بازدید 65855

«صفرِ» دردسر ساز پلاک‌های جدید تهران

ورود «صفر» به پلاک خودروها برای اولین بار در پلاکهای جدید تهران، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است که عدم توجه به این نگرانی‌ها قطعاً مشکلاتی را برای شهروندان و پلیس به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۵۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵ 30 August 2015
ورود «صفر» به پلاک خودروها برای اولین بار در پلاکهای جدید تهران، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است که عدم توجه به این نگرانی‌ها قطعاً مشکلاتی را برای شهروندان و پلیس به همراه خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، سابقه نصب پلاک بر روی خودروها در کشورمان به 99 سال قبل بازمی‌گردد؛ در آن سالها و همزمان با ورود اولین خودرو به کشور در سال 1305، هیچ کس تصور نمی‌کرد زمانی برسد که تعداد خودروها به تعدادی برسد که نه تنها پلاکهای 4 رقمی آن روز، بلکه پلاکهای 7 رقمی با ترکیب حروف الفبا نیز کفاف آنها را ندهد.

در اولین پلاکهای صادر شده توسط شهرداری یا بلدیه، اسامی شهرها به همراه 4 رقم، به عنوان شناسنامه هویتی خودرو محسوب می‌شدند ولی رفته رفته با تند شدن شیب افزایش تعداد خودروها، حروف الفبا نیز به انتهای نام شهرها افزوده شد و پس از آن، اعداد 4 رقمی جای خود را به اعداد 5 رقمی دادند. طی چند دهه، عدم تطابق ظرفیت پلاکهای آن زمان با تعداد خودروها، کار را به ترکیب نام شهرها به همراه دو عدد کشاند و پلاکهای جدید بر روی خودروها نصب شد.

در دهه هفتاد، با پیشرفت تکنولوژیکی و عصر لیزر، پلاکهای لیزری طراحی شد و در سال 78 مسئولین وقت تصمیم به یکپارچه‌سازی تمامی پلاکهای خودروها گرفتند و تمامی خودروها ملزم به تعویض پلاک و نصب پلاکهای لیزری جدید بر چهارچرخه‌های خود شدند.

پلاکهای ملی، جوابگوی 61 میلیون خودرو سواری


چند سال بعد از این تصمیم‌گیری، مسئولان وقت پلیس، دست به طراحی پلاکی زدند که این بار اصالت آن بر مبنای مالک خودرو استوار بود و نه خودرو. در پلاکهای جدید که اولین سری آن در دهه 80 بر روی خودروها و تحت عنوان «پلاک ملی» نصب شد، مسئولان شماره‌گذاری توانستند با تغییر در نوع شماره‌گذاری و چیدمان اعداد و حروف در کنار یکدیگر، ظرفیت شماره‌گذاری در این پلاکها را برای خودروهای شخصی، به عدد 61 میلیون، ارتقا دهند تا سالهای سال، خیالشان از بابت اتمام ظرفیت پلاکها، راحت باشد.

پلاک‌های ملی در یازده نوع کلی (خورورهای شخصی، تاکسی‌ها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولین، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتور سیکلت‌ها و خودروهای مناطق آزاد تجاری-صنعتی) و چهار رنگ (سفید، زرد، سبز و قرمز) طراحی شدند و نوعی طراحی آنها به صورتی است که می‌توان از شماره پلاک، به اطلاعاتی مانند استان صادر کننده پلاک، شهر، تاریخ صدور پلاک و اطلاعاتی از این دست پی برد.

در این سری از پلاکها، دو عدد سمت راست معرف استان بوده و با توجه به تعدد خودروها در استان تهران و شهر تهران، به شهر تهران 9 کد و به شهرستانهای این استان سه کد، اختصاص یافت.

ورود صفرِ دردسر ساز به پلاکهای ملی پایتخت


اما این روزها با توجه به رو به اتمام بودن کد ایران 99 برای شهر تهران، بحث اتمام پلاکهای ملی در پایتخت و صدور پلاکهای جدید حسابی بر سر زبانها است. چندی پیش سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با تسنیم، با اعلام تخصیص کدهای ایران 10، 20، 30 و ...و ایران 90 برای شهر تهران، عنوان کرد که هیچ مشکلی برای شماره‌گذاری خودروهای نوشماره برای شهر تهران وجود ندارد.

این تصمیم پلیس در به کارگیری عدد صفر در میان اعداد به کار رفته در پلاک خودروهای ملی، گرچه مشکل پلاکهای شهر تهران را مرتفع می‌کند ولی از سوی دیگر نگرانیهایی را برای برخی به وجود آورده است.

بعضی از منتقدان این طرح پلیس، بر این باورند که به کار گرفتن عدد صفر در پلاک خودروها باعث می‌شود تا بر میزان تقلب و سوءاستفاده از پلاکهای ملی افزوده شود چراکه از یک سو عدد صفر به راحتی قابل تبدیل به اعداد دیگر است و این مساله راه را برای سوءاستفاده متقلبان هموار می‌کند و هم از بُعد امنیتی و هم از نظر حقوق شهروندی، مخاطراتی را برای شهروندان تهرانی به همراه دارد.

همچنین استفاده از عدد صفر در پلاک خودروها که پیش از این نیز در سالهای اخیر به هیچ عنوان مسبوق به سابقه نبوده، شائبه عدم تشخیص این عدد را از سوی ناظران بیرونی و ماموران پلیس، تقویت می‌کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: صفرها قابل تبدیل نیست


سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این ایرادات و انتقادات می‌گوید: پلیس راهور در طراحی این عدد (صفر) به نوعی عمل کرده است که استفاده از صفر در پلاک خودروهای شهروندان تهرانی، حداقل احتمال تقلب در تغییر این عدد را داشته باشد و استفاده از این عدد در پلاکهای ملی تهران، مشکلی را برای شهروندان به وجود نخواهد آورد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به قابل تشخیص بودن این عدد برای ماموران پلیس در هنگام ثبت تخلفات و احتمال شبهه در خواندن پلاکها نیز معتقد است: در پلاکهای جدید، اندازه صفرهای طراحی شده به حدی است که امکان خوانش اشتباه را از بین می‌برد و از این رو جای نگرانی وجود ندارد.

وی گرچه به کارگیری عدد صفر در کشورهای دیگر را به عنوان نمونه‌ای برای صحت این تصمیم در کشورمان عنوان می‌کند ولی نکته حائز اهمیت آن است که عدد صفر در نگارش لاتین خود، کاملاً با شکل ظاهری آن در نگارش فارسی متفاوت است و به هیچ وجه امکان عدم تشخیص و تغییر آن به اعداد دیگر، همچون عدد صفر فارسی وجود ندارد.

در پایان باید عنوان کرد که در حال حاضر و علی‌رغم عدم استفاده از صفر در پلاکهای ملی، گزارشاتی از تغییر اعداد توسط برخی سوءاستفاده‌گران ارائه می‌شود که این سوءاستفاده‌ها، علاوه بر مشکلات امنیتی، حقوق شهروندان را نیز پایمال می‌کند ولی به نظر می‌رسد با ورود صفر به اعداد ترکیبی پلاکهای ملی، این گزارشات افزایش یابد و مشکلات بعدی گریبانگیر پلیس و مردم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۲۹
وقتی کاری بدون کار کارشناسی صورت میگرد نتیجه بهتری ندارد حالا 9 سری دیگر هم اضافه شد بعدا چه میشود
جواب روشن است یک طرح جدید پلاک و اخذ هزینه مجدد جهت پلاک ملی طرح دو !
چند سال پیش که این سیستم شماره گذاری جدید رو شد ، با توجه به محدودیت ها و یک محاسبه کاملاً مشخص بود که این سیستم شماره گذاری ایراد دارد. حالا که این سیستم به مشکل خورده صفر نیز به اعداد اضافه خواهد شد.
از بعد انقلاب تا حالا چندین بار نوع پلاک ها عوض شده ولی هیچگاه برنامه مدونی برای آن نبوده .آیا واقعا نمی شد از کشورهای پر جمعیت دیگر مثل آمریکا الگو گرفت.؟
در آمریکا هر چیزی که مالک بخواهد بعنوان پلاک روی خودرو ثبت میشود مثلا اسم یا عدد به شرط اینکه قبلا کسی از آن استفاده نکرده باشد
برای همین پلاک خودروها مثل ایران دراز و کم ظرفیت نیست
لطفا مسئولین اندکی بررسی و الگو برداری کنن تا هر روز یه سعی و خطا انجام ندهند
تو امريكا و كانادا چرا هيچ مشكي پيش نمياد
پلاک های بلا استفاده که دلال های ماشین قبلا داشته اند را باطل کنید مشکل حل می شود..
شخصی را می شناسم که 25 پلاک ملی به نامش صادر شده و الان بایگانی و بلا استفاده مونده
چطور شماره ها تمام شده مگر چقدر خودرو در تهران هست!
شما اگر به پلاک توجه کنید از 3 قسمت عددی و یک قسمت حروف تشکیل شده اگر قسمت اول سمت چپ را تا 99 در نظر بگیریم و با 32 حرف و با ترکیب 111 تا 999 و ترکیب 11 تا 99 سمت چپ
متوان گفت 99*32*999*9 جای گشت را تعریف کرد که می شود 24 میلیون خودرو فقط در تهران شماره گذاری کرد حالا 1 میلیون هم برای شماره های نامانوس کم کنیم 23 میلیون خودرو می شود شماره گذاری کرد
اگه بخواهیم این طوری حساب کنیم که خیلی از اعداد قابل تبدیل هستند و عدد 1 از همه بیشتر قابل تبدیل است. این دلیل برای عدم استفاده از صفر موجه نیست.
سلام مگه عدد صفر رو راحتتر میشه توش تقلب کرد از عدد یک که میشه به راحتی به چند عدد تبدیل بشه
تو خیلی از کشورها غلبه با حروف هست نه عدد و این هم حفظش راحت تر است هم ضریب پلاکهای تولیدی سه برابر خواهد بود.
یه کار راحت تر می تونن بکنن. یکی از اعداد اصلی رو به حرف الفبا تبدیل کنن مثلا «12ط5د7» اینطوری ترکیب اعداد و حروف خیلی بیشتر می شه.
عدد صفر در نوشتار عربي يك نقطه توپر و در نوشتار فارسي يك دايره كوچك توخالي و در نوشتار لاتين آن يك بيضي تو خالي است لذا با نوشتار فارسي مشكلي پيش نمي آيد مگر از نوشتار عربي استفاده شود
براحتی با جابجایی اعداد سمت چپ و راست پلاک میتوان برای تا ابد مشکل را حل کرد.
مثلا 111ب11 را میتوان به صورت 11ب111 تغییر داد و الخ.
یکیاز ایرادات این طرح (تخصیص پلاک به شخص) این است که سک شماره برای همیشه بع فرد اختصاص داده میشود باید زمان فک پلاک خلافی اخذ و پلاک حداکثر 6 ماه بعد بنام فرد دیگری صادر شود خود من الان 5 پلاک دارم که فقط از یکی از آنها استفاده میکنم و 4 تای دیگر ماه هاست که بدون استفاده اند.
با استفاده از اعداد و حروف لاتین تمام این مشکلات خودبخود حل میشود.
با سلام . من موقع رانندگی و پارک نمودن و غیره کاملا قانون را راعیت میکنم . حدود دوسال پیش رفتم برای اطمینان خلافی خودروی خودم رو گرفتم . با کمال تعجب دیدم منو برای پارک در پیاده رو در خیابان جمهوری تهرا جریمه کرده اند . و چون پرداخت نکرئده ام دو برار شده است . جالب اینه که من در جنوب ایران زندگی میکنم و تا حالا با خودرو ئی خودم به خیابان جمهوری نرفتم . و حالا با این پلاکهای جدید معلوم نیست چند نفر مثل من اشتباهی جریمه بشوند
اعداد 10و20و30 رابه شکل لاتین بزنند.
خب بجای ایران بنویسن تهران مشکل حل میشه و درصد تقلب هم کمتر میشه
اگر به صورت کارشناسی طراحی شود امکان تقلب و تغییر آن به حداقل ممکن خواهد رسید و جای هیچ نگرانی نیست. کما اینکه با وضعیت فعلی هم بسیاری تقلب می نمایند.
آیا امکان استفاده از حروف الفبا در سمت راست پلاک بجای عدد صفر وجود ندارد؟مشکلات ناشی از تغییر صفر رو از بین میبرد
با سلام
در ابتدای واگذاری شماره های جدید اعلام شد شماره هایی که حدود 3 ماه استفاده نشود واگذار می گردد .
شاید این موضوع اجرایی گردد 30 درصد ظرفیت پلاک های واگذار شده آزاد شود .
تعجب‌آور است که در زمان طراحی پلاک ملی چرا فقط برای 10 20 سال آینده‌نگری شد؟؟ آیا آن همه افرادی که در فرآیند این طراحی نقش داشتند یک محاسبه سرانگشتی نکردند که این قالب پلاک برای چند سال پاسخگوست؟؟ برای ینده بیسواد از همان اوایل داستان پلاک ملی مشخص بود که به زودی با مشکل کمبود شماره پلاک مواجه خواهند شد و همیشه فکر می‌کردم که اگر بجای عدد دو رقمی در زیر کلمه ایران، از یک عدد سه رقمی استفاده می‌شد تا چندین دهه و شاید هم چند قرن!! مشکلی بابت کمبود شماره پیش نمی‌آمد
آقای ناشناس: لطفاً بجای کامنت گذاشتن ( کار غیر کارشناسی) یک پیشنهاد کارشناسی ارائه فرمائید/
اینکه فقط ایراد بگیریم و هیچگونه طرحی ارائه نکنیم که هنر نیست/
اقا یه سوال ، کشوری مثل چین با اون همه جمعیت و تعداد بسیار بسیار زیادی پلاک ملی ، چه راهکاری انجام داده ، برید از همونا یاد بگیرید !!!!!
اگر همان اول کار به جای اعداد 2 رقمی زیر کلمه ایران یا قبل از حروف از اعداد 3 رقمی استفاده می شد، چنین مشکلی پیش نمی آمد.
من پیشنهاد می کنم کد ملی دارنده پلاک جایگزین روش فعلی شود و افرادی که دارای بیش از وسیله نقلیه باشند یک عدد به انتهای کد ملی در پلاک اضافه شود چون وصعیت پلاک های از نطر مشخص بودن و به خاطر سپاری و جلوگیری از وقوع اشتباه حتی توسط راهور ناجا هم ، بسیار دردسرساز است
توی کشورهای همسایه که صفر انها مانند ما هست هیچ مشکلی برایشان پیش نمیاد مگه عدد 2 را نمی توان 3 کرد یا عدد 1 را نمیتوان 2 یا 3 کرد که حالا فقط صفر مشکل داشته باشه !!!
پلاک خودرو ها نیز مانند هر علامت دیگر راهنمایی و رانندگی باید بین المللی و قابل تشخیص برای همه حتی توریست ها باشد و مانند کشورهای عربی از اعداد و حروف لاتین در پلاکها استفاده کرد به این ترتیب در هنگام خروج از کشور نیز نیازی به تعویض پلاک نخواهیم بود.
سابقه اولين پلاك ٨٩ سال قبل ميشود ،نه ٩٩ سال !!اگر اولين خودرو در سال ١٣٠٥ وارد شده است.
عالی بود موفق و پیروز باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس