بازدید 3183

حمایت وزارت بهداشت از بیماران صعب‌العلاج

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور غیرمنطقی است، از حمایت وزارت بهداشت نسبت به حضور بخش خصوصی در حوزه دارویی کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۲۷۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ 27 August 2015
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور غیرمنطقی است، از حمایت وزارت بهداشت نسبت به حضور بخش خصوصی در حوزه دارویی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم بزرگداشت روز داروساز با حضور در جمع خبرنگاران درباره درصد تجویز داروهای اضافه برای بیماران گفت: بخشی از شاخص مصرف دارو مربوط به منطقی بودن مصرف آن است و بخشی هم مربوط به شاخص‌های اقتصادی.

وی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران 53 دلار در سال 93 بوده است. میانگین این سرانه در دنیا 130 دلار و در کشورهای خیلی فقیر 10 دلار است. مثلا سرانه مصرف دارو در افغانستان چیزی حدود 17 دلار است. بنابراین به صورت کلی و از نظر هزینه‌های اقتصادی سقف هزینه‌های دارو از کل هزینه‌های سلامت زیر 15 درصد بوده و وضعیت کلان ما در این حوزه وضعیت خوبی است.

دیناروند با بیان اینکه ما از بابت هزینه‌های مصرف دارو نگرانی نداریم، گفت: هزینه داروی ما در حوزه سلامت کنترل شده است، اما در یک سری از بخش‌ها مصرف دارویی ما غیرمنطقی است که یکی از آنها در حوزه مصرف آنتی بیوتیک‌هاست. مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور غیرمنطقی است؛ به صورتی که هم تجویز آنها و هم مصرف آنها به صورت غیرمنطقی انجام می‌شود. بسیاری از اوقات بیماران دوره مصرف خود را کامل نمی‌کنند و گاهی نیز تجویزهای بی‌دلیل انجام می‌شود.

دیناروند ادامه داد: جای دیگری که کار ما در حوزه دارو غیرمنطقی است، این است که میزان اقلام دارویی در نسخه‌های ما بالا است؛ به طوری که میزان آن در ایران 3.2 است که حتما باید این میزان به زیر سه برسد و اگر به 2.5 برسد وضعیت ما مطلوب است و نشان می‌دهد که مراجعه به پزشک در کشور به موقع انجام می‌گیرد و پزشک مجبور نیست داروی زیادی را تجویز کند.

وی درباره مصرف مسکن‌ها در کشور گفت: مصرف ما در زمینه مسکن‌ها عجیب و غریب نیست، مثلا اینکه می‌گویند مصرف استامینوفن در ایران یک میلیارد قرص است، عدد بزرگی است اما باید جمعیت کشور را نیز در نظر گرفت. چرا که جمعیت ما نزدیک به 80 میلیون نفر است و کافی است که هر نفر 10 قرص مصرف کند که عدد بزرگی می‌شود.

دیناروند افزود: بنابراین آمارهای ما به جز در آنتی بیوتیک‌ها در بقیه موارد عجیب نیست، اما حتما به دنبال کنترل هزینه‌ها در حوزه مصرف دارو هستیم .در این راستا گروه‌هایی در بیمارستان‌ها برای کنترل هزینه‌ها حضور دارند تا هم پرداختی مردم بالا نرود و هم هزینه دولت به صورت بی‌رویه افزایش پیدا نکند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کاهش هزینه‌های بیماران در خرید دارو گفت: دولت در این دو سال روی کنترل هزینه‌های دارویی بیماران خاص، صعب العلاج و مزمن متمرکز بود. میانگین پرداخت از جیب مردم در گذشته 45 درصد بوده این در حالی است که این میزان در سال 94 به 12 درصد رسیده است. دیناروند درباره کاهش قیمت داروها با بیان اینکه نمی‌توانیم به صورت دستوری قیمت داروها را کاهش دهیم، گفت: اما این کار منجر به پایین آمدن کیفیت دارو می شود و اصلا ممکن است دیگر دارو را تولید نکنند. البته ما هزینه‌ها را کنترل می‌کنیم.

وی افزود: مثلا برای بیماران صعب العلاج که یک بازار 3500 میلیارد تومانی است و یک سوم کل هزینه‌های دارویی ما در این حوزه است، از آنها حمایت می‌کنیم؛ چرا که تعداد بیماران محدود است و از آنجایی که هزینه داروهایشان خیلی بالاست ما این هزینه را کنترل می‌کنیم؛ به طوری که قیمت برخی از داروهای صعب العلاج نسبت به سال 92، پنج درصد کاهش یافته حتی در برخی از داروهای وارداتی 90 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم.

حمایت 2000 میلیاردی از هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج


رئیس سازمان غذا و دارو در مورد افزایش قیمت داروهای تولید داخل گفت: این افزایش قیمت متناسب با تورم بوده و با حمایت دولت و بیمه‌ها همراه است. سال گذشته حمایت 2000 میلیارد تومانی از هزینه‌های دارویی بیماران صعب العلاج داشتیم و امسال نیز همین اقدام را انجام می‌دهیم. دولت علیرغم همه فشارهای بودجه‌ای از بیماران حمایت می‌کند.

دیناروند افزود: البته گاهی یک دارو خارج از فهرست است یا داروی خارجی مشابه تولید داخل است که تجویز این داروها هزینه بیماران را بالا می‌برد و پزشکان باید به این موضوع توجه کنند.

ارتقای پنج درصدی صنعت داروسازی در بازار داخلی


دیناروند درباره بحث اتکا به تولید داخل در حوزه دارویی و میزان صادرات دارو نیز گفت: سیاست‌های دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی تنظیم شده، سهم صنعت داروسازی در سال 93 در بازار داخلی به میزان پنج درصد ارتقا یافته است. یعنی از 62.5 درصد به 67.5 درصد رسیده است. این روند ادامه خواهد داشت و مطمئنا سهم صنعت داخلی ما از کل بازار افزایشی است. همچنین در قیمت گذاری‌ها تسهیلاتی را برای صنعت داروسازی قرار دادیم.

دیناروند همچنین تاکید کرد: دولت برای توسعه صادرات تلاش می‌کند و دیپلماسی اقتصادی در وزارت بهداشت بسیار جدی است و خود وزیر هم پیگیر این موضوع هستند.

میزان صادرات ما در سال گذشته افزایش داشته و امیدواریم امسال هم این افزایش ادامه داشته باشد.

دیناروند در پایان در خصوص نقش بخش خصوصی در حوزه دارویی کشور گفت: سهم بخش خصوصی در دارو و تولید آن هنوز کم است. ما طرفدار این هستیم که در حوزه دارو خصوصی سازی ادامه یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر