بازدید 22420

کسی نمی تواند مردم را مجبور به خرید خودرو کند

کسی که از طرف یک انجمن انتخاب می شود، فرقی نمی کند انجمن خودروسازان، قطعه سازان یا هر چیز دیگری و حتی خود من نماینده که منتخب مردم یک شهر هستم، باشد. دیگر شخصیت من معرف آن شهر و مردمی هست که مرا انتخاب کرده اند؛ بنابراین مردم باید خودشان انتخاب کنند تا این گونه در تنگنا نیفتند و دوم خود شخص انتخاب شونده است؛ من مشاور انجمن خودروسازی ها را آدم بدی ندیدم اما انسجامی در گفته هایش نبود.
کد خبر: ۵۲۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 26 August 2015

جدول کمیسیون ویژهبحران خودروسازان گویی به اوج خود رسیده و مسئولان این صنعت به هر دستاویزی چنگ می زنند تا از این اوضاع خارج شوند و در این راه هر کاری می کنند؛ از مقابله به مثل های رسانه ای تا تهدید بازار خودرو با روش های مختلف و متهم کردن حرکت خودجوش مردمی به جریان های پشت پرده و حتی برگزاری یک شوی هماهنگ شده تلویزیونی درباره قیمت خودرو.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته و در جریان برنامه، یک بار دیگر تیتر موضوع افزایش یا کاهش قیمت خودرو، از موضوعاتی بود که به بحث گذاشته شد و نماینده سه طیف، یکی از سوی خودروسازان، دیگری از سوی شورای رقابت و یک نماینده مجلس در این برنامه حضور داشتند تا بتوانند راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند.

اما متأسفانه این برنامه هم به سرنوشت برنامه های دیگر این تلویزیون دچار شد و به رغم اینکه این بار رئیس شورای رقابت و نماینده حاضر، اندکی از مواضع مردم دفاع کردند، داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازی ها، همانند رئیس این انجمن، بار دیگر با سخره گرفتن حرکت های مردمی، آن را به توهم تشبیه کرد.

این صحبت های رشتی بازتاب های زیادی در میان مردم ایجاد کرد و حتی به نوعی کمپین خودرو صفر را نیز تقویت کرد؛ اما این تنها پیامد این ماجرا نبود و این سخنان مشاور انجمن خودروسازی ها، باعث واکنش هایی از درون مجلس نیز شد.

سید هادی حسینی در گفت و گو با تابناک درباره این موضوع اظهار داشت: اکنون زمانی نیست که بخواهیم درباره ماهیت یک انجمن حرفی بزنیم، بلکه باید به جای آن، به این نکته توجه کرد که انتخاب های خودش را خوب انجام دهد، ولی متإسفانه انتخاب های ما انتخاب شکیل و زیبایی نیست.

وی گفت: کسی که از طرف یک انجمن انتخاب می شود، فرقی نمی کند انجمن خودروسازان، قطعه سازان یا هر چیز دیگری و حتی خود من نماینده که منتخب مردم یک شهر هستم، باشد. شخصیت من، معرف آن شهر و مردمی هست که من را انتخاب کرده اند؛ بنابراین مردم خودشان انتخاب کنند تا این گونه در تنگنا نیفتند. دوم خود شخص انتخاب شونده است. مشاور انجمن خودروسازی ها را آدم بدی ندیدم، ولی انسجامی در گفته هایش نبود.

این نماینده افزود: البته نکته بعد متوجه تلویزیون است. رسانه ملی باید در انتخاب افراد دقت کند و وقتی کسی را دعوت می کند، باید بداند که وزن وی چقدر است. این یک رسانه ملی است و شأن بالاتری دارد. درباره صنعت خودرو هم این همه صحبت کردن ندارد؛ یعنی دیگر جای صحبت نمانده است.

وی گفت: در سی سال گذشته، هیچ وقت هیچ چیزی قیمتش پایین نیامده و متأسفانه یک قانون نانوشته شده است. ما هم اکنون چیزی به اسم خودرو ملی در کشور نداریم؛ خودرویی که تمام قطعات آن از خارج تأمین می شود که نشد خودرو ملی؛ اما باید کاری کنیم که درست شود.

وی همچنین ادامه داد: وقتی یک سیستمی اصلاح پذیر نیست، خود به خود حذف خواهد شد. دولت هم باید در این راه کمک کند، ولی گویا دولت هم این کار را نمی کند و همه چیز را رها کرده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: ما 50 سال است درجا می زنیم و سی سال است که مرتب آن را خراب کرده ایم. دولت تأثیرات مخرب زیادی در این بخش داشته است و هم اکنون مدیرعامل معرفی می کند، در هیأت مدیره نقش داشته و در سطوح مختلف نقش اساسی دارد.

اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است و هرگز با این وضعیت درست نخواهد شد. زمانی از هاشمی طبا پرسیدند، چرا ما در جام جهانی از فرانسه گل خوردیم؟
جواب داد: ما کجا گل نخورده ایم که این یکی از آنها باشد؟ فوتبال فرقش با صنعت این است که بعد از 90 دقیقه برد و باخت معلوم می شود، اما در جاهای دیگر این زیاد نمود ندارد. ما در صنعت و کشاوزی و خودروسازی باخته ایم و به گونه ای در این جا نیز ول معطلیم.

در این باره همچنین عیسی امامی، نماینده دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازی ها با این گونه حرف ها به جایی نخواهند رسید. اینها نگران این هستند که نتواند در بازار جدید مقاومت کنند و از گردونه رقابت حذف شوند.

این نماینده خاطرنشان کرد: همین روز گذشته بود که خودرو خود من در یکی از گردنه های کشور یکباره یکی از شیلنگ های آن از بین رفت و بعد از چندین ساعت با بوکسل توانستیم خودرو را به یک شهر نزدیک منتقل کنیم. وضعیت خودروسازی های ما الان اینطوری است و این اصلا قابل رقابت با هیچ جایی نیست.

وی گفت: طبیعی است که مردم نگران باشند و نخواهند خودرو بخرند. آنان از روی اجبار دارند این کار را انجام می دهند و اگر موارد و انتخاب دیگری بود، هرگز سراغ این خودروها نمی رفتند. مردم حق دارند نخرند و کسی نمی تواند اینها را مجبور کند که این خودرو را خریداری نکند.

وی گفت: به بهانه حمایت از تولید، در را به روی ورود خودروهای خارجی بسته ایم و تعرفه ای را که الان باید 30 درصد می شد، بالای 45 درصد می بریم. ما بر این باوریم که باید از تولیدکننده حمایت شود و باید به تولید ملی کمک کرد، ولی اگر کسی خودش نخواهد این کار را انجام دهد و ارتقا یابد، دیگر نمی توان برای او کاری کرد.

در مرز مهران هزاران دستگاه خودرو ایرانی وجود دارد و مقامات ایرانی، اجازه ورود آن به خاک عراق را نمی دهند و دلیل آن، تنها بی کیفیتی است. آنان نیز همان نگرانی که اکنون مردم کشور ما برای خریداران داخلی دارند، آنها هم دارند و بنابراین خودرو از ما نمی خرند.

وی در پایان افزود: کار دیگری که باید در این باره انجام داد، این است که کیفیت خودروها افزایش پیدا کند و بعد از آن، قیمت را متناسب با آن از مردم گرفت، نه اینکه ما بدهی های خود را هم از مردم طلب کنیم و به قیمت روی ماشین بکشیم. این آقایان نباید انحراف ایجاد می کردند و  در کشورهای دیگر شروع به تولید می کردند. کشور ما این توان را نداشت که این گونه سرمایه گذاری هایی انجام دهد. شما هم اکنون می بینید که هزینه ورشکستگی این خودروسازی ها را باید مردم بدهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی