بازدید 5364

اعتراض جامعه داروسازان به طرح تحول نظام سلامت

برنامه نبض موضوع این هفته خود را به داروسازان و مشکلات جامعه داروسازی اختصاص داد.
کد خبر: ۵۲۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 31 August 2015
جامعه داروسازان ایران معتقدند که در طرح تحول نظام سلامت جایگاه ایشان در نظر گرفته نشده است و متمرکز شدن کلینیک های ویژه توازن در توزیع دارو را به هم زده است اما این اعتراض در حالی مطرح می شود که وزارت بهداشت نظر دیگری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برنامه نبض موضوع این هفته خود را به داروسازان و مشکلات جامعه داروسازی اختصاص داد.

دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جایگاه واقعی داروسازان در نظام تحول سلامت گفت: واقعیت اینست که داروسازان در نظام سلامت جایگاه جدی دارند و بدون دخالت و نظارت داروسازان نظام سلامت امکان پذیر نیست و داروساز فقط به حدفاصل پزشک و بیماراست، خلاصه نمی شود.

وی افزود: حدود یازده هزار داروخانه وابسته به عملکرد و فعالیت داروسازان است.

در ادامه برنامه سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران گفت:  50 درصد داروهایی که تجویز می شود درست مصرف نمی شود و این جا نقش داروساز مهم است که مورد توجه قرار نگرفت، اما در دیگر کشورها نقش داروسازان موثرتر است.

دیناروند درباره انتظار داروسازان در طرح تحول گفت: یک نکته ای وجود دارد، و آن اینکه طرح تحول سلامت در بخش اول به بستری می پردازد و تعداد داروسازان در این بخش بسیار کم است.

دیناروند گفت: 8 درصد داروسازان ما در بخش های بیمارستانی هستند و 5 درصد در وزارت بهداشت برای همین در طرح تحول سلامت لاجرم به داروسازان توجه ویژه ای نشد و البته که باید توجه می شد اما هدف وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت مردم بود.

سجادی

دبیر انجمن داروسازان ایران در مقابل سخنان دیناروند گفت: پیش از طرح تحول نظام سلامت طرح پزشک خانواده بود و در آن جا هم به داروسازان توجه نشد.

وی با بیان اینکه رضایتمندی مردم به چه قیمت گفت: ایجاد کلینیک های ویژه در پی طرح تحول باعث برهم خوردن توازن و تعادل توزیع در شهرها شده است.

وی ادامه داد: طرح تحول به کاهش 10 تا 15 درصدی نسخ به داروخانه ها و همچنین تجمع بیماران در یک بخش شهر و کاهش در نقاط دیگر منجر شده است.

دیناروند به پایین بودن قیمت داروها هم اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب بی اعتمادی مردم نسبت به کیفیت داروست و اقتصاد داروخانه ها در کشور ما ضعیف است و تعرفه خدمات دارویی یکی از راههای جلوگیری از این موضوع است.

وی افزود: حق فنی دارو باید در نظر گرفته شود و تعرفه خدمات دارویی اقتصاد داروخانه کمک می کند.

دیناروند درباره حق فنی و تعرفه وزارت بهداشت گفت: بنابر قانون باید تعرفه خدمات دارویی، درمانی و آزمایشگاهی را باید تامین کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل