بازدید 20031
درخواست عجیب دکتران داروساز از وزیر؛

وقتی برخی متخصصان انحصار طلبی خود را فریاد می‌زنند!

همه این درخواست های سرگشاده در حالی مطرح می‌شوند که به اذعان نویسندگان نامه، سود داروخانه ها تحت تأثیر برخی مسائل کاهش یافته وگرنه هرگز چنین نامه سرگشاده‌ای منتشر نمی‌شد و کسی نگران بیت المال یا بیکاری فارغ التحصیلان آینده این رشته هم نمی‌شد.
کد خبر: ۵۲۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 24 August 2015
عده‌ای از دکترهای داروساز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر، ضمن گلایه از وجود برخی اشکالات، نخستین خواسته خود را کاهش ظرفیت ورودی دانشگاه ها در رشته خود اعلام کردند!

به گزارش «تابناک»، ‌تعدادی از داروسازان سراسر کشور طی نامه‌ای سرگشاده به وزیر بهداشت، درمان و آموزش ضمن اعتراض به رویه فعلی، خواستار کاهش ظرفیت پذیرش رشته داروسازی در دانشگاه‌ها، توقف روند تأسیس دانشکده های داروسازی جدید و واحدهای خودگردان و... شد‌ه و تداوم روند موجود را مصداق حیف و میل و هدر دادن بیت المال و البته خیانت به ملت خوانده‌اند!

در متن این نامه که ایسنا آن را منتشر کرده، با تأکید بر اینکه «در اکثر کشورهای دنیا که از لحاظ شاخص های سلامت سرآمد و نمونه هستند، داروسازان دارای جایگاه و نقش تعریف شده مشخص و پر رنگی هستند»، آمده: در کشور ما با گذشت نزدیک به ۷۵ سال از تأسیس دانشکده های داروسازی، و به رغم حضور بیش از ۱۸۰۰۰ داروساز در کشور، نه تنها شاهد ارتقای جایگاه و نقش داروساز در نظام سلامت کشور نبوده‌ایم، بلکه داروسازان بیش از پیش از متن به حاشیه رانده شده‌ و نقششان به یک تهیه کننده و فروشنده دارو تقلیل یافته و داروخانه‌ها به دلیل بحران‌های اقتصادی، افزایش بی رویه تعداد داروخانه ها، پایین بودن سود دارو، وضع مالیات های سنگین، افزایش هزینه های جاری، عدم تعریف تعرفه مشاوره دارویی و ناکارآمدی بیمه‌ها در تأمین به موقع مطالبات داروخانه‌ها، بیش از پیش آسیب پذیر شده‌اند.

در ادامه این نامه با اشاره به نقش واقعی داروسازان در نظام بهداشتی و درمانی و ارتقای سلامت جامعه در جهان اشاره شده و آمده است: از دیگر موضوعاتی که نیاز به بازنگری جدی و عاجل دارد و سیستم آموزشی ما تا به امروز از آن غافل بوده است، پذیرش دانشجو و تأسیس دانشکده های جدید بر اساس نیازهای واقعی و ظرفیت های شغلی موجود در کشور است.

پر واضح است که در کشور ما اولین جایگاه شغلی مورد نظر برای هر داروساز، تأسیس داروخانه است. در حالی که بر اساس آخرین آمار کنونی، چیزی حدود 10هزار داروخانه خصوصی در کشور وجود دارد که البته با توجه به ابلاغ ضوابط جدید تأسیس داروخانه، در حدود ۱۲۰۰ داروخانه جدید در سطح کشور مجوز تأسیس دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر حدود ۱۸۰۰۰ داروساز در کشور وجود دارد که با احتساب اینکه ۱۱۲۰۰ داروساز موسس داروخانه خواهند بود چیزی در حدود ۶۰۰۰ داروساز تا مدت مدیدی عملا امکان تأسیس داروخانه را نخواهند داشت.

با این مقدمه چینی، نویسندگان و امضا کنندگان این نامه نتیجه گرفته‌اند که اگر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در این رشته کاهش نیابد، آمار داروسازان در ده سال آینده به 29 هزار تن خواهد رسید که با توجه به محدودیت‌های دایر کردن داروخانه و بر فرض به کارگیری یک داروساز به ازای هر پنجاه بیمار بستری، تعدادی از داروسازان بیکار خواهند ماند.

بدین ترتیب پرسیده‌اند: مگر نه اینکه برای تربیت هر داروساز هزینه های هنگفتی از بیت المال صرف می شود؟ مگر نه اینکه دانش آموزان ممتاز این مملکت با هزار امید به آینده، وارد رشته داروسازی می شوند؟ آیا صرف هزینه های هنگفت برای تربیت داروساز بدون در نظر گرفتن ظرفیت شغلی در کشور، مصداق حیف و میل و به هدر دادن بیت المال و خیانت به ملت نیست؟

البته این نامه با طرح این دست پرسش ها پایان نیافته، بلکه گلایه ها به موضوع تعرفه ارائه خدمات دارویی، عدم تعریف تعرفه مشاوره توسط داروساز و چند موضوع دیگر هم کشیده شده تا دست آخر داروسازان معترض، خواسته های خود را این گونه مطرح نمایند:

«ما داروسازان سراسر کشور ضمن اعتراض به رویه فعلی، مصرانه خواستار کاهش ظرفیت پذیرش رشته داروسازی در دانشگاه ها، توقف روند تأسیس دانشکده های داروسازی جدید و واحدهای خودگردان، تعریف حق مشاوره و تعرفه ارائه خدمات دارویی و قرار گرفتن آن تحت پوشش بیمه های درمانی و تعریف قانونی و علمی جایگاه داروساز در نظام سلامت بوده و متذکر می‌گردیم که بی توجهی و عدم انجام اقدام عملی و کارا برای حل مشکلات فوق الذکر، نه تنها جامعه داروسازی کشور و بالتبع نظام سلامت را دچار مشکلات جدی می کند، بلکه هر گونه کوتاهی در حل این موارد متضمن مسئولیت شرعی و اخلاقی برای دست اندرکاران نظام سلامت بوده و مسببین آن در هر زمان می بایست در خصوص عواقب تصمیمات غیرکارشناسی و قصور و تقصیرات خود و عدم توجه به هشدارهای دلسوزان پاسخگو باشند».

اکنون کافی‌ست تا یک بار دیگر بخش پایانی این نامه را بخوانید و به اولویت درخواست های این معترضان توجه کنید تا دریابید آنچه خواسته نخست داروسازان معترض است، نه تعریف نشدن جایگاه حقیقی ایشان در نظام سلامت، که کاهش ظرفیت ورودی دانشگاه ها در این رشته است؛ گویی آنچه بیشتر ایشان را نگران کرده، رقابت در عرصه تاسیس داروخانه و ارائه خدمات است، نه این موضوع که جیاگاه داروساز در کشورمان به تهیه کننده و فروشنده دارو تقلیل یافته!

جالب تر اینجاست که اگر فراموش شدن نقش داروساز در نظام سلامت مورد توجه ایشان قرار می‌گرفت و همان گونه که معترضان در نامه خود تأکید کرده‌اند، نگرانی ها به حیف و میل و هدر رفت بیت المال برای تربیت متخصصینی که دست آخر کارشان به تأسیس داروخانه می‌کشد (و نمی‌توانند هزینه های صورت گرفته از بیت المال را با ارائه خدمت به عموم جبران کنند) معطوف می‌شد، آن زمان باید محتوای نامه به صورت دیگری تنظیم می‌شد.

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که بدانیم درخواست بعدی این معترضان هم چیزی جز تعریف تعرفه‌ای جدید و به روزرسانی نرخ تعرفه‌ای دیگر نیست؛ «تعریف حق مشاوره و تعرفه ارائه خدمات دارویی» که اگر بگوییم از درج آن در این نامه چیزی غیر از سود داروسازان و ارائه خدمات بیشتر به مردم در ازای بهره مندی این متخصصان از بیت المال برای تحصیل بوده، به نظر جانب انصاف را رعایت نکرده‌ایم!

عجیب تر اینکه می‌بینیم همه این درخواست های سرگشاده در حالی مطرح می‌شوند که به اذعان نویسندگان نامه، سود داروخانه ها تحت تأثیر برخی مسائل ـ که برخی از آنها مانند "بحران اقتصادی" بر همه امور جامعه تأثیر گذاشته، نه صرف داروسازان و داروخانه داران! ـ کاهش یافته، وگرنه هرگز چنین نامه سرگشاده‌ای منتشر و کسی نگران بیت المال یا بیکاری فارغ التحصیلان آینده این رشته هم نمی‌شد.

این گزاره زمانی تقویت می‌شود که بدانیم داروسازان معترض حتی متقاضیان ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه ها را هم مخاطب خود قرار نداده‌اند تا مثلا با دانش آموزان امروز و داوطلبان کنکور سالهای آتی از کسادی بازار این رشته، فراموش شدن نقش حقیقی داروسازان و دست آخر، احتمال بالای بیکاری ایشان در آینده سخن بگویند بلکه سراغ وزارت بهداشت رفته و از ایشان خواسته‌اند که ظرفیت ورودی را کاهش دهد تا بیت المال به هدر نرود؛ غافل از آنکه ممکن است به کارگیری گسترده داروسازان در نظام سلامت، برنامه آتی این وزارت خانه باشد و بر این اساس، نیاز به تداوم جذب دانشجو در این رشته باشد.

البته برخی گلایه هایی که داروسازان در این نامه مطرح کرده‌اند، گلایه هایی است که سال هاست مطرح می‌شوند و جا دارد که پاسخ بگیرند؛ گلایه هایی که می‌شود با شنیدن سخنان مردم تکمیلشان کرد و انتظار داشت که وزیر بهداشت در پاسخ به این نامه، به آنها پاسخ دهد بلکه گام دیگری در راستای نظام سلامت برداشته شده و انبوه مراجعانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، از دانش داروسازان بهره برده و گاه مطمع نظر برخی پزشکان که داروهای خاص تجویز می‌کنند، نشوند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۶۲
انتشار یافته: ۷۶
زنده باد مهران مدیری!
من مشکل چندانی تو این نامه نمیبینم که لازم باشه اینطور تند تیتر بزنید و حمله کنید.
یکی از مشکل های اصلی ما ظرفیت دانشجو بیش از نیاز است در تقریبا بیشتر رشته ها. رقابت به این معنا نیست که ما زیاد از حد افراد متخصص عرضه کنیم به حدی که تعدادیشون بیکار بشن و بیکاریشون بشه معضل. رقابت تو همون تعداد مورد نیاز هست که مردم سراغ بهترینشان میروند و طبیعتا ضعیفشان یا باید خودش را قوی کنند یا به خاطر اشتباه خودشون از گردونه خارج شن. اما اگر تعداد زیاد شوند هر کاری بکنی باز هم عده ای بیگناه بیکار میشن و پارتی و ... در تصدی مشاغل نمود پیدا میکند.
وقتی مینویسین پزشک داروساز مشخص میشه که اطلاعات اولیه ای در این زمینه ندارین. دکتر داروساز درسته ینی کسی که مدرک دکترای داروسازی داره. وقتی هم اطلاعات پیش پا افتاده در این زمینه ندارین هم نباید مطلبی بنویسین در موردش. در واقع اصلا در جریان مشکلات نیستین و در جریان داستان نیستین
واقعا متاسفم
حق با داروسازهاس
پزشک داروساز نداریم. پزشکی و داروسازی دو رشته جداگانه اند. لطفا اصلاح نمایید.
تابناک عزیز که رویه ی ضد پزشک پیش گرفتی

داروسازان پزشک نیستند.
با این استدلال باید ظرفیت دانشگاه در همه رشته ها را کاهش داد. فارغ التحصیلان دیگر رشته ها هم
برای کاریابی مشکل دارند. واقعیت این است که افزایش فارغ التحصیلان موجب ایجاد رقابت شده و اصولا باید بهترینها موفق به یافتن کار بشوند.
البته بر همگان واضح و مبرهن است که نگرانی این عزیزان!! نه هدر رفت بیت المال بلکه احتمال کاهش سود هنگفتشان است...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
و با استدلال شما باید میلیاردها تومان از بیت المال صرف بشه تا چند برابر نیاز آدم تربیت کنیم و فضای رقابتی درست بشه صحبت از 6 سال زندگی یک انسان هم هست اون هم بک نخبه با رتبه کنکور زیر هزار
خودشون داروساز شدن دیگه بقیه مهم نیستن! مثل مسافرای اتوبوس شرکت واحد که تا میرن بالا به پیاده ها میگن "آقا هول نده جا نیس"!؟ و البته نکته اینجاس که مسافرای اتوبوس "قسم بقراط" نخوردن که همواره در مسیر انسانیت باشن اما داروسازا چرا!
تبریک خوبی بمناسبت روز داروساز بود. ممنون
حالا نه که همه آنهایی که توی داروخانه مشغول به کار هستند دکتر داروساز هستن!
خدا رو شکر در جامعه ما، تنها قشر زیاده خواه و انحصارطلب پزشکان هستن و بقیه قشرهای جامعه با پاکی هرچه تمام تر دارن در جامعه و تحت ظلم های جامعه پزشکی به زندگی خودشون با سختی ادامه میدن. یه بار خدایی نکرده کسی فکر نکنه این همه مشکلاتی که در همه زمینه ها در جامعه مون دیده میشه میتونه مربوط به سایر اقشار جامعه هم باشه؟!...حاشا و کلا....تابناک تو هم با تمام قدرت به حمله علیه جامعه پزشکی ادامه بده، تا ببینیم با زیر سوال بردن این قشر از جامعه کی و چجوری میخوای به ارتقا جامعه کمک کنی؟!!!
تابناک جان...جامعه پزشکی نقش اصلی در ایجاد مشکلات جامعه ما نداره...اگه خیلی دلت به حال کشورمون میسوزه برو سراغ مشکلات اصلی و مشکل سازان اصلی....
واسه ما که فرقی نمیکنه ورودی دانشگاه ها چند نفر
چیزی که به ما ربط داره قیمت دارو که روز به روز گرون تر میشه

یه کاری نکنین کمپین راه بندازیم تا داروخانه ها پشت شیشه شون بزنن حراج 50% تخفیف پاییزه
پزشک داروساز!! چنین عنوانی تو ایران نداریم!
کمی تحقیق و سواد بد نیست ها! مثل اینکه بگیم جمعی از پزشکان فیزیوتراپ، یا پزشک ماما یا پزشک بهداشت محیط. ... باز یک راهی پیدا شد با تیر به سمت پزشک شلیک بشه تو مقاله و تیتر. ..
یکی از سیاستهای غلط در کشور محدود نمودن ظرفیت دانشگاهها در رشته های پزشکی است که این محدود شدن باعث توقع زیاد برخی شده است. اگر تعداد پزشکان زیاد می بود دیگر کسی به خاطر پول پزشکی نمی خواند و کسانی که علاقه مند به حرفه پزشکی و خدمت رسانی به مردم بودند راحتتر می توانستند به دانشگاه راه یابند.
باسلام بنده جهت تهیه داروی تجویز شده توسط پزشک فوق تخصص برای بیماری مادرم (مغزو اعصاب) به داروخانه شبانه روزی مراجعه نمودم وبعداز تهیه دارو ونشان دادن دوباره داروها به پزشک مشخص شد دوقلم از داروها کلا"اشتباه بوده وبه جای دوقلم داروی دیگر(برای فروش بیشتر وعدم استفاده از دفترچه) داروی خارجی داده است در مراجعت به داروخانه معلوم شد اصلا" داروساز محترم(مسئول فنی) در انجا حضور نداشته وبه ساخت وساز مشغول است و...
من یک مهندس هستم نه دارو ساز. بنابراین نباید شائبه جانبداری ایجاد شود. اگر من نوعی، بیایم در مذمت این نامه یا درخواست داروزسازان متنی بنویسم کلی لایک خواهم گرفت ولی واقعیت این است که داروسازان پر بیراه نمی گویند. افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی و داروسازی و ... که با جان مردم سر و کار دارد می تواند حتی به ظلم در حق مردم تلقی شود.
قطعا همه ما بارها و بارها گرفتار اشتباهات ناشی از بی سوادی برخی از داروسازان شده ایم پس چه اصراری است که پذیرش دانشجو را افزایش دهیم؟!
چرا باید به این راحتی به هر مطلبی انگ های مختلف بچسبانیم؟!!
ظرفیت دانشگاه ها را باید براساس نیاز و پیش بینی های آینده تعیین کرد نه بر اساس تعداد داروخانه های مورد نیاز. همه دارو سازها که نباید داروخانه تاسیس کنند، تحقیق و پژوهش در شرکت های داروسازی بایستی انجام شود.
از کی تا حالا رشته داروسازی، پزشکی حساب میشه
رشته داروسازی از رشته های علوم پزشکی هست ولی تا اونجایی که من میدونم پزشکی حساب نمیاد.
...«امیدوارم نویسنده عزیز منظوری نداشته باشه»...
تابناك خيلي دلت ميخواسته دكتر شيااا!
آي شيطون...
حالا نشدي، چرا اينقد به دكترا گير ميدي؟
تو كشور ما همه چيمون سر همه!؛ مهندس، دكتر، وكيل، كارمند، خبرنگار، بقال، و ...
ای کاش در رشته های فنی نیز چنین کنند

همه را مهندس کردیم
راننده تاکسی
بار فروش
کاسب
با این استدلال ظرفیت مهندسی باید به یک دهم ظرفیت فعلی کاهش یابد و رشته های علوم پایه و کشاورزی به یک صدم!!!
گرچه مثل همیشه مطمینم نظراتم منتشر نمی شود، اما در جواب شما همین بس که داروخانه ها در استانه ورشکستگیند.و تعدادی از همکاران ما مجبور به تعطیلی شده اند متاسفانه بسیاری ازمقالاتتان غیر کارشناسانه و مغرضانه است. متاسفم.
شاکی محترم تابناک من بعنوان یک داروساز اعلام میکنم که جوری باید پذیرش دانشجو کرد که اگر زمانی فرزند شما یا کس و کار شما ای رشته را انتخاب کرد پس از فارغ التحصیلی بیکار و هلاف دنبال کار نباشد .در حال که اگر دنبال پول و مادیات باشد به خدا خیلی رشته های دیگر وجود دارند که بدون زحمت و استرس در آمد زا هستند.من بعنوان یک دارو ساز اگر الان بگویند انتخاب رشتا کن به خدا قسم داروسازی را انتخاب نخواهم کرد.البته نویسنده محترم تا جای من دارو ساز نباشی این حرف مرا درک نخواهی کرد.البته میدونم که انتقاد داردسازان را چاپ نمکنید ولی بدانید خداوند یکتا قاضی و حاکم بین افترا زدن و دروغ های شما می باشد که باید در آن دنیا پاسخ بدهی
واقعا براي تابناك متاسفم
افزايش ظرفيت درشرايطي امكانات افزايش نيافته باعث تربيت پزشكان و داروسازان بي سواد و ناكارامد ميشود. اي مردمي كه پزشكان را مسخره ميكنيد و سخت پشتيبان اين وزير ميلياردر هستيد دود اقدامات پوپوليتي اين فرد الان نه كه ده سال بعد به چشم شما خواهد رفت. ما پزشكان نخبه اين مملكت را خالي ميكنيم تا شما با اتهام ها و پزشك كشي هايتان در آن بپوسيد و دوباره مجبور شويد از هند و بنگلادش دكتر و داروساز وارد كنيد
اتفاقا بايد دانشجوي بيشتري بگيرن تا جلوي درآمد زياد اينهارو بگيرن
اگر گروه پزشکی ما از بهترین ها در دنیا هستند به ان دلیل است که در گزینش تعداد محدود وبا هوش می روند وهر چه این دایره بزرگتر شود ودانش اموزان متوسط به این رشته وارد شوند پزشکی هم سطحش در نیا پایین تر خواهد امد چون این رشته جز از افراد باهوش کسی نمی تواند از پسش بر اید وحتی بعد از فارغ اتحصیلی بیشترای کسانی که دنبال کار نیستند از همان دانشگاهایی هستند که با نمره کمتر پزشک ی گرفته اند چون این رشته چه در درسخواندن وچه در کار کردن سخت کوشی می خواهد
این درخواست عجیبه یا مقاله ی شما ! بفرمایید با کدام امکانات افزایش یافته ورودی دانشگاه ها افزایش پیدا میکنه؟ رشته های غیرتجربی را که با انواع دانشگاه های پولی و ازاد و .... به افتضاح کشیدید دست بردار نیستید
با سلام و عرض احترام
به نظر بنده نامه از لحاظ نگارش، خالی از ایراد نیست اما نگارنده این مطلب میبایست پیش از تحلیل نامه به طور تخصصی مسائل و مشکلات جامعه داروسازی را از زبان خود داروسازان مورد بررسی قرار می داد تا به تحلیل شفاف تری می رسید.
اکنون وضعیت داروسازی کشور با مشکلات و چالش های عمده ای مواجه هست که در صورت عدم توجه به آن ها می تواند به ضرر داروسازی و در نهایت مردم منتج شود.
اگر واقعا به دنبال حل ریشه ای موضوعات مطرح شده در نامه و یا هر موضوع دیگری که مردم با آن مواجه اند، هستید از شما به عنوان یک خبرگزاری پربیننده تقاضا داریم به ما کمک کنید نه این که با قرار دادن مردم در مقابل ما بدون حل مشکلات فقط جنجال آفرینی کنید.
به طور حتم هر حرکت مثبتی که از سوی شما آغاز شود با استقبال گرم داروسازان مواجه خواهد شد.
باتشکر
والا اینارو خیلی پررو کردن پول چاپ می کنن اعتراضم می کنن. چطوره همه بیان مهندسی برق یا رشته های دیگه ولی نرن رشته شما که جای شما تنگ میشه!! رشته های شما تعداد کم باشه که پول چاپ کنین بعدا رشته های ما همین جور دانشجو بدن بیرون. عجباااا فقط اینا درس خوندن والا رتبه ما از همه داروسازا بهتر بود داروسازی تهران 650 قبول میشه حالا بقیه که هیچ
بابا تابناک جون تیترت رو اصلاح کن شما چرا اینقدر به پزشکان گیر میدی؟ داروساز که پزشک نیست. مگه هر کی دکتر شد بهش باید گفت پزشک؟
سلام
از طرف يك داروساز
با تشكر از اشاره صحيح شما اين نامه توسط تعدادي دانشجو و افراد بي تجربه نوشته شده است دقيقا در صورت تصحيح نگاه مسوولان به خدمات دارويي كه از داروخانه تا صنعت و بيمارستان را شامل مي شود با كمبود داروساز مواجه مي شويم اما بايد دلايل نگاه نادرست مسوولان را بيشتر واكاوي نماييد تا علم داروسازي تبديل به خدمات مفيد و كاربردي شود به علت عدم استفاده صحيح از داروسازان افراد زيادي در اثر خوددرماني يا تجويز نادرست پزشك آسيب مالي و جاني مي بينند مي توانيد به مقدمه كتاب (آياها و داروها) ترجمه و تاليف اينجانب توسط انتشارات تيمور زاده مراجعه فرماييد
اگه کسی شاکی باشه ما دانشجوهای مهندسی دانشگاه های دولتی هستیم نه اینها که فقط دولتی و آزاد دارن.
واسه ما نه تنها باید کم بشه ظرفبت بلکه باید عملی بشه چه وضعشه که مهندس از دانشگاه که در میاد هیچی بلد نیست.
ولی امان از دکترا که نونی که میخورن اصلا حلال نیست. چرا باید یه دکتر معمولی ماهی 50 میلیون حقوق بگیره؟
اگه اینا رم مثه ما می کردید و تو تمام دانشگاه ها دکتر می گرفتید الان اینام مثه ما کاسه گدایی دست گرفته بودن.
این حرکت نهایت خودخواهی است که زمانی که خرشان از پل گذشت ،پل پشت سر را خراب کنند تا دیگران نتوانند رد شوند.
بیسواد دارو ساز پزشک نیست
و تابناك هم دشمني ديرينه ي خودش با جامعه ي پزشكي را فرياد مي زند...فرداي قيامتي هم هست جناب تابناك، به همين بسنده مي كنم تجربه نشون داده توضيح و تفصيل در مورد غرض ورزي هاي خبريتون راه به جايي نمي بره...
تنها این رشته با تورم فارغ التحصیلان مواجه نیست هر رشته رو مثال بزنی تمام اینهایی که گفتی روش صدق میکنه.
همین چند روز پیش خبری منتشر شد که ایران بعد از چین و امریکا بیشترین فارغ التحصیلان رشته مهندسی رو داره. پس باید مهندسان هم چنین نامه‌ای بنویسن؟
واضح است که متاسفانه بعضی از این افراد از ترس افزایش نفرات و کاهش سودشان چنین نامه هایی مینویسند بسیاری از پزشکان برای ویزیت بیمار تنها یک دقیقه وقت میگذارند و درامدهای کلان و خدمات ناچیزی ارایه میکنند با افزایش تعداد پزشک و دارو ساز رقابت ایجاد شده و خدمات و مدت ان به مردم افزایش و دارمدهای میلیاردی پزشکان کمی کاهش میابد
برخی پزشکان که کم هم نیستند فاتحه ی آبرو و عزت این قشر رو با خاک یکسان کردند و وقتی مردم اعتراض می کنند کلیه پزشکان گارد میگیرند
خب عزیز من اگه با جون مردم پول در میاری که خدای بالا سر حسابتو میرسه ، اگر هم شریف هستی و مردم رو سلامت میکنی اعتراض مردم رو به شما نیست و شما هم با مردم هم صدا شو و همکارات رو ادب کن
این حرف خیلی هم بی ربط نیست
در رشته ما (یکی از رشته های علوم کاربردی) حدود 3000 نفر فقط کارشناسی ارشد از دانشکده های دولتی طی سه سال فارغ التحصیل شده اند. اضاف کنید دکتری، کارشناسی به علاوه دانشگاه آزاد!!! (چند برابر) در حالیکه ظرفیت پذیرش کار تخصصی در رشته ما حدود 50 نفر در سال می باشد.
دارو بدون نسخه را به هر قیمتی دلشان میخواهد دارند می فروشند. پماد چشمی تولید دو ماه پیش روی جلد زده 670 تومان در یک داروخانه خریدم هزار و در دیگری 1200 تومان. از تعزیرات مربوطه پیگیر شدم تلفن یک داروساز را داد که از ایشان پیگیری کنید تماس گرفتم نیم ساعت حرف زد که این خلاف را توجیه کند
قابل توجه عزيزان تابناك؛ داروسازان 'پزشك' نيستند. بكار بردن لفظ پزشك از نظر علمى و عناوين دانشگاهى و رسمى براى داروسازان صحيح نميباشد.
مطالبی که در این نامه اشاره شده خلاف واقع است بدلایل ذیل:
1- داروخانه ها بدلیل مریض بودن صنعت داروسازی بدلیل جایزه های زیاد دارای یک سود بالای حداقل 30 درصدیست

دلیلم هم روشنه قیمت جواز یک داروساز جهت تاسیس یک داروخانه در تهران بیش از 400 میلیون تومانه
یک داروساز میتونه هم داروخانه بزنه و هم مسئول فنی باشه و هم در صنعت کار کنه

قوانین سازمان غذا و دارو به نفع فقط داروسازه
آنها در غذا بهداشت دارو توزیع صنعت بیزنس مدیریتهای کلا شدیدا نفوذ کرده اند

در مسایلی که مربوط به آنها نیست مثل ایمینولوژی غذا واکسن سلول بیوتک های تک همه و همه چیز در دست اوناست

سازمان غذا و دارو برای آرایشی بهداشتی غذا دارو تجهیزات .وووو همه مشاغل را داده به داروساز
پزشکان بیکارن بیوشیمیستها بیکارن
پیراپزشکان شیمیستها و....... بیکارن

کافیست بخواهی یک دکه بزنی واسه کار بهداشتی میگن یک داروساز باید مسئول فنی ت باشه

واقعا فاجعه ست
هیچ کجای دنیا اینجوری نیست
لطفا فرق بین پزشک وداروساز رابدانید از عنوان پزشکی استفاده نشود جهت تخریب جهره پزشکان خبر عنوانش اضلاح شود
با سلام و احترام

عنوات پزشک با داروساز متفاوت بوده در تمام دنیا
چنانکه مایل باشید به داد پزشکان غمومی که حقشان ضایع شده با گذراندن 290 واحد در مقابل 209 واحد داروسازی هر دو را دکتر و در یک مقطع لحاظ نموده اند
بیش از دو سال یک پزشک بیبشر از داروساز دوره درسی میگذراند
لطفا پیگیر حقوق این پزشکان نیز باشید
لطفا عنوان اصلاح شويد
متن در مورد داروسازان است ... عنوان در مورد پزشكان.....
در ضمن جا دارد در ارتباط با تضييق حقوق پزشكان عمومي در سيستم بهداشت و درمان كشور مطالبي درج گردد.
شما اگر دلتان می سوزد نامه ای بنویسید و جلوی افزایش ب رویه ورودی دانشگاه در رشته های مهندسی را بگیرید کع بیشتر بیکاران را تشیل می دهد
با سلام، عنوان اصلاح شود. زيرا حقوق پزشکان عمومی نيز در مقابل داروسازان و دندانپزشکان در تمامی سازمان هایی همچون وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و ... تضييع شده به طوری که پزشکان عمومی با دو سال دوره تحصیلی بیشتر نسبت به داروسازان و دندانپزشکان هر دو را تحت عنوان دکترا و با یک پایه حقوقی در نظر می گيرند. خواهشمند است آن خبرگزاری گزارش جامعی از این موضوع تهیه نموده و به گوش مسئولین برسانيد و من الله توفيق
مردم به زیاده خواهی این صنف عادت کردند و صدای هیچ کس هم بلند نمیشود.
یه داروئی بود که باید هر ماه می خریدم و مصرف می کردم و این دارو خارجی بود. زمانی که دلار هر روز گران می شد و کالاها روزانه قیمتشون تمام شد صدتا داروخانه سر زدم. می گفتند نداریم. اصلا هیچ داروی خارجی نمی فروختند. جالبه که در یکی از داروخانه ها متوجه شدم که دارند و به وضوح دارو دیده می شد(فراموش کرده بودند احتکارش کنند) و حتی اونهم حاضر نشد دارو رو به من بفروشن. چند وقت بعد که داروئی رو که می خریدم 10300 تومان به قیمت 47000 تومان خریداری کردم! حالا این دلسوزان عزیز هشدار دهنده انتظار دارن که باور کنیم که اینها واقعا به فکر بیت المال هستند؟؟؟؟؟
ما که هر چی داروخونه دار میشناسیم پول در میاره مثل بنز. یکی از دوستان که توی ایران دانشگاه آزاد فلان جا کشاورزی میخوند رفت هند ۴ سال داروسازی خوند. الان با سه چهار تا نصفه روز کار کردن توی هفته ۷-۸ تومن در میاره.
با تشکر از تحلیل هوشمندانه تابناک. متاسفانه هر فردی (هر صنفی) فقط و فقط منافع خودش رو درنظر میگیره, بدون کمترین توجهی به سایرین. دیگه دارم شک میکنم که یک ملت و یک جامعه هستیم!!!
سلام به نظر می رسد با پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی این قشر احساس خطر جیب خود را کرده اند. اتفاقاً دولت باید به تربیت نیرو در این رشته های تجربی بیشتر همت کند حتی برای آموزش به کشورهای هند و چین بفرستد و در هر روستایی اقلا یک پزشک و داروخانه کوچک باشد مثل مدرسه و یا معلم. اکنون این قشر طرحشان را چهار پنج سال در مناطق محروم می گذرانند و بعد به شهرها روی می آورند و بعد روستاییان بدبخت مجبورند به شهرها بیایند. حرف دیگر اینکه به نظر می رسد در شهرهای کوچک روی داروخانه ها نظارت کمتری است بنده یک دارو را به صورت آزاد در مشهد مثلاً هزار تومان خریدم و همان دارو را از داروخانه ای در یکی از شهرهای کوچک همان دور و بر دوهزار تومان
ما با افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و ایجاد دانشکده های بین الملل و پولی نه تنها کیفیت را فدای کمیت کرده ایم بلکه افرادی را وارد دانشگاه میکنیم که از لحاظ بهره هوشی و استعداد و .. در سطح پایین تری نسبت به قبل هستند. آیا خود شما به کررات اعتراض نخواهید کرد که چرا پزشکان/ دندانپزشکان و یا داروسازان جدید بی سواد هستند. دلیل آن تاسیس بی رویه دانشکده ها بدون هیچ امکانات و حتی استاد که صرفا به سفارش فلان نماینده مجلس است و همچنین پذیرش دانشجویان نامناسب در این زمینه است.
لطفا چند نفر از این دارو سازان اضافی به شهر ما بیایند که این قدر در صف داروخانه ها علاف نشویم .
شما که ظرفیت کم می کنی لطفا ظرفیت پذیرش مهندسی عمران رو هم کاهش بدین اصلا دیگه نگیرین همین ما بس هستیم
سلام تابناک
چرا متن غیر کارشناسانه منتشر می کنی?
متاسفم!
فقط می تونم تو رو به سخنان دکتر رحیم پور ازغدی ارجاع بدم در سال گذشته که در یکی از سخنرانی های تاریخی نماز جمعه پرده از این بی تدبیری مسولان امر در امر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برداشت!
حتما سخنرانی دکتر رو نگاه کن، امیدوارم شرمنده نشی!
ظاهرا سود فروش شامپو و داروهای خارجی و قاچاق کم شده اقایون ناراحت شدن
من نه داروسازم نه داروخانه دارم نه منفعتی از داروفروشی می برم ولی به نظرم گفته ها و خواسته های داروسازها منطقی است. بحث حق مشاوره برای دارو كه ارتباطی با داروهای نسخه ای ندارد و اگر كسی بخواهد از تخصص داروساز استفاده كند مثل هر پزشك دیگر ی منصفانه است كه حق مشاوره بدهد. اشباع شدن بازار كسب و كارشان هم كه مشخص است داروخانه ها مثل قارچ رشد می كنند. بر كسی پوشیده نیست كه در اكثر رشته های دانشگاهی ظرفیت پذیرش خیلی بیشتر از بازار كار است و این باعث گزینش سلیقه ای بازار كار و بیكاری های كاذب و حقیقی می شود. به نظرم لحن این مطلب الكی تند و انتقادی است.
لطفا اصلاح بفرمایید:

دکتر داروساز یا دکترای داروسازی ؛نه پزشک!
واقعا براي تابناك متاسفم
افزايش ظرفيت درشرايطي امكانات افزايش نيافته باعث تربيت پزشكان و داروسازان بي سواد و ناكارامد ميشود. اي مردمي كه پزشكان را مسخره ميكنيد و سخت پشتيبان اين وزير ميلياردر هستيد دود اقدامات پوپوليتي اين فرد الان نه كه ده سال بعد به چشم شما خواهد رفت. ما پزشكان نخبه اين مملكت را خالي ميكنيم تا شما با اتهام ها و پزشك كشي هايتان در آن بپوسيد و دوباره مجبور شويد از هند و بنگلادش دكتر و داروساز وارد كنيد
اقای دکترهای داروساز طوری اعتراض کردهای که قرار است همه تان فروشنده دارو بشوید و کارهای تحقیقاتی نداریم ! ضمنا تعرفه مشاوره هم دریافت میکنید اما حوصله و وقت توجیه مشتری ندارید !!!!!
اگه یک نگاه به این مطلب بندازین بیشتر با دغدغه واقعی این دوستان آشنا میشید

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/444675
سلام
واقعا نمیدونم شاید پزشکای ایرانی خونشون از بقیه رنگین تره. کاش مهندسین ایرانی هم میتونستن چند سال پیش به وزیر علوم نامه بنویسن که اینقدر ظرفیت رشته های مهندسی رو در مقاطع مختلف به خصوص کارشناسی ارشد و دکتری بالا نبرید تا الان مهندسان هم یه بازار کار انحصاری داشتن!!!!!!!!!!!! چقد خوب میشد مگه نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جالب است بدانید فعالیت های اخیر انجمن داروسازان باعث به تعطیلی کشیده شدن 35 داروخانه ی درمانگاه خیریه(که دارو را رایگان و یا نهایتا نصف قیمت آن هم تحت نظر مسئول فنی به نیازمندان عرضه میکردند)فقط در شهر مشهد شده است .

http://alef.ir/vdcbwgb5arhb98p.uiur.html?290184
از نویسنده این مقاله یک سوال دارم و ان این است که میلیاردها تومان هزینه کنیم که هر روز دانشکده زیاد کنیم و دانشجو بپذیریم بعد که این دانشجو بیرون امد می خواهیم با وی چه کار کنیم و در کجا بکارش بگیریم چیزی که الان در مورد خیلی از رشته های علوم انسانی رخ داده ومجبور به حذف بعضی رشته ها شده ایم
این الان خبر بود، تفسیر خبر بود، نقد و بررسی بود ؟
جنگ، جنگ زرگری است تمام.
تابناک جان بخدا داروسازان دیگه پزشک نیستند.
پزشک داروساز مربوط به قدیم بود که باید دارو در داروخانه ساخته میشد. اما الان که دارو در کارخانه تولید و ساخته میشود و داروخانه مثل یک سوپر مارکت فقط فروشنده آن است.
90 درصد افرادی که در داروخانه کار میکنند تحصیلات پزشکی ندارند اما به خوبی از عهده کار آن برمی آیند.
در ضمن در امتحان ارتقا پزشکان متخصص و دستیاران پزشکی که روز پنجشنبه 8 مرداد برگزار شد اکثر دانشجویان تخصص رشته رادیولوژی به دلیل جذب داوطلب زیاد در این رشته و اعتراض به وزارت بهداشت سر جلسه امتحان حاضر نشدند. اما طبق قانون اگر سر جلسه غیبت داشته باشند باید یکسال دوباره همان درس را بخوانند.
مگر تنها شغل یک داروساز تاسیس داروخانه است؟
چرا از بین اینهمه اعداد و ارقام عجیب و غریب تعداد داروسازها یکیشون حاضر نیست که یکم تلاش کنه و فرمول یک داروی اساسی رو اختراع کنه؟
من نمی فهمم 8 سال هزینه می کنیم یه نفر بشه دکتر دارو ساز بعد طرف تنها کاری که می کنه راه اندازی یه داروخونه و فروش دارو و شامپو و کرمه........... این رو که میشد تو یه دوره کوتاه فنی حرفه ای هم به ملت آموزش داد خوب.......
کلا همه تو این مملکت واسه ملت کیسه دوختن!
این از مثلا تحصیلکرده هاش، دیگه از بازاری چه انتظاری داری؟!!!
جالبه!!! مهندسای مملکت انقدر زیاد شدند که کار دیگه براشون درست گیر نمیاد، حالا داروسازا نمی خواند این بلا سرشون بیاد! ولی اونا هم دچار این بلا میشند!!
واقعا این نوع جبهه گیری سایت تابناک چه دلیلی می تواند داشته باشد؟حذف پاراگراف ابتدایی نامه از خلاصه نامه و جبهه گیری هدفمند این سایت در پوشاندن دلسوزی داروسازان نسبت به وضع سلامت جامعه و تلاش در جهت سودجو نشان دادن این قشر تحصیلکرده و دلسوز که بهترین سال های عمر خود را صرف خدمت به مردم کرده اند و همواره در تمام دوره ها و با وجود تمام مشکلات سیستم دارویی کشور را با تولیدات داخلی و پژوهش ها و تلاش های شبانه روزی خود سرپا نگه داشته اند هیچ هدفی جز تخریب نظر و رابطه مردم با مشاوران دارویی خود ندارد.
اولویت و خواسته همیشگی داروسازان در تمام دوران و همچنین این نامه ,همانطور که در ابتدای نامه اشاره شده, توجه لازم و کافی به جایگاه حقیقی و ضروری داروسازی و داروسازان در چرخه و سلامت درمان بوده و هست.مواردی از جمله پررنگ تر کردن نقش داروسازان در طرح تحول سلامت,تلاش برای فرهنگ سازی برای مشاوره با داروساز,حضور داروسازان بالینی در بیمارستان ها به منظور نظارت بر نحوه مصرف دارویی و سیر درمانی بیمار و ...که نقش بسیار موثری در پیشگیری و کاهش هزینه های درمانی کشور خواهد داشت .که در پاراگراف اول نامه مذکور هم اشاره شده. در طی سالیان متوالی نادیده گرفتن این موارد ضربه بزرگی به سیستم سلامت کشور وارد کرده است که با این آسانی قابل جبران نخواهند بود.
جالب است که تابناک این مهم ترین خواسته و درخواست داروسازان را به هیچ می انگارد و اولین و مهم ترین خواسته آن ها را کاهش ظرفیت دانشگاه ها آن هم نه به دلیل نگرانی از بیکار شدن جوانان مملکت به دلیل جذب مازاد نیرو و خالی ماندن مشاغل مورد نیاز دیگر جامعه,بلکه به دلیل انحصار طلبی داروسازان می داند!!
نقد این نامه کاملا غیر اصولی ,غیر علمی و مغرضانه است.تاسیس دانشکده های بیشتر,جذب دانشجویان نه بر اساس صلاحیت بلکه طبق معیار های مادی توسط پردیس های بین الملل و جذب چندین برابری دانشجو,به زیان تمام مردم جامعه است.سرمایه های ملی سلامت به جای مصرف شدن در جهت بهبود کیفیت تدریس و افزایش بار علمی دانشجویان و تامین نیاز های سلامت جامعه,صرف تاسیس دانشکده ها و جذب دانشجویانی می شود که آینده روشنی ندارند.تربیت نیروی مازاد نه به زیان داروسازان حال حاضر,که به زیان افرادی است که به جای صرف زمان و هزینه در رشته هایی که جامعه به ان ها نیازمند است و در ان ها با کمبود نیرو مواجه است,پا به عرصه ای گذاشته اند که در ان به دلیل اشباع نیرو,برای نیروهای مازاد نه امکان تاسیس و کار کردن در داروخانه وجود دارد و نه مراکز صنعتی و بیمارستان ها .
این یک قانون کلی و منطقی است."عرضه "باید" متناسب با تقاضا باشد." این اصل ابتدایی ترین و پیش افتاده ترین مسئله ای است که هرشخصی با هر سطح سواد و موقعیتی قابل به درک آن است اما جالب است که در ذهن نویسنده این نقد مغرضانه هیچ جایی نداشته!!!
سوال اصلی اینجاست که نویسنده این نامه و سایت تابناک از ضربه زدن به سیستم سلامت جامعه,تخریب یکی از اصلی ترین اعضای چرخه سلامت که با مردم و بیماران در ارتباط مستقیم هستند و بی اعتمادی مردم نسبت به مشاوران علمی دارویی قابل اعتماد خود چه سودی می برد؟؟؟
از اشکال در اطلاعات نویسنده محترم که بگذریم یکبار برای همیشه افرادی که دست به قلم هستند و به رسانه دسترسی دارند وقتی مقاله مینویسند یادر گزارشی له یا علیه یک صنف مطلب تهیه میکنند بزرگواری بفرمایند با عده ای از اعضای ان صنف هم مصاحبه بگیرند وتوضیح بخواهند . اینطور لااقل وزن گزارش خودشان بالاتر میرود
پس لطف كنيد بگيد رشته هاي مهندسا رو هم كم كنند چون مهندسها بيشتر اين وسط له شدن تا دكترها باز دكترها حداقل يه وزارت بهداشت دارن حقوق ميليوني بگيرن ما كه حقوقمون از كارگرامونم كمتره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل