بازدید 2204

خاورميانه با کمبود آب مواجه خواهد شد

کد خبر: ۵۲۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 28 August 2015
روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت کارشناسان می گویند افزایش جمعیت در جهان و کاهش عرضه آب قابل استفاده موجب خواهد شد تقاضای جهانی برای آب در چنده دهه آینده به شدت افزایش یابد.

بر اساس ارزیابی موسسه منابع جهانی (World Resources Institute) از 33 کشوری که به احتمال زیاد در سال 2040 با کمبود آب مواجه خواهند شد، چهارده کشور در خاورمیانه هستند و از میان آنها بحرین، کویت، فلسطین، قطر، امارات، اسرائیل، عربستان، عمان و لبنان به شدت گرفتار این مشکل خواهند شد.

به گفته محققان، خاورمیانه منطقه ای است که حداقل آب را دارد زیرا از آب های زیرزمینی به شدت استفاده می کند، آب دریاها را شیرین می کند و در آینده قابل پیش بینی با چالش های زیادی در مورد آب مواجه است.

آنها در گزارش تحقیقاتی خود نوشتند: «نیاز جهان به آب احتمالا در چند دهه آینده به شدت افزایش خواهد یافت. افزایش سریع جمعیت موجب افزایش مصرف آب توسط مردم، کشتزارها و کارخانه ها خواهد شد. مردم بیشتری به شهرها نقل مکان خواهند کرد و از منابع بیشتری استفاده می کنند.»

در ادامه این تحقیق آمده است: «اما مشخص نیست که این آب ها از کجا تامین خواهد شد. تغییر آب و هوا موجب می شود که برخی مناطق خشک تر و و برخی دیگر مرطوب تر شوند.»

آنها افزودند کمبود آب عامل اصلی در جنگ داخلی سوریه در سال 2011 بود. «خشکسالی و کمبود آب در سوریه موجب نارضایتی مردم شد و به ناآرامی ها کمک کرد و کشور را به جنگ داخلی کشاند.»

بتسی اوتو، مدیر برنامه جهانی آب در موسسه منابع جهانی در مصاحبه با بنیاد تامسون رویترز با اشاره به سنگاپور به عنوان الگویی که از شیوه های مبتکرانه استفاده کرده است گفت کشورها می توانند برای کاهش نگرانی و مدیریت درست منابع آبی خود اقداماتی انجام بدهند. سنگاپور کشوری است که آب شرب ندارد و به شدت به واردات آب از کشور همسسایه خود، مالزی وابسته است. اما این کشور برنامه های توسعه ای برای تامین آب مورد نیاز خود در آینده و خودکفایی در این زمینه تهیه کرده است. به گزارش سی ان ان، سد مارینا پانزدهمین سد سنگاپور است اما اولین سدی است که در قلب شهر جای گرفته است. این سد که اخیرا با هزینه 226 میلیون دلار ساخته شده است یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان