بازدید 4140

عده‌ای قصد راه‌انداختن مجادله بیهوده دارند

معاون فرهنگی قوه قضائیه با توصیف نظر استصوابی شورای نگهبان به عنوان نظری موثر در تخلفات یا صلاحیت‌ها گفت: بعضی عزیزان اصل برائت را از علما یاد گرفته‌اند؛ اما محل کاربردش را متاسفانه نه.
کد خبر: ۵۲۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸ 26 August 2015
معاون فرهنگی قوه قضائیه با توصیف نظر استصوابی شورای نگهبان به عنوان نظری موثر در تخلفات یا صلاحیت‌ها گفت: بعضی عزیزان اصل برائت را از علما یاد گرفته‌اند؛ اما محل کاربردش را متاسفانه نه.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در جمع مدیران و کارکنان دیوان عدالت اداری گفت: عزیزی می‌گوید شورای نگهبان چشم است و دست نیست، سوال اینجاست که چشم بی‌خاصیت و بی اثر که فقط ببیند و نتواند دم بزند چه فایده‌ای دارد؟ آیا این معقول است؟

وی با تأکید بر پرهیز از ایجاد مجادلات بیهوده در کشور افزود: چرا به گونه‌ای در کشور مجادله‌های بیهوده راه بیندازیم، مگر این مجادلات بیهوده در دهه 70 تجربه نشد؟ در آن زمان شورای نگهبان به استناد اصل 98 قانون اساسی که گفته تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، اصل 99 را تفسیر کرد که نظارت بر انتخابات و تمام مراحل آن که شامل ثبت نام و تایید صلاحیت و ... هم می‌شود با شورای نگهبان است.

صادقی گفت: شورای نگهبان تصویب کرد که این نظارت استصوابی است یعنی اگر ناظر بر تخلف یا عدم تایید صلاحیت یا چیز دیگری نظر داد، نظرش موثر باشد.

معاون فرهنگی دستگاه قضا با بیان این که رییس محترم جمهور بر حرکت بر مدار قانون تاکید کردند و این سخن کاملا درست و به جایی است بر ضرورت توجه همه به قانون مداری و قانون گرایی تاکید کرد و افزود: بهترین چیزی که وحدت بخش است، قانونی است که تصویب شده و مورد تایید قرار گرفته و مورد تایید ولی فقیه هم هست و همه باید پای آن بایستیم.

وی ادامه داد: همین قانون گفته است که تفسیر به دست شورای نگهبان است و تفسیر او به منزله قانون است، پس چرا بر سر چیزی که حل شده است و تکلیف آن روشن شدن است مجادله راه بیافتد؛ مگر حضرت آقا نفرمودند سال همدلی و همزبانی است؟ آیا از این گونه مجادله‌ها همدلی بیرون می‌آید؟

وی به بحت تایید صلاحیت‌ها و نقش شورای نگهبان هم اشاره کرد و افزود: تایید صلاحیت را بخش‌های اجرایی باید انجام دهند، اما باید بدانیم که این نافی نظر موثر ناظر نیست، لذا تایید صلاحیت‌ها به دست شورای نگهبان هم هست و رد صلاحیت و عدم احراز هم جزء آن است.

معاون دستگاه قضا با بیان این که مسلما ممکن است در مواردی نتوان قاطعانه بر صلاحیت داشتن یا عدم آن نظر داد، گفت: گاهی دراین موارد صلاحیت فرد احراز نمی‌شود که به این معناست که صلاحیت تایید نشده و روشن است که اینجا محل جاری شدن اصل برائت که بعضی عزیزان محترم و گرانقدرمان گفته اند نیست و باید گفت که اصل برائت را از علما یاد گرفته‌اید؛ اما محل کاربردش را متاسفانه نه.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که محل جریان اصل برائت دراین مساله نیست گفت: این اصل در زمان مجازات و اثبات جرم و امثالهم معنا دارد یعنی وقتی تخلفی می‌خواهد اثبات شود اصل بر برائت است و تا ادله و شواهد کافی نباشد خلاف کسی اثبات نمی‌شود و این حرف درستی است؛ ولی در مقام احراز صلاحیت که مقام اثباتی دارد، نه جنبه سلبی ربطی به برائت ندارد و برائت متعلق به جنبه‌های سلبی است.

وی ادامه داد: مثلا می‌گویند افراد از این امر سلبی یعنی از این اتهام، تخلف یا جرم مبرا هستند تا اثبات شود؛ اما در بحث انتخابات ما در حال یافتن امور اثباتی هستیم، به گونه‌ای که باید بفهمیم نماینده‌ای که می‌خواهد در مجلس 4 سال سرنوشت کشور را در دست بگیرد، توانمندی و حداقل لازم را دارد یا نه.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که احراز کف صلاحیت نامزد‌ها با هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان است، گفت: کف صلاحیت را مسئولان اعم از مجری و ناظر باید احراز کنند و بعد از این، مابقی صلاحیت‌ها را مردم با رای‌شان احراز می‌کنند و این مساله ربطی به برائت ندارد، اما اگر در حین تایید صلاحیت‌ها اتهامی متوجه آن کاندید شد، اصل بر برائت است تا شواهد کافی پیدا شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که باید ببینیم ولی و امام مان چه می‌گوید گفت: اگر به نسخه‌های ولی مان عمل کنیم این‌ها شفای دردمان خواهد بود و وقتی گفته می‌شود امسال را بیشتر همدلی کنیم و هم زبان باشیم و دولت و ملت با هم باشند و پشت هم را داشته باشند، یعنی نباید در رسانه‌ها یکدیگر را تضعیف و تخریب کنیم، و مجادلات بیهوده مسلم به جایی نمی‌رسد، و برای طرح این مباحث باید از روش صحیح خود همچون گفت و گو، راهکارهایی قانونی پیدا کرد.

وی ولایت را اصل اساسی توحید عنوان کرد و گفت: در و دیوار عالم امام شناس هستند، نه اینکه مقام شان بالا تر از انسان باشد، بلکه این معرفت به طور تکوینی به آن ها داده شده است؛ اما انسان باید با تلاش خودش این معرفت را به دست آورد و فضیلت انسان این است که این معرفت را با اختیار به دست می آورد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به حدیث شریف سلسله الذهب از امام رضا(ع) که به نقل از پدرانشان فرمودند: "قال الله تبارک و تعالی کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی کلمه «لا اله الا الله» دژ محکم من است و هر که در آن وارد شود، دچار عذاب نمی‌شود، گفت: حقیقتا باید به خدا پناه برد نه این که صرفا لسانی باشد.

صادقی افزود: بزرگی مثالی می زد که اگر گرگی به شما حمله کند و شما هم نزدیک قلعه و دژی محکم باشید آیا فقط می گویید من به دژ پناه می بریم یا حقیقتا به سمت دژ حرکت کرده و پناه می بریم؟ آیا صرف لقلقه زبان بودن و گفتن من به دژ پناه می برم ما را از خطر دریده شدن گرگان مصون می دارد؟ یا باید حرکتی عملی کرد؟

معاون فرهنگی با بیان این که پناه بردن بر دژ آدابی دارد گفت: اگر گفته شده در هنگام وسوسه و گناه بگویید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، روشن است که مقصود آن است که انسان خود را به دژ بسپارد و داخل دژ شود نه این که فقط لسانی باشد، بلکه اگر واقعا در حین گناه و وسوسه به خدا پناه ببریم خدا دست ما را می گیرد. وی افزود: اشکال کار ما این است که واقعا به خدا پناه نمی بریم، بلکه فقط حرف پناه بردن را می زنیم و متاسفانه توسط گرگ دریده می شویم.

صادقی شروطی را برای پناه بردن به این دژ الهی عنوان کرد و افزود: حضرت رضا (ع) فرمودند "و انا من شروطها" یعنی ولایت شرط این توحید است و نمی شود خدایی را پرستید و امامش را اطاعت نکرد، البته شروط دیگری هم هست ولی شرط ولایت اساسی ترین شرط است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اطاعت از رهبری و ولایت فقیه هم لازمه نجات کشور در زمان حاضر دانست و افزود: الان امام و رهبر جامعه ما راه نجات را به ما نشان می دهد، و جامعه ای که دنبال امامش حرکت کند موفق می شود، مثل مساله هسته ای و مذاکرات که اگر اطراف مساله مخالف ها و موافق ها گوش به فرمان امام شان نمی کردند، جامعه ما به شدت دچار دعوا و تشطط می شد.

وی افزود: ابتدای امسال آقا فرمودند که سال همدلی و همزبانی است چون می دانستند مسایلی در راه است همدلی و همزبانی بیش از گذشته را می طلبد که یکی مساله هسته ای بود و دیگری انتخابات است که به زودی به آن می رسیم کما این که الان هم حواشی آن مطرح است.

صادقی در پایان صحبت های خود ضمن تبریک روز کارمند و تقارن آن با میلاد با سعادت امام رضا (ع) و آغاز هفته دولت گفت: آرزو می کنم دولت محترم در تمامی مراحل خدمت به کشور و مردم توفیقات بیش تر و بهتری داشته باشد و خداوند همه این عزیزان را در مسیر خدمت موفق تر از پیش گرداند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر