بازدید 35389
مروری بر روزنامه های امروز هشتم شهریور ماه،

سه محور اصلی کنفرانس خبری روحانی/ شجریان ممنوع‌الملاقات شد/ رایزنی عارف برای تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان/ نصب ماهواره ٨ میلیون جریمه و بازداشت مدیرساختمان

کنفرانس خبری رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، به نحوی که روزنامه های با طیف های مختلف سیاسی، بخشی از سخنان روحانی را برجسته کرده اند. از سوی دیگر، موضوعاتی همچون زمین خواری حیران، تأیید صلاحیت اصلاح طلبان از موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.
کد خبر: ۵۲۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 30 August 2015

کنفرانس خبری رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است، به نحوی که روزنامه های با طیف های مختلف سیاسی، بخشی از سخنان روحانی را برجسته کرده اند. از سوی دیگر، موضوعاتی همچون زمین خواری حیران، تأیید صلاحیت اصلاح طلبان از موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه، هشتم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه کیهان» در گزارش یک امروز خود به سخنان روحانی در کنفرانس خبری در پاسخ به روزنامه کیهان واکنش نشان داده است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «چیزی امضاء نکرده‌ایم که برای تصویب به مجلس بفرستیم!» به پاسخ روحانی به علت عدم ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس اشاره می کند و می نویسد: «رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: توافقی که در وین به دست آمده، از آنجا که توسط دولت امضا نشده نیازی به تصویب در مجلس ندارد».


«روزنامه آرمان» تیتر یک امروز خود را به بستری شدن محمدرضا شجریان در بیمارستان اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «محمدرضا شجریان ممنوع‌الملاقات شد» نوشته است: «بر اساس خبری که روز گذشته منتشر شد محمدرضا شجریان استاد آواز ایران به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شده است. استاد شجریان به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده، شهرتی جهانی دارد به طوری که وب‌گاه آسیاسوسایتی او را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی و روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان توصیف کرده‌است. همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۲۰۱۰ شجریان را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرد. با وجود این، شجریان مدت هاست که در ایران نخوانده است و در روزهای اخیر که اعلام شد قرار است این خواننده محبوب کنسرتی در ترکیه برگزار کند، علاقه‌مندان به او به دلیل سهولت رفتن به ترکیه و حضور در این کنسرت ابراز خوشحالی کردند. کنسرت ترکیه شجریان اما چند روز بعد از آغاز فروش بلیت لغو شد. در حالی که لغو کنندگان برخی مشکلات را دلیل این مساله دانسته بودند، برخی از رسانه‌های منتسب به طیف‌های اصولگرا عنوان کردند به دلیل عدم استقبال از کنسرت شجریان، این برنامه در ترکیه لغو شده است! بر اساس خبری که روز گذشته درباره بستری شدن رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران در بیمارستان کسری منتشر شده است، دلیل لغو کنسرت ترکیه نیز بیماری استاد آواز ایران بوده است. بر اساس این خبر شجریان در حال حاضر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشته و ممنوع‌الملاقات است. به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت علاقه‌مندان و هنرمندان، خانواده شجریان اعلام کرده‌اند وی ممنوع الملاقات است و به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به موضوع تعیین صلاحیت های اصلاح طلبان پرداخته و در همین زمینه، گفت و گویی با محمدرضا عارف انجام داده است. در این گزارش با عنوان «رایزنی برای تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان» به نقل از عارف می خوانیم: « با دوستان و مسئولان مذاکراتی داشته‌ام و ان‌شاءلله این مذاکرات را در ماه‌های آینده هم ادامه می‌دهم.

دوستان چه کسانی هستند؟

اشخاص مختلف؛ در شورای نگهبان مسئولان اجرائی و... بزرگانی که نقش‌آفرینند یا در حل مشکلات می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

مثلا چه کسانی؟

اجازه دهید اسم نبرم. البته نمی‌خواهم خودم را به افراد خاصی محدود کنم. برنامه‌ام این است که با اعضای محترم شورای نگهبان و بزرگان حوزه، ملاقات‌هایی داشته باشم. همچنین با دست‌اندرکاران اجرای قانون انتخابات، وزارت کشور و دست‌اندرکاران انتخابات در استان‌ها مثلا نمایندگان شورای نگهبان مذاکره خواهیم کرد. نظر ما این است که با همه دست‌اندرکاران انتخابات تعامل خوبی داشته باشیم تا چنانچه ذهنیت یا پیش‌داوری وجود دارد، حتی‌الامکان رفع شود. درعین‌حال که به قانون تمکین می‌کنیم و قانون را مبنا قرار می‌دهیم، راهبرد ما این است که بتوانیم در سطوح مختلف با دست‌اندرکاران انتخابات، تعامل داشته باشیم.

تا الان هم دیدارهای شما با دست‌اندرکاران بوده؟

بله.

چقدر امیدوارید این تعامل و رایزنی بتواند دغدغه اصلی اصلاح‌طلبان را که بحث صلاحیت‌هاست، مرتفع کند؟

من خوشبینم. اما این موضوع درعین‌حال به فعالیت دوستان ما در سطوح مختلف برمی‌گردد. اخیرا یکی از دوستان ما ملاقاتی در حوزه علمیه داشت که بازتاب خبری هم پیدا کرد. ما این‌گونه ‌ملاقات‌ها را کاملا تأیید کرده و لازم می‌دانیم. یکی از مشکلاتی که در یکی دو انتخابات اخیر داشتیم، تقریبا قطع رابطه با بزرگان و دست‌اندرکاران انتخابات بود. باید این رابطه برقرار شود.

الان فقط شما این تلاش را انجام می‌دهید؟

خیر.

افراد دیگری هم هستند؟

ازجمله راهبردهای جریان اصلاحات که به توافق رسیدیم، این است که دوستان در سطوح مختلف حداکثر تعامل را با همه نهادهای دست‌اندرکار انتخابات داشته باشند.

این تعامل چگونه است؟ چه مباحثی مطرح می‌شود؟

بخشی را شما مطرح کردید. یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ عده‌ای از اصلاح‌طلبان در بحث بررسی صلاحیت‌هاست. مثلا به سراغ یک استاد برجسته دانشگاه می‌رویم و از او می‌خواهیم به میدان بیاید. چون فرض است که باید سطح مجلس ارتقا پیدا کند. آن استاد برجسته حاضر است برای انجام وظیفه به میدان بیاید، اما حاضر نیست به دلایل غیرموجه رد صلاحیت شود. ما می‌خواهیم این دغدغه‌ها را کاهش دهیم تا افراد با خیال راحت‌تر حضور پیدا کنند. درعین‌حال خواهش ما این است، دوستانی که احساس می‌کنند ممکن است به دلایلی تأیید صلاحیتشان با تردیدهایی همراه باشد، وارد میدان نشوند. نیاز به یک فضای آرام داریم. می‌خواهیم نشاطی را که در انتخابات سال ۹۲ داشتیم، تقویت کنیم. به عقبه همه افراد نیاز داریم. اگر مشارکت حداکثری را در انتخابات مطرح می‌کنیم، یعنی این عقبه اجتماعی افراد باید وارد مشارکت در انتخابات شوند. به‌طور طبیعی اگر کسی رد صلاحیت شود، ممکن است بخشی از عقبه او حضور کمرنگی پیدا کنند.»

روزنامه شرق در گزارش دیگری با تیتر «نصب ماهواره ٨میلیون جریمه و بازداشت مدیرساختمان» به گزارش انتقادي مركز پژوهش‌هاي مجلس درباره طرح «صيانت از حريم عفاف و حجاب» می پردازد و در ادامه این گزارش می نویسد: «توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی، دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی، جزای نقدی و پرداخت جریمه، فقط بخشی از بندهایي است که در «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» درج شده، طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسی‌اش کلیات آن را رد کرده و بند به بند آن را تحلیل و ارزیابی کرده است.

بی‌توجهی طرح به ضرورت و لزوم ایجاد مطالبه عمومی و وفاق جمعی در برخورد با بدحجابی، افزایش امکان گسست بین نظام و مردم و تقلیل بدحجابی از امری نابهنجار و غیرارزشی به تخلف‌های راهنمایی و رانندگی و کاستن از ارزش حجاب و گسترش تصور تخطی از ارزش حجاب با پرداخت هزینه نقدی، از جمله دلایل رد کلیات طرح در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است. در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده «این طرح جرم‌انگاری جدیدی در موضوع عفاف و حجاب انجام نداده، بلکه تلاش کرده جرم‌انگاری‌ای را که در گذشته بوده، از طریق تعیین مجری و تشدید مجازات کارآمد کند. این طرح در بخش‌هایی اقتصاد زنان را هدف گرفته، جایی که به بهانه پرهيز از اختلاط زنان و مردان در بسیاری مشاغل و ساعت کاری شب، لزوم دریافت مجوز از اداره اماکن قید شده است. درعین‌حال بخش‌هایی از طرح نیز به ماهواره اختصاص یافته و قوانین سفت و سخت مقابله با آن؛ از جریمه‌های سنگین تا دستگیری مسئول ساختمان.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در ١٦ مهر ٩٣ با هدف بازنگری در قوانین موجود در عرصه حجاب، افزایش ضمانت اجرای قوانین و اصلاح و تقویت مجازات‌ها درباره ممنوعیت نصب و به‌کارگیری تجهیزات ماهواره، تهیه و اعلام وصول شد. کلیات اين طرح در مجلس تصویب شد و با مخالفت مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی، همراه بود؛ او علاوه بر موازی‌کاری مجلس با وزارت کشور، بندهایی از طرح را مغایر آزادی‌های مدنی دانست. ».مواد هفتم و هشتم طرح صیانت از عفاف و حجاب وارد ماجرای ماهواره شده و براساس ماده ٧، نصب و تعمیر ماهواره ممنوع و حبس و جزای نقدی در انتظار نصاب است؛ اما ماده ٨ این طرح ایده عجیب و سؤال‌برانگیزی مطرح کرده: «مدیر ساختمان موظف است درخصوص جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنان تذکر دهد و در صورت عدم تغییر، موضوع را به نیروی انتظامی گزارش دهد. عدم تذکر به ساکنان و عدم ارسال گزارش موجب محکومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی درجه ٧ می‌شود».

از اینها گذشته در این ماده هزینه جریمه از ١٠٠ تا ٥٠٠ هزارتومان به دو تا هشت میلیون تومان افزایش یافته و در صورت تکرار به بیش از شش ماه تا دوسال حبس منجر می‌شود. این در حالی است که وزیر ارشاد سال گذشته درباره آمار ضریب استفاده از ماهواره در تهران به عدد ٧١ درصد اشاره کرده بود و حالا سؤال کارشناسان مرکز پژوهش‌ها این است که آیا نیروی انتظامی امکان و اراده برخورد با تمامی این ٧١ درصد را دارد؟»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی به کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «احمدي‌نژاد ، انتخابات، حصر » می نویسد: کنفرانس دیروز سه محور داشت و ادامه می دهد: «انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري كه چند روزي مي‌شود با سخنان مجري قانون اساسي به تيترهاي جنجالي رسانه‌ها دامن زده است، باز هم در آغاز كلام حسن روحاني مي‌نشيند تا بگويد كه قصدش، دعوا با نهادها نيست، تاكيد كند كه اجراي قانون وظيفه همه ما است و اميدوار باشد كه آثار همدلي و همزباني در پايان امسال تجلي يابد.

روحاني با بيان اينكه سالم بودن انتخابات يك موضوع است اما احساس سلامت مساله‌ ديگري، اظهار داشت: «ان‌شاء‌الله احساس سلامت را نيز در انتخابات پيش رو خواهيم داشت و در اين راستا همه نهادها بايد دست به دست هم دهند.» روحاني با تاكيد بر اينكه ما قصد دعوا با هيچ نهاد و هيچ‌كسي را نداريم، خاطرنشان كرد: «همان‌طور كه در گذشته گفتم من در انتخابات به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي به وظايفم عمل خواهم كرد و ممكن است برخي خوشحال شوند يا خوشحال نشوند اما به هر حال ما بايد مجري قانون باشيم و كاري به بقيه‌اش نداريم.» رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه اجراي قانون وظيفه همه ما است، گفت: «ان‌شاء‌الله همه مردم، نهادها و دولت مجري قانون خواهند بود و آثار آن را همه خواهيم ديد. چون وقتي همه همدل و همزبان باشيم در سالي كه همدلي و همزباني ناميده شده است آثار آن را مشاهده خواهيم كرد.» اما روحاني در نخستين نشست خبري خود پس از دستيابي به توافق هسته‌اي، گريزي هم به سياست خارجي زد. سياستي كه اكنون ايران را به آرامش، ثبات، تعامل مثبت با جهان و بازسازي چهره ايران در افكار عمومي دنيا رسانيده است.

وي در توصيف ايران اين روزها اظهار داشت: «امروز نگاه به ايران جور ديگري است و ايران بيش از هميشه در رسانه‌ها مطرح است در حالي كه كمتر شاهد بوديم كه نام ايران به صورت مثبت مطرح شده باشد، اما امروز جزو مقاطع استثنايي است كه نام ايران به عنوان يك كشور صلح‌خواه و تعامل‌گرا در دنيا مطرح مي‌شود. تقريبا ايران‌هراسي شرايط بسيار وخيمي را مي‌گذراند. بعضي‌ها تلاش مي‌كنند تا با تنفس مصنوعي ايران هراسي را زنده كنند، اما بايد بگويم پروژه ايران هراسي در حال مرگ هميشگي است و ايران جايگاه خود را پيدا كرده و اميدوارم در زمينه مقابله با ايران هراسي و اسلام هراسي راهمان را ادامه دهيم. اما، نقطه اوج نشست خبري ديروز را باز هم رسانه‌ها رقم زدند. رسانه‌هايي كه در دسته‌بندي‌هاي مختلف از گروه‌هاي سياسي متفاوت، يك به يك پاي تريبون مي‌رفتند تا بپرسند كه: سرنوشت وعده «رفع حصر» حسن روحاني چه شد؟ دولت در برابر شكايات دولتمردان گذشته چرا تنها به پاسخ «استقبال مي‌كنيم» اكتفا مي‌كند؟ چرا رييس‌جمهور به اصول ٧٧ و ١٢٥ قانون اساسي براي ارايه «برجام» در قالب لايحه به مجلس شوراي اسلامي پايبند نيست؟ چرا برآورد مالي از پول‌هاي بلوكه شده ايران در خارج رقم مشخصي نيست؟»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با تیتر «تلاش برای زیر سئوال بردن توافق» به حضور آقای جلیلی در کمیسیون برجام در مجلس واکنش نشان داده است. ابتکار در این گزارش نوشته: «کمیسیون برجام مجلس که این روزها بررسی مفاد توافق را بر عهده دارد و در زمان تعطیلی مجلس این مهم را انجام می‌دهد، این روزها مشورت گرفتن از کارشناسان و متخصصان هسته‌ای ایران را در دستور کار خود قرار داده‌است. این کمیسیون از سوی دیگر برای پاره‌ای از توضیحات دعوت از تیم‌ مذاکره کننده که در راس آن ظریف، وزیر خارجه دولت یازدهم قرار دارد، را برنامه‌ریزی کرده‌است. در کنار این دعوت، از مذاکره کنندگان ارشد پیشین ایران علی لاریجانی و سعید جلیلی هم به عنوان طرف مشورت دعوت کرده است. البته علی لاریجانی بیشتر برای هماهنگی برنامه‌ها و سیاست‌های درون سازمانی مجلس دعوت شده‌است؛ اما آنچه جای تعجب دارد دعوت از سعید جلیلی مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران همراه با تیم خود است که جز تحریم برای ایران چیزی به ارمغان نداشت. بر این اساس سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: از تمامی اعضای قبلی و فعلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خصوص آقایان جلیلی و ظریف برای حضور در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام دعوت کرده‌ایم.

سیدحسین نقوی‌حسینی افزود: هنوز حضور محمدجواد ظریف و سعید جلیلی در جلسات این کمیسیون قطعی نشده است.او ادامه داد: هدف از دعوت کمیسیون از اعضای قبلی و فعلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و نیز بررسی بهتر و موشکافانه‌تر متن برجام است و قرار نیست که مناظر‌ه‌ای بین طرفین برگزار شود.

نقوی‌حسینی تأکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده، قرار است محققان، متخصصان، کارشناسان و صاحب نظران در حوزه‌ هسته‌ای و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در آینده نزدیک در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یابند. از سوی دیگر، ترکیب کمیسیون برجام بیشتر اصولگرا بوده و از ابتدای تشکیل این کمیسیون برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دولت مشکلات زیادی را با آنها خواهد داشت، در اینجا نشانه‌های خود را بروز می‌دهد.در هر حال کارشناسی متن توافق باید بر اساس بی‌طرفی کامل و بدون غرض‌ورزی‌های سیاسی انجام شود و حضور جلیلی مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اصل بی‌طرفی را در این کمیسیون نشان دهد. در هر حال امید است این کمیسیون که به نوعی تاکنون نشان داده مخالف توافق هسته‌ای است و خلاف آنچه ادعا دارد، اصل بی‌طرفی را در این باره رعایت نمی‌کند، برای مصلحت جامعه و کاهش فشارهای اقتصادی به ویژه از قشر اکثریت جامعه، برخی نگاه‌های سیاسی را کنار گذاشته و به اتحاد ملی برای توسعه و ثبات جامعه که ارتقا نام جمهوری اسلامی ایران را در جهان در پی دارد، بیندیشد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر