بازدید 3675

استیضاح مبهوت کننده و احتمال حضور العبادی در صحن پارلمان

منابع عراقی اعلام کردند: در محافل پارلمانی این روزها بحث از بسته دوم اصلاحات از بیم فشارهای سیاسی احتمالی مطرح شده است و مجلس عراق خود را آماده ارائه بسته اصلاحی دوم طی روزهای آینده می کند.
کد خبر: ۵۲۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 30 August 2015
منابع عراقی اعلام کردند: در محافل پارلمانی این روزها بحث از بسته دوم اصلاحات از بیم فشارهای سیاسی احتمالی مطرح شده است و مجلس عراق خود را آماده ارائه بسته اصلاحی دوم طی روزهای آینده می کند.

به گزارش «تابناک»، این بسته اصلاحی دوم احتمالا شامل کم کردن مشاوران رئیس پارلمان و مشاوران فراکسیون های دائم و برخی از مدیران کل و مدیران فرعی است.از سوی دیگر ائتلاف ملی بر این باور است که بسته های اصلاحی ارائه شده از سوی پارلمان و دولت برای انجام اصلاحات در نظام سیاسی عراق کافی نیست.

المسله نوشت: به نظر می رسد که بسته اولی که از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق مطرح شد، پارلمان و فراکسیون ها و تشکل های سیاسی را تحت فشار قرار داده است و آنها را مجبور به اصلاح نهاد قانون گذاری کرده است تا عملکرد بهتری داشته باشد و هزینه ها را کم کند.پارلمان عراق به بسته نهم ماه آگوست که از سوی حیدر العبادی مطرح شد در مورخه 11 آگوست رای داد.

سلیم شوقی عضو فراکسیون حقوقی پارلمان عراق اعلام کرد: پارلمان آماده می شود که بسته اصلاحی دیگری ارائه دهد که شامل کم کردن تعداد مشاوران سلیم الجبوری و کمیته های دائم پارلمان و داویر فرعی و مدیران کل است.

استیضاحی با نتیجه مبهوت کننده و خشم برخی نمایندگان مخالف

در همین حال روسیاالیوم در گزاشی درباره اصلاحات عراق نوشت: فشارهای مردمی و تصمیمات اصلاحی به استعفای استانداران المثنی والدیوانیه منجر شد.گام های اصلاحی و انتخاب فرماندهان جدید به دنبال خود گام دیگری هم دارد و این را منابع وابسته به دفتر نخست وزیری اعلام کرده است.این در حالی است که نگرانی در میان برخی از سیاستمداران درباره حذف آنها از روند سیاسی وجود دارد.

این رسانه نوشت: پارلمان عراق، قاسم الفهداوی وزیر برق عراق را استیضاح کرد تا به گام های اصلاحی پاسخ داده شود اما به ناگهان، پارلمان جواب های وزیر برق را درباره نبود برق قانع کننده دانست و به آن مجددا رای اعتماد داد بدون اینکه به ملت عراق توضیحی دهد.

این در حالی است که حنان الفتلاوی از نمایندگان مجلس عراق عراق با اشاره به استیضاح روز گذشته قاسم الفهداوی وزیر برق عراق در پارلمان اعلام کرد: این افتضاح بود زیرا مردم عراق به خاطر وزارت برق دست به تظاهرات زده بودند و این عاقلانه نیست که نخست وزیر نتواند وزیر را بازخواست کند و پارلمان نتواند آن را برکنار کند و برعکس مجددا به وی رای اعتماد دهد.

وی افزود: جواب های وزیر برق قانع کننده نبود اما اینکه 153 نماینده به وزیر رای دهند شگفت آور بود.فقط 46 نماینده رای منفی دادند و افرادی که رای ممتنع دادند، 41 نفر بودند و این با شعارهای پرطمطراقی که نمایندگان مجلس در مبارزه با فساد و عاملان آن می زنند مغایرت دارد.رئیس مجلس عراق باید به نمایندگانی که رای مثبت به وزیر برق دادند را منتشر کند تا مردم عراق فاسدان و مقصران را بشناسند و بدانند که چه کسانی رای منفی دادند.من اسامی را اعلام خواهم کرد تا حقایق وارونه جلوه داده نشود و سیاه و سفید با یکدیگر داخل نشود.

شروق العبایجی نماینده ائتلاف مدنی دموکراتیک گفت: استیضاح در حد مطلوب نبود و سئوال ها با حجم مشکلات همخوانی نداشت.مردم خواستار روشن شدن وضعیت پول های هدر رفته در این وزارت خانه بودند.در این استیضاح سئوالی درباره اینکه چه کسی پول ها را هدر داده است؟

محمد اللکاش نماینده فراکسیون المواطن نیز اعلام کرد: دادن رای اعتماد مجدد به الفهداوی پیام منفی برای مردم عراق که خواستار اصلاحات مورد حمایت مرجعیت هستند و خواهان بهبود بخش برق در عراق هستد، دارد.بخش برق در عراق در همه استان های وضع مصیب باری دارد و فساد در این وزارت خانه موج می زند و ما شاهد هیچ خدمات رسانی به مردم عراق در این شرایط نیستیم.پس چگونه دوباره به وی رای اعتماد داده شده است.

ماجده التمیمی نماینده وابسته به فراکسیون الاحرار اعلام کرد: اسناد و مستنداتی در اختیار دارم که قاسم الفهداوی را محکوم می کند و مجددا خواهان استیضاح وزیر خواهم شد.ما منتظر استیضاح امروز بودیم و نتیجه قانع کننده نبود.

ابتسام الهلالی نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: سرعت تصویب آنهم با اکثریت مبنی بر صحت جواب های قاسم الفهداوی وزیر برق، شگفتی اکثر نمایندگان را به دنبال داشت.باید دقت بیشتری در جواب های وزیر می شد و سئوالات مطرح شده با دقت بررسی می شد.

وی افزود: تظاهراتی که از حدود یکماه قبل شروع شده است ضد بحران برق و نبود خدماتی رسانی مناسب از سوی این وزارتخانه بود و تظاهرات کنندگان خواستار برکناری وزیر برق شده بودند.

*** احتمال حضور العبادی در صحن مجلس

همزمان منابع پارلمانی عراقی اعلام کردند: حنان الفتلاوی نماینده وابسته به ائتلاف دولت قانون 51 امضا جمع آوری و به رئیس مجلس ارائه داده است تا حیدر العبادی نخست وزیر عراق در صحن مجلس و یکی از جلسات آینده آن حاضر شود.

این منابع افزودند: علت درخواست برای حضور حیدر العبادی در داخل پارلمان مربوط به میزان اجرای بسته اصلاحات مطرح شده از سوی نخست وزیر است.به گفته این منابع سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق با درخواست نمایندگان برای حضور العبادی در صحن پارلمان عراق پس از هماهنگی با العبادی موافقت کرده است.

بدون شک اگر بخواهیم به موضوع استیضاح قاسم الفهداوی وزیر برق بنگریم متوجه خواهیم شد که ضعف سیستم طائفه ای عراق یکبار دیگر خود را نشان داد و همان طرف هایی که قبلا درباره کارشکنی آنها هشدار داده شده است این بار نیز نشان دادند که مانع بزرگی در مسیر اصلاحات هستند.اما وزیر برقی که استیضاح شد کیست؟

قاسم محمد عبدالفهداوی وزیر کنونی برق عراق واستاندار سابق الانبار به زبان های انگلسی و آلمانی مسلط است.وی فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه بغداد در سال 1977 است که قبل از سال 2003 نیز سمت های دولتی داشته است.وی در سال 2009 به عنوان استاندار الانبار انتخاب شد و از این سال تا 2013 استاندار این استان بود.وی پس از انتخابات شورای استان ها در سال 2009 به این سمت انتخاب شد.وی پس از انتخابات شورای استان ها در سال 2013 به عضویت شورای استانی الانبار درآمد.در سال 2014 در قالب ائتلاف الوفاء للانبار وارد پارلمان شد.

در تاریخ هشتم سپتامبر2014 وزیر برق در کابینه حیدر العبادی شد.مشکلات مربوط به برق ملت عراق و قطع شدن های مکرر و نبود برق در اغلب ساعات سبب شد که تظاهراتی مردم عراق شکل بگیرد و این تظاهرات تاکنون ادامه یافته است.

روز گذشته هنگامی که وزیر برق به پارلمان می رفت گمان نمی کرد که با دست پر از مجلس خارج شود اما این واقعه رخ داد.آری تظاهراتی که در عراق شکل گرفته است به خاطر قطع برق و نبود آن در گرمای طاقت فرسای عراق بود.در واقع گرچه برخی خواسته های دیگر مانند خدمات رسانی و مشکل آب آشامیدنی در تظاهرات مطرح شد اما نتیجه ای که از پارلمان عراق در روز گذشته صادر شد نشان می دهد که موانع و خان های مهم و خطرناکی در مسیر اصلاحات العبادی وجود دارد و نمایندگان همچنان خواسته های طیف ها و احزاب را پیاده می کنند.اصلاحاتی که از سوی پارلمان مطرح می شود در واقع تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی است زیرا همگان انتظار داشتند که عامل شکل گیری تظاهرات و نارضایتی برخورد کوبنده تری صورت گیرد.

روزهای آینده برای عراق مملو از حوادث جدید است زیرا از سویی مردم حاضر نیستند از خواسته های خود کوتاه بیایند و از سویی فشارها برای ناکارآمد جلوه دادن اصلاحات العبادی زیاد می شود و العبادی با گذشت ایام باید ثابت کند که اصلاحاتش محقق شده است.

برخی بر این باورند اصلاحات العبادی تاکنون فقط کاغذی بوده است و از نظر عملی اقدام خاصی نشده است.به اعتقاد ناظران امور ادغام وزارتخانه ها تاکنون فقط در حد وزیر بوده است و وزارتخانه ها عملا ادغام نشده اند.به هر حال باید منتظر ماند و سرنوشت اصلاحات را دنبال کرد.وزیر برق که تظاهرات مردمی در عراق به خاطر مشکل و ناکامی وزارتخانه تحت مدیریت وی شکل گرفت از پارلمان با دست پُر بیرون آمد و این خشم برخی را به دنبال داشت و برخی از احتمال حضور العبادی در صحن پارلمان سخن گفتند. 


تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل