بازدید 13462
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران؛

محیط بانان مجازند از اسلحه خود استفاده کنند

این باور القا شده در جامعه، باعث شده، برخی شکارچیان متخلف با این تصور که محیط بانان حق تیراندازی ندارند، گستاخ تر شده، به راحتی در برابر محیط بانان مقاومت کنند و حتی به ایست محیط بانان توجهی نکنند که این امر اغلب به درگیری مسلحانه منجر خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 26 August 2015
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواست با بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود، محیط بانان را در راستای برخورداری از حقوق، مزایا، اعتبارات، تجهیزات و امکانات به روز و حمایت ویژه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همراهی کنند.

به گزارش «تابناک»، نقی میرزاکریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن تبریک روز محیط بان به محیط بان سراسر کشور، از ابلاغ دستورالعمل جدید یگان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: 18 شبانه روز کار و 12 شبانه روز استراحت شیفتی که در دستورالعمل خدمتی گارد سابق لحاظ شده بود، با توجه به حقوق و مزایای اندک و مشکلات این حرفه بسیار طاقت فرسا بود که خوشبختانه با ابلاغ دستورالعمل جدید یگان حفاظت که توسط ستاد کل نیروهای مسلح مصوب شد، ساعات و شیفت کاری محیط بانان برابر با قانون استخدامی کشور کاهش پیدا کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه مطابق با بند 21 دستورالعمل جدید یگان حفاظت محیط زیست، محیط بانانی که در درگیری کشته شوند، شهید و آنان که مجروح شوند، رسما جانباز به شمار خواهند رفت، اعلام کرد: این از افتخارات ماست که در حرفه ای مشغول به کاریم که در آن در شهادت به روی همکاران باز است و ابراز امیدواری کرد، این امر در آینده نزدیک، همسان سازی درجات یگان حفاظت محیط زیست را با نیروهای نظامی و انتظامی و متعاقبا حمایت های قضایی و نظامی به دنبال داشته باشه؛ حمایت هایی که در حال حاضر آن طور که باید و شاید، شاهد آن نیستیم.

میرزاکریمی با اشاره به مشکلات معیشتی گسترده محیط بانان یادآور شد: حقوق و مزایای محیط بانان که ماهانه از 800 هزار تومان تا نهایتا 1،200،000 تومان در نظر گرفته شده، با توجه به شرایط دشوار کار، خطرات، دور بودن از شهر و اقامت در پاسگاه های محیط بانی به صورت شیفتی بسیار ناچیز است و نبود امکانات و تجهیزات به روز، محیط بانی را به حرفه ای با متقاضی اندک مبدل کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواست با بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود، محیط بانان را در راستای برخورداری از حقوق، مزایا، اعتبارات، تجهیزات و امکانات به روز و حمایت ویژه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همراهی کنند.

وی در خصوص این باور غلط که محیط بانان حق تیراندازی ندارند، تأکید کرد: این باور القا شده در جامعه، باعث شده، بعضی شکارچیان متخلف، با این تصور که محیط بانان حق تیراندازی ندارند، گستاخ تر شده، به راحتی در برابر محیط بانان مقاومت کنند و حتی به ایست محیط بانان توجهی نکنند که این امر اغلب به درگیری مسلحانه منجر خواهد شد.

محیط بانان مجازند که از اسلحه خود استفاده کنند

میرزاکریمی تصریح کرد: محیط بانان بر پایه قانون به کارگیری سلاح، مجازند از اسلحه خود استفاده کنند و محیط بانانی که دوره ضابطین را دیده باشند، ضابط قضایی به محسوب شده حق تیراندازی دارند و در صورتی که مطابق قانون به کارگیری سلاح عمل کنند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: از آنجا که بیشتر درگیری های مسلحانه، بدون حضور شاهد به وقوع می‌پیوندد و از طرفی قانون به کارگیری سلاح با شرایط نیروی انتظامی مصوب شده و با وظایف محیط بانی تا حدودی مغایت دارد، امیدواریم به کمک نمایندگان مجلس، شاهد اصلاح این قانون و ابلاغ قانون جدید به کارگیری سلاح، هم راستا با وظایف محیط بانی باشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای پیگیری تخصصی تر و عادلانه تر پرونده های تیراندازی بین محیط بانان و متخلفان، پیشنهاد داد، شعبات ویژه تخصصی دادیاری و بازپرسیِ آشنا به جرایم زیست محیطی در شهرستان ها ایجاد شود.

وی با این توضیح که هم اکنون 21 پاسگاه محیط بانی با 70 نفر محیط بان در سطح استان تهران، شبانه روزی در حال خدمت هستند، گفت: امیدواریم به زودی با جذب نیرو، تغییر کاهش ساعاتی کاری همکاران جبران شود.

میرزاکریمی در خصوص تخلفات زیست محیطی گسترده از جمله تبلیغات خرید و فروش غیرمجاز گونه های جانوری در فضای مجازی گفت: همکاران در چند مورد به صورت صوری با این فروشندگان وارد معامله شده و گونه هایی چون گربه جنگلی و توله گرگ را ضبط کرده‌اند؛ اما اخیرا برای رسیدگی مؤثرتر به این گونه جرایم، پیشنهاد همکاری پلیس سایبری را با یگان حفاظت محیط زیست مطرح کرده‌ایم که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

وی در پایان با یادآوری نقش مؤثر گروه های علاقه مند در متوقف کردن قاچاق سمندر لرستانی گفت: با توجه به حجم بالای تخلفات و امکانات کم یگان حفاظت محیط زیست، از مردم می‌خواهیم طی تماس با شماره تلفن 3-77355781 و گزارش تخلفات زیست محیطی با واحد یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران همکاری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار