ایران، نقاظ ضعف خود را پوشانده و زمینه انتخاب مجدد خود را فراهم کنند.

در مقابل، از ده سناتور دموکراتی که برای انتخاب مجدد می جنگند، تنها مایکل بنت در موضعی ضعیف قرار دارد. همین امر سبب شده جمهوری خواهان فشار زیادی بر وی بیاورند. سخنگوی کمیته ملی جمهوری خواهان می گوید: «اگر سناتور مایکل بنت اقدام به فیلیباستر کرده و یا به نفع توافق ایران رأی دهد، ما اطمینان خواهیم یافت که مردم اطلاع پیدا کنند، توافق مورد حمایت وی، امنیت ملی ما را تهدید می کند». بنت تاکنون درباره توافق موضع گیری نکرده است.

گفتنی است، با توجه به اینکه رأی گیری درباره قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران ابتدا در سنا انجام می گیرد، در صورت فیلیباستر شدن این قطعنامه، دیگر رأی گیری مجلس نمایندگان درباره آن معنایی نخواهد داشت و هرچند از نظر قانونی منعی برای این کار وجود ندارد، این قطعنامه عملاً از دستور کار خارج خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر