بازدید 20974
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

شرط ایران برای لغو شکایت از روسیه بر سر «اس 300»/ تلاش اوباما و بایدن برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای/ تشدید اختلاف بین ایران و کویت

انتقاد سخنگوی کاخ سفید از تلاش کنگره برای ضربه زدن به توافق هسته ای، تلاش رئیس جمهور آمریکا و معاون وی برای گسترده تر کردن حمایت ها از توافق با ایران، شرط ایران برای لغو شکایت از روسیه در موضوع موشک های «اس 300» و افزایش اختلافات میان ایران و کویت بر سر یک میدان نفتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 27 August 2015
شرط ایران برای لغو شکایت از روسیه بر سر «اس 300»/ تلاش اوباما و بایدن برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای/ تشدید اختلاف بین ایران و کویتانتقاد سخنگوی کاخ سفید از تلاش کنگره برای ضربه زدن به توافق هسته ای، تلاش رئیس جمهور آمریکا و معاون وی برای گسترده تر کردن حمایت ها از توافق با ایران، شرط ایران برای لغو شکایت از روسیه در موضوع موشک های «اس 300» و افزایش اختلافات میان ایران و کویت بر سر یک میدان نفتی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.  

به گزارش «تابناک»، در ادامه موضع گیری موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در آمریکا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات شب گذشته سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که از تلاش کنگره برای ضربه زدن به این توافق سخن گفته است. به گفته جاش ارنست، کنگره می خواهد با جلوگیری از برداشته شدن تحریم های ایران، به توافق هسته ای ضربه بزند. وی در ادامه اظهار داشته: «کنگره برای خودش رویه ای پیش گرفته تا توافق هسته ای ایران را بررسی کند. پس کنگره خودش اذعان کرده که مسئولیتش تصویب توافق نیست. ما نگران هستیم، چون کنگره این اختیار را دارد که به توافق ضربه بزند. ما قطعاً می خواهیم به اندازه کافی حمایت کسب کنیم تا مانع از این کار آنها شویم». 

*****

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا و معاون وی، تلاش های خود را متقاعد کردن هر چه بیشتر سیاستمداران و افکار عمومی به حمایت از توافق تشدید کرده اند. در همین راستا، به نوشته «پولیتیکو» باراک اوباما قصد دارد از طریق مصاحبه با شبکه های تلویزیونی محلی، سناتورهایی را که هنوز درباره رأی دادن به توافق تصمیم نگرفته اند به سمت حمایت از آن هدایت کند. به این ترتیب، رئیس جمهور آمریکا با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی محلی در برخی ایالات‌ آمریکا ـ که نمایندگانشان در کنگره هنوز درباره توافق هسته ای به طور رسمی اعلام نکرده‌اند ـ مصاحبه می کند. در حالی که کمتر از یک ماه تا رأی‌گیری کنگره درباره توافق هسته ای زمان مانده، موافقان و مخالفان این توافق، 15 سناتور دموکرات مردد را تحت فشار گذاشته‌اند تا آنها را با خود همسو کنند.

*****

همزمان، قرار است جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز طی روزهای آتی با تعدادی از رهبران یهودی آمریکا دیدار و درباره توافق هسته ای ایران با آن ها گفت و گو کند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، بایدن هفته آینده با گروهی از سران یهودیان آمریکا در ایالت فلوریدا درباره توافق هسته ای ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد. در این ملاقات، وی خواهد کوشید حمایت قانونگذاران و نمایندگان کنگره را از توافقنامه هسته ای ایران جلب کند. در سفر یاد شده که در سوم سپتامبر و در جریان عزیمت دو روزه وی به میامی انجام خواهد شد، جو بایدن نطقی نیز به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 خواهد داشت. بر اساس برنامه زمان بندی شده، وی قرار است در بخشی از سخنان خود به تشریح و حمایت از فعالیت های هسته ای ایران بپردازد.

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری روسی «ایتارتاس» از شرط ایران برای پس گرفتن شکایت خود از روسیه در موضوع عدم تحویل سامانه موشکی «اس 300» خبر داده است. پس از آنکه برخی رسانه ها از توافق تهران و مسکو برای لغو شکایت در موضوع «اس 300» سخن گفتند، ایتارتاس از قول برخی منابع نوشت، طرف ایرانی گفته، تنها در قبال دریافت اولین محموله، حاضر به پس گرفتن شکایت خود است؛ حال آنکه مسکو لغو شکایت از سوی ایران را پیش‌شرط هر گونه اقدام در این زمینه عنوان می‌کند. در این مطلب آمده: «رایزنی‌ها ادامه دارد. هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. ایران گفته شکایت خود در زمینه قرارداد قبلی را بعد از تحویل اولین محموله به عنوان یکی از مفاد قرارداد جدید لغو خواهد کرد؛ در حالی که روسیه اصرار دارد که انجام هر گونه اقدام ذیل قرارداد جدید منوط به لغو شکایت است». 

*****

اما در پی وقوع برخی اختلافات میان ایران و کویت طی روزهای اخیر، شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی از افزایش تنش میان دو کشور سخن گفته است. در این گزارش با اشاره به اعتراض کویت به ایران در مورد میدان نفتی «آرش»، به اختلاف دو طرف درباره این موضوع پرداخته شده است. تهران این میدان نفتی را آرش نام داده و تنش با کویت بر سر آن به دهه 1960 بازمی گردد. این بار تهران از دو طرح برای توسعه این میدان نفتی برای شرکت‌های خارجی خبر داد که با واکنش کویت روبه رو شد. کویت اعلام کرده است که ایران نباید پیش از ترسیم فلات قاره، دست به استخراج بزند. این میدان نفتی میان مرز مشترک ایران، کویت و عربستان واقع شده و بخش بزرگی از آن در آب های کویت و عربستان قرار گرفته است. به همین علت، کویت کاردار سفارت ایران را احضار کرد تا اعتراض خود را به وی ابلاغ کند.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که سفر رئیس جمهور مصر به روسیه نیز این روزها مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در این زمینه، خبرگزاری «شین هوا» از تلاش عبدالفتاح السیسی برای متنوع کردن روابط کشورش با قدرت های خارجی سخن گفته است. به عقیده این خبرگزاری، رئیس جمهور مصر از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه می گذشته، در تلاش برای متنوع کردن روابط راهبردی کشورش با قدرت های خارجی پس از چند دهه سرسپردگی در برابر اراده سیاسی آمریکا بوده است. سیسی اکنون سرگرم سفر سه روزه به روسیه است. این دومین سفر وی به روسیه طی چند ماه گذشته به شمار می رود. وی سال گذشته نیز به چین سفر کرده بود و قصد دارد در مراسم رژه نظامی در پکن به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم نیز شرکت کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر