بازدید 13594
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

«دوئل سیاسی» اوباما و نتانیاهو بر سر ایران/ شکایت ایران از آمریکا به آژانس/ افزایش تقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در موضوع ایران

دوئل سیاسی اوباما و نتانیاهو در موضوع ایران، سفر یک هیأت آمریکایی به سرزمین های اشغالی برای توضیح درباره توافق هسته ای، محتوای احتمالی سخنرانی اوباما درباره ضرورت تأیید توافق با ایران، شکایت ایران از آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی و ادامه تقابل موافقان و مخالفان توافق در کنگره آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 05 August 2015
«دوئل سیاسی» اوباما و نتانیاهو بر سر ایران/ شکایت ایران از آمریکا به آژانس/ افزایش تقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در موضوع ایراندوئل سیاسی اوباما و نتانیاهو در موضوع ایران، سفر یک هیئت آمریکایی به سرزمین های اشغالی برای توضیح درباره توافق هسته ای، محتوای احتمالی سخنرانی اوباما درباره ضرورت تأیید توافق با ایران، شکایت ایران از آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی و ادامه تقابل موافقان و مخالفان توافق در کنگره آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، در ادامه مباحث مربوط به توافق هسته ای ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از دوئل سیاسی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اسرائیل در موضوع ایران سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، روز سه شنبه با سخنانشان خطاب به جامعه یهودی آمریکا، یک دوئل سیاسی انجام دادند. اوباما پیشتر بیش از دو ساعت با رهبران یهودی در کاخ سفید ملاقات کرده و جزئیات کاملی درباره توافق هسته ای ارائه داده بود. وی در این سخنرانی به ده ها میلیون دلاری اشاره کرد که توسط مخالفان، به ویژه «آیپک» خرج شده است. نتانیاهو با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده و آن را توافقی بد نامید که تهران را برای دستیابی به بمب اتمی، آزاد می گذارد.

*****

این در حالی است که قرار است یک هیأت بلندپایه آمریکایی ضمن سفر به سرزمین های اشغالی، توضیحاتی را درباره برداشته شدن تحریم های ایران به مقامات اسرائیلی بدهد. به نوشته «هاآرتص»، قرار است یک هیأت بلندپایه آمریکایی، اوایل ماه آینده به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کند. یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه هدف از این سفر را «جلوگیری از روانه شدن منابع مالی از سوی ایران به سمت گروه‌های تروریستی در غزه و لبنان» اعلام کرد. سرپرستی هیأت مذکور را «آدام سازبین»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و جرائم مالی به عهده دارد. هیأت آمریکایی قرار است با مقاماتی از وزارت خارجه رژیم اسرائیل، موساد، شورای امنیت داخلی و اطلاعات نظامی آن رژیم دیدار کنند.

*****

در مطلبی دیگر مربوط به همین موضوع، خبرگزاری فرانسه به محتوای سخنرانی اشاره کرده که اوباما قرار است در دانشگاه «امریکن» واشنگتن ایراد کند. این خبرگزاری می نویسد، رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای به دست آوردن حمایت از توافقی که اواسط ژوئیه با تهران به دست آورد، گفت و گوهای مربوط به برنامه هسته ای ایران را مشخص ترین تصمیم دیپلماتیک آمریکا از زمان جنگ عراق خواهد خواند. وی همچنین اعلام خواهد کرد، بحث کنگره درباره توافق هسته ای ایران، مهمترین موضوع از زمان بحثی است که در جریان آن، نمایندگان کنگره آمریکا حمایت خود را از تصمیم جرج دبلیو بوش در سال 2002 برای جنگ در عراق اعلام کردند. اوباما در این سخنرانی تأکید خواهد کرد همان افرادی که از جنگ عراق حمایت کردند، با راه حل دیپلماتیک در قبال ایران مخالفت می کنند و از دست دادن این فرصت، اشتباهی تاریخی است.

*****

با وجود این، موضع گیری های اخیر برخی مقامات آمریکایی سبب شده ایران شکایتی را درباره نقض تعهدات این کشور تسلیم آژانس بین المللی انرژی اتمی کند. خبرگزاری «اسپوتنیک» می نویسد، چند هفته بعد از انعقاد توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه 1+5، ایران آمریکا را به نقض این توافق متهم کرد. بر اساس شکایت ایران که تسلیم آژانس شده، ایران احساس می‌کند آمریکا وعده خود را مبنی بر رفتار دوستانه نقض کرده است. این شکایت به اظهارات جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مربوط است که در نشستی خبری سه روز بعد از انعقاد توافق هسته‌ای گفت: «گزینه نظامی روی میز خواهد ماند و تقویت هم خواهد شد، زیرا سال‌های متعددی مشغول جمع‌آوری جزئیات بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهیم بود». ایران تأکید کرده توافق هسته ای نباید راهی برای دستیابی آمریکا به اطلاعات هسته ای ایران از طریق آژانس باشد.

*****

اما در کنگره آمریکا، حمایت دموکرات ها از توافق هسته ای ایران اندک اندک آشکارتر می شود. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، سناتور باربارا باکسر، از جمله نمایندگانی است که به تازگی حمایت خود را از این توافق اعلام کرده است. وی گفته پس از دیدار با دیپلمات های بلندپایه ای از کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان که از نزدیک ترین هم پیمانان آمریکا محسوب می شوند، تصمیم به حمایت از توافق هسته ای گرفته است. وی در بیانیه ای اعلام کرده: «امروز پس از دیدار با برخی از قوی ترین هم پیمانان ما، من بیش از همیشه متقاعد شده ام که رد کردن توافق نامه هسته ای ایران، یک پیروزی برای «تندروها»ی ایران خواهد بود و باعث خواهد شد توانایی آن ها برای به دست آوردن سلاح هسته ای سرعت بگیرد». 

*****

البته همزمان با این روند، جمهوری خواهان کنگره نیز تلاش های خود را برای مخالفت با توافق هسته ای شدت داده اند. در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» به اظهارات رهبر اکثریت سنا اشاره کرده که از بررسی طرحی برای رد توافق هسته ای ایران سخن گفته است. میچ مک کانل، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت جمهوری خواه سنای آمریکا گفته، سنا به احتمال زیاد قطعنامه رد توافق هسته ای را بررسی خواهد کرد. پیش از این در روز سه شنبه، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح رد توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را ارائه داده بود. ارائه طرح رد توافق توسط اد رویس، حاکی ازآن است که کنگره تحت سیطره جمهوری خواهان برای تصویب قطعنامه رد توافق تلاش خواهد کرد؛ اقدامی که می تواند توافق را فلج کند. پیش از این، انتظار می رفت کنگره یک قطعنامه غیرالزام آور را برای تأیید توافق به رأی بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل