بازدید 14276
با اتفاقاتی که در ترکیه رخ می‌دهد؛

وقتش رسیده مسئولان گردشگری، جنم خودشان را نشان دهند!

هیچ یک از این آمار مربوط به امروز نیستند و به تازگی کشف نشده‌اند؛ اما اگر تا پیش از این مانعی برای دیدنشان وجود داشت و در نتیجه آن مانع، ترکیه سهم بالایی از گردشگری ایرانیان به دست آورده و گاه با دهن کجی هایشان، موجبات ناراحتی مان را فراهم می‌کرد، حالا همه چیز آشکار شده و موانع از بین رفته؛ تنها می‌ماند...
کد خبر: ۵۲۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ 05 August 2015
مأمورانی که در فرودگاه استانبول بدترین رفتارها را با مسافران ایرانی داشتند، نه ناشناس بودند و نه عامل گروه‌های مخالف دولت ترکیه! با وجود این، سؤالی به میان می‌آید آیا همان کسانی که سفرهای متعدد به عتبات را به دلایل مختلف و البته سفر حج را به دلیل بی‌احترامی به دو نوجوان ایرانی به حق نکوهش کردند، اینجا هم وارد عمل می‌شوند؟

به گزارش «تابناک»، خیلی‌ از ایرانی‌ها هنوز شیراز را ندیده‌اند؛ هنوز کرمان و یزد نرفته‌اند و بسیاری از شهرهای ایران را نمی‌شناسند و در کل به جز شهرمحل زندگی و یکی دوتا شهر زیارتی و البته شمال کشور، به هیچ نقطه‌ای از ایران سفر نکرده‌اند، از کویرهای شگفت‌انگیزاش تا کوه‌های خیره‌کننده و آبگرم‌های بی‌نظیرو... در لیست سفر آنها جایی ندارد، اما همان‌ها سالی یک بار ترکیه می‌روند!

در ترکیه چه خبر است؟ آخرین خبر مربوط می‌شود به ضرب و شتم ایرانیان در فرودگاه استانبول که به بازداشت و بی‌احترامی به دو بانوی ایرانی انجامید. (اینجا) کمی قبل‌تر قطار حامل مسافران ایرانی در روستای کچیکیاسی واقع در استان وان ترکیه نزدیک مرز ایران مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد و باز قبل‌تر از آن قطار مسافربری که از آنکارا به سمت تهران حرکت می‌کرد، آماج حمله مشابهی قرار گرفته بود.

علت این حوادث به درستی معلوم نیست و گاه عامل این انفجارها پ.ک.ک معرفی شد و گاه حمله افراد ناشناس، ولی مگر فرقی هم دارد؟ مگر وقتی متوجه شدیم ترکیه‌ای ها حامی داعش هستند و با غائله کوبانی دیدیم که مرزشان روی همه غیر این تروریست ها باز است، آیا تغییری در رفتارمان با این کشور پدید آوردیم؟ خیر! همان گونه که در سال های دورتر، زمانی که هنوز توریستی نشده بودند، رفتارهای بسیار بدی با مهاجرانی که از کانال این کشور عبور می‌کردند، در خاطر خیلی ها ثبت موقت شد و بعد تأثیری در سفرهای متعدد به این کشور نداشت.

اما اکنون شرایط تغییر کرده؛ آنقدر که هم می‌دانیم ترکیه در صف دشمنان کشورمان ایستاده و یاریگر کسانی است که کشورهای هم مرز ایران را به اغتشاش کشیده‌اند و اگر هراس نداشتند، بدشان نمی‌آمد در کشورمان نیز آشوب بیافرینند، و هم آگاهیم که در نتیجه این بازی های کثیف سیاسی، آشوب ها به ترکیه نیز کشیده شده و این کشور دیگر امن نیست؛ شاهد مثال هم انفجار در مسیر قطار ایرانی.

عجیب اینکه در چنین شرایطی باز هم این همسایه خودبزرگ‌بین هوای مسافران ایرانی که با پول هایشان، بخشی از اقتصاد این کشور را می‌گردانند، ندارد و حرمت همسایه را نگه نمی‌دارد؛ با این حساب چه دلیلی دارد که از سفر کردن به این کشور پشیمان نشویم و مقصد جدیدی برای گردشگری نیابیم؟

آیا رواست که مسافران ایرانی به جای انجام سفرهای داخلی که به رونق مناطق مختلف ایران می‌انجامد و به نوعی حمایت از صنایع دستی کوچک و بزرگ روستایی و شهری را به دنبال دارد، به آباد کردن شهرهای دورافتاده ترکیه پرداخته‌اند؟ شهرهای محروم و گاه دورافتاده‌ای که معمولا مجهز به مراکز تفریحی‌ای هستند که اصلا در ایران پیدا نمی‌شود؛ شهر «ایغدیر» ترکیه در ۵۰ کیلومتری مرز بازرگان ایران، یکی از همین مقصدهاست. «ایغدیر» برای ایرانی‌ها مقصدی نزدیک و ارزان است که مهمترین جاذبه‌اش خرید و تفریح است.

به گزارش ایسنا، هزینه سفر به این شهر کوچک که شاید جمعیتش به یک میلیون نفر هم نرسد، کمتر از ۶۰۰ هزار تومان می‌شود! سفر به این شهر شرقی ترکیه معمولا از راه زمینی و با اتوبوس انجام می‌شود، راهی که به گفته‌ی مجریان این تورها، ۱۳ ساعت طول می‌کشد؛ اما ظاهرا پیمودن این مسیر آن هم با اتوبوس برای بسیاری از مسافران ایرانی چندان سخت نمی‌آید، زیرا سفر ایرانی‌ها به این شهر به حدی گسترش یافته که حتی هتل‌های ایغدیر که البته گفته می‌شود کیفیت آن‌ها به مراتب پایین‌تر از هتل‌های ایرانی است، تابلوهای دست نوشته‌ای را به زبان فارسی نصب کرده‌اند تا مشکل مهمترین مسافرانشان را نیز حل کنند.

فقط شهرهای ارزان نیست ایرانی‌ها در فصل رکود گردشگری با سفرهای متعدد به ترکیه و به خصوص استانبول به صنعت گردشگری این کشور رونق دادند. تا جایی که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در آخرین گزارش خود اعلام کرد: «در ماه آوریل سال‌جاری دو میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۶۳ گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد»؛ آماری که نشان دهنده رکورد گردشگری در این کشور در مقایسه با سال های گذشته دارد.

اما در همین حال نکته‌ای وجود دارد که این آمار را برای ما متفاوت‌ می‌کند و آن هم سهم ایرانی‌ها از گردشگری ترکیه است؛ براساس آمار ترک‌ها، در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۷ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که سهم گردشگران ایرانی در این رقم برابر ۵۸.۷ درصد است.

رونق دادن به صنعت گردشگری کشور همسایه حامی داعش، با وجود همه بی‌احترامی‌ها ادامه دارد و آنها که در انتقاد به سفرهای زیارتی شعار می‌دهند که هزینه سفرهای تکراری را برای نیازمندان خرج کنید، آیا معتقد نیستند یک بار سفر به ترکیه کافی است و هزینه تفریح اضافی را برای نیازمندان خرج کنید؟ یا این که تفریح تمامی ندارد اما برای عبادت و یاد خدا بودن باید حدومرز قایل شد؟

گفتنی است، هر سال حدود ۴ میلیون ایرانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و البته عمدتا ۵ کشور! هزینه‌ای که گردشگران ایرانی برای سفر به کشورهای ترکیه، عربستان، مالزی، تایلند و امارات می‌پردازند، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است. البته این رقم غیر از هزینه های سفر به عتبات عالیات و دیگر کشورهاست.

البته هیچ یک از این آمار مربوط به امروز نیستند و به تازگی کشف نشده‌اند؛ اما اگر تا پیش از این مانعی برای دیدنشان وجود داشت و در نتیجه آن مانع، ترکیه سهم بالایی از گردشگری ایرانیان به دست آورده و گاه با دهن کجی هایشان، موجبات ناراحتی مان را فراهم می‌کرد، حالا همه چیز آشکار شده و موانع از بین رفته؛ تنها می‌ماند معرفی مقصدهای گردشگری جدید که اگر مسئولان گردشگری کشور جنم لازم را داشته باشند، پتانسیل زیادی از این نظر در کشورمان وجود دارد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱۶
انتشار یافته: ۵۷
نگذارید کسی از مرز خارج بشه
پاسخ ها
غضنفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
ای ول
من که موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
ye moghe poolashoun miofte unvare marzzz
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
خیلی ها واسه ویزای امریکا و کانادا پا میشن میرن اونجا.باید زودتر سفارت این دو کشور باز بشن تا سفرها به ترکیه کم بشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
این چه حرفیه میزنید؟ باز ملت جوگیر شدند! چرا نباید کسی از مرز خارج بشه؟ نویسنده مقاله بسیار بزرگنمایی کرده در حالیکه این دو سه مورد در مقابل سفرهای بسیار زیاد ایرانی ها به ترکیه و احترامی که از ایشان دیده اند ناچیز است.
محمد
| United States |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
معلوم نیست این نظر به طنز نوشته شده یا اینکه جدی است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
آره. خوب گفتی. به نظرم هرکی میره ترکیه رو مجبور کنند بره دهاتهای ایران رو بگرده. اگر هم نرفت اعدامش کنند.
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
آقای ناشناس 16:50!
همون بهتر که تو پا شی بری ترکیه! چون فک نمیکنم تو رو اصلن تو همین دهاتای ایرانم راه بدن!
معمولا افراد مهم ترین دلیل سفر تفریحی خارجی را احترام دیدن از کشور میزبان می دانند. حالا که هر بلایی می خوان سر ایرانیا میارن رفتن به اونجا رو ممنوع کنیم. مسلما اقتصاد ترکیه از هم نمی پاشه ولی ما یه کم از شخصیت مون دفاع می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
اشتباه مثبت دادم. دلیل اصلی سفر به اونجا ارزان بودنش هست.
شما چرا در قسمت نظرات شکلک قرار نمی دین . الان اینجا لازمه که از شکلک خنده استفاده بشه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
O.O
تابی جون نکنه دولت ارز کم آورده که بی تابی میکنی
حداقل این منتشر کن
نکنه فکر کردین توی کشورهای دنیا فرش قرمز زیر پای ایرانیها پهن میکنن؟همه جا همینجوریه .
وقتي كه تحوي كسور خودمون كوچكترين تفريح مثل كنسرت اونم با مجوزش رو چند نفر غير مسؤل و بي فكر بهم ميزنن انتظار دارين إيراني ها بازم نرن تركيه؟؟
چقدر در بحث گردشگری ما دچار غفلت هستیم. واقعا جای کار فراوان دارد.
جالب که نویسنده این مقاله ظاهرا تو ایران زندگی نمیکنه و خبر نداره بیشتر این مسافرها به خاطر محدویت های داخلی شامل پوشش و... به این سفرها میرن
تا وقتی که به آزادی فردی که در همه جای دنیا به رسمیت شناخته شده احترام گذاشته نشود همینه
شما که این متن را نمیزارین گفتن خودتون بدونین دیگه از این مقالات ننویسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
صد در صد موافقم. گردشگری فقط به دیدن مناظر طبیعی و زیبا نیست . ملزومات بسیاری دیگه هم داره. مهمترین اونها حداقل آزادی هایی که گردشگر خارجی میخواد داشته باشه. حداقل بتونه مثل کشور خودش اینور اونور بره. ایرانی ها هم بیشتر که به ترکیه میرن یکی واسه آزادی هاییه که اینجا ندارند و دیگری خرید اجناسی که اونجا ارزونتر از داخله. میگین نه ؟ بپرسید.
کیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
دقیقا من هم با شما هم نظرم وقتی مقاله رو داشتم می خوندم .. گفتم اوهوک ظاهرا این اقای نویسنده احتمالا از سواحل زیبای آنتالیا و ندای وطنم وطنم سر میده .. تا وقتی اجبار اعتقاد باشه همینه . بنده هم معتقدم و هم همسرم محجبه هست و هم طرفدار حجابم اما لا اکراه فی الدین و الاعمال الدین . کیل و میزان دست پروردگار منان هست...
گردشگری احترام به حرمت افراد میخواهد که ما نه فهم اش را داریم و نه میگذاریم کسی بما یاد بدهد. خیلی جاها مردان را با استین کوتاه راه نمیدهند به خانمها انواع اقسام توهین میکنند. حالا یکی بیاید اینجا گردشگری که توهین بشنود. ما هنوز نفهمیدیم همچنانکه دیگران باید به ارزشهای ما گردن نهند ما هم باید این فهم را داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
کلوخ انداز را پاداش سنگ است .
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
میشه دو تا فقط دو تا از این جاهایی که میگی مردارو با آستین کوتاه راه نمیدن نام ببری؟!!!!!!
آدمو برق بگیره ولی جو نگیره! والا!
شما خودت را به کوچه علی چپ می زنی. بیشتر گردشگران ایرانی دنبال کلاس گذاشتن هستند و می خواهند بگویند اروپا رفتیم و ... بعضی از آنها هم دنبال نوشیدنی های خاص هستند این موارد با مسافرت به یزد تامین نمی شود.
پیدا کردن دستشویی تو اکثر شهرامون فارغ از مساله بهداشت مثل پیدا کردن سوزن تو انبار کاهه .
هتل هامون هم که سرویس دهی مناسب ندارن و قیمت هاشون نجومیه .
تنها مراکز تفریحی هم که میشه موزه ها ، رستوران ها و مراکز خرید ........
عایا اینجوری تفریح کنیم ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
لازم نیست به فلان نقطه دور افتاده سر بزنید در همین تهران سری به توالت های فرودگاه هایمان بزنید تا عمق فاجعه را در ک کنید . اخیراً چند سایت خارجی تصاویری از توالت های عمومی ایران را قرار داده اند که واقعاً مایه آبروریزی است . بی کفایتی خودتان را با ناسزا گفتن به دیگران توجیه نکنید .
خودتون را به کوچه علی چپ نزنید. ملت میرن ترکیه، دوبی و حتی ارمنستان به خاطر اینکه ببینند در دنیای آزاد بیرون چه خبره. جذابیت این کشورها فقط همینه. نه اینکه مردم بخوان کار بدی بکنن، فقط می خوان ببینن که آزادی چجوریه، صحبت با زبان دیگه چجوریه، اجناس اونجا چجوریه و .... این تجربه را در شیراز و اصفهان و کویر میشه به دست آورد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
قیمتای اونجا هم بهتره.من رفتم خیلی بهتره حداقل به بهانه تعطیلا 4برابر نمیکنن
تا حالا بالای 100 میلیون سفر از طرف ایرانی ها به ترکیه انجام شده...همه احترام دیدن..حالا حتی اگه خبر درست باشه..به یک نفر بدی شده...زود باید جبهه بگیریم و گارد حمله رو بگیریم؟....!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
تازه معلوم هم نیست که این بانوان !!! چکار کرده اند . ما برداشت های خودمان را می گوییم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
این خانما را من دیدم یکم وحشی بازی دراوردند.خیال کردند کجا رفتند.جوگیر شدند گفتند الان میوفتند به دست و پاشون ولی دیدن از این خبرا نیست.
آیا برنامه های تفریحی که تو کشورهای همسایه مثل ترکیه هست رو تو ایران داریم؟ تا زمانی که این بسترها فراهم نشه، مردم برای تفریحی که مناسب سلیقه شون باشه از کشور خارج میشن. یه روز دوبی، یه روز استانبول، یه روز آنتالیا، امروز ایغدیر و فردا هم قزاقستان و آذربایجان.
...
دوستم به انتالیا رفت و تعریف کرد و گفت با چشمان خودم دیدم چگونه حتی به ناموس ایرانی ها بی احترامی میشود و متاسفانه عکسالعملی از ما نمیشود مخصوصا صاحبان هتلها در دیسکو های داخلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
کسی که ناموسش رو میفرسته دیسکو، نباید زیاد از ناموس و اینها حرف بزنه هر جایی رو برای اهلش ساختن مثل این میمونه که یکی بگه با مشروب رفتم مسجد و کتکم زدن و توهین کردن بهم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|14:45 - 1394/05/14
درود به استدلال کاملا منطقیت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
دوستت ناموسش مشکل داشته ، باید حتما جلوش رو با عکس العمل بگیره!
من هر سال براي ديدن برادرم به تركيه مي روم شايد بيش از 20 بار رفته ام
تا امروز هيچ برخورد بد و توهين آميزي را شاهد نبوده ام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
موافقم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
فکر می کنی حتما بهت توهین شده گرم بودی نفهمیدی خخخخخخ
همین امروز صبح نوشتی اعتراض به حجاب گردشگران در اردبیل . شما خودتان اول تکلیف را با خود روشن کنید بعد انتظار داشته باشید خارجی بیاد . مگه حجابی که شما میگید توی کشورهای عربی هم حتی اجباره برای خارجی ها ...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
دقیقا همین طوره. ما تکلیفمون با خودمون روشن نیست آقااااااا
آخه مگه چند نفر برا صنایع دستی و ... به ترکیه میره؟

اصلا دلیل این سفرها چیزی جز پشت سر گذاشتن محدودیت های داخل کشور نیست؟
20
اتفاقا رابطه ما با ترکیه خیلی منطقی و عقلایی است.تلاطمات سیاسی باعث نشد که ما منافع اقتصادی را فدا کنیم.این یک سیاست عملگرایانه است که باید به در روابط با دیگر کشور ها هم تسری پیدا کند.
مگر مسافر ایرانی تافته ای جدا بافته از مسافرین سایر کشورها هست اوجا می رید به قانون اونها احترام نمی گذارید. بعد این جوری میشه. تا حالا توی کشور دیدید که پلیس خدومان بگذارد مردم از فعالیت هایشان با موبایل یا هر چیز دیگه تصویر تهیه بکنن. حالا اونها گرفتن پاک کردن اینجا می گیرن می شکنن یا مصادره می کنن که باید بی خیالش بشی چون پس گرفتنش کار ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
دمت گرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
نمی فهمم این ترکیه با مغز شما چکار کرده که اینطور براش از هموطناتون مایه می گذارید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
چه قانونی؟
2 تا دختر ایرانی را بازداشت کردند یک چیزی هم بدهکار شدیم؟؟؟
واللا ادعای دشمنی ترکیه با ایران ناشی از توهمات نویسنده می باشد هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش هست و بالطبع ممکنه این منافع با ما در تضاد باشه.... من چندین بار به ترکیه سفر کرده ام و همیشه رفتار مودبانه و محترمانه ای ازشون دیدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
ما هم تا الان از ترکیه ای ها بی ادبی ندیدیم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
آره همه دروغ می گن فقط شما راست می گی!
محمد
| United States |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
ناشناسی که میگی همه دروغ میگن فقط شما راست میگی ، یه نگاه به مثبت و منفی ها بنداز ببین اکثریت چه نظری دارن .
اپن اداره گردشگردی چکار میتواند بکند. ما همه میدانیم که مشگل در اینجاست که در ایران آزادیهای فردی مثل لباس و غیره وجود ندارد و مردم برای تجربه چتین آزادیهایی حاضرند پول بدهند و تحقیر هم بشوند. جای تاسف است
سفر به تركيه بايد محدود بشه مثلا اجازه ي خروج عده اي محدود دره. ماه داده بشه
برای سفر به کانادا جهت انگشت نگاری باید به سفارت کانادا می رفتم اما در ایران سفارت کانادا متاسفانه تعطیل است مجبور شدم برم ترکیه
بنظر من بهترين راه حل اينكه عوارض خروج از كشور براي سفر به تركيه ٢/٣ برار بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
همون بهتر تو نظر ندی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
نه. به نظرم بهتره اونهایی که میرن ترکیه رو بگیریم اعدام کنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر