بازدید 24530
در پی اعلام مخالفت «چاک شومر» با توافق ایران و 1+5؛

دلیل مخالفت سناتور برجسته دموکرات با توافق هسته‌ای ایران چیست؟

در شرایطی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد دولت وی، تلاش دارند با روش های مختلف، نمایندگان کنگره را به حمایت از توافق هسته ای متقاعد کنند، اعلام مخالفت یکی از برجسته ترین سناتورهای برجسته دموکرات با این توافق، ضربه ای مهم به تلاش های دولت آمریکا به شمار می رود. چاک شومر، سناتور نیویورک، عدم همراهی خود را با دولت در این موضوع اعلام کرده است.
کد خبر: ۵۲۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 07 August 2015
دلیل مخالفت سناتور برجسته دموکرات با توافق هسته‌ای ایران چیست؟در شرایطی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد دولت وی، تلاش دارند با روش های مختلف، نمایندگان کنگره را به حمایت از توافق هسته ای متقاعد کنند، اعلام مخالفت یکی از برجسته ترین سناتورهای برجسته دموکرات با این توافق، ضربه ای مهم به تلاش های دولت آمریکا به شمار می رود. چاک شومر، سناتور نیویورک، عدم همراهی خود را با دولت در این موضوع اعلام کرده است.

به گزارش «تابناک»، چاک شومر، سناتور نیویورک و یکی از چهره های پرنفوذ یهودی در کنگره آمریکا ـ که قرار است رهبری حزب دموکرات را در سنا نیز بر عهده بگیرد ـ اعلام کرده با توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 مخالفت خواهد کرد. وی با صدور بیانیه ای در این زمینه اظهار داشته: «پس از مطالعه عمیق، تفکر محتاطانه و تعمق فراوان، تصمیم گرفتم با توافق مخالفت کنم و به طرح عدم تأیید آن رأی مثبت خواهم داد».

وی می افزاید: «من به عدم تأیید این توافق رأی می دهم؛ نه به دلیل اینکه باور دارم جنگ یک گزینه معتبر یا مطلوب است و نه برای به چالش کشیدن مسیر دیپلماسی. این بدان خاطر است که باور دارم ایران تغییر نخواهد کرد و بر اساس این توافق، قادر خواهد بود، به اهداف دوگانه خود مبنی بر از میان بردن تحریم ها و در عین حال، حفظ قدرت هسته ای و غیر هسته ای خود دست یابد».

«سی ان ان» ضمن انتشار این خبر اشاره می کند از اوایل ماه ژوئیه و زمانی که موضوع کاهش تحریم های ایران در ازای افزایش بازرسی ها مطرح شد، دیدگاه شومر درباره توافق به شدت مورد توجه ناظران قرار داشته است. وی در هفته های گذشته اعلام کرده بود، مشغول بررسی دقیق متن توافق است و در همین راستا، جلساتی را نیز با مقامات ارشد دولت اوباما برگزار کرد.

اما تصمیم وی به سرعت با انتقاد شماری از مقامات سابق کاخ سفید روبه رو شد. جان فاوریو، تدوین کننده سابق متون سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در این زمینه توئیت کرد: «چاک شومر، کسی که تصویب لایحه خدمات درمانی اوباما را اشتباه می دانست، اکنون با توافق هسته ای ایران نیز مخالف است. این رهبر آینده ما در سناست؟».

بیانیه شومر در مخالفت با توافق هسته ای، اندکی پس از آن صادر شد که دو تن از سناتورهای دموکرات، یعنی کرستن گیلیبرند و جین شاهین اعلام کردند، از توافق با ایران حمایت می کنند. در مجلس نمایندگان نیز پس از سخنرانی اخیر اوباما، دست کم پنج نفر از دموکرات ها حمایت خود را از توافق اعلام کردند؛ اما در آن مجلس نیز یک نماینده برجسته دموکرات به مخالفت با توافق برخاسته است.

الیوت انجل، عضو برجسته کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ـ که وی نیز همچون شومر نماینده نیویورک است ـ رسماً با توافق اعلام مخالفت کرد. این در حالی است که وی هفته گذشته در جلسه ای دو نفره با اوباما در این زمینه گفت و گو کرده بود.

در این میان، یک مقام کاخ سفید بر این باور است، بیانیه شومر در مخالفت با توافق هسته ای، پس از آن صادر شده که از وجود تعداد کافی حامیان برای این توافق جهت جلوگیری از شکست آن اطمینان حاصل شده است. یک منبع آگاه به سی ان ان گفته از ابتدا قرار بوده شومر از علنی کردن مخالفت خود پرهیز کند تا زمانی که مشخص شود جمهوری خواهان از رأی کافی برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور برخوردار نخواهند بود؛ اما طی روزهای اخیر، حمایت های زیادی از توافق صورت گرفته و همین امر، زمینه را برای اعلام موضع رسمی شومر فراهم کرده است.

یک منبع نزدیک به شومر نیز گفته، وی پیش از اعلام علنی تصمیم خود، آن را به کاخ سفید اطلاع داده است. گفتنی است، رأی و دیدگاه شومر از آنجایی مهم در نظر گرفته می شود که از یک سو، وی برجسته ترین سناتور دموکرات یهودی در کنگره شناخته می شود و از سوی دیگر، قرار است پس از پایان دوره هری رِید، رهبر کنونی دموکرات های سنا، جای وی را در این جایگاه بگیرد.

شومر مدعی است، وجود «عناصر نگران کننده» در توافق هسته ای، شامل مسائل مربوط به بازرسی ها و همچنین موضوع بازگشت پذیری تحریم ها در صورت نقض تعهدات از سوی ایران، سبب شده وی به این تصمیم برسد. وی همچنین ادعا کرده برداشته شدن تحریم ها، تنها به نفع «تندروها» در ایران خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها