بازدید 3523

چگونه مسواک بزنیم؟

کد خبر: ۵۲۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 30 August 2015
یک دندانپزشک گفت: پاک کردن و از بین بردن پلاک دندانی در سطوح مختلف دندان‌ها، اولین قدم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای است و این عمل تنها و به طور موثر به وسیله مسواک انجام می‌شود و انتخاب مسواک مناسبی که این کار را به خوبی انجام دهد، بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، دکتر مروارید مافی با اشاره به مشخصات یک مسواک طبی اظهار کرد: دسته مسواک باید به راحتی در دست جای گرفته و مواد تشکیل دهنده آن بی‌ضرر باشد، طول قسمت مویی آن در حدود سه سانتی‌متر و عرض آن یک سانتی‌متر باشد. موهای مسواک نیز نباید زبر و ساینده باشند و تعداد رشته‌های نایلونی یا مویی در هر کلاف در حدود ۲۰ تا ۴۰ رشته برحسب نرمی و زبری موهای مسواک ‌باشد که این تعداد رشته‌ها در مسواک‌های نرم بیشتر از مسواک‌های زبر است.

این استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آزمایش‌های مختلف نشان داده‌اند که چنانچه قسمت مویی مسواک به شکل هشت باشد، یعنی قسمت جلوی مسواک دارای دسته‌های مویین بلندتر باشد، امکان پاک کردن پلاک میکروبی و بقایای غذا از بین دندان‌ها بیشتر است.

وی عنوان کرد: به هر حال باید توجه داشت که هنگام مسواک زدن، تمام سطوح قابل دسترس دندان‌ها به خوبی مسواک زده شوند؛ به نحوی که پس از پایان مسواک، تمام سطوح دندان‌ها از توده لعابی میکروبی پاک شده و هیچ نوع خرده و باقیمانده غذا در بین دندان‌ها و سطوح مختلف آن باقی نمانده باشد. این کار امکان پذیر نیست، مگر با روش درست مسواک زدن.

این دندانپزشک افزود: مسواک حتما باید نرم یا soft باشد. از به کار بردن مسواکهای متوسط (medium) یا سخت (hard) اجتناب کنید. زیرا مسواک زدن با مسواک‌های زبر موجب بهبود روند تمیز کردن دندان‌ها نمی‌شود. این گونه مسواکها منجر به تحلیل لثه و آسیب به بافت دندان خواهند شد.

مافی ادامه داد: با رویش دندان‌های خلفی، آغاز استفاده از مسواک توسط والدین برای کودک توصیه می‌شود و وظیفه مسواک زدن حداقل تا زمان ورود کودک به مدرسه بر عهده والدین است. مسواک توصیه شده برای کودکان، مسواکی است استاندارد که سر آن نرم و کوچک باشد. معمولا دو بار مسواک زدن در روز برای کودک توصیه می‌شود که یک نوبت آن حتما باید هنگام شب و قبل از خواب باشد. زمان کافی برای مسواک زدن حدود 2 تا 3 دقیقه است.

وی بیان کرد: در کودک روش مسواک زدن افقی است. در این روش، مسواک به موازات سطح افقی روی دندان‌ها قرار گرفته و با حرکت مالشی به سمت جلو و عقب رانده می‌شود. سطح جونده دندان‌ها را نیز حتما باید با حرکت جلو و عقب مسواک تمیز کرد. غالبا مصرف خمیر دندان فلورایددار از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می‌شود. در ابتدا مقدار خمیردندان به اندازه یک نخود کوچک کافی است. با افزایش سن کودک می‌توان این مقدار را افزایش داد.

این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با اشاره به روش صحیح مسواک زدن گفت: اول از سطح جونده دندان‌ها شروع کنید؛ با حرکت رفت و برگشت روی سطح جونده، شیارهای موجود بر روی دندان تمیز می‌شوند. حالا سطوح خارجی دندان‌های بالا و سپس پایین را مسواک بزنید. بدین صورت که مسواک را با زاویه 45 درجه بر روی خط لثه قرار داده و با دور کردن از خط لثه بر روی دندان کشیده یا به صورت پیچشی حرکت دهید، یعنی از لثه به سمت دندان به صورت چرخشی.

وی ادامه داد: سطوح داخلی دندان‌های بالا و پایین را نیز به همان شیوه بالا مسواک بزنید. سپس به آرامی سطوح خارجی و داخلی هر یک از دندان‌ها را با حرکت لرزشی عقب و جلو مسواک بزنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل