بازدید 5232

افزایش ۶۴ هزار نفری تولدها برخلاف پیش‌بینی‌ها

در نشست مسئولان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در مورد مسائل مختلفی از جمله افزایش ۶۴ هزار نفری تولدها برخلاف پیش‌بینی جمعیت‌شناسان صحبت شد.
کد خبر: ۵۲۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 30 August 2015
در نشست مسئولان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در مورد مسائل مختلفی از جمله افزایش ۶۴ هزار نفری تولدها برخلاف پیش‌بینی جمعیت‌شناسان صحبت شد.

به گزارش فارس، احمد کوشا در نشست خبری مسئولان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، بیش از 70 درصد علت مرگ‌ها را بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و سکته‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.

وی گفت: برنامه جامع پیشگیری از بیماری‌های مزمن به امضای 9 وزیر، دو معاون رئیس‌جمهور و مسئولان سازمان بهداشت جهانی رسیده است و تمامی موارد مربوط به آن تا سال 2025 به طور کامل عدد به عدد شاخص‌بندی شده است.

رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: براساس این برنامه حرکت خواهیم کرد و ریسک‌فکتورها مانند دخانیات تحت کنترل درخواهد آمد به طوری که قصد افزایش مالیات بر سیگار را داریم، چرا که مشخص شده سیگار به سرطان می‌انجامد.

کوشا ادامه داد: رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیکی و دوری از الکل نیز موجب می‌شود که مردم کمتر به سرطان دچار شوند.

وی همچنین در مورد سرطان‌ها و پیشگیری از آن گفت: سه مورد سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ قابلیت پیش‌بینی زودرس دارد و ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، به طور مثال در سرطان دهانه رحم، معاینات توسط متخصصان انجام و در سرطان پستان نیز معاینه توسط خود بانوان به آنها آموزش داده می‌شود، ضمن اینکه در مورد سرطان روده نیز آزمایشات انجام و نمونه خون افراد در خطر ابتلا گرفته می‌شود.

رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر تعداد زنانی که مراقبت شده‌اند را در طول 14 ماه گذشته 461 هزار و 67 نفر عنوان کرد و گفت: 42 هزار و 295 مورد آنها به صورت رایگان پاپ‌اسمیر انجام داده‌اند و 17 هزار و 173 مورد نیز ماموگرافی شده‌اند که ماموگرافی برای زنان روستایی رایگان و در شهرها با دفترچه بیمه انجام شده است.

وی مدعی شد: نظام بهداشتی ایران موفق‌ترین نظام در کشور در طول دوران پس از انقلاب بوده است و گفت: در این خصوص می‌توانید وضعیت بیماری‌ها را با بعد از انقلاب مقایسه کنید.

کوشا افزود: بعد از انقلاب، انقلابی در نظام سلامت رخ داد و طی آن در روستاها خانه‌های بهداشت تأسیس و بیماری‌های واگیر و بیماری‌های مادر و کودک تحت کنترل درآمد.

رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر گفت: امیدواریم انقلاب دوم نیز در خصوص بیماری‌های غیرواگیر رخ دهد و با انجام اقدامات لازم 70 از  درصد مرگ‌ها که به علت بیماری‌های غیرواگیر است جلوگیری شود.

همچنین مطلق مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت نیز در این نشست از افزایش 64 هزار نفری جمعیت برخلاف پیش‌بینی‌ها خبر داد و گفت: جمعیت‌شناسان معتقد بودند که جمعیت ایران برای سال 93 کاهش می‌یابد، اما اقدامات مؤثر در خصوص سیاست‌های جمعیتی موجب شد تا برخلاف پیش‌بینی‌ها 64 هزار تولد بیشتر از سال 92 داشته باشیم.

مطلق همچنین با بیان اینکه هر 10 نوزاد از 1000 تولد زنده جان می‌دهند، گفت: برای زنان بالای 35 سال مراقبت‌های ویژه و معاینات را افزایش دادیم، ضمن اینکه مرخصی 9 ماهه را نیز در وزارت بهداشت اجرایی کردیم تا در کنار آموزش و پرورش، دو وزارتخانه‌ای باشند که مرخصی 9 ماه را اجرا کردند.

به گفته وی، در سال گذشته 30.77 درصد تغذیه با شیر مادر افزایش یافته و درصد مرگ کودکان زیر 5 سال نیز 5.85 درصد کاهش داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل