بازدید 4292

افزایش ۲۵ درصدی حقوق محیط بانان

کد خبر: ۵۲۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 26 August 2015
معاون حقوقی سازمان محیط زیست با بیان اینکه قانون افزایش ضریب سختی کار محیط بانان در برخی استان ها از یک ماه پیش اجرا می شود، از افزایش ۲۵ درصدی حقوق محیط بانان خبر داد.

به گزارش مهر، سید محمد مجابی با تبریک به مناسبت ولادت حضرت رضا(ع) و روز محیط بان افزود: سازمان محیط‌زیست بر اساس مسئولیتی که در حفاظت از مناطق چهارگانه زیست محیطی شامل اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌ وحش، منطقه حفاظت شده، پارک ملی و همچنین مناطق شکار ممنوع دارد، از نیروهای فعال و پرتلاشی تحت عنوان «محیط‌بانان» کمک می‌گیرد.

به گفته وی، محیط‌بانان بر اساس قانون و دستورالعمل یگان حفاظت، افرادی مسلح به سلاح، ملبس به لباس و با درجه و تجهیزات انفرادی هستند که مسئولیت‌های متعددی از جمله مشاهده‌گری علمی، ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و همچنین حفاظت از مناطق چهارگانه زیست‌محیطی را بر عهده دارند.

معاون حقوقی سازمان محیط‌ زیست اظهار داشت: حدود ۱۰.۶ درصد از مساحت کشور در زمره مناطق چهارگانه یاد شده است که مناطق بسیار ارزشمند و با درجات بالای ارزش طبیعی هستند که توسط محیط‌بانان مورد حفاظت قرار می‌گیرند که این مناطق به علاوه مناطق شکار ممنوع در مجموع مساحتی معادل ۲۲.۵ میلیون هکتار از خاک کشور را شامل می‌شوند.

مجابی تصریح کرد: برای حفاظت از این مساحت، در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ نفر محیط‌بان در سازمان محیط‌زیست مشغول به کار هستند که با توجه به وضعیت اقلیمی این مناطق و مسائل و مشکلاتی که در خصوص مسائل حفاظتی وجود دارد، این تعداد بایستی افزایش یابد که سازمان محیط‌ زیست با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست در دوره جدید اقدامات خاصی را برای بهبود وضعیت معیشتی و شغلی محیط‌بانان پیگیری کرده که از جمله مهمترین آنها به تصویب رسیدن و ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط‌ زیست حدود دو هفته پیش و با امضای سرلشگر فیروزآبادی است که با ابلاغ این دستورالعمل، محیط‌بانان بر اساس ضوابط آن، از حمایت‌های قضائی برخوردار می‌شوند.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: همچنین افزایش ضریب سختی کار محیط‌بانان در دو مرحله؛ یعنی یک مرحله افزایش از ۹۰۰ به هزار و در مرحله بعد، رسیدن به سقف میزان سختی کار که مصوبه هیات وزیران است و معادل سه هزار امتیاز است، بوده است.

مجابی یادآور شد: این مصوبه در خرداد ماه سال جاری تصویب و در حال حاضر هیئت وزیران برای تصویب قوانین آن در مجلس در حال رایزنی هستند که خوشبختانه طی یک ماه گذشته در برخی استان‌ها ابلاغ و اجرایی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: بزودی این مصوبه در تمام استان‌های کشور ابلاغ و اجرایی شود.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست افزود: میزان افزایش حقوق محیط‌بانان بر اساس این مصوبه با توجه به رشته‌های تحصیلی، مقاطع تحصیلی و سوابق کاری محیط‌بانان موجب افزایش حقوقی معادل ۲۰ تا ۲۵ درصد در حقوق محیط‌بانان خواهد شد.

مجابی تصریح کرد: همچنین سازمان محیط‌ زیست در خصوص حل مشکلات ناشی از ماموریت‌هایی که منجر به محکومیت‌های قضائی محیط‌ بانان شده، اقداماتی انجام داده که از جمله می‌توان به پرداخت ۴۰ بدهی مربوط به محکومیت‌های دیه‌ای محیط‌بانان اشاره کرد.

به گفته وی، برخی از موارد این ۴۰ مورد شامل دیه کامل مربوط به قصاص بوده که خوشبختانه با رضایت اولیای دم، حکم قصاص این محیط‌بانان لغو و مورد عفو قرار گرفته‌ است.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست یادآور شد: سازمان محیط‌ زیست برای عفو محیط‌بانانی که حکم قصاص آنها آمده، از تلاش مجدانه کوتاهی نمی‌کند و امیدواریم به زودی بتوانیم برای این محیط‌بانان نیز رضایت اولیای دم را گرفته و از حکم قصاص عفو شوند.

مجابی در پاسخ به اینکه یکی از محیط‌بانانی که از قصاص عفو شده، از اینکه حق‌الوکاله‌ و دستمزد وکیل پرونده اش را شخصا پرداخت کرده ـ اگرچه قانونا پرداخت این مبالغ به عهده سازمان محیط زیست است ـ گلایه دارد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست در مورد هر محیط بانی که معاضدت قضائی داشته اقدامات لازم را انجام داده و در آینده نیز انجام می دهد.

این در حالی است که محیط بان ماشا الله مهنایی که چندی پیش از قصاص حکم اعدام عفو شد به خبرنگار مهر گفت: با اینکه طبق ماده واحده قانون حمایت قضائی ازکارکنان و نیروهای مسلح حق الوکاله و دستمزد وکیل باید از سوی سازمان مربوطه پرداخت شود اما دستمزد وکیل پرونده را به طور کامل شخصا پرداخت کرده ام و هیچ مساعدتی در این خصوص نشده است.

وی با توجه به اینکه ۵ سال در زندان بوده و در حال حاضر شرایط زندگی سختی دارد خواستار توجه ویژه مسئولان شد.

مهنایی، روز محیط بان را بر تمام محیط بانان زحمت کش که عمر وزندگی خود را بدون هیچ توقعی قربانی محیط زیست کرده اند تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد روزی فرا رسد که تمام محیطبانان محبوس از زندان آزاد و به آغوش خانواده هایشان بازگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل