بازدید 3841

پیشنهاد سلمان به اوباما برای تایید یکدیگر؛ «توافق هسته‌ای» مقابل «یمن و سوریه»

منابع مطلع می‌گویند، شاه سعودی در سفر هفته آتی خود به آمریکا، به رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد خواهد کرد که در مقابل حمایت ریاض از توافق هسته‌ای، واشنگتن مواضع ریاض در سوریه و یمن را تایید کند.
کد خبر: ۵۲۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 30 August 2015
منابع مطلع می‌گویند، شاه سعودی در سفر هفته آتی خود به آمریکا، به رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد خواهد کرد که در مقابل حمایت ریاض از توافق هسته‌ای، واشنگتن مواضع ریاض در سوریه و یمن را تایید کند.

به گزارش «تابناک»، در روزهایی که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حال یارگیری برای تایید توافق هسته‌ای در کنگره است، اوباما امید دارد که دیدارش با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان که قرار است اواخر هفته جاری صورت بگیرد جهش مهمی در زمینه تأیید توافق هسته‌ای ایران در کنگره ایجاد کند.

این دیدار دومین دیدار ملک سلمان و اوباما بعد از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز به شمار می‌رود و واشنگتن همواره بر حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از توافق هسته‌ای ایران حساب باز کرده است زیرا  با جلب حمایت آنها می‌تواند ادعای مخالفانی را که معتقدند توافق مورد حمایت همپیمانان عربی آمریکا در خاورمیانه نیست، رد کند.

در همین راستا «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که در مارس گذشته به ریاض سفر کرده بود و بعد از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در جلسه استماع کنگره گفته بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با توافق حاصل شده موافقند.

پیش از توافق در ماه می نیز اوباما میزبان رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در نشست کمپ دیوید بود و پافشاری کرد که کشورهای عربی دیپلماسی با ایران را تأیید می‌کنند.

از سوی دیگر مخالفان جمهوری خواه اوباما همواره با اشاره به عدم حضور پادشاه عربستان در نشست مذکور اعلام می‌کنند که این مسأله به معنای مخالفت ریاض با توافق هسته‌ای با ایران بوده اما به نظر می‌رسد سفر ملک سلمان به واشنگتن می‌تواند لابی اسرائیلی و مخالفان اوباما را ساکت کند.

روزنامه «الرأی»، کویت به نقل از مقام‌های آمریکایی که سفر «اشتون کارتر» وزیر دفاع این کشور به عربستان در ماه گذشته را پی‌گیری کرده‌‌اند، نوشته که کارتر از مقامامات سعودی خواسته از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند و گفته « شما مانند اسرائیل با توافق هسته‌ای برخورد نکنید».

به گفته این مسئولان آمریکایی مقامات عربستانی به کارتر گفته‌اند که از هر توافقی که مانع دست یابی ایران به سلاح اتمی شود حمایت می‌کنند اما نظرشان با آمریکا در زمینه پیامدهای این توافق بر دیگر پرونده‌های خاورمیانه متفاوت است.

بر اساس این گزارش ریاض می‌گوید که اوباما همواره بر این مسأله تأکید می‌کند که توافق با ایران می‌تواند به رسیدن به راهکاری در پرونده‌های دیگر خاورمیانه از جمله سوریه و یمن منجر شود که عربستان با این دیدگاه مخالف است و در مقابل مقامات سعودی در دیدار با کارتر در ریاض به وی اعلام کرده‌اند که در ازای حمایت از توافق هسته‌ای باید آمریکا از مواضع عربستان در یمن و سوریه حمایت کند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عربستان تلاش می‌کند با اوباما در زمینه حمایت از توافق هسته‌ای در برابر حمایت واشنگتن از اقدام نظامی در سوریه و یمن به سود عربستان و همپیمانانش معامله کند.

در حالی که ریاض معتقد است باید با برهم زدن موازنه نظامی میان دولت سوریه و شبه نظامیان مورد حمایت عربستان در سوریه و اقدام نظامی قاطع در یمن به بحران‌های این دو کشور پایان داد، آمریکا با این دیدگاه مخالف است و تلاش‌های غیر مستقیم و مستقیم نظامی ریاض در سوریه و یمن را با مشکل مواجه می‌کند.

با آغاز عملیات «توفان قاطع» عربستان در یمن نیز واشنگتن چندان از این اقدام حمایت نکرد و همین مسأله منجر شد که کشورهای عربی به کمک نظامی کشورهای دیگر از جمله فرانسه روی بیاورند.

بر اساس این گزارش سلمان بن عبدالعزیز بار دیگر پیشنهادی که به کارتر داده بود را به خواهد داد و در صورت مخالفت دولت آمریکا با این پیشنهاد از آمریکا خواهد خواست که بی طرف باشد تا عربستان با ادامه اقدامات نظامی‌اش به ایران فشار بیاورد و از این کشور بخواهد که در پرونده بحران‌های منطقه از جمله سرنوشت بشار اسد عقب نشینی کند.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار