بازدید 22512
مروری بر روزنامه های امروز چهاردهم مرداد ماه،

پاسخ صریح صالحی به زاکانی/ شرق تا غرب مهمان ایرانند/ عاقبت یک جدایی/چرخش نگاه اعراب به توافق هسته‌ای/ رابطه دیدگاه اعتدالی با حقوق زنان

رایزنی های دیپلماتیک از شرق تا غرب، موضوع فساد اقتصادی بابک زنجانی، احتمال ائتلاف میان اعتدالیون و اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. همچنین موضوع سفر جان کری به کشورهای عربی منطقه و تغییر موضع آنها نسبت به توافق هسته ای از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۲۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 05 August 2015

رایزنی های دیپلماتیک از شرق تا غرب، موضوع فساد اقتصادی بابک زنجانی، احتمال ائتلاف میان اعتدالیون و اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. همچنین موضوع سفر جان کری به کشورهای عربی منطقه و تغییر موضع آنها نسبت به توافق هسته ای از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه چهاردهم مرداد ماه را مرور کنید.

«روزنامه قانون» در گزارشی با تیتر «شرق تا غرب مهمان ایرانند» به رایزنی های دیپلماتیک در این روزها میان ایران و کشورهای جهان می پردازد و می نویسد «پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا که به همراه خانم فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی و صنعتی بعدازظهر ديروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد، با محمدجواد ظريف در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشست. جنتیلونی كه اسفند ماه سال گذشته نیز به تهران سفر کرده بود را در این سفر 2 روزه جمعی از مدیران ارشد از صاحبان صنایع و مهم‌ترین موسسات و شرکت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی این کشور همراهی می‌کنند.در جریان این سفر، نشستی با حضور اعضای این هیات ایتالیایی و همتایان و شرکای ایرانی آنها به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد شد و در زمینه‌های مختلف همکاری از جمله انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و دیگر زمینه‌های اقتصادی و تجاری گفت‌وگو خواهند کرد.این اولین سفر عالی رتبه مقامات ایتالیایی به کشورمان پس از توافق وین است. البته طی دو سال گذشته وزرای خارجه ایتالیا دو سفر به تهران داشته‌اند و همچنین در حوزه‌ها و سطوح مختلف مقامات دو کشور از رم و تهران دیدار داشته‌اند.ایتالیا طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، همکاری گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های دولتی و خصوصی داشته و از جمله کشورهای اروپایی است که همواره از شرکای تجاری قوی کشورمان بوده است. با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه موجود، زمینه برای احیا و تقویت بیش از پیش روابط دو کشور وجود دارد».


«روزنامه آرمان » نیز در گزارشی به دیدارهای سیاسی برای انتخابات آینده می پردازد و در گفت و گویی با سیدفاضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس با عنوان «نشست‌ سران اصلاحات با هاشمی‌« به نقل از وی می نویسد: «در یک سوی مساله انتخابات آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی قرار دارد و در سوی دیگر رئیس دولت اصلاحات. قطعا این دو شخصیت با توجه به تجربیات دوره گذشته نشست‌هایی برگزار می‌کنند. اصلاح‌طلبان دائما و بلاانقطاع در سطوح مختلف با آقای ‌هاشمی دیدار می‌کند. قطعا در این رده‌ها نظراتی تبادل می‌شود که در نهایت به نتیجه و تصمیماتی ختم خواهد شد. اصلاح‌طلبان کارهای خود را در جبهه یا احزاب خود دنبال می‌کنند که تا اکنون صحبت کردن از نتیجه و عمل نهایی زود است. آنچه برداشت می‌شود این است که اصلاح‌طلبان دنبال یک انسجام جدی از افراد توانمند و بدون حاشیه هستند. اینکه آقای ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات با هم دیدار داشته باشند خبری ندارم، اما دیده‌ام که در جاهای مختلف با هم، هم‌صحبت شده‌اند.


همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر به موضع گیری آقای صالحی نسبت به سخنان اخیر آقای زاکانی پرداخته است و در مطلبی با تیتر « شاید من چیزی در خواب گفته‌ام!» می نویسد: «رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن انتقاد از اظهارات علیرضا زاکانی و انتساب نقل‌قولی به وی گفت: زاکانی باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری سخن بگوید. علی‌اکبر صالحی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتساب نقل قولی به وی از طرف علیرضا زاکانی نماینده مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: من در مجلس یا صحن علنی صحبت کرده‌ام و به جز این مکان‌ها در جای دیگری اظهارنظری نکرده‌ام و نمی دانم که وی به چه استنادی این حرف‌ها را زده است و برایم خیلی سنگین بود. وی با بیان اینکه درباره اظهارات این نماینده چه می‌تواند بگوید، گفت: زاکانی باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری سخن بگوید. من توفیق آشنایی نزدیک با وی را نداشته‌ام که صحبت‌های دوستانه و درگوشی داشته باشم؛ شاید من چیزی در خواب گفته‌ام.صالحی با بیان اینکه چرا باید زاکانی این حرف را بزند، گفت: عده‌ای به من می‌گویند که تکذیبیه منتشر کنید؛ در این شرایط اگر فردا اعلام کردند که صالحی دین خود را تغییر داده، آیا من باید تکذیبیه منتشر کنم. رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: همان روز که زاکانی این حرف را زد همان روز هم آقای عراقچی سخنانی را گفته است، در حالی که طرح این دو حرف با اخلاق اسلامی مطابقت ندارد. وی یاد آور شد: مقام معظم رهبری فرمودند که موضوع هسته‌ای نباید ایجاد دودستگی کند حال باید سوال کرد آیا اظهارات آقای زاکانی در جهت ایجاد وحدت بوده یا جز اینکه در جهت ایجاد خدشه بر افراد و کل دستاوردها بوده است. صالحی افزود: فرض کنید من که در این جریان، حلقه کوچکی هستم مضمحل شوم، چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه دستاوردی به دست می‌آید؛ لذا نباید این حرف نامربوط زده شود. من هیچ گاه سعی در پاسخ دادن و ارائه تکذیبیه ندارم.»


«روزنامه ابتکار» نیز به موضع انتخابات آینده و ائتلاف ها میان اعتدالیون و اصلاح طلبان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «عاقبت یک جدایی» می نویسد: «انتخابات ریاست جمهوری 92 راه‌حل سومی را پیش روی فضای سیاسی دو جناحی ایران باز کرد. تا پیش از آن و به ویژه از سال 76 به این سو، فضای کشور متأثر از رقابت دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بود. با این حال دو اتفاق تلاش برای حذف اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی پس از انتخابات 88 و تکثر و انشقاق در گفتمان‌های اصولگرایی و به طور ویژه ظهور گروه‌های نواصولگرا و اغلب تندرو، باعث شد جای خالی رویکرد جدیدی در فضای سیاسی کشور احساس شود. این جای خالی به سرعت توسط اعتدال‌گرایان پر شد. با این حال از آن جا که گفتمانی به نام اعتدال به صورت تشکیلاتی در فضای سیاسی ریشه‌دار نبود، باعث شد از هر دو جریان سیاسی کشور نیروهایی را وام بگیرد. در این میان به دلیل انعطاف بیشتر تفکر اصلاح‌طلبی و نیز تجربه نامطلوب تندروی حتی از جنس اصلاح‌طلبانه، تمایل این طیف از نیروهای سیاسی به اعتدال بیشتر بود. همین عامل باعث شد که از همراهی اصلاح‌طلبان با کاندیدای اعتدال‌گرایی همچون حسن روحانی و اقدام سیاسی حرفه‌ای آن‌ها مبنی بر انصراف محمدرضا عارف – کاندیدای اصلاح‌طلبان – به نفع روحانی، پیروزی این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری شکل بگیرد. حال در شرایطی که انتظار می‌رود این پیروزی در انتخابات مجلس دهم کامل شده و با ایجاد پارلمانی متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل، همگونی و هماهنگی دولت و مجلس بیشتر شود، برخی کارشناسان بیم آن را مطرح می‌کنند که در غیاب برنامه مشخص برای تکرار این همراهی، هم اصلاح‌طلبان و هم اعتدال‌گرایان شکست را در انتخابات تجربه کنند. چندی پیش بود که حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در سخنانی در مورد سیاست‌های انتخاباتی نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل هشدار داد. وی در دیداری با جمعی از اهالی رسانه گفته بود: همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آیند و من به آنها گفته‌ام سلانه سلانه می‌روید، این طور نمی‌شود. بنابراین این انتقاد به جریان‌های معتدل سیاسی کشور وارد است که هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. این در حالی است که من شنیده ام و از نشانه‌هایش هم مشخص است که برخی جریان‌های تندرو و افراطی که من آنها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند.

وی افزوده بود: من به گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا گفته ام این طور که شما در خصوص انتخابات پیش می‌روید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. چون غافل هستید. دیروز نیز محمدرضا عارف، یکی از جدی‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان برای سرلیستی انتخاباتی این جناح با بیان اینکه اگر کسانی درصدد باشند نقش تفکر اصلاح‌طلبی در خلق حماسه 24 خرداد 92 و تشکیل دولت تدبیر و امید را نادیده بگیرند مرتکب خطای فاحشی شده‌اند، اظهار کرد: در انتخابات مجلس اگر هر یک از دو جریان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان بخواهند ساز جدایی بزنند مطمئنا با مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد. وی در دیدار اعضای دفتر سیاسی حزب مردمسالاری افزود: اصلاح‌طلبان به هیج وجه به دنبال به رخ کشیدن نقش خود در پیدایش فضای ایجاد شده در دو سال اخیر نبوده و نخواهند بود و تاکنون هیچ‌گونه سهمی از دولت نخواستند و در آینده هم نخواهند خواست و مسئولان دولتی در این خصوص می توانند شهادت دهند. عارف بر لزوم حمایت از دولت تدبیر و امید تاکید کرد و گفت: در انتخابات مجلس آینده باید تلاش شود جریان هواداران دولت و اصلاح‌طلبان به یک لیست واحد برسند و اگر هر یک از این دو جریان بخواهند ساز جدایی بزنند مطمئنا با مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد. در شرایط موجود، همراهی اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان به ویژه اگر با حضور برخی چهره‌های معتدل اصولگرا مثل علی لاریجانی و علی مطهری همراه شود، می‌تواند تضمین کننده موفقیت این جریان‌ها در انتخابات مجلس باشد. اما در غیر این صورت دو حالت خارج از تصور نیست؛ در حالت اول اصولگرایان و در میان اصولگرایان نیز گروه‌های تندرو که از انسجام بیشتری برخوردارند – حاصل این انسجام در عملکرد نیروهای معدود تندرو بر عملکرد مجلس مشهود است – با عدد بیشتری پارلمان را در دست خواهند گرفت و مشکلات دولت برای دو سال آینده در پیچ بهارستان بیشتر خواهد شد. در حالت دوم نیز مجلسی متکثر شکل خواهد گرفت که نیروهای آن برای تقویت خود دست به ائتلاف‌های فراکسیونی می‌زنند. با این حال تجربه این چنین ائتلاف‌های پس از انتخابات در فراکسیونی مثل فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم نشان می‌دهد که عملکرد آن‌ها موثر نخواهد بود و باز هم نیروهای منسجم‌تر جریان‌های تندرو می‌توانند حتی علی‌رغم در اقلیت قرار گرفتن، بر روند کلی مجلس به ویژه در ارتباط با دولت تاثیر بگذارند. در نهایت به نظر می‌رسد الگوی موفق همراهی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، الگویی است که نه تنها در انتخابات پیش روی مجلس، بلکه در سایر انتخابات پیش رو – از جمله مجلس خبرگان رهبری در سال جاری و ریاست جمهوری و شوراها در دو سال آینده – موفق باشد و برهم زدن آن کاری عقلانی به حساب نمی‌آید و حتی چه بسا بهتر باشد که این جریان‌ها به تقویت ساختار تشکیلاتی و حزبی خود اقدام کنند.


«روزنامه ایران» نیز در گزارشی به سفر اخیر جان کری به منطقه بر سر موضوع توافق هسته ای با ایران پرداخته و در این گزارش با تیتر « چرخش نگاه اعراب به توافق هسته‌ای» می نویسد: «ئیس شورای همکاری خلیج فارس: توافق هسته‌ای به ثبات منطقه میانجامد خالد العطیه رئیس شورای همکاری خلیج فارس در نشست مشترک خود با کری از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد همزمان با سفر جان کری برای جلب حمایت اعراب، باراک اوباما با یهودیان امریکا برای خنثی کردن تلاش نتانیاهو به گفتوگو پرداخت نیویورک تایمز در گزارشی از نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، امریکا و عربستان سعودی در قطر از حاصل این سفر با عنوان «جلب موافقت محتاطانه » یاد کرد

سفر وزیر خارجه امریکا به قطربا موفقیت او در جلب رضایت کشور‌های عرب منطقه خلیج فارس نسبت به توافق هسته‌ای ایران همراه شد. «بی بی‌سی عربی » در گزارش خود از نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، امریکا و عربستان سعودی در قطر نوشت: «اختلافات میان امریکا و کشورهای عرب خلیج فارس درباره توافق هسته‌ای ایران به صورت موقت برطرف شده است». «نیویورک تایمز »نیز از حاصل این سفر با عنوان «جلب موافقت محتاطانه » یاد کرد. جان کری، همچنین در دوحه با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. دیداری که بیش از هر موضوع دیگری بر موضوع ایران و اختلافات برخی کشورهای عضو این شورا با امریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران تمرکز داشت. وزیر خارجه امریکا در جمع وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد: «توافق هسته‌ای به این معنا نیست که سیاست امریکا در برابر سیاست‌های منطقه‌ای ایران تغییر خواهد کرد». وی همچنین بر اهمیت همکاری‌های امنیتی و نظامی میان واشنگتن و کشورهای عرب خلیج فارس تأکید کرد. «خالد العطیه»، وزیر خارجه قطر که کشورش میزبانی این نشست و ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد نیز در اظهاراتی که به نظر می‌رسید برآیند دیدگاه دیگر کشورهای عضو است،‌ با تأکید بر اینکه اطمینان دارد که امریکا می‌داند باید در پرونده هسته‌ای چه کند و اینکه می‌تواند به این اطمینان برسد که آیا ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود یا خیر. العطیه همچنین در نشست خبری مشترک خود با کری ضمن استقبال از حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره، تصریح کرد: توافق هسته‌ای با ایران باعث خواهد شد که منطقه امن‌تر و با ثبات‌تر شود. وی افزود: کشورهای شورای همکاری امیدوار هستند که ممانعت از سلاح‌های هسته‌ای شامل تمام منطقه شود.

سخنانی که از سوی جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید این گونه تفسیر شد که «خرسندیم دست کم برخی از نماینده‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وضوح می‌گویند با این نتیجه‌گیری رئیس جمهوری امریکا موافق هستند». به گزارش «وال استریت ژورنال»،‌ وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه قطر در حمایت از توافق هسته‌ای گفت که پشتیبانی دولت‌های عربی استدلال‌های قانونگذاران و گروه‌های حامی اسرائیل را که با توافق مخالفت می‌کنند و می‌گویند تهدیدی علیه متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن است تضعیف می‌کند.


الهه کولایی در ستون یادداشت «روزنامه اعتماد» در مطلبی با عنوان «رسالت رويكرد اعتدالي، تعادل بخشي بين نقش‌هاي درون و بيرون خانه زنان» می نویسد: «حضور گسترده زنان در عرصه قدرت مي‌تواند به كاهش رانت خواري از يك سو و كاهش فساد از سوي ديگر كمك كند. همين موجب مي‌شود كه مسائل اجتماعي و رفاهي بيشتر در اولويت قرار بگيرد و سياست قدرت جاي خود را به ملاحظات انساني و دغدغه‌هاي اجتماعي بدهد. لازمه موفقيت در اين مسير توجه به بقا و قوام خانواده است. اين اصل اساسي در مدل توسعه جمهوري اسلامي اهميتي مضاعف پيدا مي‌كند. ايفاي نقش خانگي همزمان با ايجاد فرصت برابر در جهت ايفاي نقش اجتماعي زنان در بيرون خانه يا رويكرد اعتدالي مي‌تواند به تقويت و ايجاد اين نهاد بنيادين جامعه كمك كند. حفظ و تحكيم نهاد خانواده در مقدمه قانون اساسي هم مورد توجه قرار گرفته است، اما تقويت نهاد خانواده به معناي خانه‌نشين كردن زنان نيست، بلكه بايد آن را يك تكليف دولت تلقي كرد تا شرايط مناسب را براي زنان فراهم كند. در اين صورت هم زنان و هم جامعه مي‌توانند از همه توانمندي‌هاي آنان، همزمان با ايفاي نقش خانگي بهره گيرند. رويكرد اعتدال بايد اين اصل اساسي را مبناي تلاش قرار دهد كه نقش‌هاي خانگي زنان معارض با نقش‌هاي اجتماعي ديگر آنان نيست، بلكه بايد شرايطي فراهم شود تا از اين ظرفيت‌هاي عظيم به خوبي بهره گرفته شود. از سوي ديگر بايد به تبعيض‌هاي موجود حقوقي در جامعه زنان پايان داده شود. مهم‌تر اينكه فرصت‌هاي برابر براي زنان براي حضور اجتماعي فراهم شود. در نهايت دستگاه‌هاي دولتي بايد از زنان حمايت كنند. اگر اين حمايت انجام شود، مي‌توان بستري را فراهم كرد تا رفع تبعيض و خشونت عليه زنان محقق شود. اگر اين منابع به خوبي مديريت شود مي‌توان تمام اين امكانات را در خدمت توسعه همه‌جانبه به كار گرفت در غير اين صورت تنها از توان نيمي از جامعه استفاده مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه رويكرد اعتدال بايد تمام تلاش خود را متوجه تعادل بخشي بين نقش‌هاي خانگي و ديگر نقش‌هاي اجتماعي آنان بكند. در اين صورت ديگر زنان از ايفاي نقش اجتماعي خود به بهانه همسري و مادري محروم نمي‌شوند. البته تحقق اين شرايط، مستلزم اين است كه امكانات مناسبي براي نگهداري فرزندان ايجاد شود. در واقع به جاي افزايش تبعيض‌ها عليه زنان بايد از آنها حمايت شود. به همين ترتيب در حوزه قدرت هم، براي سهيم كردن زنان، نه‌تنها فرصت‌هاي برابر، بلكه بايد تبعيض مثبت ايجاد كرد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان