بازدید 6810

کاری کنیم که شایسته نام رجایی باشد

محمد یزدی زاده
کد خبر: ۵۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 29 August 2015
ما هم به سهم خود هفته دولت را به دولتمردان و مردم کشورمان تبریک و تهنیت عرض می کنیم. سالها به سرعت می گذرند و هفته های دولت را پشت سر می گذاریم و در این هفته ها بر اساس یک عادت و رویه ثابت، سخنرانی ها و ارائه گزارش ها و افتتاح هایی انجام می شوند و دولت ها از پیشرفت ها و موفقیت ها و برنامه های آتی خود سخن می رانند و وعده های گوناگون می دهند.

البته جا دارد موفقیت بزرگ هسته ای دولت را نیز جداگانه و ویژه به دولتمردان و دست اندرکاران مذاکرات طولانی و پیچیده و نفس گیر، صمیمانه تبریک بگوییم.

در این نوشتار کوتاه، در نظر دارم از زاویه ای متفاوت به جایگاه هفته دولت بنگریم؛ زاویه ای که شاید به فراموشی سپرده شده است. همه ما هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که بهانه اختصاص هفته ای به نام هفته دولت، همانا شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر در انفجار ناجوانمردانه دفتر نخست وزیری توسط منافقین کوردل در هشتم شهریور سال 1360 بوده است؛ بنابراین، واکاوی و نگاه راهبردی به تفکرات و روش های مدیریتی و اخلاقی و سیاسی شهید رجایی، می تواند برای دولتمردان و سایر مسئولین نظام راهگشا و نجاتبخش باشد؛ اما چقدر به این مهم ارج نهاده ایم؟!

شاید گفته شودريال هفته دولت صرفا به بیان عملکرد فیزیکی دولت ها و افتتاح پروژه های رنگارنگ و انواع کلنگ زنی ها اختصاص دارد؛ البته حرف بجایی است، ولی نباید فراموش کنیم که وظیفه دولت ها در این گونه اعمال خلاصه نمی شود. دولت ها که پیشانی نظام اداری و سیاسی و اقتصادی و حتی اخلاقی کشور محسوب می شوند، وظایفی بسیار فراتر از اینها دارند. دولت ها می توانند نقش های بسیار مهمی در این هفته ایفا نمایند و به مثابه الگوی مؤثر رفتاری و اخلاقی و سیاسی و اقتصادی برای مردم و جامعه قرار گیرند و به جای کلی گویی ها و شعار دادن های بیهوده و استناد به آمارهای کاغذی و بعضا غیرواقعی مدیران خود، به میان مردم کوچه و بازار رفته و از درد دل مردم و واقعیت های بعضا تلخ و ناگوار اجتماع آگاه شوند.

دولتمردان در هفته دولت بایستی خود عامل به شعار مهم و حیاتی سال «دولت و ملت همدلی و همزبانی» باشند و به گونه ای عمل نکنند و یا سخن نگویند که موجب اختلاف و چالش و خدشه در وحدت ملی شود، به ویژه اگر مقام عالی رتبه ای اختلاف نظر و اعتراض ـ حتی به فرض حق بودن ـ نسبت به وظایف برخی نهادهای عالی قانونی کشور دارد، شایسته نیست، بحث ها به میان عامه مردم و به سخنرانی ها و مصاحبه ها و سمینارها کشانده شده و موجبات استرس و تشویش خاطر و نگرانی های مردم و جامعه و برخوردهای تند و پاسخگویی سایرین را فراهم آورند، بلکه زیبنده آن است که مقامات عالی رتبه کشور در جلسات چندجانبه در میان خود به حل و فصل اختلافات فی مابین خود بپردازند و از هرگونه اظهارنظرهای عجولانه و نامهربانانه در انظار مردم بپرهیزند.

شایسته است، دولتمردان و مدیران میانی و عالی و وزرا در هفته دولت ـ حتی سرزده و گمنام نه با بوق و کرنا ـ به بخش های تحت نظارت خود سری بزنند و به میان مردم و اربابان رجوع ـ بخوانید رعیت های رجوع ـ رفته و از نحوه رفتار نیروهای برخی ادارات و سازمان ها و شهرداری ها و نهادها با مردم شخصا آگاه شوند و میزان بهره وری و کارآمدی و شایستگی و کار راه اندازی نیروها و مدیران خود را ارزیابی کرده و در زمان پرداخت پاداش ها و کارانه های نجومی، مورد توجه و محاسبه قرار دهند.

دولتمردان و مدیران میانی و عالی، خوب است در هفته دولت، نگاهی به هزینه های اداری و دکوراسیون های چند صدمیلیونی اتاق کار خود و برخی مدیران زیردست خود انداخته و کلاه خود را قاضی کنند و نسبت به حیف و میل شدن بیت المال حساس تر و دقیق تر باشند.

نقل است، روزی شهید رجایی وارد دفتر کارش شد و دید موکت اتاقش که کهنه بود عوض شده است. ناراحت و معترض به مسئول دفترش خطاب کرد، هر کسی این کار را کرده بایستی پولش را از جیبش پرداخت کند، نه از بیت المال! ما چقدر توانسته ایم همچون شهید رجایی عمل کنیم؟

شهید رجایی یک معلم واقعی بود. شهید رجایی یک نخست وزیر نمونه و اسوه بود؛ هرچند مدت مسئولیتش بسیارک وتاه بود... شهید رجایی مظهر اخلاق و رفتار اسلامی بود. شهید رجایی مظهر یک سیاستمدار مؤمن و متعهد و صادق بود. شهید رجایی در یک کلام، اسوه به تمام معنا و مرد خدا بود. بیاییم به گونه ای عمل کنیم و سخن بگوییم که نامیدن این ایام به نام هفته دولت، شایسته نام بلند شهید رجایی باشد و بماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار