بازدید 2084

سونامی مهاجرت روستاییان به کلانشهرها

کد خبر: ۵۲۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳ 28 August 2015
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مهاجرت بی رویه روستاییان به کلانشهرها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به خاطر مهاجرت اکثر روستاها خالی از سکنه شده اند در حالیکه در اوایل انقلاب حدود 65 درصد از جمعیت کشور را روستاییان و 35 درصد را شهرنشینان تشکیل می دادند.

محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه روستاها می توانند در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی ایفا کنند، تصریح کرد: می توان با شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در روستا به سرمایه‌ای عظیم در زمینه‌های مختلف اقتصادی دست یافت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی،  با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به توسعه روستاها در کشور، گفت: اگر روستاییان درآمد مکفی داشته باشند زادگاه و کاشانه خود را رها نمی کنند که به حاشیه نشینی روی بیاورند.

سعیدی با بیان اینکه مهاجرت روستاییان به تولید آسیب می زند، گفت: عدم حمایت از تولیدات روستایی منجر به توسعه نیافتگی روستاها و در نتیجه مهاجرت شده است.

 

عدم توجه به جلوگگیری از مهاجرت و تثبیت جمعیت روستایی در برنامه پنجم توسعه

وی با انتقاد از محقق نشدن برخی از اهداف برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: متاسفانه اهداف برنامه پنجم توسعه به طور کلی محقق نشد این در حالی است که مسئولان از محقق شدن 25 درصد از آن سخن می گویند در حالیکه 20 درصد یا کمتر از آن هم اجرا نشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوای اسلامی، با انتقاد ازعدم توجه به جلوگیری از مهاجرت و تثبیت جمعیت روستایی در برنامه پنجم توسعه، ادامه داد: امیدواریم  در برنامه ششم توسعه به صورت جدی‌تر به این مشکلات پرداخته شود.

 

لزوم توجه جدی به اقتصاد روستایی برای جلوگیری از مهاجرت

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر لزوم توجه جدی به اقتصاد روستایی برای جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی تاکید کرد وگفت: متاسفانه به خاطر بی‌توجهی به صنایعی مانند کشاورزی، دامداری، بافندگی و ... اقتصاد روستاییان از رونق افتاده و از فرط ناچاری به زندگی و سکونت در حاشیه شهرها روی آورده اند.

 

ضرورت برنامه ریزی برای تثبیت جمعیت روستایی

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با انتقاد از بی توجهی نسبت به تثبیت جمعیت روستایی، تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور برنامه‌ای برای تثبیت و آمایش جمعیت روستایی نداریم مهاجرت روستاییان به کلانشهرها افزیش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای تثبیت جمعیت روستایی ادامه داد: اتخاذ برنامه هایی در راستای توسعه اقتصاد روستایی برای تثبیت جمعیت قشر روستانشین بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

 

ضرورت ارائه امکانات به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت

سعیدی بر ضرورت ارائه امکانات به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت تاکید کرد و گفت:  وجود جاذبه‌های اجتماعی و فرهنگی در کلانشهرها روستاییان را به مهاجرت تشویق و ترغیب می کند لذا برای کاهش مهاجرت و حاشیه نشینی لازم است دولت به قشر روستایی و شهرهای محروم توجه بیشتری داشته و امکانات لازم و مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

 

انتقاد از رواج مشاغل کاذب در کشور

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، با انتقاد از رواج مشاغل کاذب در کشور، تصریح کرد: افراد به خاطر وجود شغل های کاذب در کلانشهرها، مهاجرت و به خاطر مشکلات اقتصادی به حاشیه نشینی روی آورده و به تبع شغل های کاذب و حاشیه نشینی  به انواع آسیب های اجتماعی دچار می شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  با تاکید بر ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی در روستاها، گفت: لازم است با ارائه امکانات بیشتر به روستاها و ایجاد زیرساخت های مناسب از مهاجرت ناخواسته روستاییان به کلانشهرها جلوگیری کنیم.

 

ضرورت جایگزینی دامداری و کشاورزی سنتی به صنعتی و مدرن

وی بر ضرورت جایگزینی دامداری و کشاورزی سنتی به مدرن و پیشرفته برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان تاکید کرد و گفت: متاسفانه به خاطر عدم برنامه ریزی و غفلت از کشاورزان و دامداران هنوز نتوانسته ایم کشاورزی و دامداری مدرن را در کشور ترویج دهیم لذا لازم است برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان با برنامه ریزی منسجم و مناسب  دامداری وکشاورزی صنعتی و مدرن  جایگزین سنتی شود.

 

بهم خوردن تعادل جنسیتی در پی مهاجرت

سعیدی با انتقاد از بهم خوردن تعادل جنسیتی در روستاها در پی مهاجرت، تصریح کرد: در حال حاضر جوانان روستایی به خاطر ادامه تحصیل به اجبار مهاجرت وبعد از ادامه تحصیل به خاطر جاذبه شهری ماندن در شهر را به روستا ترجیح می دهند که  این کار باعث بهم خوردن تعادل جنسیتی در روستا می شود.

 

زمین های کشاورزی روستای لیقوان آذربایجان شرقی به ویلا و معدن تبدیل شده اند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، از تبدیل برخی از زمین‌های کشاورزی روستای لیقوان به ویلا و معدن انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به خاطر بی توجهی و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این روستا مردمی که از طریق دامپروری و کشاورزی ارتزاق می کردند  زمین های کشاورزی خود را فروخته و مهاجرت کرده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت زمین های روستای لیقوان تبدیل به معدن شده اند و همچنین سازمان منابع طبیعی زمین های اجدادی مردم را ملی اعلام کرده لذا به خاطر ملی اعلام کردن زمین ها مردم این روستا دیگر نمی توانند از آنها استفاده کنند و وقتی ماندن در روستا برای آنها سود و فایده ای ندارد ناگزیر به مهاجرت روی می آورند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر