بازدید 12286

واردات آب از خارج جدی شد

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه‌اند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امکان واردات آب از خارج هستیم.
کد خبر: ۵۲۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 31 August 2015
وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه‌اند، گفت: در حال مطالعه و بررسی امکان واردات آب از خارج هستیم.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان با ارائه گزارشی از وضعیت این روزهای آبی کشور، گفت: متوسط بارش کشور در چند سال اخیر به ۲۰۷ میلیمتر رسیده که این وضعیت به اضافه اینکه متوسط درجه حرارت کشور ۱.۲ درجه افزایش یافته، موجب تبخیر بیشتر منابع آب شده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: در نتیجه با کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از میزان آب در دسترس ما (آب تجدیدپذیر) به شدت کاسته شده به نحوی که این رقم از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و در مقابل مصرف به شدت افزایش یافته است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه با افزایش جمعیت و مصرف بالا در این روزها، از نظر منابع آبی در یک شرایط خاص به خصوص در رابطه با آب های زیرزمینی قرار گرفته ایم، افزود: در چند سال اخیر سالانه تقریبا ۵.۷ مترمکعب بیلان منفی داریم. یعنی برداشت ما از آب های زیرمینی نسبت به آبی که دوباره به زیرزمین وارد می شود و سفره های زیرزمینی را تنظیم می کند، ۵.۷ مترمکعب اضافه است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با آب های سطحی نیز میزان روان آب ما در رودخانه های کشور به حدود ۶۰ درصد روان آب های سابق کاهش پیدا کرده و اگر ایستگاه ها را ملاک قرار دهیم روان آب ها به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است. متاسفانه بخشی از این آب هم در میانه راه به طور غیرمجاز توسط مردم برداشت می شود.

این عضو ابینه تدبیر و امید ادامه داد: در مورد آب شرب هم که به طور خاص مورد توجه مردم است باید بگویم که ما در ۴ استان شرایط بسیار جدی را پشت سر گذاشته ایم. ما در شهرهای سنندج، کرمان، بندرعباس و بوشهر شرایط بسیار حاد آب شرب در سال جاری داشتیم. الحمدالله با اقداماتی که در شهر سنندج انجام شد در قالب دو طرح اضطراری و یک طرح درازمدت بر مشکل فائق آمدیم ولی در ۳ شهر دیگر ما با مشکلات جدی آبی همچنان مواجه هستیم.

وزیر نیرو درباره انجام برخی اقدامات به منظور واردات آب از سایر کشورها بیان داشت: گزینه های گوناگونی را در اینباره مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم و با برخی از کشورهای همسایه هم در این مورد مذاکراتی داشته ایم و امیدوارم که طی چند ماه آینده بتوانیم به یک نتایج مشخصی در این مورد برسیم.

چیت چیان درباره اقدامات صورت گرفته به منظور جلوگیری از هدررفت آب، گفت: توانسته ایم از ابتدای شروع فعالیت دولت تا پایان سال ۹۳، ۱.۳ واحد درصد میزان تلفات را کاهش دهیم. یعنی از ۲۶ درصد به ۲۴.۷ درصد رسیده اما لازم است بیان کنم که برای اینکه یک واحد درصد این میزان را کاهش دهیم به سرمایه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۲۰
بجای اینکه این همه پول به هدر بره
اگر همین پول برای زیر ساختهای اب سرمایه گذاری میشد . الان نیازی به واردات مایع حیات نبود!!!!
پاسخ ها
الوند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
به زیرساخت های اب رو زیرساخت های برق خورشیدی کار می شد و منابع آبی صرف تولید برق نمی شد الانسر ظهر و مناطق بیابانی ایران کل برق مورد نیاز ایران تولید می شد.
در ضمن قوانین در حال حاضر بر عکسه یعنی کشاورزی که با روش غرقابی آبیاری می کنه پول اب کمتری پرداخت می کنه نسبت به کسی که از روش های جدید استفاده می کنه
از چين وارد كنيد.
افزايش جمعيت = مصرف بالا
بجای هدر دادن منابع ارزی برای واردات مستقیم آب ، خرید و تهیه شبکه های صنعتی تصفیه آب جهت استقرار در دریای عمان و انتقال آن به شهرها و روستاهای را مدنظر قرار دهید....
صدور نفت ایران برای واردات آب !
خب ديگه نفت بديم آب بگيريم باهاش هندوانه بكاريم و هندوانه صادر كنيم
بجای واردات آب، میتونیم تکنولوژی دستگاه های تصفیه آب دریا رو وارد کنیم واز آب خلیج فارس استفاده کنیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
آفرین همون کاری که همه جای دنیا از امارات گرفته تا آمریکا انجام میدن.
دکتر مهندس عزیز به جای وارد کردن اب از کشور بیگانه به فکر بهره برداری از اب دریای خزر باشید که بتوانید با تسویه اب دریا گام موثری را در کم ابی کشور بردارید اگه سرمایه گذاری کنید حتما سودش به جیب دولت می ره مغزتون رو به کار بیندازید نگید سخته هزینه بره
یک پیشنهاد ساده : آیا میدانید کولرهای آبی سالیانه چه حجمی از آب شرب را می بلعند . اگر به جای این کولرها از کولرهای گازی استفاده شود این حجم از آب حفظ خواهد شد . مطمنا" این اینکار آنقدر ارزشمند و اساسی است که بخاطرش مجبور شویم نیروگاههای تولید برق را افزایش دهیم .
آیا با خط لوله گازی که به پاکستان کشیده شده وفعلا کاری ندارد نمی شود گاز فرستاد واز آب شیرین کن در لب دریا استفاده کرد هر چند بندر عباس وبوشهر هم لب دریا هستند وهم گرمسیر وهم بسیار شرجی با کمی زحمت می شود آب شیرین کن خورشیدی راه اندازی کرد
کشاورزی سنتی و کم بازده در ایران باید متوقف شود
پس شیر هم گران میشه!
به جای واردات آب محصولات کشاورزی(آب مجازی) وارد کنیم مقرون به صرفه تر است.
بجای واردات آب آن هم برای بوشهر و بندر عباس که کنار دریا هستند بهتر است مانند کشور های عربی دستگاه های آب شیرین کنی وارد کنند تا آب دریا را شیرین کنند ونیازی به خرید آب و وابستگی به کشور های خارجی نباشد.
ايران از دو طرف دسترسي به دريا داره، از جنوب كه به درياي آزاد هم راه داره. بايد به فكر كارخانجات بزرگ آب شيرين كن باشند.
بیشترین پرت ابی در کشور مربوط به کشاورزی است. نیاکان ما دریافته بودند که باید با شرایط این سرزمین مدارا کنند. از زمانیکه برداشت آب از مخازن زیرزمینی شروع شد کلید نابودی منابع طبیعی کشور زده شد. اگر یک آمار ساده بگیرید متوجه میشوید که وارد کردن میوه ومحصولات کشاورزی از خارج بسیار به صرفه تر است نسبت به تولید آن در داخل! حداقل کاری که میشود کرد مکانیزه کردن کشاورزی و خارج شدن از کشاورزی سنتی است که چیزی حدود هشتاد درصد منابع آبی را به هدر داده و بازده خیلی کمی دارد. باید طرحی در مجلس تصویب شود که سهمیه آب کشاورزی را جیره بندی کند تا کشاورز مجبور به استفاده بهینه از آب شود. ضمنا در کشور چاههای غیر مجاز فراوان کشاورزی داریم که باید منابع طبیعی با همکاری قوه قضاییه و مجلس اقدام به بستن این چاهها نماید. متاسفانه تا به شرایط مرگ نرسیده باشیم کسی به فکر راه چاره نیست. نکته آخر اینکه بنده خود یک کشاورز هستم و فکر نکنید از این جوجه فوکولیای کراواتی ام. هر روزه هدررفت هزاران متر مکعب آب در اراضی کشاورزی را شاهدم و خداشاهده حسرت میخورم و کاری از دستم بر نمی اید.
سلام
به نظر من لازم است بدانید تنها 2 درصد آب مصرف خانگی است که 30 درصدش مربوط به خرابی لوله هاست. حالا به جای اصلاح بخش کشاورزی هی تبلیغ صرفه جویی آب می کنند
بدون آب توسعه معنا ندارد. صرف ده ها هزار ميليارد تومان جهت توقف براشت هاي اضافي از طريق تعطيلي جاههاي غيرمجار و خريداري و بلمب درصدي از جاههاي مجاز با هدف تغيير بيلان منفي سطح آب زيرزميني در دشتهايي كه هنوز به مرز بحران نرسيده اند از اهم اقدامات لازم و فوري مجلس محترم و دولت است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس