بازدید 16256
مروری بر روزنامه های امروز چهارم شهریور ماه؛

انتقاد دوباره کیهان از تعطیلی سه هفته ای مجلس/ پيشنهاد جديد زنگنه به بابك زنجاني/ طراحي مناظره هسته‌اي در پارلمان/ كدام‌ احمدي بايد محاكمه شود!؟

سخنان دیروز رئیس جمهور در جمع مردم همدان، ائتلاف سه ضلعی اصولگرایان و پس لرزه های مصاحبه جنجالی فرمانده سابق نیروی انتظامی در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. در این میان، تعطیلی مجلس نیز سوژه برخی روزنامه هاست.
کد خبر: ۵۲۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 26 August 2015

سخنان دیروز رئیس جمهور در جمع مردم همدان، ائتلاف سه ضلعی اصولگرایان و پس لرزه های مصاحبه جنجالی فرمانده سابق نیروی انتظامی در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. در این میان، تعطیلی مجلس نیز سوژه برخی روزنامه هاست.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه چهارم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه کیهان»، در گزارش یک امروز خود دوباره به تعطیلی مجلس واکنش نشان داده است و در این گزارش با تیتر «برجام بلاتکلیف است /تعطیلی مجلس به صلاح نیست» می نویسد: «در حالی که ده‌ها تن از نمایندگان مجلس خواستار تغییر برنامه تعطیلات مجلس بودند، هیأت رئیسه با این موضوع مخالفت کرده و از فردا به مدت 3 هفته مجلس تعطیل خواهد بود. از فردا مجلس شورای اسلامی در این موقعیت حساس که به نوعی یک پیچ تاریخی بااهمیت قلمداد می‌شود، باز به تعطیلات می‌رود. طبق برنامه‌ریزی مجلس، نمایندگان از 7 تا 12 شهریور ماه بار دیگر برای سرکشی در حوزه‌ انتخابیه حضور می‌یابند و بلافاصله پس از آن مرحله دوم تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز از 14 تا 26 شهریور ماه آغاز می‌شود و 29 شهریور نمایندگان برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و دستور جاری مجلس در خانه ملت حضور می‌یابند.

این تعطیلی سه هفته‌ای مجلس در شرایط حساس کنونی قابل تامل است. البته برخی از نمایندگان دلسوز در صحن علنی روز سه‌شنبه (3 شهریور) از این تعطیلات طولانی‌مدت در شرایط بررسی برجام ابراز نارضایتی کردند و تعداد 54 نفر از نمایندگان خانه ملت از رئیس مجلس درخواست تعلیق تعطیلات را برای پیگیری متن برجام داشتند که هیئت رئیسه مجلس به این بهانه که کمیته بررسی برجام در طول تعطیلات به کار خود ادامه خواهد داد، با پیشنهاد این نمایندگان مخالفت کرد!

در این بازه زمانی که نمایندگان در تعطیلات به سر می‌برند کشور زمان زیادی را از دست می‌دهد چرا که تا 28 شهریور کنگره آمریکا وقت دارد تا برجام را بررسی کند و در صورتی که کنگره آن را رد کند، اوباما 12 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند و بنابراین تا اوایل مهر این فرایند به طول می‌کشد و این در حالی است که نمایندگان مجلس 29 شهریور پس از بیش از 3 هفته به بهارستان بازمی‌گردند.

این تعطیلات تأمل‌برانگیز مجلس در شرایط کنونی هر فرد آگاهی را به یاد تعطیلات مجلس در دوران مذاکرات نهایی ایران با 1+5 که منجر به نگارش متن توافق هسته‌ای شد، می‌اندازد، چرا که در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد نمایندگان در دور نخست تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیر‌گذاری را از مجلس به عنوان نهادی که قرار است در راس امور باشد گرفته بود.

تعطیلی مجلس در این برهه حساس در برابر فعالیت و جنب و جوش وصف‌ناپذیر و هول‌انگیز کنگره آمریکا برای بررسی متن برجام هستند ذهن هر مخاطب دلسوزی را آشفته و نگران می‌کند، چرا که نمایندگان کنگره با وسواسی عجیب در چند هفته اخیر مشغول بررسی متن برجام‌ هستند و تاکنون چندین و چند جلسه با وزیر خارجه آمریکا، وزیر نیرو، وزیر دفاع و کارشناسان هسته‌ای دولت آمریکا انجام داده‌اند و حتی آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سنا احضار کردند تا از چند و چون توافق به اصطلاح محرمانه ایران و آژانس باخبر شوند و حتی به اندازه‌ای برای رصد این توافق محرمانه اصرار دارند که آژانس را تهدید کردند در صورت عدم همکاری از بودجه خبری نیست و تدابیر تنبیهی از سوی سنا برای آژانس اتخاذ خواهد شد.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی به اظهارات اخیر وزیر نفت در مورد بابک زنجانی پرداخته است. آرمان در این گزارش با تیتر «زنجاني‌ قصد پس‌ دادن پول‌هاي‌ نفتي را ندارد» می نویسد: «وزير نفت با بيان اينكه من عامل كاهش قيمت جهاني نفت نيستم، جزئيات واكسيناسيون بازار نفت توسط ايران را تشريح كرد و گفت: سياست لغو سهميه‌بندي اوپك درست نيست و بايد اصلاح شود. به گزارش مهر، بيژن نامدار زنگنه روز گذشته درباره آخرين تحولات بازار جهاني نفت و صنعت نفت ايران گفت: در چهار ماه نخست سال جاري، حجم صادرت نفت ايران حدود ۱۵ درصد افزايش يافته، اين در حالي است كه تحريم نفتي هنوز لغو نشده است. او با اعلام اينكه از لغو تحريم‌ها ذوق زده نخواهيم شد، تصريح كرد: شرايط تحريم به مراتب سخت‌تر از شرايط هشت سال جنگ تحميلي بود و هر چند در اين جنگ اقتصادي خبري از دود و آتش و خون نبود اما به مراتب مشكلات سخت‌تر از دوران جنگ بود. اين عضو كابينه دولت با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران در اين جنگ نابرابر تحريم‌هاي اقتصادي برنده شد، بيان كرد: تمامي شركت‌هاي خارجي بدانند كه دوران پس از تحريم ايران با دوران قبل از تحريم‌ها تفاوت‌هاي گسترده‌اي كرده و هم‌اكنون در حوزه‌هاي مختلف عملياتي، صنايع نفت و گاز كشور به خودكفايي رسيده‌اند.

پيشنهاد جديد زنگنه به بابك زنجاني

وزير نفت در ادامه درباره آخرين وضعيت پرونده بدهي نفتي بابك زنجاني گفت: بدون شك بابك زنجاني ركوردار فساد نفتي در ايران و حتي كشورهاي مختلف جهان است. او با اعلام اينكه هم‌اكنون دادستاني و قوه قضاييه مشغول بررسي ابعاد پيچيده پرونده بابك زنجاني هستند، تصريح كرد: بر اين اساس، قوه قضاييه وكالتي به وزارت نفت داده تا اموال شناسايي شده بابك زنجاني را به فروش برسانيم كه براساس برآوردهاي انجام شده، ارزش دارايي‌ها و اموال بابك زنجاني حتي به يكهزار و ۵۰۰ ميليارد تومان هم نمي‌رسد. زنگنه با اعلام اينكه بابك زنجاني قصد پس دادن پول‌هاي نفتي ايران را ندارد، بيان كرد: اگر آقاي بابك زنجاني يا واسطه‌هايي كه از تاجيكستان يا امارات به ايران مي‌فرستد، پولي را در يك حساب بانكي در خارج كشور كه حتي بلوكه شده و قابل برداشت نباشد، اعلام كنند، مشكل او حل مي‌شود. وزير نفت از بابك زنجاني درخواست كرد كه وي يك حساب قفل شده و بلوكه شده در خارج كشور را كه پول نفت ايران در آنجا به دليل تحريم‌ها بلوكه شده است معرفي كند تا مشكلش حل شود، و يادآور شداگر اين حساب بانكي بلوكه شده توسط بابك زنجاني معرفي شود و يك بانك دولتي يا خصوصي كشور آن را تاييد كند، مشكلات حل و فصل خواهد شد.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان «طراحي مناظره هسته‌اي در پارلمان» به تصميم كميسيون ويژه ‌مجلس برای دعوت از اعضاي تيم‌هاي جليلي، لاريجاني و ظريف براي بررسي توافق هسته‌اي پرده برداشته است. اعتماد در این گزارش می نویسد: «كميسيون برجام هنوز به دستور كار مشخصي نرسيده. منتقدان هسته‌اي اما دورخيزي بلند را براي گام‌هاي خود شروع كرده‌اند. در حالي كه سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي اين كميسيون بعد از جلسه ديروز اعضا توضيح داد كه هنوز دستور كار اين مجموعه به طور كامل مشخص نشده، مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با مهر از احتمال اقداماتي جديد سخن به ميان آورده است؛ دعوت از همه تيم‌هاي مذاكره‌كننده در ١٢ سال گذشته براي بررسي برجام. بذرپاش البته توضيح نداده كه آيا اين اقدام به تصويب اعضاي كميسيون رسيده و قطعي شده است يا نه، اما گفته كه نخستين جلسه از اين سلسله جلسات با حضور علي لاريجاني تشكيل خواهد شد؛ موضوعي كه نقوي حسيني به عنوان سخنگوي كميسيون هيچ اشاره‌اي به آن نكرده است. بذرپاش همچنين خبر داده كه در اين جلسه «مقرر شد اعضاي كميسيون ويژه بازديدي از سايت نطنز، فردو، آب سنگين اراك، رآكتور تهران و UCF اصفهان و برخي صنايع نظامي داشته باشند.»

او قبلا هم اين موضوع را حتي پيش از تشكيل جلسات كميسيون برجام مطرح كرده بود. بذرپاش گفته كه دعوت از تيم‌هاي مذاكره‌كننده قبلي در راستاي اطلاع اعضا از روند ١٢ ساله مذاكرات است. با اين وجود اين موضوع يادآور پيشنهادي است كه پيش از اينها در مجلس مطرح و زمينه‌ساز بحث‌هايي جدي شده بود؛ مناظره تيم مذاكره‌كننده فعلي با تيم سعيد جليلي در بهارستان. سال گذشته مشخصا برخي نمايندگان مجلس همچون جواد كريمي قدوسي درخواست مناظره بين علي باقري، معاون سعيد جليلي و عباس عراقچي، معاون محمدجواد ظريف را پيش كشيده بودند. هر چند آن پيشنهاد هيچگاه عملي نشد اما موضوعي كه ديروز توسط مهرداد بذرپاش مطرح شده است شايد شكل ديگري از همان پيشنهادات سال گذشته باشد، هر چند كه هنوز معلوم نيست علي لاريجاني به عنوان نخستين كسي كه به جلسات مورد اشاره مهرداد بذرپاش دعوت شده، حضور در كميسيون ويژه برجام را براي توضيح درباره مذاكرات ١٠ سال پيش قبول كند يا خير. اين البته در كنار پيشنهاد چالش‌برانگيز ديگر منتقدان توافق براي بازديد از مراكز هسته‌اي و نظامي است؛ موضوعي كه باعث شده تا خيلي‌ها با استناد به تخصص اعضاي كميسيون برجام معتقد باشند كه اين اقدام خيلي محلي از اعراب ندارد. هر چند در اين اوضاع حسين نجابت، عضو هيات رييسه اين كميسيون و از منتقدان برجام به «اعتماد» مي‌گويد كه اين مجموعه قرار است براي پر كردن خلأ تخصصي اعضايش براي بررسي توافق هسته‌اي كارگروه‌هايي با حضور كارشناسان تشكيل دهد. مشكل تخصص نمايندگان عضو اين مجموعه تا آنجاست كه هيچ حقوقداني در تركيب اين كميسيون قرار نگرفته است.»


«روزنامه خراسان» در گزارشی با عنوان «مذاکرات ايران و چين براي بازطراحي راکتور اراک» به سفر امروز آقای صالحی به چین می پردازد. به گزارش خراسان، رئیس سازمان انرژي اتمي کشورمان صبح امروز براي مذاکره در مورد شروع بازطراحي راکتور تحقيقاتي اراک و ساخت چند راکتور جديد در ايران به چين سفر کرد. دکتر علي اکبر صالحي در گفت وگوي اختصاصي با خراسان با بيان اينکه از روز چهارشنبه (امروز) تا جمعه سفر سه روزه اي به پکن ، پايتخت چين خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در اين سفر اولين گام هاي برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) براي بازطراحي راکتور تحقيقاتي اراک برداشته خواهد شد و مذاکرات در اين خصوص با طرف چيني شروع خواهد شد. وي با اشاره به برنامه ايران براي ساخت راکتورهاي هسته اي کوچک با هدف توليد برق و آب شيرين در سواحل جنوبي کشور، تصريح کرد: در اين سفر مذاکراتي نيز براي ساخت اين نوع نيروگاه ها انجام مي دهيم. طبق بندهاي 2 تا 8 پيوست اول برجام قرارشده است راکتور آب سنگين اراک ضمن حفظ خاصيت آب سنگيني خود از طريق يک کميته بين المللي و با همکاري کشورهاي صاحب تکنولوژي در اين حوزه باز طراحي گردد. براساس بند 5 مقدمه برجام نيز «اعضاي 1+5 و ايران اسنادي را امضا خواهند کرد که در آن تعهد قوي در پروژه مدرن سازي راکتور اراک قبل از "روز اجراي برجام" بيان شده است که متضمن نقشه راه براي مدرن سازي راکتورخواهد بود و مسئوليت اعضاي 1+5 را تعريف مي کند و متعاقبا قراردادهايي براساس آن منعقد مي شود. اعضاي تشکيل دهنده گروه کاري کمک هاي لازم ايران را براي بازطراحي و بازسازي راکتور، مطابق با قوانين ملي خود، فراهم خواهند کرد به صورتي که ساخت و راه اندازي ايمن و به موقع راکتور مدرن را امکان پذير سازد.» روز گذشته بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز گفته بود مذاکرات و گفت وگوهاي ايران با چين در خصوص بازطراحي راکتور اراک و ساخت راکتورهاي کوچک ACP100 انجام مي شود».


«روزنامه قانون» به موضوع مصاحبه جنجالی احمدی مقدم پرداخته و در این گزارش با عنوان «كدام‌ احمدي بايد محاكمه شود!؟» می نویسد « روزي كه علي مطهري با صراحت اعلام كرد احمدي‌نژاد هم بايد به دليل وقايع پس از انتخابات سال88 محاكمه شود، اطرافيان و كساني‌ كه سال‌ها از او حمايت كرده بودند بازهم دست از لجاجت برنداشته و به مطهري اعتراض كردند.

ولي هر چه بيشتر از آن روزها دور مي‌شويم و مسئولان جايگاه خود را از دست مي‌دهند، اظهاراتي را بيان مي‌كنند كه بيشتر از پيش افكار عمومي را آماده محاكمه احمدي‌نژاد مي‌كنند. همه به خاطر داشتند در روزگاري كه طرفداران يكي از نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري‌ سال‌88به نتايج اعتراض داشتند، احمدي نژاد با توهين به آنها مراتب خشم عده كثيري از مردم را مهيا كرد. اين اقدام از جانب بسياري از اصولگرايان نيز نكوهش شد ولي اين رئيس‌دولت‌هاي نهم و دهم بود كه هيچ وقت از اظهاراتي كه داشت، معذرت خواهي نكرد.اين در حالي بودكه اقدام او سبب ايجاد آشفتگي و يا بهتر بگوييم برخي درگيري‌ها در آن دوران شد. حال بعد از 6 سال احمدي‌مقدم،رئيس‌پليس سابق كه خود مستقيم درحوادث‌ آن سال ها حضور داشت، از اقداماتي عليه احمدي‌نژاد پرده برداشت كه اين اتهامات و مقصر بودن او در حوادث آن زمان را ثابت مي‌كند. ادعاهاي تكراري رئيس‌سابق

از سويي ديگر رئيس‌ پليس سابق اولين باري نيست كه با بيان اظهاراتي جامعه را ملتهب مي‌كند. احمدي‌مقدم در دوراني كه شايعات دستگيري او فضاي كشور را فراگرفته بود براي رد اين ادعا به صداو سيما آمد و در آنجا سخناني از فساد اداري دركشور گفت و حتي بحث جابه‌جايي قاضي پرونده هاي فساد را نيز در جلوي چشمان 80ميليون ايراني علني كرد.همان دوران نيز افكار عمومي انتظار داشتند تا مقامات قضايي با توجه به اظهاراتي كه احمدي‌مقدم مدعي شده بود، برخوردهاي مناسب را انجام دهند و نتيجه را به گوش مردم برسانند ولي خبري نشد.حال امروز همان فرد ادعاهايي را بيان كرده است كه از جانب همه افرادي كه در آن سخنان به نوعي سهيم هستند رد و تكذيب شده‌ا ست. از احمدي‌نژاد و علي‌لاريجاني گرفته تا مجمع‌روحانيون مبارز همه گفتند بالاترين مقام انتظامي سال‌هاي گذشته كشور دروغ مي‌گويد!

حق با كيست!؟

اين ادعا ازجانب يك فرد عادي ويا در كوچه و بازار بيان نشده است، بلكه از زبان مردي شنيده شده كه سال‌هاي مهم ترين اسرار كشور از زير دستان او رصد و گاهي اوقات تصميماتي نيز با همان اسناد گرفته‌مي‌شد. براي تحليل اين روند افشاگري دو مبحث وجود دارد.

اول اينكه اگر احمدي‌مقدم در رابطه با اين موضوعات ادعاشده درست مي‌گويد، دستگاه محترم قضايي با توجه به مشاركت احمدي‌نژاد در آشفتگي كشور و نيز تهديد امنيت‌ملي بايد او را دستگير و محاكمه كند. دوم بايد پيگيري و بررسي صورت بگيرد كه اظهارات احمدي‌مقدم تا چه اندازه صحت دارد و افرادي كه نام‌شان در اين سخنان برده شده تا چه حد اتهامات وارده به آنهامستند است. ولي با تكذيب‌هايي كه صورت گرفته به نظر مي‌رسد ادعاهاي احمدي‌مقدم صحت لازم را نداردو براي همين بايد با او به عنوان فردي كه تشويش اذهان عمومي ايجاد و جامعه را ملتهب كرده برخورد قضايي شود.

البته اگر از اتهامات و شكايت‌هاي حقوقي اشخاص كه ممكن است در آينده براي او دردسرساز شود بگذريم!مگر همه در برابر قانون يكسان نيستند؟اگر اين اظهارات سبب تشويش‌اذهان عمومي شده است همان‌گونه كه با يك روزنامه نگار يا فرد عادي براي بيان سخناني به اين دليل برخورد مي‌شود با رئيس پليس سابق كه اين روزها به عنوان مسئول ستاد پشتیبانی مردمی يمن در كشور مشغول كار است نيز بايد برخورد كافي و منصفانه صورت گيرد.»


«روزنامه شرق» نیز در گزارشی به موضوع مکانیزم اصولگرایان برای اتحاد می پردازد و در این گزارش با تیتر «ائتلاف مؤتلفه با یاران مصباح» می نویسد: «ما ائتلاف اصو‌لگرایان با محوریت جامعتین و استفاده کامل از ظرفیت آیت‌الله مصباح و سایر علما را راه عملی ائتلاف اصولگرایان می‌دانیم»؛ این تأکید «نبی حبیبی»، دبیرکل حزب مؤتلفه، بر نام و نقش پدر معنوی جبهه پایداری بی‌معنا نیست آن هم وقتی درست بلافاصله یک روز بعد از این گفته، خبرگزاری فارس تیتر می‌زند: «شورای فقها محور ائتلاف اصولگرایان شد»، مشخص است که جریانی در اصولگرایی به دنبال تحمیل ایده خود بر کل بدنه این جریان است و از ابزار رسانه هم بهره می‌برد. دراین‌میان، سنتی‌ترین حزب راست ایران هم مغلوب تندروهای اصولگرا شده است، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد، سه‌ضلعی «مؤتلفه، پایداری، ایثارگران» می‌خواهد مصباح‌یزدی را هم‌تراز رؤسای جامعتین، محور وحدت قرار دهد؛ اما مشخصا حتی درون این جریان هم اتفاق‌نظر وجود ندارد، تاجایی‌که «حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با ابراز تعجب از تیتر گزارش فارس به «شرق» می‌گوید:«تا‌به‌حال من چنین چیزی نشنیده بودم. بحث شواری فقها اصلا مطرح نبوده است». اولین‌بار مجتبی شاکری، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب، بحث محوریت شورای فقها را در روند وحدت اصولگرایی مطرح کرد.

او گفته بود: «‌در جلسات متعدد سه‌ضلع اصولگرایی؛ پایداری، مؤتلفه و ایثارگران توافق شده است که شورای فقها، یعنی آیات «مصباح»، موحدی و یزدی در رأس تصمیم‌گیری باشند». شورای فقها ایده‌ای است که نخستین‌ بار در جبهه پایداری پیاده شد. آنها اعلام کردند، حتی بعد از تبدیلشدنشان به حزب هم ساختار شورای فقها را حفظ می‌کنند. این ساختار حالا از پایداری به سه‌گانه تعمیم یافته و قطعا مؤتلفه هم آن را پذیرفته است. این درحالی است که از سایر جریان‌های اصولگرا به‌ویژه جامعتین هنوز اظهارنظری درباره شورای فقها شنیده نشده است. اصلا مشخص نیست چگونه یک جریان می‌تواند بدون حضور جریانی دیگر برای آن تصمیم بگیرد؟ اگر جامعتین برای آیت‌الله «مصباح» نقشی هم‌تراز رؤسای خود قائل نباشد چه؟ احتمالی که حداقل جامعه روحانیت مبارز صراحتا آن را رد کرده است. «مصباحی‌مقدم»، سخنگوی آن، پیش‌تر گفته بود: «این یک ادعاست و نه چیزی بیشتر. من موضع جامعه روحانیت مبارز را به صورت قاطع می‌گویم. بنای ما بر این است که در قالب دو جامعه مسائل را پیش ببریم و ضلع سومی را قبول نداریم». حجت‌الاسلام ابراهیمی، در نقل‌قولی به خبرآنلاین گفته است آيت‌الله «مصباح‌یزدی» در نشست با آيات «يزدي» و «موحدي‌کرماني» عنوان کرده است هرچه جامعتين اعلام کنند را می‌پذيرد». این یعنی «مصباح» قرار است پذیرنده تصمیمات باشد، نه یکی از اضلاع تصمیم‌ساز.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار