بازدید 2581

ترکیه در تلاش برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه

هدف ترکیه از همکاری با ائتلاف به اصطلاح ضد داعش و بمباران مواضع این گروه تروریستی در خاک سوریه، ایجاد منطقه امن در خاک سوریه و دستیابی به محلی برای فعالیت ارتش به اصطلاح آزاد سوری علیه دولت بشار اسد است.
کد خبر: ۵۲۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 30 August 2015
هدف ترکیه از همکاری با ائتلاف به اصطلاح ضد داعش و بمباران مواضع این گروه تروریستی در خاک سوریه، ایجاد منطقه امن در خاک سوریه و دستیابی به محلی برای فعالیت ارتش به اصطلاح آزاد سوری علیه دولت بشار اسد است.

به گزارش «تابناک»، وزارت امور خارجه ترکیه دیروز( شنبه) در بیانیه ای از آغاز همکاری جنگنده های ترکیه با جنگنده های ائتلاف ضد داعش و بمباران مواضع گروه تروریستی داعش در خاک سوریه از سوی این جنگنده ها خبر داد.

وزارت امور خارجه ترکیه افزود: این همکاری بر اساس قرار داد همکاری ترکیه و آمریکا که 24 ماه اوت جاری ( هفته گذشته) منعقد شد، انجام می گیرد.

آنکارا در پی تهدید تروریست های داعش مبنی بر انجام عملیات در خاک ترکیه،سیاست های خود را در مقابل این گروه تغییر داد.

در پی اعلام آغاز همکاری ترکیه برای بمباران مواضع داعش با نیروهای ائتلاف ، تلویزیون دولتی ترکیه با انتشار گزارشی در این مورد تاکید کرد که هدف اصلی ترکیه از این اقدام دستیابی به تاسیس منطقه امن در شمال سوریه است.

تی آر تی افزود: مهمترین هدف عملیاتی که در چارچوب توافق آمریکا و ترکیه علیه داعش ( گروه تکفیری صهیونیستی ) آغاز شده است ، دور کردن داعش از مرزهای ترکیه است.

با اجرای این عملیات و پاکسازی مناطق شمال سوریه و بازگرداندن بخشی از حدود 2 میلیون آواره سوری از ترکیه به این منطقه ، امنیت ملی ترکیه نیز تقویت خواهد شد.

حدود 2 ماه پیش پس از آغاز ناآرامیها در ترکیه و به دنبال حمله انتحاری در شهرستان سروچ در استان شانلی عرفا و کشته و زخمی شدن 130 تن از اتباع ترکیه، دولت آنکارا به استفاده آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک اجازه داد و اعلام کرد که ترکیه نیز در ائتلاف مبارزه با داعش جای خواهد گرفت.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که گروه تروریستی داعش با حمایت غرب و همپیمانان منطقه ای آمریکا ایجاد شده و اکنون به گفته دولتمردان غربی و شرکای منطقه ای آنان به عنوان خطری برای حامیانش مطرح است.

پیش از توافق ترکیه با آمریکا ، همکاری و همراهی مدافعین کرد سوری با آمریکا و ائتلاف ضد داعش در شمال سوریه، با واکنشهای جدی در ترکیه روبرو شده بود، ترکیه نسبت به کنترل مناطق مرزی خود با سوریه توسط کردهای سوریه نگرانی جدی دارد و از آن واهمه دارد که کردها پس از فتح تل ابیض (گری سپی) و اتصال دو منطقه از هم گسسته کردنشین جزیره و کوبانی، رفته رفته از رقه نیز عبور کرده و با فتح عزاز و جرابلس، جزیره و کوبانی را به عفرین متصل کنند و با این اقدام، نه تنها سه منطقه از هم گسسته کردنشین شمال سوریه را به صورت یکپارچه به هم متصل کنند بلکه به درازای مرز نهصد کیلومتری ترکیه، صاحب قدرت و برتری نظامی و دفاعی شوند.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه سابق ترکیه هفته گذشته اعلام کرد ، مذاکرات فنی میان ترکیه و آمریکا درباره عملیات مشترک علیه داعش پایان یافته و با امضای موافقتنامه ای در این زمینه ، به زودی ارتش ترکیه نیز در عملیات علیه داعش مشارکت خواهد کرد.

مقامات ترکیه ماههاست که در مذاکرات خود با مقامات پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا اصرار داشتند که منطقه پرواز ممنوع و امن در شمال سوریه ایجاد شود و این امر تاثیر مثبت بر امنیت مرزهای ترکیه خواهد داشت.

آمریکا بارها اعلام کرده است که قصد ایجاد منطقه امن در سوریه را ندارد و مقامات آمریکایی برای رهایی ازمسوولیتهای سیاسی ، نظامی و حقوقی ترجیح می دهند از واژه منطقه امن استفاده نکنند.

گزارش تلویزیون دولتی ترکیه از اهداف این کشور در همکاری با آمریکا علیه داعش حاکیست ، ترکیه و آمریکا خواستار آنند که نیروهای ارتش آزاد و مخالفان میانه رو در منتطقه امنی که پس از پاکسازی عناصر تروریستی داعش ایجاد خواهد شد حضور داشته باشند ولی این موضوع که عمق منطقه امن که از اعزاز تا جرابلس امتداد خواهد یافت ، چه اندازه خواهد بود با امحاسبه تحولات جدید و گذشت زمان مشخص خواهد شد.

شبه تلویزیونی تی آر تی افزود: ایجاد منطقه امن می تواند ، زمینه بازگشت داوطلبانه پناهجویان را از ترکیه به کشورشان نیز فراهم کند. استقرار مخالفان میانه رو در مناطقی که از داعش پاکسازی خواهد شد ، امکان تامین سریع تر کمک های بشردوستانه و خدمات اولیه را به غیرنظامیان در این مناطق فراهم خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان، ترکیه سعی دارد با زمینه سازی برای ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از یک سوزمینه فعالیت آزاد معارضان علیه دولت بشار اسد را فراهم کند ، از سوی دیگر عناصر داعش را از مرزهای خود دور کند و در همین حال از ورود یگان های مدافع خلق کرد و یگان های مدافع کردها و نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ( پ ی د) که شاخه سوری پ ک ک می باشد به این مناطق نیز جلوگیری و نهایتا امنیت مرزهای خود را تامین کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار