بازدید 14467

تنها نقطه قوت دولت، دردسرساز خواهد شد!

از آغاز انقلاب تا کنون، بیشترین کمک مجلس به سیستم بهداشت و درمان بوده؛ تنها در یک مورد، 10 هزار میلیارد تومان بودجه برای اینها اضافه کردیم که کاملا بی نظیر بود و در هیچ دوره ای سابقه نداشته است، حالا این افراد هزینه درست کرده اند و می گویند، کسری دارند!
کد خبر: ۵۲۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ 27 August 2015
تنها نقطه قوت دولت، دردسرساز خواهد شد! روز گذشته، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحول سلامت به استناد بند 8 ماده 24 و ماده 111 آیین نامه داخلی به ارائه گزارش از نحوه انجام این طرح در 465 روزی که از آن می گذرد، پرداخت.

به گزارش «تابناک»، قاضی زاده هاشمی در این نشست از حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، از افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برطرف شدن کمبود دارو، دردسرهای تجهیزات پزشکی، بیشترین عوامل مرگ و میر در کشور و کاهش هزینه‌های درمان از جیب مردم صحبت کرد.

وزیر بهداشت کابینه یازدهم با بیان اینکه اختلاف درمانی پزشکان مربوط به دوره ما نیست،‌ گفت: بیان صحبت هایی مثل پرداخت و دریافت پزشکان، مشکلی از سلامت مردم حل نمی کند و آنها را علیه سرمایه اجتماعی تحریک می کند؛ البته باید دوباره نظام پرداخت حقوق را بررسی کرد تا ببینیم در دوره فعلی و دوره های قبل چقدر به آن عمل شده و انحراف تا چه میزان بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: بیمه باید سر ماه، 60 درصد اسناد را پرداخت کند که در قانون آمده است؛ لذا نمایندگان باید به ما کمک کنند، زیرا هزینه بیمه زیاد نشده و اگر هم تنها پرداخت های آنها، طبق گفته وزیر کار بموقع انجام شود، مشکلات حل می شود.

اما این سخنان با واکنش رئیس مجلس مواجه شد، به گونه ای که ابوترابی فرد اظهار داشت: در سال 1391 بودجه بهداشت و درمان، حدود 16 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای سال 94 به 58 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این در حالی است که ما با مشکلات جدی در عرصه نظام بودجه ریزی روبرو هستیم و عملکرد بودجه 94 از 190 هزار میلیارد تومان بالاتر نخواهد بود؛ یعنی اگر بودجه عمومی سال 94 را 200 هزار میلیارد تومان نیز ببینیم، بیش از یک چهارم آن برای حوزه بهداشت و درمان خواهد بود؛ بنابراین، اگر بهره وری را ارتقا ندهیم نمی توانیم کاری کنیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه با طرح این پرسش که چرا مطالبه فرهنگیان افزایش یافته و از این محل تحت فشار قرار گرفتیم، گفت:‌ در پرداخت حقوق با بی عدالتی شفاف روبه رو هستیم؛ لذا با نگاه بخشی نمی توان کشور را اداره کرد و باید نگاه متوازن و معطوف به منابع واقعی بودجه به همه بخش های کشور داشته باشیم و نظام بهره روی را ارتقا داده و در چارچوب قانون عمل کنیم.

اما به جز نائب رئیس مجلس، صحبت های هاشمی با واکنش نمایندگان دیگری نیز روبه رو شد. دکتر مسعود پزشکیان، وزیر اسبق بهداشت و درمان در این باره اظهار داشت: اساساً طرح تحول سلامت در قانون نیست و تمام حرف ما این است که وزارت بهداشت وظیفه اش اجرای قانون است و بنا بر قانون، پیشگیری در درمان و رسیدگی به محرومان، پرداخت بیمه خارج از سطح بندی خلاف قانون است. پزشکان هم باید یک جا کار کنند که هیچ یک از این کارها انجام نمی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سخنان مجموعه وزارت بهداشت بر اساس رضایت مردم است نیز گفت: این حرف درستی است، اما این یک مسکن است و در آینده ای نزدیک، صدای مردم درخواهد آمد؛ همین الان هم مردم در درمان های سرپایی مشکل دارند.

پیشتر مردم وقتی برای درمان سرپایی مراجعه می کردند، شاید برای فرانشیز، 5 هزار تومان پرداخت می کردند؛ اما امروز این هزینه ها تا 30 هزار تومان بالا رفته است. هم اکنون تعرفه های سونوگرافی، رادیولوژی بالا رفته و بیمه ها قادر نیستند پولی پرداخت کنند.

وی همچنین ادامه داد: این روند نمی تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد. همین الان بیمه ها شش ماه عقب هستند. چند روز پیش، وزیر رفاه می گفت، 350 میلیارد از بانک وام گرفته اند تا بتوانند بخشی از عقب ماندگی بیمه ها را جبران کنند. حال اگر این را جبران کردند، بقیه مشکلات را می خواهند چیکار کنند؟!

وی درباره تبعیض هایی که در پرداخت های پزشکان هم می شود، گفت: در دانشگاه ها برخی هیأت علمی هایی از قبیل بافت شناسی، پاتولژی، انگل شناسی و آناتومی و این قبیل چیزها را داریم که اساس کارانه ای ندارند و دریافتی شان صفر است؛ اما بقیه پزشکان از 30 میلیون تا 100 میلیون و بیشتر دریافتی دارند؛ حال اینها همه را کنار هم قرار داده و اعلام می کنند متوسط دریافتی 10 میلیون است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از بودجه بخش سلامت به جیب پزشکان سرازیر شده است گفت: منظور ما این است که هدف پول مشخص بود و باید کیفیت خدمات در مناطق کمتر برخوردار را نزدیک به مناطق برخوردار می کردند؛ اما این اتفاق نیفتاده و تنها تعرفه ها بالا رفته و تجهیزات بیمارستانی اندکی بهتر شده که البته این خلاف قانون و سیاست های کلی نظام است و اگر این روند را ادامه دهند، مجلس و دولت به مشکل خواهند خورد.

وی در ادامه یادآور شد: این دولت این بوده که به سیستم بهداشت و درمان پول تزریق کرده و این جای قدردانی زیادی دارد؛ اما ایراد ما به مجری است و نیز تمام حرف ما این است که اگر این روند ادامه داشته باشد، به ضرر دولت خواهد بود؛ بنابراین، تنها راهکار خروج این کار، اجرای قانون است.

وی افزود: حرف وزیر و مجموعه زیردست او، این است که پرداخت از جیب را کم کرده اند. راست می گویند، اما نمی توان به این شکل به این کار ادامه داد.

وی در پایان یادآور شد: نه مجلس و هیچ کس دیگری نمی تواند به اینها کمک کند. با این وضعیت اگر ما پول دولت را هم به اینها بدهیم، باز  کم خواهند آورد. زمانی که یک طرحی اشتباه، خلاف و غیر علمی است، ادامه آن غلط است. کاری که از نظر علمی اشتباه است و همه توصیه می کنند که انجام نشود، ادامه آن غلط است. حالا اگر دولت پولش را دارد برود انجام دهد.

قرار نیست مجلس به اینها پول بدهد. از آغاز انقلاب تا کنون، بیشترین کمک مجلس به سیستم بهداشت و درمان بوده؛ تنها در یک مورد، 10 هزار میلیارد تومان بودجه برای اینها اضافه کردیم که کاملا بی نظیر بود و در هیچ دوره ای سابقه نداشته است، حالا این افراد هزینه درست کرده اند و می گویند، کسری دارند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل